Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Birte_Ost schreef:Onkruid kan je voor een groot stuk weg krijgen door je weide te bemesten met een aantal dingen zodat de pH veranderd. Veel onkruid gaat al weg als je kalk strooit. en ik zou jacobs kruid met wortel en al uittrekken en weggooien (op de mesthoop ofzo) .
Jinks schreef:Ik zou zeker spuiten en nu eerst de planten eruit trekken voor dat ze zaad vormen.
St Jacobskruiskruid is niet het enige, je hebt ook schaduwkruiskruid, zilverkruiskruid, klein kruiskruid. Deze zijn allen even giftig. Het klein hoefblad bevat ook dezelfde soorten gif. Ook het boerenwormkruid en st'janskruid kan voor paarden gevaarlijk zijn.
Mijn ervaring is dat ze het niet eten in verse maar wel in gedroogde vorm (dus ook gemaaid) en vers als er niets anders meer is.
De rosetten van kruiskruid in het voorjaar zijn zoet van smaak en worden soms wel door paarden gegeten.
Ik heb de weides elk voorjaar laten spuiten door een loonwerker. Resultaat na 2 jaar staat er geen kruiskruid en ander gevaarlijk onkruid meer in.