jacobskruid in de wei, maaien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_C

jacobskruid in de wei, maaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 13:38

Ik liep net de wei in en zag dat er jacobskruid achterin stond.
In onze wei staat veel onkruid, maar de pony's laten het allemaal netjes staan.
Ook staat er gewoon nog gras in de wei, en voeren we ze bij.
Mijn ouders willen de wei dus gaan maaien, omdat het onkruid hun in de weg staat.
Ik vind dus dat er niet gemaaid moet worden, omdat er dus blijkbaar jacobskruid in de wei staat.
Nu wil ik de planten met wortel en al uit gaan steken (of kunstmest strooien), maar wie weet blijft er toch een plantje staan.
Ik ben bang dat als er gemaaid wordt, dit plantje (of meerdere kleine plantjes) opdroogt, en de pony's het alsnog opeten met alle gevolgen vandien.

Denken jullie dat het kwaad kan om, na alles uitgestoken te hebben, toch te maaien?
Ik ben namelijk bang dat er tòch een plantje tussen het gras blijft staan, wat ik niet gezien heb.
Denk dus dat het beter is om niet te maaien, omdat de pony's blijkbaar wel weten wat giftig is (maar natuurlijk alsnog het jacobskruid uitsteken).

Palmera

Re: jacobskruid in de wei, maaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:41

Ik zou niet maaien. Eerst alles, en dan ook echt alles, met wortel en al eruit en zorgen dat je dan niet al wat zaad e.d morst. Eventueel kun je spuiten...

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 13:42

oke, maar als je spuit, hoe lang mogen ze dan het land niet op?

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:44

waarom haal je het gemaaide er niet af als je er bang voor bent? Ik trek altijd alles eruit, en laat dan maaien. De stukken waar kruiskruid zou kunnen liggen haal ik leeg. Wel een rotwerkje maar ik heb het er graag voor over. Ik ben nu een jkaar of 4 actief alles eruit aan het trekken en ik denk dat 90% al verdwenen is........

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:44

Toch wel een paar weken hoor. En het is ook het beste even regen af te wachten. Het beste kun je dit even vragen aan de loonwerker door wie je laat spuiten. En als je het zelf doet staat het doorgaans op de verpakking van het middel.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:47

Ik heb ze ruim 2,5 week niet op het land gehad na het gespoten te hebben. Zelfde geldt voor als je kunstmest strooit.

Beste kun je gewoon een boer of loonwerker vragen.

Wat betreft je vraag... ik zou het uitsteken en opruimen en voorlopig niet maaien. Het probleem met maaien is niet alleen dat het JKK dood gaat en het paard het toch eet, ook dat je vaak zaden verspreid en het nog erger maakt.

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 13:50

Dat is inderdaad een optie, en ik heb het er ook zeker voor over. Dan maar iets meer werk, als het maar weg is. Maarja er zou natuurlijk iets kleins kunnen blijven staan, fouten maken is menselijk.. En zo groot is onze wei ook weer niet, dus ik vind maaien dan een te groot risico..

En wij spuiten zelf, dus het zal op de verpakking staan.
Maar het zijn nu dus ook allemaal bloemen, dan verspreid het zaad zich toch nog sneller?
En is jacobskruid zonder bloemen (jonge planten) net zo gevaarlijk?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:53

JKK is altijd gevaarlijk, zelfs als het nog een rozet is zonder bloemen.
Als ze nog groeien op de grond laten de paarden het wel staan. Maar zodra je ze uittrekt of maait en ze zijn dood dan gaan ze het eten.

Idd staat wel op de verpakking hoe lang je de weide leeg moet laten. Is per middel verschillend geloof ik.
Als je weide niet zo groot is zou ik idd kiezen voor wat meer werk. Dan heb je er op termijn meer gemak van.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:54

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 13:56

Precies, dan verdroogt het en ruiken ze het niet meer.
Maar mijn ouders zijn geen paardenkenners, en ze willen het dus per se maaien.
Ik zal wel aanbieden al het onkruid uit de wei te plukken, maar ik vind echt dat ze niet moeten maaien.

Birte_Ost

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:57

Onkruid kan je voor een groot stuk weg krijgen door je weide te bemesten met een aantal dingen zodat de pH veranderd. Veel onkruid gaat al weg als je kalk strooit. en ik zou jacobs kruid met wortel en al uittrekken en weggooien (op de mesthoop ofzo).

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:58

Wijs ze op de gevaren van JKK. Het wordt zo vaak onderschat!

Als je ze met de hand wilt verwijderen hou er dan wel rekening mee dat je ze met wortel en al eruit trekt.

Sanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:59

Gewoon lekker laten zitten en iemand inhuren die het met wortel en al allenmaal weghaald

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 14:00

de mesthoop is naast de wei, dus dat lijkt me ook niet zo slim..
Ik denk dat ik het gewoon in een vuilniszak in de grijze kliko doe.

En ik steek ze met wortel en al uit met een schop!
Heb gehoord dat het zaad nog jaren in de grond kan blijven zitten, dus we zullen er ook niet meteen vanaf zijn.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:00

Birte_Ost schreef:
Onkruid kan je voor een groot stuk weg krijgen door je weide te bemesten met een aantal dingen zodat de pH veranderd. Veel onkruid gaat al weg als je kalk strooit. en ik zou jacobs kruid met wortel en al uittrekken en weggooien (op de mesthoop ofzo) .

Ik zou het NOOIT op de mesthoop gooien. Mocht je de mest op het land uitrijden dan kan het zich daar zo weer verder verspreiden. Verbrand het of gooi het in de Otto/Sulo.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:00

Ik zou het stuk met gras afzetten en je paarden daarop zetten en de rest van de weide spuiten.
Als je het laat spuiten mogen de paarden er 8 dagen niet op,
hierna het onkruid verwijderen wat dood is,eventueel kun je meteen kunstmest strooien,en je hebt weer een mooie wei.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:19

Ik zou zeker spuiten en nu eerst de planten eruit trekken voor dat ze zaad vormen.
St Jacobskruiskruid is niet het enige, je hebt ook schaduwkruiskruid, zilverkruiskruid, klein kruiskruid. Deze zijn allen even giftig. Het klein hoefblad bevat ook dezelfde soorten gif. Ook het boerenwormkruid en st'janskruid kan voor paarden gevaarlijk zijn.
Mijn ervaring is dat ze het niet eten in verse maar wel in gedroogde vorm (dus ook gemaaid) en vers als er niets anders meer is.
De rosetten van kruiskruid in het voorjaar zijn zoet van smaak en worden soms wel door paarden gegeten.

Ik heb de weides elk voorjaar laten spuiten door een loonwerker. Resultaat na 2 jaar staat er geen kruiskruid en ander gevaarlijk onkruid meer in.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:24

ik denk toch dat je ouders dit even moeten doorlezen, hoop dat ze dat willen doen en naar je luisteren, als ze perse willen maaien moeten ze op de gevaren gewezen worden. succes.

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 14:42

Jinks schreef:
Ik zou zeker spuiten en nu eerst de planten eruit trekken voor dat ze zaad vormen.
St Jacobskruiskruid is niet het enige, je hebt ook schaduwkruiskruid, zilverkruiskruid, klein kruiskruid. Deze zijn allen even giftig. Het klein hoefblad bevat ook dezelfde soorten gif. Ook het boerenwormkruid en st'janskruid kan voor paarden gevaarlijk zijn.
Mijn ervaring is dat ze het niet eten in verse maar wel in gedroogde vorm (dus ook gemaaid) en vers als er niets anders meer is.
De rosetten van kruiskruid in het voorjaar zijn zoet van smaak en worden soms wel door paarden gegeten.

Ik heb de weides elk voorjaar laten spuiten door een loonwerker. Resultaat na 2 jaar staat er geen kruiskruid en ander gevaarlijk onkruid meer in.

er staat meer onkruid in onze wei, is er misschien een site waar ik kan zien welke van al deze kruiden giftig zijn voor paarden (met foto)
zocht al op google, maar ik kan niks vinden. ;)

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:53

ABSOLUUT NIET SPUITEN
JACOSKRUID IS NL HET ENIGE KRUID DAT VOELT ALS HET STERFT HET MAAKT DAN VERSNELD ZAAD AAN EN WERPT HET AF WAARDOOR HET PROBLEEM DE VOLGENDE RONDE ALLEEN MAAR GROTER WORDT.
UITTREKKEN MET WORTEL EN AL EN GELIJK IN EEN ZAK STOPPEN IS ENIGE OPTIE

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 17:47

Ik heb van de week alles er met een schop uitgestoken (met wortel en al) en in vuilniszakken gedaan. Ga morgen nog even checken of er niet meer staat. Heb ook mijn ouders nog even goed duidelijk gemaakt, dat het echt heel gevaarlijk is, en ik geloof dat ze het nu een beetje begrijpen.. :j

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:11

Niet maaien, want jakobskruid herkennen ze niet meer als het droog is met alle gevolgen van dien. Uitsteken met een schop of een mes waar ze asperges mee steken en het dan verbranden dan komt het niet boven, doe je het in mesthoop of gft container dan kan het nog zaaien en kom je het volgend jaar weer tegen.