Knotjes goed verdeeld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vionaa

Knotjes goed verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 12:21

Hallo,

Ik ga dus over ongeveer een maandje op wedstrijd. Nou moet ik natuurlijk de manen van mijn pony invlechten.
Ik heb een pony met zomerexceem maar nou het probleempje; op een deel van de manenkam schuurt de deken een beetje.
En daar schuurt het haar dus langzaam aan wel verder weg.
Voor op de manenkam heeft ze dikke manen, en nou had ik dus de discussie met mijn moeder of ik die dikke bos manen nou uit moest dunnen omdat het er anders niet uit ziet.
(eigenlijks vind ik dat een beetje zonde, maar als het moet. :') )
Of kan het er nog mee door.

Nou vroeg ik me af, hoeveel knotjes hebben jullie gemiddeld en hebben jullie ook zo'n probleem met dikte verschillen in de manen.
En maakt de jury daar nou zo'n probleem van?

Hier overigens een foto van hoe het er ingevlochten uitziet;
Afbeelding

Groetjes! :D

EllyC

Re: Knotjes goed verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:22

Jury kijkt er amper naar. Als het er van een afstand maar netjes uit ziet is het prima hoor.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:27

Als ik het paard waar ik wedstrijden mee rijd invlecht, hou ik altijd de breedte van een manenkammetje aan http://www.tackshop.nl/shop_be/popup_im ... 46bf4e6ec5 , dan kom ik geloof ik op zo'n 9 knotjes uit.
Verder is de 'ongeschreven regel': heeft je paard een korte dikke hals, dan maak je meer kleine knotjes (bijv. 13) zodat de hals wat langer lijkt en heeft je paard een erg lange dunne hals, dan maak je juist wat minder knotjes (bijv. 5 of 6) en dan wat dikker...zodat de hals ook wat forser lijkt.
En ja, het verschil in dikte..dat hou je toch hoor. De meeste paarden hebben in het midden dikkere manen als aan het begin en aan het eind, richting de schoft wordt het weer dunner maar ik maak dan geen bredere vlechtjes hoor, ik houd gewoon de breedte van de manenkam aan. Alleen zijn de knotjes dan iets kleiner maar het zij zo.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 26-07-10 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:27

Ik heb meestal 7 of 8 stuks, doe meestal 1,5 kammetje breed en vlecht met naald en draad.
mijn paard heeft in het midden ook een dikkere bos, af en toe probeer ik dat wel iets uit te dunnen door te trekken zodat het iets gelijkmatiger is en ik er weer fatsoenlijk een vlecht ik krijg :+
maar dat hou je toch dat het wel ietsje dikker word daar.

probeer wel dat je een beetje gelijke groottes kwa plukken hebt, dan lijkt het al een stuk netter, dan maakt het niet zoveel uit of het ene wat dikker is als de anders, als het er idd maar een beetje netjes uitziet :)

chrisje_83

Re: Knotjes goed verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:46

Ik maak mijn knotjes altijd op zicht en heb per paard/pony een verschillende hoeveelheid vlechtjes. Het belangrijkst vind ik dat er ongeveer dezelfde ruimte tussen alle knotjes zit.
Bij Donna heb ik er meestal tussen de 9 en 13, varieert weleens door de lengte en dikte van de manen. Als het te erg wordt dun ik ze uit door middel van het trekken van de manen.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:39

WD-V -> VSW

HorseDreamx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:35

De jury ziet dat bijna niet van een afstand!
Je kan ook eerst staartjes maken. Wel gelijke
staartjes!

mich24gold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:03

ik maak meestal 9,11 of 13 knotjes. Mijn pony heeft ook in het midden dikkere manen en ik dun ze heel vaak uit maar je blijft het dikteverschil toch wel houden. De jury kijkt wel of je knotjes hebt gemaakt lijkt me, maar van zo´n afstand zie je ze niet zo goed. Dus als het maar van een afstandje goed uitziet;)