paard eet dagelijks stal leeg-stro-wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

paard eet dagelijks stal leeg-stro-wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 09:28

Sinds een paar maanden staan we op een andere stal.
We stonden op vlas maar nu op stro.
In de nacht gaan alle paarden op stal, overdag in de wei.
Eenmaal op stal word er nog gevoerd( 1/2 muesli) en later in de avond hooi.
Mijn paard eet en eet en eet.....staat ook met een graasmasker op de wei anders eet ze zich dood.

Ik durf er ook niet een vies goedje over te spuiten uit angst dat ze het dan toch op eet en en ziek van word.
Ze heeft nog nooit een koliek gehad oid wel word ze weer erg dik en is gevoelllig voor bevangenheid.

Hoe ga ik dit nu oplossen?

caj2008

Re: paard eet dagelijks stal leeg-stro-wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:31

gasmasker ook opstal op als dat mogelijk (geen scherpe dingen dat ze kan blijven haken) anders in overleg weer op vlas

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 09:36

Heb ik ook al aan gedacht maar ze heeft zo een hekel aan dat ding!!
Dat wil ik eigenlijk alleen doen als er geen andere opties meer zijn, vandaar deze vraag

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:38

terug op vlas zetten
soms wil het wel eens helpen azijn over het stro te spuiten. eventueel kan je er wat antibijt overheen doen misschien als ze dat eenmaal op heeft ze het dan wel laat.

Birte_Ost

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:39

Minder stro in de stal zodat ze minder proper stro heeft om te eten. Dan is de stal wel vuiler maar toch liever dat dan een ziek paard.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 09:40

ikke20 schreef:
terug op vlas zetten
soms wil het wel eens helpen azijn over het stro te spuiten. eventueel kan je er wat antibijt overheen doen misschien als ze dat eenmaal op heeft ze het dan wel laat.

kan dat geen kwaad dan als ze dat op eet?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 09:40

ikke20 schreef:
terug op vlas zetten

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:40

Soms is de stal leeg eten ook een soort vorm van verveling..

Wat groene zeep op het stro spuiten wil wel helpen, alleen heb je in de meeste gevallen wel een pisst-off paardje :o

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:42

Azijn wil vaak helpen, is ook niet gevaarlijk voor je paardje

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:44

Citaat:
gasmasker ook opstal op als dat mogelijk

Is dat niet een beetje overdreven?? het is maar stro hoor....

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:44

Beetje vies stro in de stal laten liggen en dat door het schone mengen?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:45

is idd niet giftig ofzo het azijn en anti bijt het is alleen smerig.

wat ook nog wel eens helpt is het schone stro mengen met vuil stro.

Bobbiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:45

Niet meer op stro zetten! Gewoon op vlas, en alleen hooi geven. De darmen moeten wel blijven werken. En hooi kan geen kwaad voor dikke paarden. Zoek het maar eens op bv via google.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 09:46

hahaha pissed off is ze zeker als ik aan haar stro kom :+
maar dat is dan jammer voor haar :D

likstenen en speeltjes hoeft madam ook niet en helas is vlas op deze stal geen optie.

Groene zeep, lijkt me niet gezond als ze dat gaat eten?

hahaha ja azijn, die zal ik in een spray doen en even proberen voor vannacht.
Dat is echt erg vies (stom dat ik dat zelf niet bedacht)
Zal ze me morgen niet in dank afnemen :')

vuil stro is ook lekker ;(

Birte_Ost

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:48

alison_belle schreef:
ikke20 schreef:
terug op vlas zetten

Mij vertelden ze van wel, ze kunnen er kolliek van krijgen. De mijne staat soms ook vlas te eten, normaal staat die op stro daar eet die niet van. Dan krijgt hij wat brokken of hooi extra, volgende maand staat hij weer thuis op stro. Een vriendin van mij mengt de vlas met wat houtskrullen en daar blijven ze dan wel af.

Veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:49

Blijkbaar krijgt je paard te weinig hooi en verveelt ie zich.
Je zou een hooinet kunnen volstoppen met hooi, zodat ie de hele nacht wat te knabbelen heeft.

Beter is om je paard ook 's nachts gewoon in de wei te laten, of loopt ie dan alleen?

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:51

Als wij de stallen uitmesten (elke dag) dan gooien we de bovenste laag (wat nog niet heel vies is) aan de zijkanten.
Het onderste natte halen we eruit en daar gooien we nieuw schoon stro in. Vervolgens gaat het stro
wat aan de zijkanten is gegooid weer over het schone stro heen.

Ze zoeken dan nog steeds wel wat tussen het stro en er wordt nog wel wat van gegeten maar veeeel minder
dan wanneer ze een stal voor schoon vers stro hebben.

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:56

Onmiddellijk alles er uit halen en op zaagsel zetten. Vlas of stro eten levert koliek op, zeker als ze daarnaast nog gras, hooi en brokken heeft. Vlas is extra gevaarlijk omdat het zoveel vocht op kan nemen en vervolgens uitzet in de maag. Neem geen risico.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:59

Citaat:
Onmiddellijk alles er uit halen en op zaagsel zetten. Vlas of stro eten levert koliek op,

Zo zo wat een paniek... onder welke steen kom jij vandaan??
Een beetje stro eten kan geen kwaad hoor. gaan ze niet dood aan!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:04

@JoviBan-`s nachts buiten is ze alleen en zal in paniek raken, alle groepen gaan naar binnen in de avond.
Als ik een hooinet vol prop doet ze daar een uurtje mee, bovendien vind ze het stro veel smakelijker.

@Debbie-Ze staat op vol pension, de stallen worden gedaan en ze zijn er erg schoon mee.

@ladydarkness-zaagsel is erg slecht voor de hoeven (zweren), vlas eet ze niet maar kreeg ze wel veel mok op.
Ze eet echt al zeker 2 maanden stro en heeft nog geen koliek gehad ( nooit eerder gehad ook).
Gelukkig is ze hier dus niet gevoellig voor

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:08

als je bang bent voor koliek kan je natuurlijk ook de stal beperkt opstrooien. bijv maar 2 plakjes gebruiken hierdoor kan ze er niet extreem veel van eten.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:09

Ik zou je ook adviseren de stal eerst een beetje 'vies' te houden. Dan is ze langer bezig om de lekkere strootjes ertussenuit de vissen. Dit kun je dan langzaam opbouwen. Mijn paard at eerst ook verschrikkelijk veel stro (stal was zo goed als leeg iedere ochtend), maar dat is nu al veel minder. Hij was waarschijnlijk geen stro gewend en dacht dat hij in een oase terecht was gekomen! Nou moet ik er wel bij zeggen dat hij ruim kuil gevoerd krijgt. Zodra ik op een stal sta waar ze zuinig zijn met hooi of kuil begint het gedonder weer opnieuw. Hij heeft overigens nog nooit koliek gehad en altijd goede mest.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:11

caj2008 schreef:
gasmasker ook opstal op als dat mogelijk (geen scherpe dingen dat ze kan blijven haken) anders in overleg weer op vlas

ik heb hier nog even mijn gedachten over laten gaan maar.......
volgens mij kan ze dan ook niet meer drinken uit haar waterbakje?
Daar moet ze toch haar neus in kunnen stoppen?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:13

reina schreef:
Ik zou je ook adviseren de stal eerst een beetje 'vies' te houden. Dan is ze langer bezig om de lekkere strootjes ertussenuit de vissen. Dit kun je dan langzaam opbouwen. Mijn paard at eerst ook verschrikkelijk veel stro (stal was zo goed als leeg iedere ochtend), maar dat is nu al veel minder. Hij was waarschijnlijk geen stro gewend en dacht dat hij in een oase terecht was gekomen! Nou moet ik er wel bij zeggen dat hij ruim kuil gevoerd krijgt. Zodra ik op een stal sta waar ze zuinig zijn met hooi of kuil begint het gedonder weer opnieuw. Hij heeft overigens nog nooit koliek gehad en altijd goede mest.

ze krijgt echt ruim voldoende ruwvoer op stal, zo veel dat ze er zelfs te dik van werd.
Ik zal het nog eens met stalhoudster over hebben mijn stal wat viezer te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:14

alison_belle schreef:
Als ik een hooinet vol prop doet ze daar een uurtje mee, bovendien vind ze het stro veel smakelijker.

Dan zou je een hooinet kunnen nemen met kleine mazen, bijv. 3 x 3 cm. Daar doen ze heel lang mee.

Ik kan me niet voorstellen dat wanneer je een hooinet ophangt, dat je paard daar niet van gaan eten en alleen stro blijft eten.