Stro in de zomer: wel of niet goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

Stro in de zomer: wel of niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 19:32

Op de manege waar mijn paard staat, staan ze in de winter op stal, geen weidegang (helaas). In de winter geef ik haar altijd stro als bezigheid.
In de zomer staan de paarden overdag in 't land, eind van de dag gaan ze weer naar binnen. Ze krijgen 2x per dag brokken en kuil.
Is het slecht om mijn paard nu ook een beetje stro te geven? Is stro überhaupt goed?
Het is wel zo dat die van mij het meeste opeet :o :+ . In de zomer voer ik haar nooit stro omdat ik bang ben dat het te veel zal zijn, maar ik hoor graag jullie meningen!
Alvast bedankt.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:34

als je haar geen stro geeft staat ze dan kaal?

en ik wil niet zeuren maar waarom geen weidegang in de winter?

Anoniem

Re: Stro in de zomer: wel of niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:35

Stro moet je sowieso nooit voeren.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:37

Wat is het alternatief voor stro?
Paarden moeten wel een lekker zachte ondergrond hebben, zodat ze kunnen liggen. En met stro hebben ze dan ook de hele dag wat te knabbelen, dus lijkt me prima..

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 19:41

mimeslosydy schreef:

;) Het land moet weer bijkomen in de winter, daarom worden ze niet buiten gezet.
Het gaat hier om mijn leasepaard, in principe van mij alleen op papier niet. Ik kan dus geen eisen stellen helaas.

Ze staat op vlas.

Van sommige mensen hoor ik dat stro juist goed is, van anderen dat het slecht is. @breezy302: waarom nooit voeren?
Het is trouwens niet zo dat ik het als eten geef, meer als 'gezellige' extra bodembedekking, alleen eet ze het op :+ .

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:43

Ginger0410 schreef:
mimeslosydy schreef:

;) Het land moet weer bijkomen in de winter, daarom worden ze niet buiten gezet.
Het gaat hier om mijn leasepaard, in principe van mij alleen op papier niet. Ik kan dus geen eisen stellen helaas.

Ze staat op vlas.

Van sommige mensen hoor ik dat stro juist goed is, van anderen dat het slecht is. @breezy302: waarom nooit voeren?
Het is trouwens niet zo dat ik het als eten geef, meer als 'gezellige' extra bodembedekking, alleen eet ze het op :+ .

hmm da's knap jammer dan!

iniedergeval, stro kan je wel extra geven maar als je pony alles opeet zou ik het toch niet doen.
kan ze koliek van krijgen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:44

Stro kan voor zover ik weet geen kwaad. Maar voer met mate zou ik zeggen.
Hier eten de paarden ook hun stro op. Alleen winter gezien ze in de zomer geen stal zien. Maar in de schuilstal gooien we ook soms wat stro wat de volgende dag dus helemaal weg is.
Ze hebben nog nooit wat gemankeerd door het stro.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:45

mijn paard staat in een dik stro bed :j :D en hij vind dat ook lekker en eet daar ook van naast zijn berg hooi
zo heeft hij de hele nacht wat te knabbelen :Y)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:49

Mijn paard staat altijd op stro, maar er zijn wel redenen waarom je een paard liever op vlas oid wilt hebben. Als ze koliek gevoelig zijn bijvoorbeeld, of als de mest afvoer problematisch is. Ik zou even overleggen met de eigenaar, en misschien kan je in plaats van stro wat hooi in een fijn hooinet doen. Daar zijn ze dan ook een flinke tijd zoet mee.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:53

Nix mis met stro voeren,mits het paard het in normale hoeveelheden eet.Ze kunnen er van verstopt raken,maar in combinatie met weidegang is dit minder dan wanneer ze heel de dag op stal staan.
Grof stengelig hooi zou nog beter zijn,maar een paar plakjes stro kan ook geen kwaad hoor.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:53

in de winter geen weidegang is in dit kippeland in bepaalde omgevingen niet raar, je mag juist in je handen knijpen als het wel kan :j

ik zou je paardje wel wat stro in de box geven, het is helemaal niet slecht voor ze om wat te scharrelen.
verder kun je ook gewoon wat hooi op de grond gooien :j
maar met een hooi net zijn ze ook wel een tijd bezig :)

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:08

als ze alles opeten denk ik niet dat het handig is, kunnen ze daar geen koliek van krijgen, maar het is wel lekker warm en zacht voor de horsies

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 17:43

Ik geef haar nooit en hele pak stro. Het is lekker dik / grof stro. Pak misschien (in de winter dan) ene halve plak en die strooi ik uit door de stal zodat mevrouw wat te scharrelen heeft :)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:58

Ik ken mensen die 1 voerbeurt vervangen door stro, voor het knabbel-gehalte :) Mijn pony gaat er helaas alleen maar in plassen/poepen ipv opeten(ook op de paddock), dus werkt niet voor iedereen...

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:02

Ginger0410 schreef:
Ik geef haar nooit en hele pak stro. Het is lekker dik / grof stro. Pak misschien (in de winter dan) ene halve plak en die strooi ik uit door de stal zodat mevrouw wat te scharrelen heeft :)

Een half plak stro is prima! Dan heeft hij wat te knabbelen en van deze hoeveelheid zal hij niet snel koliek krijgen.
(Tenzij hij heel gevoelig is, maar aangezien hij in de winter ook stro eet, zal dit niet het geval zijn :) )