Stro of vlas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stro of Vlas?

Stro
11 (50%)
Vlas
11 (50%)

Totaal aantal stemmen: 22

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Stro of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 17:00

Wat zijn voor jou voordelen en nadelen van stro en wat zijn de voordelen en nadelen van vlas?
Welke van deze twee geeft jou de voorkeur als bodembedekking en waarom?
Laatst bijgewerkt door Quir op 25-07-10 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Stro of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:03

Vlas, mest makkelijker uit en als je paard redelijk rustig is in de box krijg je ook een mooi droog laagje. Stro is leuk, maar probeer daar maar eens een keutel uit te scheppen zonder een bult stro mee te nemen, lukt je niet.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:05

Vlas! Ruikt ook stukken minder als stro, zowel in de stal, als in je kleding. Het mest ook veel makkelijker uit. Ik denk wel dat je een netjes paard moet hebben met vlas.

Hier in Zweden staat mijn paard op turf, dat bevalt me nog beter! Het is droog, mest makkelijk uit en geen luchtjes.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:08

Ik zou nu ik er eenmaal ervaring mee heb ook kiezen voor vlas.
Stro is moeilijker uit te mesten dan vlas en ook stoffiger.
En inderdaad, als je niet zo'n onwijze draaikont hebt als ik, dan krijg je het met mesten héél makkelijk.
Maar zelfs met een paard dat niet stil blijft staan, vind ik vlas makkelijker dan stro.
Je ziet tenminste waar al die verdwaalde drollen zijn gebleven. En nat wordt het allebei.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:09

Ligt aan je paard, vind het een niet makkelijker als t andere echt. Heb niet een smerig paard moet ik zeggen.
Sta nu op vlas ivm luchtweg allergie op schimmel/stof van stro.
Stro kan je makkelijker een dag overslaan als je paard niet al te smerig is, vind ik van vlas niet.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:12

Stro, bewerkelijk in uitmesten (zowel dagelijks onderhoudt als weekelijks leegscheppen), is stoffig, wordt evt. ook opgegeten en blijft vies als een paard een varkentje is op stal. Wel relatief goedkoop en je raakt het makkelijk kwijt.

Vlas, is wat duurder, maar als je vlas pot, heb je er bijna geen werk aan en over het algemeen een schone en warme stal. Ik zweer bij vlas.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:15

vlas:
1. is duur
2. is makkelijk te mesten.
3. Je moet met vlas altijd een onderlaagje blijven behouden, maar als je paard daar in tegen een
onrustig typ is gaat het ook mega stinken.
4. Ik vind het wel schoner.

stro:
1. goedkoper
2. niet makkelijke te mesten, het is ook niet erg om het een keer over te slaan. :D
3. Het paard heeft altijd wat te knabbelen. :9
4. Het gaat snel stinken. }:0

Maar ik koop gewoon waar mijn pony zich het fijnst bij voelt en dat is stro :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:15

stro :) heeft pony lief de hele nacht nog wat te knabbelen

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:17

ik heb zelf voor stro gekozen.
mijn paard is dus wel een draaikont dus alles lag overal.
ze bleef ook vlas eten hoe vies het vlas ook was dus kans op koliek.
en stro kunnen ze nog wat aan knabbelen

vlas is wel makkelijker uitmesten over het algemeen.

Spikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:46

moest ik een paard hebben zou ik ook voor stro kiezen :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:49

Hier gebruiken we stro.
Vind het opzich wel prettig heb niet echt problemen met uitmesten. Paard heeft nog wat te knabbelen als het hooi op is.
Nadeel vind ik dat het vrij stoffig is waar mijn paard toch niet zo heel goed tegen kan. Maar goed ze heeft er opzich geen last van als ze veel buiten staat.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:50

Stro zorgt voor altijd wat te knabbelen,maar kan ook stoffig zijn.

Vlas kunnen ze van gaan eten,en je moet zelf vaker ruwvoer voeren.
Door de kleine vezels kan het ontstekingen in de voet veroorzaken.
Voor de hoeven dus niet zo best,maar met een stofallergie 1 vd goedkoopste oplossingen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:51

ikkeweer schreef:
Vlas, mest makkelijker uit en als je paard redelijk rustig is in de box krijg je ook een mooi droog laagje. Stro is leuk, maar probeer daar maar eens een keutel uit te scheppen zonder een bult stro mee te nemen, lukt je niet.

geen moeite mee :Y)

ik sta liever op stro, heb vlas,zaagsel en stro gehad en met stro blijft hij het schoonst en ben ik het snelst klaar met mesten :D

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 06:09

Dat heb ik ook gemerkt, in t verleden en nu weer. Ze krijgt sneller een bacterie net achter de hoefwand, op de witte lijn. Komt door het broeierige vlas, omdat je toch altijd een onderlaag houdt. Hou de stal goed bij, natte stukken eruit, maar het is dus wel iets om op te letten. Hoof&Sole hardner werkt prima tegen die rotte stukjes in de hoef, superspul.
Volgens mijn hoefsmid een wel meer voorkomende bijwerking van vlas.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 06:58

Mijn voorkeur zou zijn stro omdat
- paard wat te knabbelen heeft
- vind het paardvriendelijker staan
Toch gebruik ik vlas omdat
- ik minder afval heb (heb geen mesthoop en met vlas kan ik eea afvoeren in de groene container).

Ik heb niet het idee dat vlas duurder is. Ik gebruik 10 a 15 pakken per jaar (paard heeft uitloopstal) en dat maakt dus ongeveer 100 euro.
Voor stro zou ik al gauw 100 pakken nodig hebben. Stro doet momenteel geloof ik 2 euro dus dan is stro voor mij duurder.

Inderdaad bij vlas wel goed opletten dat hoeven niet de droog worden. Aan de andere kant stro heeft weer een nadeel dat het paard eerde rin zijn eigen urine staat en dat is ook niet goed voor de hoeven.

Daarnaast is bij vlas het risico op een serieuze koliek aanwezig als ze er van gaan eten. Dit kan je grotendeels voorkomen door nieuw vlas te vermengen met ouder, was viezer vlas.
Maar een vlasverstopping is vaak heel erg. Terwijl een stroverstopping meestal goed op te lossen is.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 09:21

Ik vind dat als je je paard op vlas hebt staan, je ook gewoon meer hooi of voordroog moet voeren. Als ze vlas gaan eten (wat in de darmen blijft kleven) heb je inderdaad kans op flinke koliek.

Van de hoeven heb ik nog niet eerder meegemaakt, bij ons staan alle paarden op vlas. De bacterie die je bedoeld die in de hoef komt, is een ziekte die samenhangt met een bacterie en schimmel. White line Disease, deze heeft niets met de bodembedekking te maken. De bacterie en schimmel leven altijd in de omgeving van paarden, maar hebben een zuurstofarme omgeving nodig om te leven en beide moeten in de hoef komen wil er echt de ziekte ontstaan. :)