ik vroeg me eigenlijk het volgende af omdat ik laatst een discussie met iemand hierover had:
je hebt je paard gestald bij een pensionstalling. de paarden lopen buiten, maar een paard springt over de sloot om ergens anders te kunnen grazen omdat het gras (te) kort in het land is en aan de overkant lekker lang. wie zal dan aansprakelijk zijn als er ongelukken gebeuren jij als eigenaar of de pensionstalling.
Maar denk wel dat jij als eigenaar dan vervolgens de schuld (deels) af kan schuiven op de pensionstalling. Je betaalt immer voor stalling van je paard, dus zij moeten dan zorgen voor een redelijke en veilige stalling lijkt mij.
melanie81
Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-10 14:59
ik vraag het me echt af. als het eenmalig is dan de eigenaar maar stel een paard is al meerdere keren over de sloot gesprongen en de pensionhouder doet er niks aan, dan is het toch in gebreke blijven omdat de omheining niet voldoet?
Het is niet ondenkbaar dat je nog kunt verhalen op de pensionhouder, maar dan moet er wel een duidelijk verwijt gemaakt kunnen worden. Dat is dus erg afhankelijk van de feitelijke situatie.
Wat staat er in je contract (als je dat hebt) met de pensionstalling? Meestal staat erin dat de verhuurder zich verplicht voor een veilige omgeving voor het betreffende pensionpaard te zorgen. De eigenaar is WA aansprakelijk lijkt mij, maar als de verhuurder van de pensionstal niet een dergelijke situatie voorkomt kan deze aansprakelijk stellen. Moet je dit wel kunnen aantonen, als die van jou het stroomdraad onderduikt, tja...
Als een paard over de sloot springt en dan schade aanricht aan iets of iemand, dan is de eigenaar van het paard aansprakelijk. Mocht er een ondeugdelijk hek om de wei staan (te laag, kapot oid.) dan zou je de pensionhouder aansprakelijk kunnen stellen.
Eigenaar is volgens mij aansprakelijk. Als je één paard hebt is zit ie bij je WA verzekering in. Heb je meer dan één paard dan is het een ander verhaal.
De eigenaar is altijd aansprakelijk voor schade die zijn paard veroorzaakt. Het is zelfs zo dat hij ervoor verantwoordelijk is als iemand anders zijn paard uit de wei steelt en het dan schade veroorzaakt. Of als je bv. een verzorger hebt die met je paard naar buiten gaat en dan schade veroorzaakt.