Wat doen met deze situatie? (lang verhaal)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

Wat doen met deze situatie? (lang verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 18:39

Hoihoi,

Ik ga even de situatie schetsen zodat jullie goed kunnen volgen.

Een jaar of 3-4 ben ik met mijn haflinger op een kleinschalige en familiere persionstalling gaan staan.
Daar mijn haflinger allergisch is aan stof en schimmel-sporen was ik verplicht haar in de weide te plaatsen. Deze is aan de andere kant van de stalling.
Alles ging goed toen.

Dan is de stalling heel fel beginnen uitbreiden (wat ik niemand kwaad neem, het is een prachtig complex) maar toen vergaten de staleigenaren mijn paardje (en ondertussen ook het paardje van mijn ex) proper drinkwater te geven of vergaten ze helemaal om drinken te geven (badkuip was leeg).
Dit gebeurde soms wel 1x per week dat wij moesten laten weten dat het dinken op was. Dit is na een tijdje fel klagen gebeterd.
Dan is het uit geraakt met mijn ex en vertrok dus ook zijn paardje.

Daar mijn haflinger een trauma heeft van grote paarden konden ze er ook geen groot paard bijplaatsen.
Nu een tijdje alleen gestaan te hebben begon ze erg te treuren en heeft ze zelfs een hele weidepaal doorgebeten.
Ik kon dit niet aanzien en heb (in overleg met staleigenaars) besloten er een shetlander bij te plaatsen.
Dit is onze 4 jarige shetlander-ruin geworden. Een super-shetlanger met superkarakter.
Ik had ook aan de staleigenaren gevraagd of ze het nodig vonden een draadje bij te plaatsen. Zij dachten dat de weide zoals ze toen was het wel ging houden. Geen draadje dus.
Je hoord het al komen.. Nog geen dag later stond mijnheer de shetlander al in de weide ernaast en dit duurde een paar dagen. Toen hebben de staleigenaars toch een draadje bijgespannen.
dit heeft hem enkele maanden binnen gehouden en mijnheer is de lieveling van alle kinderen in de buurt en ook een kindje dat mee voor hem zorgt. (Kindje is 4 jaar en zei me een tijdje geleden "Kelly, ik zie Fel (haf) en Caspr (shet) wel graag he " )
Helaas is het binnenblijven van korte duur en is mijnheer weer begonnen met uitbreken.
Dit ook weer een paar keer per dag.. Zowel voor de staleigenaars als voor ons dus stresserend.
Wij hebben een draad (dik touw) bijgespannen maar toen ook dit niet bleek te houden zijn we (nogmaals) op zoek gegaan naar waarom hij ontsnapte.
Dit bleek hij door de poort te doen: 1 voetje op de onderste draad en hoofd onder de middelste.. en mijheer was vrij.
Staleigenaars aan de poort nog een draadje bijgespannen.
Maar dit hielp niet.
Wij dus verder naar een oplossing liggen zoeken.
Toen hebben we ontdekt dat er te veel weinig elektriciteit op de weide stond. (Mijn paardjes staan op 1 van de 4 weiden )
Toen hebben de staleigenaars een nieuw elektriciteitskastje bijgekocht (dit is niet zo goedkoop).
Nu had ik het gevoel dat zij ons verwijten dat ze een nieuw kastje moesten bijkopen. Maar in mijn ogen is dit natuurlijk niet zo.. De 4 weiden zaten namelijk maar met een minimum aan stroom.
Jammergenoeg mocht ook dit niet baten. Mijnheer voelt de elektriciteit niet door zijn lange manen.. En bleef dus uitbreken..
Toen was het voor de staleigenaars (en ons ook) stilaan genoeg. Toen wilden ze ons een papier laten ondertekenen waarin wij verklaren de voledige verantwoordelijkheid te nemen als onze shetlander uitbreekt en iets vernielt.
Dit wilt natuurlijk ook zeggen dat wij verantwoordelijk zijn voor als de staleigenaars de poort niet goed sluiten (wat in het verleden ook al gebeurd is).
Dus wij zijn van mening dit niet te ondertekenen, dit omwille van zowel bovestaande reden als ook onze verzekering dekt zowizo vernieling aangebracht door PONY's
Om deze reden willen zij nu de prijs omhoog gooien voor onze pony's omdat zij nu blijkbaar een extra verzekering moeten afsluiten of we moeten een andere oplossing zoeken voor mijn pony's.
Ook hebben ze een elektriciteitsdraad geweven door het halster van mijn shetlander zonder mij op de hoogte te stellen. Hier ben ik absoluut niet mee akkoord. Ten eerste omdat ik er al tegen ben dat mijn pony's met halster in de weide staan ( shet is nu even uitzondering geweest door zijn uitbreken) en ik vind dat je zoiets niet doet. Mijn pony kan amper eten zonder die draad binnen te krijgen.
Ik durf echter het halster met draad niet uit te laten omdat ik bang ben dat ze hem dan gewoon zullen laten lopen als hij uitbreekt.

Ik wil absoluut niet slecht spreken over deze stalling, want het is een prachtig complex en de staleigenaars doen wat ze kunnen, ik heb hier lang goed gestaan,
maar met deze situatie weet ik niet goed wat doen.

Daarom mijn vraag : wat zouden jullie doen in mijn plaats?

Vriendelijke groetjes

ikke20

Re: Wat doen met deze situatie? (lang verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:46

stroomdraadje in de manen vlechten hierdoor krijgt hij beter stroom door.
verder is het niet mogelijk met kippengaas/ander gaas de wei af te zetten?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:49

Tja, da's moeilijk.

Shets kunnen meesters in uitbreken zijn en dan moet je wel eens wat. Dit vind ik wel een heel grove oplossing en eerlijk gezegd onacceptabel.

De staleigenaren snap ik ook. Ik zou (ben een kleine ph) ook snel zat zijn van een paard/pony die altijd uitbreekt.

Je staat er al lang, bent afgezien van wat problemen eigenlijk best tevreden. Vertrekken zou ik ook niet zo maar doen. Mss kun je overleggen dat je een weide shetproof afrastert en de kosten daarvan zelf betaalt. Dat hoeft niet zo vreselijk duur te zijn; je trekt gewoon een paar gladde draden erbij (met spanners om het goed strak te houden) en op alle draden stroom. Met 100 euro kom je een eind.

Denk er maar 'ns over na.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 18:50

Nee, dit is niet mogelijk.. Had dit ook al gedacht, maar dat gaat jammergenoeg niet.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:51

pas asjeblieft wel op met glad draad.
komt je paard erin vast heb je grote problemen.
2jaar geleden nog een paard gezien alles was doorgensneden alleen het bot was nog heel.
Marion71 schreef:
Tja, da's moeilijk.

Shets kunnen meesters in uitbreken zijn en dan moet je wel eens wat. Dit vind ik wel een heel grove oplossing en eerlijk gezegd onacceptabel.

De staleigenaren snap ik ook. Ik zou (ben een kleine ph) ook snel zat zijn van een paard/pony die altijd uitbreekt.

Je staat er al lang, bent afgezien van wat problemen eigenlijk best tevreden. Vertrekken zou ik ook niet zo maar doen. Mss kun je overleggen dat je een weide shetproof afrastert en de kosten daarvan zelf betaalt. Dat hoeft niet zo vreselijk duur te zijn; je trekt gewoon een paar gladde draden erbij (met spanners om het goed strak te houden) en op alle draden stroom. Met 100 euro kom je een eind.

Denk er maar 'ns over na.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:54

Gaas zal geen oplossing zijn want de staleigenaren zullen dat (als het goed is) niet waarderen want dit is heel gevaarlijk voor de overige paarden (die zitten zo met een hoef in het gaas met alle gevolgen van dien). Mijn buren hebben ook een (mini)shet. Heeft ook even geduurd voordat die achter het draad bleef. Flink wat draden spannen op veel hoogtes heeft het bij hem geholpen om achter het draad te blijven. (gebruik inderdaad schrikdraad, wat extra paaltjes en wat extra draad zelf betalen vind ik wel normaal in zo'n geval, en kost ook geen vermogen). De truc is ook dat het langer moet duren voordat die kleine tussen de draden door is kunnen gaan, en in de tussentijd liefst enkele klappen van het schrikdraad heeft gekregen. Dan laat hij het wel.

Verder kan ik me voorstellen dat de staleigenaar niet zo blij is met dit gedrag. Jij natuurlijk ook niet. Maar daar de stal groter is geworden is er daarmee dan niet een pony of klein paard die bij de jouwe kan? En wat voor trauma heeft die van jou dan voor grotere paarden? Als dat enkel is dat hij wat bang is dan lijkt me dat dat wel aardig bij trekt... En de baas hoeft hij ook niet te worden, als dat een grotere is, dan is dat eenmaal zo. Of is er iets anders aan de hand?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:02

jeetje, daar zit je ook niet op te wachten zeg!!
vervelend allemaal hoor.

Ik heb ook een shet gehad die goed was in ontsnappen, een echte houdini.
Voor hem hadden we schapen net gehaald, daar kunnen ze echt op geen voorwaarde door heen klauteren.
De onderkant van die netten kan je met haringen vastprikken in de grond.
Verder zit zo een net helemaal doorgeknoopt met ruitjes, geen ruimte voor zelfs een mini dus.
Je hoeft er maar op 1 punt stroom op te zetten en dat geleid dan door het hele net.

Ik zou om de sfeer in goede banen te lijden maar zelf de benodigde spullen aanschaffen.
De stroom is er al dus dat is al meegenomen.

Op mijn vorige stal waar ik 4 jaar gestaan had vonden de eigenaren het nog te veel moeite om een draadje te spannen, je mag dus helemaal niet eens mopperen want het kan veel erger :(
Ik ben dan ook verhuist met de merrie, die heeft het nu veel en veel beter :D
Laatst bijgewerkt door quartel op 23-07-10 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:08

Ik snap dat je met halster op de wei niet fijn vindt, ik doe dat ook liever niet. Maar ik heb ook zo'n uitbreker gehad, en die deed ik wel met halster en ijzerdraadje eraan op de wei. Het draadje had ik zo rond het halster gebogen dat het ijzer net achter het oor zat, daar is het gevoelig voor stroom. En dan omhoog laten steken zodat het ook aan de draad komt als hij er doorheen wil.
Liever even zo dan dat je hem straks op de weg hebt staan of ergens waar hij iets vernield...

Verder heb ik voor mijn shet extra draden zonder stroom gespannen. Ik heb in totaal 5 draden gespannen, waarvan er maar op 2 stroom staat. De anderen zijn zo strak gespannen dat het erg moeilijk is om ertussen te komen zonder aan een stroomdraad te komen. Die draden zijn van dun touw en van dat speciale stroomdraad.

Lastige situatie...Maar ik zou het even drastisch aanpakken nu zodat hij binnen de wei blijft. Anders blijft hij dit steeds maar herhalen. En ze worden zo slim, echt elk gaatje hebben ze zo in de gaten die kleine boeven :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:09

Stroomdraad door het halster werkt ook niet. Dier moet klap krijgen als hij koppie door het draad wil steken. Daar werkt zo'n ijzerdraad als antenne goed voor (metalen ringen op de wangen verbinden met ijzerdraad dat stukje boven de oren uitsteekt). Heeft pony ook geen last van bij gewoon grazen.

Stroomapparaat moet de lengte van de afrastering aankunnen, dus flink overcapaciteit hebben. Immers als je pensionhouder bent krijg je heel verschillende paarden op je erf en die kunnen lang niet allemaal samen op 1 wei. Dat soort dingen van te voren plannen is hun verantwoordelijkheid.

Drinkwater bijvullen en bakken schoonmaken heb ik altijd zelf bijgehouden of ik nu half/volpension of die het zelf sta. Hoeveelheid drinken kan raar lopen en je kan niet overal tegelijk zijn. Daarnaast kan het best dan pensionhouder denkt als ik nu wacht met vullen kan ik zo makkelijk schoonmaken voordat er weer schoon water ingaat. En dat moet ivm algen/muggenlarven/etc. minimaal 1x per week.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:57

Antenne had ik ook :)
Had het alleen een beetje anders omschreven. Maar dat werkt zeker goed, ook al ziet het er een beetje sneu uit :=

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:23

Tja het is heel vervelend voor jou, maar de pensionhouders moeten allerlei voorzieningen gaan treffen voor jouw pony's. Op een gegeven moment moet daar wat tegenover staan. Ze hebben misschien meer werk aan die twee van jouw (die ook nog eens een hele weide in beslag nemen) dan aan 10 andere paarden.

Ik heb het idee dat je het jezelf ook vrij moeilijk maakt door toe te blijven geven aan het trauma van jouw pony, mijn paard was toen ik hem kreeg panisch voor trekkers, inmiddels is hij er helemaal aan gewend en is er niets aan de hand. Gewoon een kwestie van langzamerhand aan wennen. Op een gegeven moment vond ik ze enger dan mijn paard (omdat ik wist dat hij ze eng vond, het zat gewoon in mijn hoofd, terwijl mijn paard er niets meer van maakte)
Dat zou je met jouw pony ook kunnen doen, misschien zijn er wel kleine paarden bijgekomen of andere pony's, geef hem de ruimte en laat ze aan elkaar wennen, ga niet gelijk de boel uitelkaar halen als jij het als bedreigend ervaart (ga desnoods weg en laat de pensionhouder de boel in de gaten houden).