nieuwe weide, Koliek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

nieuwe weide, Koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 16:25

Hoihoi,

hier een vraagje :
Daar mijn shetlander uitbreekt op mijn huidige stalling ( ik sta op vol pension op een weide ) en mijn paardjes amper eten en proper water krijgen om te drinken van de staleigenaren (verder is dit een luxe-stalling) ben ik genoodzaakt een andere stalling te zoeken.

Ik heb een heel mooie weide gevonden, afgespannen met becard-tuindraad op 1m60 en rondom dennebomen. Grote stalling (voormalig chalet), .. maar ook met meer gras op dan mijn paardjes gewoon zijn. ( mijn paardjes staan nu permanent op de weide, maar hier staat niet veel gras meer op )
Nu ben ik een beetje bang voor koliek en hoefbevangenheid. Weide is niet mega groot en het gras is ook al redelijk hoog. Maak ik mij zorgen om niets? Of indien wel, hoe kan ik dit voorkomen?

Vriendelijke groetjes, Kelly

Marion71

Re: nieuwe weide, Koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:39

Daar zou ik bij een shet idd serieus bang voor zijn. Hoefbevangen, bedoel ik dan. Voorkomen kun je het eigenlijk alleen door suikerrijk gras te voorkomen. Jong gras, maar ook kort of half kort gras kan veel suiker bevatten.

Een shet heeft snel genoeg en krijgt vaak eerder te veel dan te weinig. Zeker de weides nu nog, gras is nog erg voedzaam. Als ik hier in de buurt kijk, lopen de shetjes op ongelovelijk kale weides. Hebben ze nog een veulentje ook, maar toch zien ze er goed uit. Gevuld buikje, mooie kont, echte shet-hals, etc. Zijn je shets ook mager of schraal? Of ben jij vooral bang dat ze te weinig krijgen? Schoon water moet natuurlijk elk dier krijgen.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 18:48

hij is goed ;) dus niet te mager of niet te dik.. de weide waar hij en mijn haflinger opkomen is iets van een 17are groot. Volgens de eigenaresse van de weide op een week of twee weken kaal gegeten. Ik heb vooral bang dat hij bevangen raakt of ze koliek krijgen. Ze zijn wel gewoon van op een weide te staan, maar die is zo goed als kaal..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:52

Je kan ze voor de zekerheid een graasmasker om doen?
Dan kan je het op die manier een beetje opbouwen?
Bijv beginnen met 1 of 2 uurtjes zonder masker en dan steeds iets langer?

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:24

Kan je mischien stripgrazen dus in begin gedeelte afzetten met draadje en dat steeds een stukje naar achteren verplaatsen
of een kleiner stukje afzetten rond de schuilstal (chalet) en dan maar een paar uurtjes per dag op het hoge deel.