Weide-adviseur gezocht / Biologische wei ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Weide-adviseur gezocht / Biologische wei ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 10:05

Ik weet helaas weinig van weidebeheer , en als je probeert je in te lezen dan wordt het alleen maar onduidelijker.....
Iedereen beweert wat anders , èrg irritant. Je moet dus proefondervindelijk vast gaan stellen wat het beste werkt...
en dat zou je nu juist het liefste willen voorkomen !

Vaak zegt men dat je toch behoorlijk intensief bezig moet zijn met maaien , bemesten , kalken , inzaaien / doorzaaien , gif spuiten...

Ik heb zelf het gevoel dat al dat gerommel aan de de grond helemaal niet zo goed is.
En je ook echt niet alleen maar gras moet hebben op de wei , hier en daar een plantje zal best goed kunnen zijn voor de afwisseling van stofjes en smaakjes.

Met doorploegen en gif verstoor je het bodemleven weer lijkt me. Je brengt toch onrust en rommel erin. Kunstmest gebruiken schijnt ook korte-termijn-denken te zijn , waarmee je het gras teveel opfokt waardoor alles ook weer uit evenwicht raakt. En dan zweert de 1 weer bij een bepaalde vorm van mest of kunstmest , terwijl de ander weer zegt dat dat juist heel slecht is voor de wei. Zucht.

Ik wil net zoals zoveel andere mensen gewoon een gezonde , sterke , evenwichtige grasmat waar de ponies lekker in kunnen lopen en doen , waar ze lekker kunnen grazen en een gevariëerde , evenwichtige voeding binnenkrijgen , waar ze dus in principe alles kunnen vinden wat ze nodig hebben om gezond te blijven , zonder dat ze meteen moddervet / hoefbevangen worden.

En zonder dat er meteen jaarlijks enorm geld in gepompt moet worden , vanwege dingen die met groot materieel moeten gebeuren enzo , dat wij net zoals de meeste privé-paardenhouders niet hebben.

Misschien krijg ik de mogelijkheid om dit najaar de huur-wei hier achter het huis eens goed aan te pakken , en dat wil ik dan ook graag (laten) doen.

Op een duurzame manier , die goed werkt voor de natuur , de paarden en onszelf. Zie omschrijving hierboven ;)
Hoe pak je dit nu echt goed aan ?

Ik wil er best wat geld insteken om de wei te upgraden , maar ik ben bang dat ik er dan achteraf achter kom dat het weggegooid geld is geweest omdat de aanpak toch niet helemaal goed was , dat wil ik dus ècht niet.

Wie kun je nu inschakelen die , met een instelling die past bij onze wensen , hier eens komt kijken , en een (realistisch !) plan maakt om ONZE wei optimaal te krijgen voor ONS gebruik , nu maar ook qua onderhoud in de toekomst ? Hebben jullie tips / ervaringen ?

Alle info is zo algemeen , ik wil gewoon een soort tuinarchitect / ontwerper laten komen met een beplantingsplan en onderhoudsplan en alles , maar dan voor een weiland :P Er moet toch iemand bestaan die dat doet , met een beetje een biologische / ecologische insteek , en waarvan ook nog tevreden klanten en resultaten te zien zijn ? :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:16

Niet om je te ontmoedigen maar: onze landen zijn omsingeld door 'gras' van een biologische boer. Die dus geen gif mag spuiten tegen onkruid. Misschien is zijn mat ooit goed begonnen, maar nu moet ik op zijn land de grassprieten toch echt zoeken tussen de enorme hoeveelheden zuring, havikskruid, boterbloem, paardenbloem, perzikkruid, distel etc in.
Voor ons is het nadelige gevolg dat we, ondanks onze oersterke grasmat, wel gif moeten gaan spuiten dankzij alles wat er aan zaad onze kant op waait.

Maar misschien is het bij jou minder extreem. Heb nog wel een tip: behalve wat er allemaal komt aanwaaien, is het ook belangrijk is wat nu de basis van je land is. Is dat Engelse raai, dan wordt het lastig andere grassoorten een kans te geven (deze kun je vinden op bijvoorbeeld http://www.paardenwei.nl). Toen ik mijn land kocht had ik ook grootse plannen, maar moet zeggen dat ik uiteindelijk ben uitgekomen op de Engelse raai die er al stond, strookbegrazing en wisselweides, onkruid spuiten en selectief kunstmesten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 10:22

Daarom , wil ik graag goed advies van iemand die echt weet waar 'ie mee bezig is :)

Als blijkt dat gedoseerd met gif werken bvb. het beste is , dan vind ik dat ook prima.

Maar ik wil gewoon niet de pineut zijn dat ik er veel geld , tijd en moeite in steek en dat ik dan vervolgens dus zoiets krijg als bij je buren :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 23-07-10 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:24

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:25

Bel eens bert Harmsen van de wolfskuil mijne staat ook op een biologische weide..
word niet bemest geen gif.. en kwa onkruid is er weinig.. met dit drge weer weinig gras maar beter weinig en wat bijvoeren met hooi dan dat vieze eiwitrijke gras waar ze tonnetje rond van worden..
Verder mesten we elke dag dus wei word goed onderhouden..

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:27

ik geef ook voorkeur aan een degelijke manier zonder spuiten met gif enz en dat wilt helaas zeggen onkruid verwijderen! het is niet anders, maar nx doen aan het onkruid maakt het jaar op jaar erger.
kruiskruid probeer ik netjes met wortel en al eruit te halen, boterbloem kan gemaaid worden voor het in bloei komt (wel lang genoeg wachten, want anders kan je 5 keer op een zomer maaien omdat ze blijven opnieuw uitschieten)

persoonlijk verzamel ik de mest op een composthoop en strooi die in het vroege voorjaar of in de loop van de winter zelfs al op het weiland open.
verder is het belangrijk om voldoende kalk te strooien, anders wordt de mest sowiso toch niet opgenomen...
kunstmest is inderdaad enkel goed om op korte termijn een groeispurt te krijgen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 10:34

Suzan_bobar schreef:
Ik heb http://www.dierenhealthplan.nl/ er ooit bij gehad, zeer tervreden. Niet goedkoop trouwens,....

Bedankt :)

En wat is daar uitgekomen , hoe kreeg je dat advies , echt zo'n plan van nu eerst zus-en-zo doen , en dan vervolgens een onderhoudsplan voor wanneer je wat moet doen in de jaren erna ?

En was dat dan doe-baar voor Jan L*l of moest je dan meteen echt een goed van materieel voorziene boer zijn :P

En wat is "niet goedkoop" , denk ik dan aan 200 euro , of 500 euro ofzo , of...?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:42

kynshiri schreef:
ik geef ook voorkeur aan een degelijke manier zonder spuiten met gif enz en dat wilt helaas zeggen onkruid verwijderen!
Hartstikke leuk als je een postzegelweitje hebt, maar op onze 3,7 ha. het onkruid bestrijden dmv. wieden is een beetje ondoenlijk, zeker met de door Mies al genoemde biologische buurboer, waar vandaan het vuil van een hectare of 20 met de zuidwester mee bij ons aan komt waaien.

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:44

Mijn paarden staan op een boerenweiland.

En hier wordt bijna niks aan gedaan.
De paarden lopen tussen de schapen en dit werkt fantastisch.
De schapen eten het gras op wat de paarden niet willen en houden het ook mooi kort. Doordat de paarden en schapen samen lopen heb je verschillend soorten natuurlijk stront. EN dit wordt 1x in de zoveel tijd gesleept zodat het goed verspreidt over het land. Natuurlijker kan bijna niet. Het liefst nog voordat het gaat regenen zodat het goed de grond in trekt en deze ook zijn vitamines krijgt.

Bij ons staan de paarden de hele zomer op deze wei. vanaf dat de klok verzet wordt tot deze weer verzet wordt. Winters staan ze in een andere wei zodat het gras en grond goed kunnen bekomen en niet te veel beschadigingen oploopt door het natte weer. Op een winterdag staan ze s`nachts op stal.
HEt schijnt dat paarden schapen combi heel goed is voor wormen enzo.

Wel wordt het land 1x p/j bemest met kunstmest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 10:50

Kynshiri : maarja , eigen paardenmest schijnt ook weer niet goed te zijn voor de wei... en onkruid trekken doe ik nu ook al volop omdat het enige is dat ik KAN doen op het moment :P

Maar er stond vorig jaar zo enorm veel JKK , nu vooral nog enorm veel Bereklauw , en er staan wat plukken Boterbloem die ik gewoon WEG wil hebben , niks steeds maar blijven maaien , wèg moet het :P

En er staat meer klaver dan gras...daar wil ik ook sowieso vanaf :)

De wei is gewoon een beetje afgeleefd , er staat nog zat voor de 3 ponies op zich maar het is een zooitje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 10:59

Themba schreef:
Bel eens bert Harmsen van de wolfskuil mijne staat ook op een biologische weide..
word niet bemest geen gif.. en kwa onkruid is er weinig.. met dit drge weer weinig gras maar beter weinig en wat bijvoeren met hooi dan dat vieze eiwitrijke gras waar ze tonnetje rond van worden..
Verder mesten we elke dag dus wei word goed onderhouden..

Bedankt , zal ik ook eens naar kijken :)

Maar helemaal niet bemesten o.i.d. dat kan toch ook niet , je zal toch IETS moeten doen aan je wei ?

Ik bedoel , ze eten het gras eraf dus op een gegeven moment put de bodem toch uit als er geen voeding terugkomt , lijkt me ? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:04

Als de wei afgeleefd is : het ideale moment om helemaal opnieuw te beginnen. Bijvoorbeeld door te ploegen en opnieuw inzaaien : Nadeel hiervan is wel dat je waarschijnlijk een stuk oude wei gaat moeten behouden om de nieuwe wei de kans te geven om een goede zode te vormen.

Een belangrijk punt is, als je er niet teveel aan wilt doen of klooien : beweid juist precies goed. Niet overbeweiden (dan heb je veel werk met zorgen dat je gras krijgt en behoudt). En niet onderbeweiden (dan heb je dus werk met veel onkruid, grassen wat paarden niet willen eten etc.).

Een paar zaken waar je mee kunt beginnen :
- Inventariseer hoe je wei er nu uit ziet, wat bevalt je eraan en wat niet.
- Welk onkruid staat er, en hoe overheersend is dat?

Bemesten of bekalken is niet per definitie slecht. Je kunt (imo moet) dat toepassen als de grond dat nodig heeft. Hoe je daarachter komt? Grondonderzoek bij de GD bijv. Dan weet je je pH-graad en of bekalken nodig is.

De weide bij mij thuis is 30-35 jaar terug het laatst omgeploegd en opnieuw ingezaaid. We hebben wat onkruid wat we pleksgewijs bespuiten met Roundup met de rugbus. Kalken is niet nodig, bemesten alleen als het lang droog is geweest, weinig eten etc. Dus dan duimen op een buitje en gewoon bemesten. Wei is voldoende groot voor 2 koebeesten en 2 paarden, dus mest verwijderen of uitrijden doen we ook niet aan.

Als je gaat bemesten : laat dan een lokale adviseur langskomen. Die kan precies uitrekenen wat er op jouw land mag nav de grootte. Hoeveel de dieren produceren, en hoeveel er dus op mag. Dit draai je uit, en bewaar je in de LNV-map. Stikstof en Fosfaat is waar je op moet letten, Kali valt vaak mee.

Persoonlijk ben ik wel voor bemesten. Het geeft je weide de kans om voldoende aan te groeien in een normaal tempo zonder dat het gestresst raakt (fructaan). Imo gewoon nodig bij goed weidebeheer.

Het is idd nogal lastig om er gericht bruikbare opmerkingen over te maken. De belangrijkste tip die ik wil geven : Neem contact op met lokale adviseurs / loonwerkers etc. Die weten precies hoe jouw grond erbij ligt, en wat het nodig heeft. Succes iig!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:06

Ik lees ook graag mee.
In het verleden heb ik een weitje gehuurd wat een enorme rotzooi was en wat ik toen helemaal heb opgeknapt.
Wat ik daar deed was selectief bespuiten van onkruid, veel onkruid trekken (paarden eten getrokken distels en brandnetels erg graag op trouwens), 2 keer per jaar kalken, dagelijks mest ruimen, wisselbeweiding en strookbegrazing.
De geruimde mest liet ik composteren met de bedoeling om die het volgende jaar weer op het land te brengen.

Helaas is dat er nooit van gekomen omdat ik mijn paard uiteindeijk met spoed moest verhuizen.

Mijn ervaring toen was dat de strookbegrazing en het mest ruimen al heel veel goed deden voor het weiland. Ook heb ik me toen enorm verdiept in wat de types onkruid zeggen over de bodemgesteldheid.
Voor mij was het eigenlijk ook een stukje hobby, een dergelijke aanpak is natuurlijk niet haalbaar als je meerdere hectares hebt.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:11

Hier ook weide omringd door biologische weides, alle weides zien er prima uit. Worden na de eerste snede bemest met natuurlijke mest. Zelf hebben wij schapen, die houden de wei perfect kort en onkruidvrij, waar toch onkruid staat maaien wij dat en verder halen we de mest niet weg maar gebruiken zo eens per 3/4 weken de weidesleep. In het na en vroege voorjaar gaat onze eigen paardenmest (met vlasstrooisel) over de wei. We hebben niet overdreven veel gras maar de pony's staan lekker buiten en hebben wat te doen, wordt het TE schraal dan voeren we hooi bij, ze krijgen verder wel normaal voer en slapen meestal s'nachts in hun boxen.

Succes met je wei

(ps voor ons zijn die schapen echt DE oplossing geweest)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 12:10

Maya schreef:
Als de wei afgeleefd is : het ideale moment om helemaal opnieuw te beginnen. Bijvoorbeeld door te ploegen en opnieuw inzaaien : Nadeel hiervan is wel dat je waarschijnlijk een stuk oude wei gaat moeten behouden om de nieuwe wei de kans te geven om een goede zode te vormen.

Een belangrijk punt is, als je er niet teveel aan wilt doen of klooien : beweid juist precies goed. Niet overbeweiden (dan heb je veel werk met zorgen dat je gras krijgt en behoudt). En niet onderbeweiden (dan heb je dus werk met veel onkruid, grassen wat paarden niet willen eten etc.).

Een paar zaken waar je mee kunt beginnen :
- Inventariseer hoe je wei er nu uit ziet, wat bevalt je eraan en wat niet.
- Welk onkruid staat er, en hoe overheersend is dat?

Bemesten of bekalken is niet per definitie slecht. Je kunt (imo moet) dat toepassen als de grond dat nodig heeft. Hoe je daarachter komt? Grondonderzoek bij de GD bijv. Dan weet je je pH-graad en of bekalken nodig is.

De weide bij mij thuis is 30-35 jaar terug het laatst omgeploegd en opnieuw ingezaaid. We hebben wat onkruid wat we pleksgewijs bespuiten met Roundup met de rugbus. Kalken is niet nodig, bemesten alleen als het lang droog is geweest, weinig eten etc. Dus dan duimen op een buitje en gewoon bemesten. Wei is voldoende groot voor 2 koebeesten en 2 paarden, dus mest verwijderen of uitrijden doen we ook niet aan.

Als je gaat bemesten : laat dan een lokale adviseur langskomen. Die kan precies uitrekenen wat er op jouw land mag nav de grootte. Hoeveel de dieren produceren, en hoeveel er dus op mag. Dit draai je uit, en bewaar je in de LNV-map. Stikstof en Fosfaat is waar je op moet letten, Kali valt vaak mee.

Persoonlijk ben ik wel voor bemesten. Het geeft je weide de kans om voldoende aan te groeien in een normaal tempo zonder dat het gestresst raakt (fructaan). Imo gewoon nodig bij goed weidebeheer.

Het is idd nogal lastig om er gericht bruikbare opmerkingen over te maken. De belangrijkste tip die ik wil geven : Neem contact op met lokale adviseurs / loonwerkers etc. Die weten precies hoe jouw grond erbij ligt, en wat het nodig heeft. Succes iig!

Ik denk dus ook dat het zeker nodig is om wat voedingsstoffen toe te voegen hier en daar , alleen de vraag is dus wat , en hoeveel , en wanneer.... :)

Zomaar een lokale loonwerker vragen dat vind ik dus een beetje eng. Ik weet namelijk niet wat die wil. Als die gewoon uitgaat van een koeienwei met zoveel mogelijk gras , en lekker ruw de hele boel doodspuiten / ploegen / zaaien / vaak mest / maaien enz. ...dat is dus niet wat ik wil :) Ik vind het risico te groot om het zomaar aan de eerste de beste uit handen te geven :o

Ook wat betreft zo'n grondmonster , het gaat om totaal nog geen hectare maar het zijn toch hele verschillende stukjes grond die de afgelopen jaren ook verschillende behandeld zijn , en nu dan waarschijnlijk ook verschillend behandeld moeten worden om het goed te krijgen :)

En dan is het nog de vraag hoe goed of slecht het nu eigenlijk is :)

Rena staat hier nu net een jaar , ik heb pas een foto-rondje gehouden om eens op de foto te zetten wat er hier zoal voor plantjes tussen het gras staan. Moet nog uitzoeken hoe goed of slecht dat die zijn. Ik weet wel dat ik de JKK + Bereklauw + Fluitekruid + Zuring + Boterbloem eruit wil hebben , en ook VEEL minder klaver wil , maar de rest van de plantjes....misschien moet ik daar zelfs wel blij mee zijn ? Weet ik het :P

En misschien is het wel beter om een beetje mest , beetje kalk , beetje doorzaaien.... i.p.v. alles helemaal overhoop halen. Ik durf het niet in te schatten :)

De hele zooi overhoop halen lijkt me erg drastisch voor een stuk land , je moet toch maar weer afwachten hoe de zode zich gaat ontwikkelen , hoelang het duurt voordat de zode weer een beetje stevig wordt.

Wel is het zo dat een deel van de wei nogal hobbelig is , er zitten ook wat sporen in , op zich zou ik het wel fijn vinden als dat een beetje vlak gemaakt kan worden , maar ik twijfel heel erg hoe verstandig het is.

Want ondanks de rommel die er op groeit , kunnen er nu wel 3 ponies prima op leven...

Twee van de 3 worden als het goed is binnenkort verkocht. Er zouden dan gelijk 2 nieuwe ponies voor in de plaats kunnen komen , maar een andere optie is om Rena dan alleen met een kleine pony over te houden , die in de winter gewoon op de paddock en track te houden , en wat bij te laten grazen op de dijkwei. En dan de gewone wei flink aanpakken zodat die hopelijk voorjaar / zomer 2011 weer goed bruikbaar is , en er dan nog een grote pony bij kan komen om de "kudde" te versterken :) En inderdaad omdat er toch wel 3 ponies nodig zijn om de wei een beetje bij te houden in de zomer.

Mest weghalen wil ik sowieso doen. Omdat vrijwel iedereen het er wel over eens lijkt te zijn dat paardenmest niet goed is voor het land , en ook tegen de vliegen en wormen e.d. , en bovendien vind ik het gewoon goor als ze tussen de drollen lopen. Voor slepen vind ik dat je echt veel land moet hebben , en om nu ook elke keer iemand in te gaan huren om de wei te slepen...dat wil ik dus ook een beetje beperkt houden , hoe afhankelijk je van loonwerkers e.d. bent :)

Ik weet gewoon niet waar ik nu goed aan doe , ik heb het idee dat er iemand moet komen , kijken , luisteren naar wat ik wil , uitleggen wat zijn visie daarop is en hoe hij dat aan zou pakken , en zo samen tot een plan-van-aanpak komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:26

pmarena schreef:
Zomaar een lokale loonwerker vragen dat vind ik dus een beetje eng. Ik weet namelijk niet wat die wil. Als die gewoon uitgaat van een koeienwei met zoveel mogelijk gras , en lekker ruw de hele boel doodspuiten / ploegen / zaaien / vaak mest / maaien enz. ...dat is dus niet wat ik wil :) Ik vind het risico te groot om het zomaar aan de eerste de beste uit handen te geven :o

Dat bedoel ik ook niet eigenlijk :+ Ik bedoel ; vraag een lokale loonwerker om raad, advies en tips. Leg uit dat je je aan het oriënteren bent op de juiste aanpak. Als jij die loonwerker dan besluit in dienst te nemen, dan doet hij wat jij zegt, want daar betaal jij voor. Niet alle loonwerkers over 1 kam scheren met dat ze van koeienweiden uitgaan. Het zal je verbazen wat voor specifieke informatie die weten over grassen bijvoorbeeld. Zij zijn vaak beter dan de gemiddelde paardenhouder op de hoogte van welk Engels Raai riskant is voor paarden om te hooien bijv.

Citaat:
Ik weet wel dat ik de JKK + Bereklauw + Fluitekruid + Zuring + Boterbloem eruit wil hebben , en ook VEEL minder klaver wil , maar de rest van de plantjes....misschien moet ik daar zelfs wel blij mee zijn ? Weet ik het :P

Kijk, daarom is het zaak om te bepalen wat je hebt staan, en waarom dat daar staat. Boterbloem is vaak een teken van overbeweiding / overbemesting. Het kan ook een teken van slecht onderhoud zijn.

Berenklauw wil je idd zo snel mogelijk weg hebben.

Citaat:
En misschien is het wel beter om een beetje mest , beetje kalk , beetje doorzaaien.... i.p.v. alles helemaal overhoop halen. Ik durf het niet in te schatten :)

Daarom : trek een adviseur aan z'n jas, of een loonwerker, of anders een boer uit je omgeving als je daar meer vertrouwen in hebt.

Hobbelig en sporen : waarom wil je die weg hebben? Wil je in de toekomst eventueel ook gaan hooien van eigen land? Voor je paard is een ongelijk terrein echt niet erg :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 12:31

Strookbegrazing en omweiden is trouwens ook de bedoeling inderdaad , dat sowieso.

Hoe ik het wil en hoe het nu ook in opbouw is :

Om het weiland een track (looppad) dat zeg maar een 8 is met een groot en een klein rondje , in het midden een paddock. Het kleine rondje daar mogen ze altijd lopen , ook in de winter , dat mogen ze kapot lopen als ze willen.

Het grote rondje gaat alleen open als de bodem acceptabel is , maar hier mogen ze ook al snel op lopen. De weides die in het midden van de rondjes liggen daar mogen ze echt alleen op als ze weinig schade aanrichten , die wil ik niet helemaal kapot gelopen hebben. Lopen doen ze maar op de track , de weides zijn echt om goed & lekker te eten :)

Ik wil dan afwisselen op welke wei ze mogen. De buitenste wei links (die nu erg hobbelig is) , de middelste wei (de grootste , kun je ook een leuk springparcoursje opbouwen ;) ) , dan het kleine weitje rechts , die moet echt het mooiste blijven want dat is ook meteen een bakje van ruim 15 x 30 meter , dus daar wil je goede bodem hebben. Hier staat het nu helemaal vol met witte klaver...

Maarja , misschien houdt Klaver je bodem wel beter om te rijden dan gras , dat soort dingen daar heb ik geen inzicht in :P

En dan hebben we nog de dijkwei.

Mijn insteek is dat ze de hele wei rond kunnen lopen via de track , voor hun beweging , en ik dan elke keer 1 of 2 stukken wei open zet , waar ze op dat moment kunnen grazen terwijl de rest even rust krijgt. En dan wellicht ook nog strookbegrazing binnen die wei. Liefst wil ik dat ze steeds wat hoger gras hebben , dat niet staat te stuiteren van de fructanen , doordat de wei wat rust heeft gehad :)

Ik weet dat schapen goed zijn voor de grasmat , zijn ook leuke beesten , maar ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om er ook nog eens schapen bij te nemen :P Dan moet je die ook weer verzorgen en onderhouden , en de schapen vreten toch ook nog aardig wat gras weg , waarvan ik juist wil dat het wat rust heeft zodat het wat langer is als de paarden er weer op komen. Bovendien is die schapenstront overal vrij goor , ben blij dat ik daar sinds de verhuizing hier naartoe vanaf ben :P

Op de vorige wei liepen namelijk ook schapen , was een hele mooie vlakke en dichte grasmat , maar als je goed keek toch eigenlijk ook vooral klaver....

Anoniem

Re: Weide-adviseur gezocht / Biologische wei ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:43

Waar je hele goede informatie kunt krijgen over weidebeheer, is bij Agriton en bij BioRon.
Hoewel beide een andere insteek hebben, komt hun visie grotendeels overeen (bijv. dat kunstmest funest is voor je grond).

Een tijdje geleden ben ik naar een info-avond geweest waar zowel BioRon als iemand van Agriton een lezing hielden. Ik heb er weer veel van opgestoken.

Vorig jaar heb ik een gesprek gehad met BioRon over weidebeheer en over mijn weide (hoe ik het deed en doe, hoe het er bij ligt, wat er zoal groeit e.d.) en ook dat was erg leerzaam!

Dus bezoek die twee sites eens en waag er eventueel een mailtje aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:45

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 12:51

Maya schreef:
Dat bedoel ik ook niet eigenlijk :+ Ik bedoel ; vraag een lokale loonwerker om raad, advies en tips. Leg uit dat je je aan het oriënteren bent op de juiste aanpak. Als jij die loonwerker dan besluit in dienst te nemen, dan doet hij wat jij zegt, want daar betaal jij voor. Niet alle loonwerkers over 1 kam scheren met dat ze van koeienweiden uitgaan. Het zal je verbazen wat voor specifieke informatie die weten over grassen bijvoorbeeld. Zij zijn vaak beter dan de gemiddelde paardenhouder op de hoogte van welk Engels Raai riskant is voor paarden om te hooien bijv.

Ik scheer niet alle loonwerkers over 1 kam hoor :) Maar ik wil er dus niet net 1 treffen die wel zo van pats-boem te werk gaat , en er met de verkeerde insteek mee begint , waar ik dan pas later achter kom :)

Dat hij doet waar ik opdracht voor geef dat is logisch , maar ik WEET dus niet waar ik opdracht voor moet geven :P

Ik wil niet dat ik info vraag en er vervolgens over mij heen gewalst wordt met bepaalde denkbeelden , terwijl ik mijn twijfels heb. Ik wil eerst een goed doordacht plan waar ik vertrouwen in heb , en dan de loonwerker inschakelen.
Stel ik ga naar een loonwerker en die zegt meteen : omploegen die hap. Wat kan ik er dan tegenin brengen ? :) Dan twijfel ik nog steeds of dat wel het beste is om te doen. En dan ga ik alsnog iemand zoeken die goed bekend staat , en moet ik weer diezelfde loonwerker vragen om het dus anders te doen dan hij voorstelde , dat wordt ook een beetje lüllig vind ik :P Daarom heb ik liever eerst een plan :) Het is nu niet zo slecht dat er per-sé iets moet gebeuren , ik wil het graag in 1 keer goed doen , moet "alleen" erachter zien te komen wat "goed" is hier :)

Citaat:
Kijk, daarom is het zaak om te bepalen wat je hebt staan, en waarom dat daar staat. Boterbloem is vaak een teken van overbeweiding / overbemesting. Het kan ook een teken van slecht onderhoud zijn.

Berenklauw wil je idd zo snel mogelijk weg hebben.

:j Ik heb nu dus een pagina op mijn site gemaakt met wat er hier zoal staat. Heb het een beetje in kaart gebracht wat de situatie nu is , en wat ik graag wil. Dus daar zoek ik passend advies bij :)

Zie trouwens : http://www.boomloosrijden.nl/wei-planten.htm voor dat overzicht , er staat hier en daar nog wel een andr plantje tussen maar dit is minstens 98% van wat er staat :) En dit is vooral in de punt waar ze nu een paar weken niet gelopen hebben omdat ik wilde zien wat er nu eigenlijk allemaal op zou komen :)

Voor de hele locatie , zie http://www.boomloosrijden.nl/paddockparadise.htm
Daar zie je ook precies tot hoe ver we met de bosmaaier gekomen waren op dat moment , overal staan hoge plukken gras.

De Boterbloem staat op de plekken waar de vorige huurster haar mest uitspreide...er lagen ook nog overal plastic zakken en bulten met stront...daar groeit helemaal niks meer :P

Een jaar of 8/9 geleden lag er een mooie groene grasmat , daarna is het erg verwaarloosd , niks meer aan gedaan , alleen maar kaal gevreten en stront niet weggehaald.

Citaat:
Daarom : trek een adviseur aan z'n jas, of een loonwerker, of anders een boer uit je omgeving als je daar meer vertrouwen in hebt.

Ja , DIE zoek ik dus , dat is de reden van het topic :P

Citaat:
Hobbelig en sporen : waarom wil je die weg hebben? Wil je in de toekomst eventueel ook gaan hooien van eigen land? Voor je paard is een ongelijk terrein echt niet erg :)

Nee hoor , hooien is geen plan :) En zoals gezegd vind ik de hobbels en sporen ook niet zo erg dat ik daarom de boel overhoop wil halen , die paarden lopen er wel overheen. Maar ik wil ook graag her en der een cross-hindernisje maken , en de achterste wei links is echt wel HEEL hobbelig , zeg maar een molshopenveld maar dan stevig :P

En die sporen zijn vrij irritant omdat ze bij een beetje nattigheid vollopen met regen , en dan spekglad worden , en ze liggen natuurlijk precies op een plek waar je vaak loopt dus die word je HEEL snel zat ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 12:57

JoviBan schreef:
Ik heb de sites even voor je opgezocht:
http://www.agriton.nl/ en http://www.bio-ron.com/

Bedankt !

Die van Bio-Ron ken ik wel , en Ron is ook een aardige kerel :)

Maar ook daar kan ik weer niet echt heel veel praktische info vinden. Er staat vanalles te koop van weidemengsels en dingen die heel goed klinken , maar hoe werkt het nou praktisch gezien ? Moet je toch zelf maar wat aanprutsen , of kun je echt zo'n "plan" laten uitwerken ? Hoe begin je , hoe ga je verder , welk onderhoud.....ik wil gewoon een PLAN :o

En wederom zie je geen resultaten , je hoort er niemand over...waardoor het weer gewoon zo'n losse mening lijkt zoals er zoveel zijn.

Ik ga er in mee hoor zoals hij denkt , maar praktisch gezien kan ik er zo weinig mee... die andere site ken ik niet , zal ik van het weekend eens naar kijken , bedankt +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:03

Waarom wil je zo graag een PLAN? :D
Voor mezelf heb ik destijds een DOEL gesteld en dat ben ik nog steeds aan 't nastreven.
En dmv kennis opdoen kun je je doel hier en daar bijstellen, wanneer blijkt dat je doel niet zo goed blijkt te zijn of niet 100% haalbaar is bijv.
En wat doe je met een plan wanneer bijv. opeens bepaalde plantjes de kop opsteken? Daar gaat je plan! :D
Dus nee, persoonlijk vind ik een doel beter. ;)

Wel of niet kalken kun je doen op basis van de zuurgraad van je wei. Die is heel gemakkelijk te testen. Ik kan een potje zand naar de winkel brengen waar ik m'n weidespullen haal, en daar stellen ze de zuurgraad vast. Maar bij Intratuin schijnen ze ook testmonsters te hebben en kun je het zelf doen. Dan kun je ook nog kiezen voor het soort kalk dat je gaat strooien.

Bemesten heb ik dit jaar gedaan met kippenmestkorrels. Schijnt wat in opmars te zijn, omdat het hele goede bemesting blijkt voor een paardenwei. Mensen die hier mee bemesten, zijn er erg positief over.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:31

Je kunt geloof ik ook grondmonsters opsturen, dan worden die geanalyseerd en kunnen ze je vertellen wat je weide aan bemsting nodig zal hebben. Hoe dit precies werkt weet ik niet trouwens.
Attila van dierenhealthplan zou ik gewoon eens een mail vragen. Ik heb alleen voedingsadvies van hem gehad, dat was niet zo duur. Er is op bokt ook een topic hierover,... ga ff voor je zoeken

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:34

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:13

Veel onkruid is vaak meer een probleem van te weinig bemesten.
De start is over het algemeen een grondmonster opsturen en duidelijk aangeven dat het voor een paardenwei is
Dit kan je laten doen of zelf volgens de handleiding van het bedrijf een grondmonster opsturen (veel goedkoper)
In hun rapport dat meestal goed is voor 4 jaar staat precies de tekorten van je grond en een advies.
Dat advies geef je aan je loonwerker en die kan je dan vertellen of je wellicht enkel hoeft te bekalken
of wellicht kalk met magnesium etc.

Daarnaast moet je weten wat voor soort grond je hebt klei, veen, zand, leem op zand, podzol etc.
Ik zou niet zo snel de grasmat vervangen, meestal wordt dit een drama. De wortels zijn dan nog
niet diep geworteld bij nieuw gras dus zuinig zijn op je oude goede grasmat. Doorzaaien is vaak een beter plan.
Staar je daarnaast niet blind op alle mooie verhalen van kruidengrasmengsels etc.
Enkel de sterke komen op (ook afhankelijk van je grondsoort) en meestal is de variatie maar voor een jaar
en daarna heb je gelijk weer hetzelfde als iedere andere weide maar dan voor veel geld.
Als je wel een al die kruidensoorten en minder voorkomende grassen wil hebben moet je het land verschralen
wordt het gelijk ook weer aantrekkelijk voor al die onkruiden die je nu net niet wilt hebben.

Als het even kan gewoon met stalmest van de mesthoop bemesten nadat een tijdje gecomposteerd is.
Wij injecteren en gebruiken al jaren geen kunstmest meer en ook gif komt bij ons niet op het land.
Opvallen is dat de ooievaars en uilen altijd bij ons op het land zijn en nooit bij de omringende buren.
Vorig jaar na het hooien 12 ooievaars een week lang dit betekend een veel rijker bodemleven.
Wormen, torretjes, kevers alles maak je dood met injecteren.