schrikapparaat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siers83

schrikapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 19:53

Mijn merrie heeft weer wat nieuws ontdekt, ze breekt uit ;( . Hoe ze t doet weten we niet, de draden zijn elke keer heel en de 3 andere weidegenootjes staan netjes op hun landje. We hebben netjes alles afgezet, en alles maakt contact met andere draden voor de stroom. Nu zaten we dus te denken om een 2e apparaat er bij te zetten, maar kan dat wel? We hebben dus een goed werkend apparaat op stroom, maar doordat we behoorlijk ver van t apparaat zitten zou t kunnen dat de stroom er niet komt? Alles is rondom afgezet met een dikke kabel, daaraan maken we onze draden vast voor de landjes. We hebben nog een apparaat op accu die we kunnen gebruiken. Maar nou was mn vriend niet zeker of dat wel kan met het oog op t andere apparaat. We moeten natuurlijk niet hebben dat t andere apparaat een schok krijgt of kortsluiting maakt. Het is overigens niet mogelijk om echt een apart landje te maken zodat daar 1 apparaat op kan werken.

Dus om een lang verhaal kort te maken: Kun je 2 apparaten op 1 land gebruiken?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:22

Je kan geen twee schrikdraadapparaten op een circuit aansluiten, maar je zou wel een van de stroomdraden los kunnen maken en als apart circuit onder stroom kunnen zetten.

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:51

De meeste stroomaparaten kunnen prima een kilometer overbruggen.
Springt je paard er over heen dan? Omdat je zegt dat alle draden nog staan.
Dan is het enige wat helpt een hogere omheining. Want ook al zou er meer stroom op staan, als ze er over springt dan merkt ze daar niets van.

Siers83

Re: schrikapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 20:22

Goed ik kan dus geen 2 apparaten op 1 hoofddraad zetten. Ik heb dus niet de mogelijkheid om een nieuw land af te zetten voor een apart circuit.

We weten niet hoe ze t doet. Het gaat om een haf van 1.44 en we hebben de gewone witte plastic paaltjes, die van 1 mtr(of 1,20, weet ff niet hoe hoog ze zijn). Ze heeft dit nog nooit gedaan, wel dat ze eronder door ging. Maar daar ging altijd de draad mee stuk, dus dat doet ze nu niet. We doen overigens aan strip begrazing, vandaar dat ze uitbreekt( op naar t lekkere gras!). Nu gaat t trouwens al 2 dagen goed. Maar zoek dus eigenlijk nog steeds een oplossing. Als ze namelijk iets doorheeft blijft ze t doen, blijft een hafje he?! Maar ik heb mn antwoord. Bedankt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:23

ik denk toch dat ze eronderdoor gaat dan
die van mij doet dat ook, en heb ook steeds geen draad stuk

jjbm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:33

In verband met de huidige droogte geleidt de grond veel minder dan normaal, als je paard onder de draad doorgaat voelt hij dus een veel kleinere schok dan wanneer de grond vochtig is. oplossing: span een tweede draad op de helft van de hoogte van de eerste, en verbindt die met de aarde van je schrikapparaat.
Als je paard dan onder de stroomdraad door wil, en hij raakt gelijktijdig de onderste, dan krijgt hij wel de volle schok

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 20:36

We doen de draad al op het 1 na onderste haakje, om dat dus te voorkomen. We hebben buiten mijn uitbreekmonster er nog 1 staan die net zo erg is. Het gaat haar ook echt alleen om t eten, ze blijft bij de rest in de buurt en gaat niet aan de andere kant van t land staan. Zodra ze genoeg heeft stopt ze ook en gaat bij de rest staan slapen. Je kan haar dan overigens makkelijk pakken, eergisteren kwam ze uit zichzelf naar me toe. We doen dus aan strip begrazing omdat we met 2 haffen zijn en 2 fjorden. Ze worden dus dik van lucht en staan nu dus heel schraal, zal er ook mee te maken hebben.

Edit: Waar zit die aarde van de schrikdraad?

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:53

Ik weet niet of je het al gemeten hebt ?
Je kunt een klein apparaatje kopen met lampjes en die geeft dan de sterkte van de schokken aan.

De aarde is toch die pin die de grond in gaat ?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 22:01

Als dat zo is gaat die optie dus niet lukken. Het schrikapparaat zit op zon 100 mtr van t landje. Wordt wat lastig dus haha.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:17

Als ze onder de draad door gaat zelfs als er voldoende stroom op staat moet je aan/op het halster een antenne maken van blank ijzerdraad zodanig dat het vanaf de neusriem omhoog steekt en contact maakt met de rest van het hoofd. Dat is even vervelend voor je paard maar het uitbreken is na een paar fikse stroomstoten wel over.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 08:11

Dat is nog eens een idee, als ze t weer doet ga ik dat proberen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:25

je kunt ook met een apparaatje eerst meten hoeveel stroom er op de draad staat, dit kun je op meerdere plekken doen en dan kun je erachter komen of er misschien op sommige plekken niet voldoende stroom staat

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 08:39

Ja, maar als er niet genoeg stroom opstaat hoe los ik dat dan op? Kan niet zomaar alles veranderen.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:47

Dn zou je een zwaarder apparaat moeten kopen, je kunt precies zien voor hoeveel meter omheining het app. geschikt is.
Hoe meer meters je erbij op zet hoe zwakker het wordt.
Of je zult kleinere stukjes moeten maken en het app. steeds mee verplaatsten.
Anders eens naar een winkel gaan waar ze je goed voorlichten kunnen.

jessicatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:11

Een pony van een vriendin van me sprong over de draden heen. is dat niet misschien zo (want het gras voorbij de draden is altijd lekerder.;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:32

Je kunt wel nog een apparaat erbij zetten maar dan zou je het draad ergens door moeten knippen bij een paal, in die paal aan 2 kanten isolatoren zetten en stroomdraad daaraan vastmaken zodat het draad geen contact met elkaar heeft.

Of gooi wat emmers water bij het apparaatje, dan zit er meer vocht in de grond bij je aarding en worden de schokken weer sterker.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:08

Een van de uitgangen van je stroomtoestel moet je verbinden aan een metalen stang in de grond zodat je een circuit krijgt : stroomtoestel - draad - paard - grond - stroomtoestel.
Mogelijk is de aarding van je afsluiting niet goed door de droogte en daardoor is de stroom veel kleiner als je paard de draad raakt.
Je kan de aarding verbeteren door enkele emmers water over de aardingspin te gieten zodat er beter contact is tussen de pin en de aarde, je kan dan meten of de stroomstoten terug groter worden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:24

kijk ook eens voor welke afstand je apperaat geschikt is, en hoeveel draad dat je hebt
Zij de draden ook nergens aan elkaar geknoopt? alles met het spul wat ervoor bedoeld is?

als de aarde het probleem is, kun je ook een diepe pin gebruiken

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 19:22

We hebben een apparaat op stroom, dus met een stekker en niet een baterij. Weet niet of dat uitmaakt?

Maar ze heeft t nu al een paar dagen niet meer gedaan. We vermoeden nu dat t landje waar ze op stonden nog iets te klein was voor 4 en dat ze zich bedreigd voelde als enige merrie met 3 ruinen.