24 september 2002 werd Julia verkocht, een manege pony waar ik erg aan gehecht was geraakt. Ik was kapot en was van plan me niet meer aan een manege paard te hechten. Daar heb ik me niet aan kunnen houden. Niet lang nadat Julia verkocht was kwam er een nieuw paard op de manege: DUC. Ik reed steeds vaker op hem, en als ik me verveelde of Julia miste dan was ik bij Duc te vinden. Ik wist dat ik afstand moest houden, want ik wilde me niet aan hem gaan hechten. Het is maar weer gebleken dat je dat soort dingen niet in de hand hebt. Wel heb ik deze goed onthouden dat het een manege paard is en dat ie dus opeens weg zou kunnen zijn. Duc heeft van het begin dat ie bij ons op de manege staat al wat moeite met de galop. Die problemen zijn alleen maar erger geworden. Dat is niet het enige probleem, hij gooit zijn tong over het bit, drukt zijn rug weg... Als je wat verder gevorderd bent is ie nog wel te rijden qua nageeflijkheid. Maar je ziet dat hij niet gelukkig is op de manege, hij kan het gewoon niet aan.
Gister werd ik door de eigenaar van de manege apart genomen. Het ging over Duc zei hij. Hij vertelde me dat de handelaar op zoek was naar een ander paardje, en dat hij Duc ging inruilen. Hij zei dat ik hem wel kon rijden, maar dat hij op manege niet kon blijven. En daar heeft hij gelijk in, het is geen manege paard. Hij zei dat ik Duc van hem kon kopen, iets waar ik zelf al serieus over zat te denken. Maar dan eerder over een half jaar. Als ik geld had. Hij vraagt er 1200,- voor. Ik vind het aan de ruime kant voor een vosruin van een jaar of 6/7 van ik schat 1.60m die moeite heeft met galop, last heeft van zijn rug en zonder zekerheid of dit ooit nog goed kan komen. Hij advieseert mij hem niet te kopen, ik ben immers een student van 17 die in hartje amsterdam woont en denk ik niet veel financieele steun krijgt van ouders... Er is vast een manier om aan 1200,- te komen, maar dan ben ik er nog niet. Zoiu ik hem kopen, dan wil ik hem sowieso tot augustus o.i.d. op de wei willen zetten en daarna verder kijken. Ik moet het er ook nog met mijn ouders over hebben, maar ze wisten wel al dat ik met het idee van kopen liep, maar nu gaat het wel erg snel.
Heel erg bedankt voor het lezen
Wat is jullie advies na dit verhaal?
Groetjes Remi
En dit is nou
DUC
:
Niet om banketstaaf te doen, maar als je Duc koopt zal je DAGELIJKS een vergelijkbare afstand moeten afleggen, misschien zelfs voor een paard waar je eigenlijk niets mee kan.. (als hij idd niet goed is)
Dat viel dus heel erg mee en ik heb hem 2 maanden lang 2x in de week gereden. Hij stond helemaal naar mijn hand, er reed verder ook bijna niemand op en sowieso waren dat alleen gevorderde ruiters. Ik wist dat hij te koop stond en vroeg uit nieuwsgierigheid hoeveel hij moest kosten. 2500 gulden! Dat had ik precies op mijn spaarrekening staan! Ik was helemaal niet van plan om een paard te kopen, maar ben toen serieus aan het twijfelen gebracht!
en heb een hele leuke stage gedaan die ik niet had kunnen doen met een paard erbij. Inmiddels krijg ik al een jaar geen studiefinanciering meer en heb ik een forse lening en een nog veel grotere studieschuld. Van het geld op mijn spaarrekening ben ik mijn rijbewijs aan het halen!