paard op krullen: wat tegen de verveling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

paard op krullen: wat tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 18:23

Ik zit erover te denken om mijn paard op krullen te zetten wegens geïrriteerde luchtwegen. Waarschijnlijk wordt dit voor een groot gedeelte veroorzaakt doordat hij altijd met z'n neus in het stro zit, hij is namelijk verslaafd aan alles wat eetbaar is...
Maar krullen, daaraan valt niet zoveel te eten en te 'snubbeken' en ik wil wel graag een paard dat zich een beetje prettig voelt, en nog een beetje bezig kan zijn op stal. Wat zijn jullie ervaring en tips?
(op stal hoest hij overigens niet, luchtwegen en longen zijn schoon)

mellen95

Re: paard op krullen: wat tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:33

Ik gooi altijd een plakje stro in de stal, puur tegen de verveling.
Hebben ze wat te knabbelen , en als het goed is worden ze er niet dik van.

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:35

ja ik zou dr ook beetje stro in de doen

Spikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:38

je kan hem een speelbal kopen voor in z'n stal. Sommige paarden vinden dit leuk, andere vinden dit dan weer niks.
Of je kan hem een hooinet geven en elke dag vullen met hooi. hier zijn ze toch ook een tijdje zoet mee .

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:39

Ik heb ook krullen en die van mij eet er gelukkig niet van :)
Zou er gewoon hooi/stro ed. bij in gooien, liksteen, speeltje, etc. Hooinet zou ik zeker niet doen in de stal :n ze kunnen er in vast gaan zitten, heel gevaarlijk, heb er al nare verhalen over gehoord..

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 19:04

Bestaat er niet zoiets als een bol waar hooi in kan en waarmee ze lange tijd bezig zijn om het hooi eruit te krijgen?

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:26

Of zo'n krat met hooi van de hartog, moet je maar eens googelen, schijnt lang te duren voordat het op is. Want dan gaat het 'rekje' telkens een stukje naar onderen ofzoiets, heb er verder geen rvaring mee, maar misschien is dit wat voor jou :) ?
Afbeelding

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 19:30

Leuk, zag net ergens een topic hoe dit zelf te maken...ik zou dan toch voor het origineel gaan :j

Edit: heb net even gegoogled. De voerbox moet opgehangen worden en ik ben bang dat men daar niet mee akkoord gaat op pensionstal waar mijn paard staat...
Laatst bijgewerkt door dorothea op 20-07-10 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:31

ik heb denk ik een zonnesteek,
ik dacht dat je je paard in de krullen wildezetten, dus met krulspelden.
ja sorry,

je wil het plaatje niet zien wat in mijn hoofd zat

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:32

Zou ik ook doen :j , je weet nooit of je iets fout doet etc. straks komt het rekje los, :P
Succes :) !

haha Sandra :')

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:34

Orgineel is rond de 60 euro, dat was die van mij ruim 3 jaar geleden. Voor mijn paard werkt het meestal wel, soms is ze zo handig het rek om te kieperen of eruit te halen(vraag me niet hoe :+ ) Maar over het algemeen doet ze er veel en veel langer mee :) Ideaal.. Overigens is het voor in de winter een te kleine bak, en gooi ik er vaak ook nog wat naast, maar eet madam eerst uit de bak voordat ze begint aan wat op de vloer ligt :D

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:34

Ik heb juist mijn paard van zaagsel afgehaald, mede op aanraden van de smid, wegens steeds terugkomende hoefzweren... Weet wel dat dit niet helemaal relevant is, maar wilde je dit toch meegeven bij t maken van je keuze...

Verder, toen mijn paard er nog wel op stond, gaf ik inderdaad ook zo nu en dan een plakje stro om van te knabbelen en voldoende ruwvoer. Wat betreft dat ze t niet eten, ehh.. mijne toch wel, als ze zich heel erg verveelde hoor!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 19:35

sandra1986 schreef:
ik heb denk ik een zonnesteek,
ik dacht dat je je paard in de krullen wildezetten, dus met krulspelden.
ja sorry,

je wil het plaatje niet zien wat in mijn hoofd zat

Ja hoor, want ik kan beelddenken als de beste..:D

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:36

hartog compact gras voer ik s winters ook.
zit wel meer energie,eiwit in.
ik deed er eenderde tot de helft in. deed ze 24uur mee.
was bijna nooit leeg.

en ze hoeste niet meer

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 19:37

rebeltje schreef:
Orgineel is rond de 60 euro, dat was die van mij ruim 3 jaar geleden. Voor mijn paard werkt het meestal wel, soms is ze zo handig het rek om te kieperen of eruit te halen(vraag me niet hoe :+ ) Maar over het algemeen doet ze er veel en veel langer mee :) Ideaal.. Overigens is het voor in de winter een te kleine bak, en gooi ik er vaak ook nog wat naast, maar eet madam eerst uit de bak voordat ze begint aan wat op de vloer ligt :D

Ik begrijp dat jij 'm los op de vloer had staan?

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:40

Meerdere keren over de dag kleine hoeveelheden kuil en brok voeren :) Bijv. 4x pd hooi en 2 of 3x pd brokken.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:28

dorothea schreef:
rebeltje schreef:

Ik begrijp dat jij 'm los op de vloer had staan?

Nee! zeker niet.. :n straks gaan ze erin staan.. Die van mij hangt op borsthoogte in haar stal. Dat raden ze ook aan, op de site van Hartog kan je meer info vinden. Overigens staat mijn paard gewoon op stro.. :)
Laatst bijgewerkt door Volkoren op 21-07-10 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:30

Misschien iets van een jolly bal of een lik it ding ophangen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 11:59

@Rebeltje: precies, dat had ik geleze op de site, en vandaar dat ik het me afvroeg...
Ik betwijfel of ik gaten in de muur mag gaan boren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:02

Heel flauw hoor, maar buiten zetten? Weidegang? Natuurlijke omgang?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:05

op een pensionstal heb je daar niet altijd de vrijheid voor helaas.

hooi in 2 hooinetten over elkaar, kunnen ze het ook heel druk mee hebben. Wel goed en hoog ophangen dat hij er niet in kan gaan staan natuurlijk

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:11

Als ie geirriteerde luchtwegen heeft, is het in elk geval niet echt handig om hem 24/7 op stal te houden, puur omdat het als het door het stof komt en er geveegd wordt als hij op stal staat dat ook binnen krijgt. Ook zou zijn stal niet in de buurt van hooi of stro opslag moeten staan, want dat stof kan ook irritaties opwekken.

Het allerbeste is (en dat haal ik niet uit je post) dat ie in elk geval overdag naar buiten kan, en je zou eventueel Foenegriek kunnen geven, dat scheelt bij de mijne ook alles.

Als je je paard op krullen gaat zetten, kijk dan goed of het een merk is dat ontstoft is, anders heb je nog meer stof dan bij stro namelijk.

Mijn paard heeft anderhalf jaar op krullen gestaan, nooooooit een hoefzweer gehad, wel iets drogere hoeven, meer niet. Maar dat zal ook zeker eraan liggen hoe de conditie van je paard zijn hoeven zijn uiteraard.

Toen zij op krullen moest kreeg ze idd 2x per dag wat hooi, en overdag naar buiten. En eventueel wat stro door het zaagsel werken, dan kan ie lekker wat zoeken en is ie bezig.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:37

en een buitenstal?

De paarden die bij ons gevoelig waren met hun luchtwegen staan nu in een buitenstal, of stal met luik :)

Die voerbak van Hartog werkt puur in het vertragen van eten waardoor het wat 'natuurlijker' wordt.

Ik heb er niet uit begrepen dat je paard geen weidegang krijgt?

Ook hebben ze bij de paardendrogist een fijn middel, easy breathing. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:44

Qimm schreef:
op een pensionstal heb je daar niet altijd de vrijheid voor helaas.

hooi in 2 hooinetten over elkaar, kunnen ze het ook heel druk mee hebben. Wel goed en hoog ophangen dat hij er niet in kan gaan staan natuurlijk

Tja sorry maar ik ben heel erg voorstander dat paarden naar buiten moeten, zeker als ze last van de luchtwegen hebben.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:47

tja sorry maar dat is niet altijd mogelijk en als het niet mogelijk is dan houdt het op