verhuizen met de paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

verhuizen met de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 10:46

Ik sta op een weiland 5 kilometer van mij thuis vandaan, hier ben ik uit nood komen staan omdat ik door omstandigheden snel weg wilde op de stal waar ik stond.
Ik wist toen ook dat het huis incl. weiland te koop staat en mijn verblijf dus tijdelijk.
Mijn shet was erg ziek en heb ik hier fijn op kunnen lappen en nu in de zomermaanden is het er geweldig.
Maar ik ben doorlopend op zoek gebleven naar een nieuwe plek, zowel stalling als huur-weide.
Wei om te huren vind je hier niet echt en als dan mag er niks opgezet worden van een stal, dat schiet niet op.
Maar de vrijheid die ik nu heb zou ik zo graag willen houden.
Een stalling trekt me minder, maar we zijn toch naar verschillende gaan kijken.
Je betaald overal veel geld en dan staan ze veel binnen, omheinig is niks enz en voor minder geld is het helemaal hopeloos.
Ik heb al best wat stallen gezien en leg de lat hoog, ik heb geen zin in paarden op stal en voor een konijntje hooi en hopen dat ze water hebben.
De wei waar ik nu sta ligt in een bos en ik moet tot 18.00 werken in de winter is het dan dus aarddonker, ik heb geen licht of elctriciteit of water.
De stal moet dringend vernieuwd worden als ook de omheinig.
Investeren is niet erg als je er nog jaren kunt blijven maar dat is zo onzeker.

Nu heb ik een plek gevonden die een 25 kilometer enkel van mij thuis ligt, ik ben er in 20 minuten in een slecht geval een half uur.(allemaal autoweg)
Vanuit mijn werk zijn het nog maar 14 kilometer.
Het is een inloopstal en er komen nooit meer dan 7 paarden/pony's, er is altijd hooi en altijd water, krachtvoer van marstal zit in de prijs.
Ook hoef ik niet dagelijks te gaan, wel word gevraagd 1x in de week ergens mee te helpen, dat is geen probleem.
Ze kunnen dag en nacht buieten en binnen, als ze het gras op mogen gebeurd dat in strookjes.
Wel zo fijn met dikke pony's.
Ik heb mezelf twee maanden de tijd gegeven om meerdere keren te gaan kijken en dat heb ik ook gedaan en alles klopt wat ze zeggen.
Er ligt idd altijd hooi en water en de paarden zijn gewoon zo op hun gemak.
Mijn enige twijfel is de afstand.
Ik rijd nu ook 150 kilometer per week voor de paarden, omdat ik twee drie keer daags heen ga.
Als ik dus drie keer in de week naar de nieuwe plek ga zit ik op hetzelfde.
Maar ja wat is wijsheid?

Polly
Moderator Algemeen

Re: verhuizen met de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:04

Ik heb ook al jaren mijn eigen plekje en sta nu voor het eerst een zomer op een pensionstal omdat 1 van mijn pony's ziek is en niet op het gras mag.
Wel ben ik intussen hard bezig met het aanleggen van een paddock zodat ik hopelijk deze zomer nog terug kan naar het land, ik mis mijn eigen plekje en lekker mijn ding doen op mijn eigen manier..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 11:16

Polly, dat is idd lekker een eigen land.
Daar is hier erg moeilijk aan te komen.
Daarbij komt nog, dat als 1 van mijn pony's overlijd ik geen nieuwe wil en ik dan dus alsnog om moet.
Nou hoop ik dat het nog jaren duurt, maar goed ik heb twee kneuzen dus ik moet het wel in het achterhoofd houden.
Een eigen wei is gewoon super maar dan moet je er ook van kunnen maken wat je wil.
Hopelijk is jouw pony snel weer wat beter en kan die terug.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 21:08

Niemand die me met dit dilemma kan helpen.
Misschien ben ik ook zo onzeker door alle slechte ervaringen op pensionstallen, ben ik bang het uit handen te geven.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:14

als je echt iets zoekt (eigen land +stal e.d.) kan ik je deze tip geven; zet een advertentie op mp of speurders of alles wat je maar kan bedenken met tipgeld, bv 100euro.

zo heb ik ook na jaren zoeken dit huis kunnen kopen (tipgeld had ik op 500euro gezet kopen = uitbetalen)met 2.5 hectare, nog voordat het ooit te koop had gestaan. Tipgever was een vriendje van de projectontwikkelaar, maar uiteindelijk maakt dat niet uit.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 21:17

Mist schreef:
als je echt iets zoekt (eigen land +stal e.d.) kan ik je deze tip geven; zet een advertentie op mp of speurders of alles wat je maar kan bedenken met tipgeld, bv 100euro.

zo heb ik ook na jaren zoeken dit huis kunnen kopen (tipgeld had ik op 500euro gezet kopen = uitbetalen)met 2.5 hectare, nog voordat het ooit te koop had gestaan. Tipgever was een vriendje van de projectontwikkelaar, maar uiteindelijk maakt dat niet uit.

Ik sta al een eeuwigheid op mp voor een wei te huren, ik ben niet op zoek om een huis te kopen met land, dat kunnen we toch niet betalen.
Die hoef je hier niet te zoeken, ze zijn alleen onbetaalbaar. :D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:25

dat zeg ik toch ook niet! alleen diegene die op mp kijkt en die weet dat zijn buurman zoiets verhuurd heeft nu geen prikkel om jou te mailen. Met tipgeld wel.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 21:29

Zoals ik al zei sta ik al op marktplaats en weten ontzettend veel mensen al lang dat ik heel erg zoekende ben.
Ik heb wat dat betreft alles al geprobeerd.
Anders zou ik deze stap nooit overwegen.
Bedankt voor het meedenken.

vraagje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:21

Ik zal het doen, opzich na je werk is het te doen om 14 km door te rijden. En terugweg is altijd sneller voor je gedachte ;-)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 16:16

Zeker omdat ik meteen op die autoweg zit, ben ik er met 10 minuutjes.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:15

Mijn paard stond op 10min. met de auto van m'n huis ( 15 jr lang) en op 3 min, van mn werk, helaas staan de weiden te koop en ben ik op zoek gegaan naar een andere plek, met pijn in m'n hart want het was zo ideaal, ik betaalde weinig, er werd voor water gezorgd en zo ook voor hooi in de winter, de weiden werden gesleept en onderhouden als dat nodig was. Maar vanwege de mogelijke verkoop ben ik dus op zoek gegaan naar een andere plek omdat je net zal zien dat de weiden vlak voor de winter worden verkocht en dan wordt het toch wel moeilijk om iets te kunnen vinden. Ben bijna 6 mnd bezig geweest om overal te kijken en had over al wel wat op te merken; te duur, te ver weg, te weinig buiten, te kleine stallen, te druk, grote weiden maar geen mogelijkheden om in de schaduw te kunnen staan, je kunt het zo gek niet bedenken of ik 'vond' wel iets wat me niet aanstond. Maar nu heb ik sinds een kleine 1,5mnd een plekje gevonden waar het bijna zo ideaal was als 'thuis'. Toen ik daar voor het eerst ging kijken, had ik er direct een goed gevoel over, dat miste ik toch ook wel bij de andere plekken waar ik was wezen kijken. Maar dat plekje ligt wel 23 km verder dan waar ik woon en moet dus nu 25-30 min. in de auto zitten, ik ga dan ook niet elke dag, maar om de andere dag, en dat is zeer goed vol te houden :j , mijn paard staat daar lekker met andere paarden en is inmiddels helemaal gewend, en ik inmiddels ook want het was ook voor mij een overschakeling van elke dag moeten voeren e.d. naar helemaal niets meer hoeven doen, behalve een beetje tutten en zo nu en dan nog rijden. 8-)
Ik heb absoluut geen spijt van de beslissing die ik heb genomen.
Ik zou het ook doen als ik jou was.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:54

waarom ga je er 2 of 3 keer per dag heen?
Moeten ze medicijnen of zo?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 10:12

Kobus17: dit zou mijn verhaal kunnen zijn.
Ik ben ook al meer dan een jaar op zoek, maar idd wat jij zegt.
Te weinig buiten, te weinig hooi, te kleine paddocks voor teveel paarden, rommelig geheel, sloridige omheiningen enz.
Nadat ik mijn nieuwe plek heb bezocht, vergeleek ik alles daarmee.
Daar staan de paarden gewoon paard te zijn en als ik dan een dag meer of minder kom, dat is geen ramp.

Cissy: twee keer per dag ga ik zowiezo, vind ik niet meer dan normaal als je paarden ergens op een wei staan.
ivm water en hooi.
Een derde keer als smid of da komen of hooi gebracht word of gewoon voor de fun.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:19

Misschien een raar idee hoor, maar heb je al een partner?
Zo niet, is farmdate misschien de oplossing. ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 10:23

Hahaha zeeuwtje ik zal het eens met mijn man overleggen, misschien doet hij vrolijk mee.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:05

jesito: ik zou het gewoon doen. Zeker omdat je al een paar keer ben wezen kijken, en bevestigd hebt gekregen wat je wilde.
Het is even doorbijten maar toch wel fijn als je eenmaal gewend bent. Ik kon bijv. in de winter nooit op vakantie, en nu dus wel omdat ik weet dat er goed voor hem gezorgd wordt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 14:13

Inmiddels is het besluit ook al min of meer genomen omdat ik zowiezo gek word van die onzekerheid.
Ik vind het geweldig om het in eigen hand te hebben, maar dan wel op een fatsoenlijke manier.
OOk wil ik absoluut niet naar een of andere grote stal met een grote stapel paarden en mensen.
Op deze stal word veel voor me gedaan maar kan toch de touwtjes in eigen handen hebben en we denken hetzelfde.
En een inloopstal met altijd hooi dat vind je hier gewoon niet.
Dus dan maar wat verderop.
Laatst bijgewerkt door jesito op 22-07-10 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:17

nou ik herken je probleem volkomen, wordt wel een lang verhaal :D:

Op 2 minuten afstand van mijn huis zit je in het buitengebied. Daar lopen mijn paarden al een jaar of 6. Eerst bij de manege, daarna (nu dus) bij een boer. Ik heb 2 grote paarden die daar staan. verder heb ik nog 2 shetten die in hetzelfde gebied staan, bij iemand op een wei.
Nu is die wei door de gemeente aangekocht, dus mijn shetten moeten weg.
De boer doet erg moeilijk over het feit dat ik ze daar wil zetten. Bovendien moet ik daar zeker 2x per dag heen, zet ik elke dag alles binnen, zorg voor water, hooi, omheining, mest mn stallen, kortom ik doe daar alles. Stallen zijn in de winter redelijk koud (deels open en de wind staat er vaak op) poetsplaats is er wel, maar niet binnen, bak is niet verlicht etc.
Wel hebben de paarden het er goed, ze staan van 's ochtends totdat ik ze binnenhaal buiten. Das erg belangrijk. Ik mest zefl en geef zoveel hooi als ik wil (al word ik daarbij ontzettend op mn vingers gekeken of ik niet teveel gebruik)
Eigenlijk was ik de hele situatie daar beu. Ik betaal niet om alles maar te regelen daar en als ze dan ook nog zo moeilijk doen over mn shetten dan heb ik zo het idee dat ik mn geld beter kan besteden en dan ook niet zoveel ergernis heb. Bovendien is de boer 76, dus ik ben zo bang dat hij bv ziek wordt en ik dan met 4 paarden sta te koekeloeren.

Ik ben gaan kijken naar een stal, 10 minuutjes met de auto. Helemaal perfect, paarden vanaf 'sochtends buiten tot het donker wordt, mooie gedraineerde bak, met verlichting, binnenbak te huur op loopafstand, stallen ruim en netjes, automatische drinkbakken. Hoef ook niks anders te doen dan te rijden en te tutten.

De paarden gaan er dus niks op achteruit en ik zelf eigenlijk ook niet. En toch ben ik zo aan het twijfelen. Nu ga ik vaak elke dag 2 of 3 keer ernaar toe. Eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn als ze gewon goed verzorgd zouden worden. Pure noodzaak dus en ik irriteer me er ook vaak aan, maar het hoort er nu eenmaal bij al al die jaren. Aan de ene kant lijkt het me heerlijk om naar die andere stal te gaan, waar ik gewoon één keer per dag kan komen en die tijd ook echt aan mn hobby kan besteden ipv het zorgen voor andersmans paarden etc. Maar ik ben zo bang dat ik het ga missen dat ze niet meer op 2 minuten afstand staan. En vooral dat ik makkelijker zeg: ach ik heb echt geen zin, ze worden goed verzorgd, ik ga vandaag eens niet. Terwijl dat misschien ook wel lekker is...

Ik lig er al nachten van wakker en weet het echt niet!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 14:23

Lonnie, 10 minuten is ook nog te doen, is natuurlijk ook anders dan 2 minuten.
Ga gewoon naar die nieuwe stal eens vaker kijken en ga niet over 1 nacht ijs.
Ga kijken hoe en hoeveel ze voeren, buiten zeten enz.
En wat kan het schelen als je eens een dag niet gaat als ze toch verzorgd worden.
Als de paarden het goed hebben, missen ze je echt niet :D

Nogmaals ga vaker kijken en overweeg alles goed, dan maak je vast de juiste beslissing.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:35

dat moet ik inderdaad doen. Moet wel zeggen dat het vanaf he eerste moment klikte. Mensen hebben precies dezelfde ideeën als ik heb over het houden van paarden en das toch wel het voornaamste. Bovendien deden ze helemaal niet moeilijk over de shetten. Gingen gelijk denken over goede omheining en schuilstal. terwijl de boer nog niet eens wil dat ze komen. Bovendien zijn ze qua prijs ook heel tof. Ze wisten niet wat ze ervoor wilden hebben en belden me een week later op. Of 30 euro per maand (voor 2 shetten samen) of als ik op zaterdag mee uitmest gratis. Beter kan het eigenlijk niet. terwijl ik nu al weet dat de boer er flink aan wil verdienen. Stalgneootje die nooit komt heeft wél haar shet bij de boer staan én betaalt daar niks voor. En ik ondertussen maar alle paarden verzorgen daar en mijn shetten kunnen het uitzoeken. Hij heeft ruimte zat, daar zit het m niet in. Dus eigenlijk ha ik na het gesprek vandaag met de boer zoiets van: Donder maar op, ik ga me hier niet uit de naad lopen én nog eens dik vet betalen voor alles....Ahh het is zo frustrerend en ik denk dat ik gewoon de knoop moet doorhakken en gaan, ben zotte Pietje niet.

En het is idd wat jij zegt: als ze goed staan, dan ga je gewoon een dagje niet, Kwestie van afkicken waarschijnlijk. Nu zou ik normaal ook maar één keer per dag gaan als ze er gewoon goed bij stonden.
Er zijn genoeg dagen dat ik ook geen of weinig tijd heb om te gaan, maar toch moet. Wil dan snel mesten en binnenhalen en altijd komt er wel iets bij waardoor mijn planning in de war komt. Pony uitgerbroken en boer die zoiets heeft van: ach dat maakt Lonneke starks wel. Water op, ach dat vult Lonneke wel bij etc.

Goed dat ik het hier neerzet, ik heb ineens heel helder voor ogen dat ik deze situatie ook niet ideaal vind :D
Hij heeft kans genoeg gehad om ja te zeggen, ik ga niet lopen smeken. Hij mist straks inkomsten van 2 van min paarden, plus de shetten waar hij nog aan kon verdienen plus (het allerbelangrijkste) iemand die alles daar opknapt.

Denk ook wel dat ik op die andere stal veel meer kan genieten van de paarden!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 14:41

Vergeet niet dat je paarden hobby zijn en als je steeds zo gefrustreerd bent op die boer en de hele situatie is het verre van leuk.
Je gaat al meerdere keren per dag en dus ook zo vaak frustratie.
Maar het word idd afkicken maar misschien lucht dat dadelijk ook op.
Moet het voor mij ook nog zien, zal vast goed komen.
Heb idd ook vaak dagen dat ik denk: oliebol ik moet nog naar de paarden na mijn werk en eigenlijk moet ik nog vanalles.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:45

ja dat is het m inderdaad. En daarbij waren de mensen van de nieuwe stal zo vriendelijk en kon er over alles gepraat worden. Bv mijn fjord is erg snel dik en kan niet goed tegen kuil. Ze voeren daar kuil, maar ze konden ook voor mij hooi halen. Allemaal van zulke dingen. Overal kon over gepraat worden. Dat is wel heel fijn als je al jaren tegen frustraties aanloopt waar niks aan gedaan wordt! Ik ga gewoon zodra ik de boer zie, zeggen dat hij het uit kan zoeken (niet in die woorden ;) ) hij heeft de kans gehad, blijkbaar wil hij niet inzien hoeveel ik voor hem doe. Jammer dan, kans voorbij. Van de week komt een vriendin, ga haar even vragen of ze mee wil gaan naar de andere stal kijken, of ze net zo'n goed gevoel heeft als ik.

Wel één probleem: mn auto mag het niet begeven want nu ga ik elke dag op de fiets maar daar is die nieuwe stal echt te ver voor!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 14:48

Maar als je auto het begeeft staan de paardjes gewoon goed verzorgt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 06:38

Aankomende zaterdag ga ik verhuizen met de paarden, ik heb de knoop door gehakt.
Ik ben heel bang en nerveus voor een telleurstelling, zeker omdat ik het op mijn wei erg naar mijn zin heb.
Maar de winter begint over een paar maandjes en de dagen zijn aan het korten.
Daarbij zijn de kopers voor het huis en wei flink bezig alles te regelen voor het te kunnen kopen.
Het is een beetje dubbel, ook omdat ik nu twee keer per dag minimaal naar de paarden ga en dadelijk 1 keer of misschien wel een dag niet.
Dat word afkicken :D
Ben een beetje nerveus voor de verhuizing ivm nigito, bang dat hij daar een terugslag krijgt.
We wachten het maar af.
Ik heb vanaf die zaterdag drie weken vakantie dus kan de eerste weken toch iedere dag gaan. :P

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 06:52

Jesito, succes met verhuizen :) en als ik alles zo lees, dan maak je gewoon een goede keus :)
Je kunt dan alsnog wel iedere dag gaan, maar je weet gewoon dat als je een keer niet kunt, je paard er alsnog goed bij staat en in de gaten word gehouden :) Fijn idee!