Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
melle_odet schreef:bij mij op stal hebben ze in de tralies een luik wat naar beneden open kan en je kunt hem naar boven weer dichtklikken.
dit is ook gewoon tralies.
dan kan je stalgenoot als ze daar gaat staan poetsen ofzo gewoon het luikje even omhoog klappen en daarna weer open doen.
ik weet trouwens niet of dit zo los te koop is hoor.
sflj schreef:Misschien naar de oorzaak van dat bijten zoeken i.p.v. de symptomen te bestrijden?

alison_belle schreef:mijn merrie doet dat ook (deed)
Ik liet voorbijgangers zien hoe ze het konden voorkomen.
Even de hand omhoog en roepen.....terug.....en niets aan de hand.
Voor zo een kleine actie hoeft het dier toch niet achter de tralies?
Ik begrijp niet zo goed waarom de tralies er dan gelijk weer voor moeten?!
mang schreef:het lijkt mij een goede oplossing
@urielle, volgens mij kunnen passerende paarden ook best een halve meter verder er vandaan lopen, dat lijkt me minder werk dan elke keer dat luikje open en dicht doen als je er langs wil..
.
. En anders idd gewoon even terugwuiven al moet ik zeggen dat dit ook niet altijd de oplossing. Zo kan het natuurlijk zo zijn dat het paard niet meer er langs durft omdat het gebeten wordt, of juist erlangs rent en vergeet niet dat je het paard wel kan terugwuiven maar dat het paard als jij verder loopt net zo hard weer naar voren kan komen om te bijten (als je paard dat al zou doen).
mang schreef:het lijkt mij een goede oplossing
@urielle, volgens mij kunnen passerende paarden ook best een halve meter verder er vandaan lopen, dat lijkt me minder werk dan elke keer dat luikje open en dicht doen als je er langs wil..
Lonely schreef:Een weefrek of iets in die aard zal helpen als je paard naar de zijkant hapt (Dus naar een paard naast haar box). Door een weefrek kan ze makkelijker haar hoofd recht vooruit door de opening krijgen en kan minder makkelijk naar links en rechts uitwijken om te bijten. (aangezien weven ook naar links en rechts beweegt is de werking van een weefrek dus logisch).
Als ik het nu goed begrijp, bijt jouw paard naar passerende paarden en dus recht vooruit. Dan is er volgens mij niet meteen een oplossing in de vorm van één of ander rek om dat op te lossen. Vanaf het moment dat haar hoofd dus naar buiten kan kijken, kan die neus van haar ook happen naar andere paarden. Punt.
noot: ik ben zelf geen voorstander van weefrekken, omdat ik al meerdere malen paarden heb weten blijven haken met hun kaken achter het smalste deel van zo'n rek, ééntje tot een kaakbreuk aan toe. Dan opteer ik liever voor een volledig open bovenste staldeur, of een deur met tralies, waar de 4 middelste spijlen uit zijn zegmaar. Alles wat in een V-vorm loopt vind ik enorm gevaarlijk.