Een weefrek wel of niet doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stitchlover

Een weefrek wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 16:57

Op de stal waar ik sta hebben de stallen een halve klapdeur het daarboven een gaaswerk gemonteerd zodat de paarden niet met het hoofd naar buiten kunnen. Omdat ik vind dat het voor een paard fijner is als deze met het hoofd buiten de stal kan kijken heb ik het rek er vorig jaar na toestemming eraf gehaald. Hier maakte ze dankbaar gebruik van. Dit is een tijdje goed gegaan. Tot er op een gegeven moment geklaagd werd bij de staleigenaar door een stalgenoot dat mijn paard zou bijten naar andere paarden. Toen moest het rek er dus weer op. Dit heb ik een tijdje aangezien alleen ik wil eigenlijk nog steeds dat ze gewoon naar buiten kan kijken. Daarom ben ik een paar opties gaan bekijken en ben zo op het weefrek gekomen. Dan kan ze nog wel naar buiten kijken maar heeft ze niet veel ruimte om uit te halen (als ze dat al deed).

Denken jullie dat dit een verstandige keuze zal zijn? En weten jullie waar ik eventueel een weefrek 2e-hands zou kunnen kopen, ze zijn (zeker nieuw) behoorlijk prijzig namelijk (ik heb MP en bokt al afgespeurd alleen die zijn te ver weg).

melle_odet

Re: Een weefrek wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:09

bij mij op stal hebben ze in de tralies een luik wat naar beneden open kan en je kunt hem naar boven weer dichtklikken.
dit is ook gewoon tralies.
dan kan je stalgenoot als ze daar gaat staan poetsen ofzo gewoon het luikje even omhoog klappen en daarna weer open doen.

ik weet trouwens niet of dit zo los te koop is hoor.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:11

Misschien naar de oorzaak van dat bijten zoeken i.p.v. de symptomen te bestrijden? ;)

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 19:51

melle_odet schreef:
bij mij op stal hebben ze in de tralies een luik wat naar beneden open kan en je kunt hem naar boven weer dichtklikken.
dit is ook gewoon tralies.
dan kan je stalgenoot als ze daar gaat staan poetsen ofzo gewoon het luikje even omhoog klappen en daarna weer open doen.

ik weet trouwens niet of dit zo los te koop is hoor.

Bij ons hebben we poetsplaatsen dus voor het poetsen hoeft het niet. Het is eigenlijk alleen voor het langslopen dan zou ze bijten. Dus om dan een luikje open en dicht te doen daarvoor gaat ook niet werken denk ik.

sflj schreef:
Misschien naar de oorzaak van dat bijten zoeken i.p.v. de symptomen te bestrijden? ;)

Ik weet dus zelf niet of ze echt zo erg bijt omdat ik het zelf nog nooit heb gezien. Het was ook 1 iemand die klaagde de rest heb ik er nooit over gehoord. Ik zei ook tegen een stalgenoot van mij dat ze haar best naar binnen mogen wuiven als ze vervelend doet.

Een oorzaak voor bijten heeft ze eigenlijk ook niet ze heeft genoeg contact met andere paarden en ze komt zat uit haar box. Daarom dacht ik ook als ik een rek koop dan reikt ze minder ver dus dan zullen mensen er minder last van hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:23

Door een weefrek kunnen ze nog eruit en bijten in passerende paarden. :)
Het luik lijkt me de beste optie, voor het passeren even het luik dicht gaan doen en erna weer open.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:27

het lijkt mij een goede oplossing :)
@urielle, volgens mij kunnen passerende paarden ook best een halve meter verder er vandaan lopen, dat lijkt me minder werk dan elke keer dat luikje open en dicht doen als je er langs wil..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:29

mijn merrie doet dat ook (deed)
Ik liet voorbijgangers zien hoe ze het konden voorkomen.
Even de hand omhoog en roepen.....terug.....en niets aan de hand.
Voor zo een kleine actie hoeft het dier toch niet achter de tralies?
Ik begrijp niet zo goed waarom de tralies er dan gelijk weer voor moeten?!

Birte_Ost

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:46

Die van mij deed dat soms ook, bij ons op stal zijn ze meestal bang dat ze iets verkeerd gaan doen dus laten ze dat maar gebeuren. Nu ben ik tijdelijk verhuisd, ik heb daar gezegd sta da niet toe, ze geve hem en tikje of wuiven hem weg. Gevolg: hij doet het NIET meer.

Ook sloeg hij tegen zijn staldeur voor aandacht. Thuis niet omdat daar een luik zit maar naast de deur iser een halve muur (oude stallen) en dat gaat dus niet maar bijten wel. Elke keer als hij dat nu doet wordt er langs de buitenkant tegen de deur geschopt waarvan hij zo verschoten is dat hij dat ook niet meer doen.

Pijn heeft hij dus niet geleden gewoon consequent zijn.
Wat ook kan is dat jouw paard die persoon gewoon niet moet, ik zie ook verschil bij de ene persoon tov de andere en mijn paard maar als die persoon dan consequent is laat hij die ook wel met rust.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 10:54

alison_belle schreef:
mijn merrie doet dat ook (deed)
Ik liet voorbijgangers zien hoe ze het konden voorkomen.
Even de hand omhoog en roepen.....terug.....en niets aan de hand.
Voor zo een kleine actie hoeft het dier toch niet achter de tralies?
Ik begrijp niet zo goed waarom de tralies er dan gelijk weer voor moeten?!

Ik zei dat dus ook, mijn merrie gaat dan ook gewoon terug.

Ik denk gewoon dat ik het rek er weer af haal en mocht er dan gezeur komen dan leg ik uit dat ze haar terug moeten wuiven.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:56

laat ze maar lekker zeuren hoor..... ik ging mijn merrie er ook niet voor opsluiten!!!
Ik deed het ze op een zeer vriendelijke manier voor.
Als ze daarna nog wat te mutsen hadden kon ik zeggen.....je hebt het toch gezien???? Zo veel is het niet gevraagt hoor!!!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:03

bij ons op stal zijn alle deuren van weefrekken voorzien, maar dit belet de hengsten absoluut niet naar elkaar te bijten in het passeren. zelfs in de smallere gangen gaat de begeleider tussen paard en staldeur => geen probleem, alleen bij de uiterst "agressieve" wordt er een extra rekje ingeplaatst zodat ze niet meer met hun hoofd buiten kunnen. Maar dit is echt alleen wanneer ze meermaals bijna door het weefrek gekomen zijn (ook met voorbenen) of de verzorgers/ruiters gebeten hebben

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:58

Ik zou het eerst even overleggen voor je het rek er zomaar weer voor weghaald.
Zal heel bokt nu wel weer over me heen krijgen maar ik snap heel goed dat mensen het irritant vinden als zo'n paard wel hapt.
Kan goed dat ze het bij jou niet doet, maar mijn pony loopt ook altijd heel netjes braaf met mij mee tot ik er niet bij ben en dan gaat ie wel lopen spoken, zeg nooit nooit.

Heb in het verleden wel op een stal gestaan waar een paard beet met het gevolg dat het paard waarmee je langsliep het op een lopen zetten.

Je zou kunnen vragen of je bv naar een hoekbox mag, dan kan ze minder bijten.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:03

mang schreef:
@urielle, volgens mij kunnen passerende paarden ook best een halve meter verder er vandaan lopen, dat lijkt me minder werk dan elke keer dat luikje open en dicht doen als je er langs wil..

Moet dat wel haalbaar zijn natuurlijk. Ik heb op stallen gelopen waarbij de stal zo smal is dat dit niet mogelijk is :).

Een weefrek is de oplossing niet, want dan kan het paard alsnog met zijn hoofd buiten boord en dat is nu juist het probleem. Zo'n klaphekje is ideaal :j. En anders idd gewoon even terugwuiven al moet ik zeggen dat dit ook niet altijd de oplossing. Zo kan het natuurlijk zo zijn dat het paard niet meer er langs durft omdat het gebeten wordt, of juist erlangs rent en vergeet niet dat je het paard wel kan terugwuiven maar dat het paard als jij verder loopt net zo hard weer naar voren kan komen om te bijten (als je paard dat al zou doen).

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:12

wij hebben ook van die klap hekjes, op de vorige stal hadden we die ook.
Leuk hoor, doen ze dat klap hek dicht (mijn merrie ging daar helemaal van over de zeik), gaan ze op het gemak rijden (hekje nog steeds dicht), paard douchen, op de wei brengen, spullen opruimen, en met een beetje geluk werd er aan gedacht om het hekje weer open te doen.......maar vaak ook niet....kwam ik op stal, uren later, hekje nog steeds dicht,,,,,conclusie....een merrie zo over de zeik dat je er weer niks mee kan!!!!

Tegenwoordig heb ik een stalmanager die de paarden leert niet te mogen bijten, en het werkt perfect!!!!!
Mijn merrie staat gewoon met de klep open en je kan er nu zo een ander paard voor zetten zonder dat ze ook maar en poging zal doen!!
Alleen met voeren is ze wat drammerig (vroeger trapte ze hard tegen de deur, muur en raam) Tegenwoordig tikt ze voorzichtig tegen de deur met het ijzer en dan doet stalmanager de klep even dicht voor straf. Nu hoor je haar niet meer met voeren :D
Ze gaat er niet meer van over de zeik omdat ze snapt dat ze fout was.
Dat is ook echt het enigste moment dat de klep nog gebruikt word :D ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:39

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb nog 2 gegalvaniseerde weefrekken die ik niet gebruik en dus voor weinig weg wil doen. Als je interesse hebt, pb je maar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:57

mang schreef:

Ligt er maar net aan hoe breed je stalgang is, op veel stallen moet je vlak langs de stallen.

Terugsturen is zelden een optie, de meeste paarden rennen snel weer naar de deur om je paard geniepig nog even in zijn kont te bijten.

Lonely

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:54

Een weefrek of iets in die aard zal helpen als je paard naar de zijkant hapt (Dus naar een paard naast haar box). Door een weefrek kan ze makkelijker haar hoofd recht vooruit door de opening krijgen en kan minder makkelijk naar links en rechts uitwijken om te bijten. (aangezien weven ook naar links en rechts beweegt is de werking van een weefrek dus logisch).

Als ik het nu goed begrijp, bijt jouw paard naar passerende paarden en dus recht vooruit. Dan is er volgens mij niet meteen een oplossing in de vorm van één of ander rek om dat op te lossen. Vanaf het moment dat haar hoofd dus naar buiten kan kijken, kan die neus van haar ook happen naar andere paarden. Punt.

noot: ik ben zelf geen voorstander van weefrekken, omdat ik al meerdere malen paarden heb weten blijven haken met hun kaken achter het smalste deel van zo'n rek, ééntje tot een kaakbreuk aan toe. Dan opteer ik liever voor een volledig open bovenste staldeur, of een deur met tralies, waar de 4 middelste spijlen uit zijn zegmaar. Alles wat in een V-vorm loopt vind ik enorm gevaarlijk.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:20

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 01:29

Lonely schreef:
Een weefrek of iets in die aard zal helpen als je paard naar de zijkant hapt (Dus naar een paard naast haar box). Door een weefrek kan ze makkelijker haar hoofd recht vooruit door de opening krijgen en kan minder makkelijk naar links en rechts uitwijken om te bijten. (aangezien weven ook naar links en rechts beweegt is de werking van een weefrek dus logisch).

Als ik het nu goed begrijp, bijt jouw paard naar passerende paarden en dus recht vooruit. Dan is er volgens mij niet meteen een oplossing in de vorm van één of ander rek om dat op te lossen. Vanaf het moment dat haar hoofd dus naar buiten kan kijken, kan die neus van haar ook happen naar andere paarden. Punt.

noot: ik ben zelf geen voorstander van weefrekken, omdat ik al meerdere malen paarden heb weten blijven haken met hun kaken achter het smalste deel van zo'n rek, ééntje tot een kaakbreuk aan toe. Dan opteer ik liever voor een volledig open bovenste staldeur, of een deur met tralies, waar de 4 middelste spijlen uit zijn zegmaar. Alles wat in een V-vorm loopt vind ik enorm gevaarlijk.

Nu je het zegt. Zo een V-vorm kan best gevaarlijk zijn inderdaad.
Ik heb het haar zelf nooit zien doen dus ik weet niet op welke manier en of ze überhaupt bijt. Ik denk zelf dat het beste zal zijn haar te leren terug te gaan als er een paard aankomt (maargoed niet elke stalgenoot zal hier zo overdenken helaas). Dit hebben we ook gedaan bij een overbuur van haar en dit heeft prima gewerkt.
Ik kijk in ieder geval of ik er werk van kan maken, op welke manier dat ook mag zijn.