paarden rennen door omheining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveprixje

paarden rennen door omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 23:20

beste allemaal,

Ik heb 8 paarden waarvoor ik zorg. Ze staan samen op één groot weiland, dat is onderverdeeld in 10 kleine landjes. De paarden staan met 2 tegelijk in zo'n landje. (er zijn dus steeds 4 landjes bezet, terwijl de rest kan groeien). Alle paarden krijgen vers gras en kuilgras bijgevoerd. Nu zijn 2 van deze paarden lastig op gewicht te houden, één is al heel oud, en één werkt best hard. De andere 4 paarden worden moddervet van bijna niets. Om deze reden moet ik de eerst genoemde 4 paarden behoorlijk veel/onbeperkt kuilgras bijvoeren, terwijl de andere 4 niet zoveel mogen hebben.

Nu is het probleem dat de paarden die niet zoveel mogen hebben, door de hekken gaan zodra ze hun porties op hebben. Daardoor zien de hekken er niet uit, krijgen deze paarden te veel eten en de ander paarden te weinig. Daarnaast is het ook heel irritant dat ik soms wel 2 of 3 keer per dag alle paarden weer terug moet zetten, en de hekken moet repareren Er staat gewoon stroom op de hekken, maar ze weten dat als ze er maar snel genoeg doorheen baggeren, het niet zo zeer doet. Op dit moment bestaat het hek tussen de landjes uit om de 10 meter een houten paal, met daartussen prikpaaltjes en 4 cm dik, wit schriklint. Ik heb hiervoor schapengaas geprobeerd, vastgenageld aan houten palen om de 3 meter, maar daar gingen ze ook doorheen. Ze duwden net zo lang tegen de palen tot er een brak, en dan konden ze over het gaas lopen.
Het gekke is dat ze nooit door het buitenste hek gaan, maar wel steeds door de hekken die het grote land in 10 stukken deelt. Terwijl de stroomvoorziening van het buitenste hek hetzelfde is als wat er op de binnenste hekken staat. Ik kijk elke dag na of overal nog stroom op staat, en zo nodig repareer ik wat stuk is, maar het maakt allemaal niets uit. Ik ben er momenteel echt helamaal klaar mee, en mijn enige optie is nu nog om de paarden dan maar binnen te halen, en om de beurt een tijdje naar buiten te laten gaan. Maar aangezien ik een groot voorstander ben van weidegang, dacht ik, misschien weet iemand nog wel iets wat ik no kan proberen??
Dus als iemand een oplossing weet, laat het me ajb weten, want ik ben echt een beetje radeloos!
Groetjes Carola

suuzepuus

Re: paarden rennen door omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:23

Heb je t stroom weleens gecontroleerd? staat er echt wel overal netjes stroom op?
kun je de dikke paarden geen oud hooi voeren? daar zit bijna niks in. en dan hebben ze wel wat te doen

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:25

Staat er geen gras tegen het draad? Anders een dubbel draad spannen zodat ze een klinke optater krijgen. of gewoon meer stroom erop dat ze er niet meer aan druven te denken om er doorheen te gaan

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:28

Kijk eerst de aardepen van je stroomapparaat eens na en de omheining of je nergens lekstroom hebt.

Misschien kun je tussen de veelvraten en de magere paarden een weitje leeg laten zodat je wat meer afstand hebt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:09

méér stroom erop zetten !!!! uiteindelijk stoppen ze er wel mee.
En is je draad oud ? Veel wisselen en omzetten krijg je breukjes in je lint van en kan er minder stroom op staan.

Lastig zeg....

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:15

Kunnen de paarden die minder krijgen niet eten op stal terwijl jij intussen de rest van je dagelijkse klusjes daar doet? Of is de stal niet bij de wei?

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:27

Wij hebben ook een tijd gehad dat de paarden door de draad gingen. Zijn het kleine prikpaaltjes? Ik zou als het mogelijk is gewoon kiezen voor houten palen, met 2 of 3 draden. En idd, goed stroom! Niet zo'n accuapparaatje, maar echt netstroom. En dan idd controleren of er nergens wat tegen de draad staat...

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:09

wij hebben dit ook vaak gehad. nu 4 draden van 4cm en elke 2 meter houten paal.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:16

Heb je een lichtnet apparaat of een accu geval?
En hoeveel vermogen heeft dat ding? Hoe meer (kilo)meters er aan kan hoe beter. Een apparaat dat ook geschikt is voor schapen geeft meer stroom.
En weet je dat als een paard door het lint/draad gegaan is je beter het lint/draad kan vervangen vanwege breuken in het ijzer draad?
Hoe hoog hangt het draad? Veel paarden hangen makkelijk over draad heen, hoe hoger des te moeilijker het word.

loveprixje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 14:24

bedankt voor jullie reacties! Ik heb nu 2 weitjes leeggelaten tussen de dikke en de dunne paarden. Ze staan nu al bijna 2 dagen op het land zonder los te breken, dus het lijkt te werken... Meer stroom is geen optie, aangezien de wei tussen de bollenvelden ligt en er dus nergens netstroom aanwezig is. Ik weet zeker dat het hek nergens sluiting maakt.
Op stal zetten is helaas ook geen optie, aangezien de dunne paarden de hele dag door kuil krijgen (4 a 5 keer per dag, en zoveel dat ze het meestal nog niet helemaal op hebben als ik de volgende kruiwagen kom brengen.)
Weet iemand of je 2 stroomapperaten tegelijk op hetzelfde hek kunt zetten? volgens mij niet, want ik denk dat je dan kortsluiting krijgt, maar wie weet.. Of is er een bepaald merk stroomapperaat dat sterker is dan de rest?? Ik heb er nu een die ook geschikt is voor grootvee (dus schapen en koeien)

In ieder geval ga ik zo snel mogelijk nog een 2e lint ophangen, onder de eerste (@ aikon, die hangt nu precies op 1 meter boven de grond). (die is overigens ook nog geen maand oud, want ze waren zo vaak door het vorige draad gerend dat we het hele hek hebben vernieuwd om het land er weer knap uit te laten zien.) En als ze een tijdje blijven staan zal ik mijn ouders vragen of ze nieuwe houten palen willen bestellen. Maar als ze wel door de hekken blijven gaan vind ik dat zonde, want dan kan ik elke dag 2 of 3 palen gaan vervangen (dat was namelijktoen we nog schapengaas hadden ook zo.)

Bedankt!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 15:05

goede houten palen van 10x10cm gaan echt niet stuk !!! Als je dan twee rijden lint van 40mm spant gaan ze er niet meer doorheen. Ws weten ze gewoon dat het ze lukt bij jouw hekje. Zosra ze doorhebben dat het degelijk is knallen ze er niet meer door. Niet bezuinigen op goedkoop lint, paaltjes etc. Mooie veilige omheining is erg belangrijk