Paard bang voor spray-straaltjes..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natashaa

Paard bang voor spray-straaltjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 19:24

Sorry als het hier niet hoort te staan !!

Nou ik heb een probleempje :
Ik heb een verzorgpaard en die vind straaltjes van een spray (bijvoorbeeld vliegenspray, anti-klit) eng.
Nou is het zo dat ze afspuiten helemaal niet erg vind en daar geniet ze gewoon van,
maar zodra ik waterdruppels gooi springt ze weg..
Dat vind ik niet erg, maar als ik probeer om anti-klit in haar staart te doen, vind ze dit echt helemaal niet leuk,
ook al maakt de spray geen geluid en houd ik de staart nog van der af, nog vind ze het echt niet leuk.
Ze gaat dan door der achterbenen zakken en probeerd weg te komen, niet echt dat ze weg gaat trekken, maar weg wil ze wel.
En gisteren wou ik der inspuiten met vliegenspray en dat vond ze ook echt heel eng, ze sprong gelijk weg (ik had der vast en niet vastgezet)
Nou vind ik dat best vervelend, want ik kan der niet helpen tegen vliegen waar ze veel last van heeft..
Is er iemand die hier een oplossing voor weet ? Alvast bedankt !

Fenna_sJarig

Re: Paard bang voor spray-straaltjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:25

Eerst wat spray op een spons doen en dan uitvegen. :j
Mijn paard wordt ook steeds banger van de spray.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:26

Met vliegenspray kun je het op een handdiek doen en over haar heen wrijven. Anti-klit dan gewoon aan proberen te wennen, bijvoorbeeld elke keer 1x sprayen en dan wachten.
Of gewoon geen anti klit meer spuiten.

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 19:26

fenna1995 schreef:
Eerst wat spray op een spons doen en dan uitvegen. :j
Mijn paard wordt ook steeds banger van de spray.

Okee bedankt :)
Maar er moet toch een reden zijn waarom het zo 'eng' is ?

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 19:28

Franciska15 schreef:
Met vliegenspray kun je het op een handdiek doen en over haar heen wrijven. Anti-klit dan gewoon aan proberen te wennen, bijvoorbeeld elke keer 1x sprayen en dan wachten.
Of gewoon geen anti klit meer spuiten.

Anti-klit is wel echt nodig, want anders is die staart een klit en dat is ook niet mooi..
Maar de eerste keren sprayen vind ze echt erg, maar daarna valt het wel mee, maar echt rustig is anders

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:29

Bij mn vzpony ben ik gewoon doorgegaan met sprayen (vliegenspray) totdat hij het niet meer eng vond. Maar moet eerlijk zeggen dat ik dat bij een groot paard niet zo snel zou doen :P
Pony heeft het zo wel geleerd, doet nu alleen nog zn hoofd omhoog, maar staat wel braaf stil :)

claudialaska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:31

sommige mensen zeggen dat het door het geluid komt wat uit de spray-bus komt. dat zou klinken als een slang die bij ze komt..

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 19:31

Enya schreef:
Bij mn vzpony ben ik gewoon doorgegaan met sprayen (vliegenspray) totdat hij het niet meer eng vond. Maar moet eerlijk zeggen dat ik dat bij een groot paard niet zo snel zou doen :P
Pony heeft het zo wel geleerd, doet nu alleen nog zn hoofd omhoog, maar staat wel braaf stil :)

Ik zal wel eens proberen door te zetten, ze gaat niet gemeen doen of drijgen, maar ze schrikt er echt van en gaat snurken enzo

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 19:32

claudialaska schreef:
sommige mensen zeggen dat het door het geluid komt wat uit de spray-bus komt. dat zou klinken als een slang die bij ze komt..

Dat is het probleem, ik heb er naar geluisterd, maar er komt helemaal geen geluid van af ;)

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:34

Ik zou een spraybus met water nemen en elke keer voor en na het rijden de staart sprayen. ( Blijven praten en belonen natuurlijk) Op den duur went het heus wel

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:35

Mijn pony deed dit ook..
Je kan ook eerst het met een lege fles doen ofzo, dat ze dat geluid hoort.. maar het niet voelt.
Daarvan word mijn pony al rustiger, en daarna met een volle proberen.
Toen hij het eerst eng vond, bleef ik gewoon doorspuiten, later heb ik bovenstaande methode geprobeerd :).

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 19:36

Oreo schreef:
Ik zou een spraybus met water nemen en elke keer voor en na het rijden de staart sprayen. ( Blijven praten en belonen natuurlijk) Op den duur went het heus wel

Dat is op het moment geen oplossing, want mag er op het moment een paar weken niet op rijden

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:39

Wat ik altijd hoor wat meestal wel werkt is toch spuiten en zodra ze stil staat stoppen met sprayen/spuiten en belonen met je stem. Dit een aantal keer oefenen en dan leert ze als het goed is om stil te blijven staan en leert ie dat de spray niet eng is ;)

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 19:40

angelaatjuh schreef:
Wat ik altijd hoor wat meestal wel werkt is toch spuiten en zodra ze stil staat stoppen met sprayen/spuiten en belonen met je stem. Dit een aantal keer oefenen en dan leert ze als het goed is om stil te blijven staan en leert ie dat de spray niet eng is ;)

Ja ik probeer wel door te zetten, maar vind het niks als ze helemaal door der achterbenen zakt :o

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:41

Heb je niet gewoon een spray waar je water in doet (anders verspilling van je anti klit oid.) en eerst op een afstandje van je af spuiten en dan steeds dichterbij en later pas op je paard?

Heb het zelf nooit echt geprobeerd omdat ik geen bang paard heb, en mn verzorgpaard hoef ik nooit in te sprayen met iets ;)

Renpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:43

Tja je kan 2 dingen doen.
1 - doorzetten en gewoon eraan laten wennen.
2 - geen sprays meer gebruiken. Dus vliegenspray op handdoek/spons en antiklit heb je tegenwoordig ook in smeerseltjes (cowboy magic bijvoorbeeld)

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 19:43

angelaatjuh schreef:
Heb je niet gewoon een spray waar je water in doet (anders verspilling van je anti klit oid.) en eerst op een afstandje van je af spuiten en dan steeds dichterbij en later pas op je paard?

Heb het zelf nooit echt geprobeerd omdat ik geen bang paard heb, en mn verzorgpaard hoef ik nooit in te sprayen met iets ;)

Ga het proberen, bedankt :)
Ja mijn andere verzorgpaard geeft er echt helemaal niks om, die zit je echt dom aan te kijken van wat doe je ?
Maar vind het echt niks, maar ga proberen door te zetten :)

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 19:44

Renpaardje schreef:
Tja je kan 2 dingen doen.
1 - doorzetten en gewoon eraan laten wennen.
2 - geen sprays meer gebruiken. Dus vliegenspray op handdoek/spons en antiklit heb je tegenwoordig ook in smeerseltjes (cowboy magic bijvoorbeeld)

Ik vind dat ze er gewoon aan moet wennen :P
Dus dan wordt het doorzetten

melanietje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:47

haaay,

Je kan het op je hand doen en dan op de pony doen of gwn telkens proberen
op het laats vind hij het niet eng

mijn pony had het eerst ook hij wede er wel aan

groetjes melanie

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 19:49

melanietje98 schreef:
haaay,

Je kan het op je hand doen en dan op de pony doen of gwn telkens proberen
op het laats vind hij het niet eng

mijn pony had het eerst ook hij wede er wel aan

groetjes melanie

Oke, ik ga me best doen hoop dat ze er snel aan went, want zie der niet graag zo bang, want het is echt een paard met een cool koppie

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:52

Een tip voor nu: een lege deo roller die je kan vullen.

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 20:05

sakvis schreef:
Een tip voor nu: een lege deo roller die je kan vullen.

Mm dat is een goede tip, bedankt :D

santos17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:06

Net zoals sakvis zegt: een lege deoroller vullen met naar jou gewenst vliegenspray.
Dit is een goedkopere oplossing dan dat je in de winkel een vliegendeo koopt voor paarden.
Paarden vinden dit minder eng omdat het geen geluid maakt.

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 20:07

santos17 schreef:
Net zoals sakvis zegt: een lege deoroller vullen met naar jou gewenst vliegenspray.
Dit is een goedkopere oplossing dan dat je in de winkel een vliegendeo koopt voor paarden.
Paarden vinden dit minder eng omdat het geen geluid maakt.

Zal wel eens het huis uitspitten, misschien hebben we er nog wel een :P

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:12

Langzaam opbouwen is de truc.

Dus eerst met de fles over haar heen aaien. Begin op een stukje vel (schouder bv) wat ze niet al te eng vind) en maak cirkels op de vacht (niet spuiten)

Als dit te eng is, elke keer belonen als ze naar de fles kijkt, daarna belonen als ze met de neus tegen of richting fles komt.

Dan op de vacht houden, alleen de fles, niet spuiten.
Als je haar overal kunt aanraken met de fles ga je pas verder.

Telkens als ze bang wordt ga je terug naar de vorige stap of de plek waar je was terwijl ze nog bleef staan, belonen, stoppen en even later na een paar tellen opnieuw beginnen.

Laatste stap: fles tegen de huid houden en evenwijdig aan de vacht spuiten. Begin op de minst enge plek en ga telkens terug naar de plek waar ze nog wel bleef staan.

- Beloon goed telkens als je een piepklein stapje vooruit gaat in de training

-Gebruik bv eerst een plantenspuit zodat je niet de hele tijd duur spul in het 'niets' hoeft te spuiten

Mijn pony heb ik in 4 sessies aan zowel een handpomp spuit als aan een hogedrukhouder leren wennen.