Wel of geen vliegendeken.....wat doe jij ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Wel of geen vliegendeken.....wat doe jij ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 14:29

Ik zie overal steeds meer paarden met vliegendekens lopen, compleet met hals, kopstuk et etc.
Mijn paarden lopen dus gewoon zonder dekens in de wei.

Onze situatie:
We hebben erg veel vliegen en dazen, wei staat aan de bosrand met vieze slootjes dus succes verzekerd.
Er hangt op een strategische plek een originele dazenval die erg zijn best doet !!! :j

De paarden hebben de beschikking over de wei ( veel dazen / vliegen), ze kunnen de buitenbak in ( géén dazen, slechts een paar vliegen) en de stallen ( aan 2 kanten open deuren, iets wind, lekker koel en géén beesten) en onbeperkt hooi erin aanwezig.
Ze hebben dus zelf de keus !!!! En blijven gewoon in de wei staan.

Ze rennen niet weg voor de dazen, vinden ze wel irritant en staan in elkaars staartjes en wrijven koppies tegen elkaars lijf. Als ze het zat worden hollen ze naar stal of de bak en wandelen na een tijdje weer naar buiten.

Ik vind zelf dat het paarden zijn, geen barbies...ze hebben er niet zo'n last van dat ze gek worden... de dekens ben ik bang dat ze erin blijven hangen als ze tóch een beest hebben, halster wil ik NIET om in de wei dus ook geen vliegennetjes.... en ze hebben elkaar en plek zat waar géén beesten zijn.
Ik doe dus GEEN vliegendekens op!

Mensen vinden het maar vreemd dat ik ze geen dekens opdoe, maar dan kijk ik naar de buren:
dekens kapot getrokken omdat ze aan elkaar zitten, of aan het hek blijven hangen.
Natte dekens in regenbuien, dekens die na rollen vies en baggerig zijn en niet netjes meer liggen...strak om de borst zitten etc etc.

Ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die in deze omstandigheden vliegendekens onzin vinden...
En dan bedoel ik NIET paarden die er compleet gek van worden of die geen plek hebben waar er minder last van is.....

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:39

Nee hoor ik vind het niet gek, zoals ik het lees hebben de paarden prima de keus waar ze heen kunnen en willen, en kunnen ook 'schuilen' voor de vliegen/dazen.

wij hebben ze sinds kort wel de dekens om gedaan, omdat ze gewoon constant liepen te rennen, en ook niet echt schuilingsmogelijkheden voor die beesten hebben (ze staan overdag buiten, snachts op stal)
voor hun is het een uitkomst, maar in het land ernaast staan er ook 4 dag en nacht buiten, die hebben geen dekens en redden zich dan weer prima... schuren wel aan mekaar oid als er een vliegje zit.
ik vindt laat iedereen gewoon in zijn waarde, en zelf kiezen wat ze het prettigste vinden voor hun paard door gewoon goed naar je paard te kijken wat die aangeeft. :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:48

ik doe dus precies het tegenovergestelde :D

mijn paard staat met vliegendeken en vliegenkap op de wei.
Afbeelding
precies als op het plaatje, maar dan ook nog met een vliegenkap die tot over haar neus loopt, want mevrouw heeft een roze neusje wat verbrand in de zon.

wij hebben dit jaar ongelooflijk veel vliegen. redelijk wat dazen al zijn die er dit jaar veel minder dan vorige jaren.

daarnaast staan er 3 dazenvallen.

onze paarden staan in de wei, hebben geen mogelijkheid tot schuilen of verhuizen. mijn paard is donker van kleur en ik merk dat daar juist de meeste beesten op af komen. nu is haar zwarte weidegenootje de sjaak. die heb ik net maar binnen gezet, want daar zaten een paar honderd vliegen op (en nee dat is niet overdreven) daar had dat arme beest echt wel last van.

de deken blijft perfect liggen. als hij regen op geeft doe ik hem niet op, of ik haal hem in de middag eraf. en ze staat in een kudde met alleen merries en die houden keurig elkaars dekens heel. (is bij de ruinen bij ons op stal wel anders helaas)

ik ga dus voor een deken. imo heeft ze geen last van de deken en wel van de beesten dus de keuze was snel gemaakt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:49

Ik doe wel een vliegendeken op, mijn pony is absoluut geen barbiepony (behalve als ik de vlechten uit haar manen haal :Y) ), maar ik vind het wel heel veel waard dat ze rustig met haar hoofd naar beneden kan staan te eten zonder dat ze steeds met haar kop staat te schudden, vliegen staat weg te trappen met haar benen en staart en gewoon niet meer stil blijft staan en rust vind in haar hoofd.
Dan vind ik een deken wel de moeite waard, mijn pony geeft aan er last van te hebben, wie ben ik dan om te zeggen dat zij geen deken mag als dat prettiger is voor iedereen?

Ze staan 's nachts op de wei en overdag op de paddock met schuilstal en dat werkt prima, maar je hebt echt dansende paarden in je handen als je ze niet voor 7 uur van de wei afhaalt...
Laatst bijgewerkt door Britt op 14-07-10 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:50

Als mijn pony de mogelijkheden had die jouw paarden hebben zou ik zijn deken aflaten.
Onze weide is net als die van jullie aan de bosrand en omringt met slootjes, maar wij hebben alleen een schuilstalletje waar de beestjes alsnog in kunnen komen.
Daarnaast is mijn pony allergisch/overgevoelig voor steekvliegen dus ik denk dat ik hem in deze situatie wel een plezier doe met zijn dekentje.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:53

Ons paard werd ook lek gestoken door de dazen, de vliegen zitten er met meerdere omheen te wachten tot de dazen klaar zijn en vervolgens gaan zij met z'n allen zitten spitten op de plek waar de daas een klein wondje heeft achter gelaten.
plus dat die plekken ook nog eens aardige bulten worden (lees halve ping pong bal).
Ons paard heeft die keuzes niet zoals bij jou, ik pak hem dus wel in zodat hij lekker rustig op de wei kan staan. Heb een aardige zoektocht gehad om een goed passende deken te vinden die na liggen/rollen blijft liggen en geen schuurplekken geeft.
De deken wordt regelmatig gewassen zodat hij geen harde mestplekken krijgt. De deken is super snel droog na een regenbui.

ElCamino

Re: Wel of geen vliegendeken.....wat doe jij ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 15:10

Okee, duidelijke verhalen bij jullie allemaal. Ik begrijp ook dat je je paard wél inpakt als hij/zij nergens heen kan...kreeg alleen weer eens commentaar op mijn paarden....nou trek ik me daar niks van aan maar wilde toch een polsen hoe de rest daarover dacht...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:20

Mijn ene stalgenootje heeft haar fries wel een deken omgedaan, ook ivm lichte ZE. Mijn andere stalgenootjes hebben hun paarden ook geen deken omgedaan, die lijken er weinig last van te hebben op één na, maar die accepteert geen dekens :=

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:23

Bij mij wel dekens op, maar ze kunnen er dan ook niet zelf voor kiezen om binnen te gaan staan. Ze gaan nu wel 's nachts ipv overdag naar buiten. Nooit problemen gehad met kapotte dekens of iets dergelijks.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:25

je hebt het voor jezelf goed afgewogen neem ik aan. dan is het prima toch :D
jouw paarden kunnen kiezen waar ze gaan staan, dus ik zie het probleem niet.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:26

Mijn paard loopt met vliegendek met hals en sinds kort ook (helaas) halster om in de wei met vliegenkoordje.
Hij heeft namelijk licht zomerexceem en wordt zonder compleet gestoord van de jeuk.
Mijn pony loopt gewoon in zijn blootje. :+
Die heeft een flinke voorpluk en heeft geen overdreven last van al die zoemertjes.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:29

Ik heb ook een vliegendeken, en een vliegenkap op mijn pony.
Hun hebben gewoon een open weide, met plekken schaduw onder bomen oid, voor de rest niks!
Ik heb het vooral ook gedaan, omdat de deken UV werend is, en aangezien mijn pony donkerbruin (Lijkt zwart) is, heeft hij niet zo'n last van de zon..

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:30

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:26

Helemaal prima toch, ze hebben de keuze. Mijn merrie rent de stal in als ze de beestjes zat wordt dus ook zij krijgt geen deken om. Wel moet ze helaas een halster met vliegennetje om omdat ze als ze dat ding maar even af heeft meteen dikke ogen krijgt door de vliegen. Is helaas niet anders.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:36

In jouw situatie zou ik het gewoon zo laten, laat ze lekker paard zijn, t zijn geen aankleed barbiepoppen.

Ik heb bij mijn paard wel een vliegenmasker om, want het is echt heel erg al die vliegen om de ogen en op hoofd, maar voor de rest valt het erg mee, soms hebben we erge aanvallen van knutten, maar dat is echt op erg beperkte tijden dan doe ik ze wel een speciale dek om op stal, dat maar een paar uurtjes nodig is, we hebben tot nu toe veel geluk gehad, want ik heb maar tot nu toe 3 x die deken nodig.

Stallen en weide, buitenbak en padockken, goed schoonhouden en poepvrij houden, dan blijven ze bij de mesthoop hangen en hebben we nergens last van verder.

Ik kan me wel goed voorstellen dat er mensen zijn die hun paarden inpakken, want insecten zijn zooo hinderlijk en steken gemeen, als die er zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:11

als je paard er geen last van heeft, dan hoef je die deken ook niet op te doen. Hier worden ze er wel gek van, zelfs met deken vluchten ze nog regelmatig in volle galop de wei uit de bak/paddock en evt. schuilstal is. Helaas is de schuilstal ook niet ongedierte vrij. Als we volgend jaar een nieuwe stal neer kunnen zetten zorg ik dat die inloopstal veel groter en dieper is met eventueel van die flappen in de doorgangen zodat ze daar altijd kunnen schuilen. Misschien is het dan veel minder nodig dan nu.

Heb zelf een hekel aan dat geddoe met de dekens die elke keer scheef trekken, kapot gaan, schuurplekken veroorzaken (mijn merrie haar staart schuurt nu kort/kaal aan de bovenkant omdat ze telkens staat te zwiepen en daarmee langs het kunststof van de deken schuurt)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:12

Ik heb vorig jaar de Endure geprobeerd, zo hoopte ik mijn paard zonder vliegendeken de zomer door te kunnen laten komen, helaas werkte het niet bij haar. Ik heb eerst gekeken bij ons nieuwe paard hoe hij er op reageerde, niet goed dus.
Als ik 's morgens kom om de deken om te doen komt hij al erg blij naar me toe en staat keurig stil totdat de deken om is. Hij weet gewoon dat het dan rustiger is voor hem.
De dazenval doet goed zijn werk maar nog niet goed genoeg dat de paarden rustig kunnen staan.

Ik had ook liever geen vliegendeken op maar ja het is hier niet anders. Of je nu direct een barbiepaard hebt nee dat vind ik niet, soms is het gewoon noodzaak. Bij jou hebben de paarden gelukkig wel een keuze, dat is ook niet overal zo.

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:13

ik leg mijn paard de Amigo mio fly sheet op, helpt echt goed en is een aangenaam deken op te dragen voor mij paard :)
mijn paard reageert heel fel op vliegen en dazen, als hij geen deken op heeft loopt hij een hele dag onrustig rond in de wei & zijn manen zijn heel gevoelig voor vliegen.

door een vliegendeken (met hals) op te leggen is het voor hem veel aangenamer om overdag op de weide te lopen en blijven zijn manen mooi gedurende de zomer :)

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:21

ik doe mijn shetlander ook een vliegendeken op, alleen op dagen dat er echt veel zijn. ze krijgt altijd flinke schijven als ze gestoken word die ook lang beurs blijven, dus dit vind ik fijner voor haar. een halster met vliegennetje doe ik alleen ok als ik erbij ben omdat ik geen halster aan wil hebben op de wei(voor het geval ze vast komt te zitten)
mijn jaarling staat in der blootje maar die heeft een spree die goed werkt.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:41

Ik zou mijn paarden ook t liefste zonder deken buiten laten in de wei, maar helaas ivm zomerexceem is dit niet mogelijk. Veel bomen, struiken en een slootje langs de wei, DE ideale broedplaats voor die verrekte kleine gevleugelde ettertjes. Voordeel is wel dat ze meteen ook voor vliegen en dazen beschermt zijn, want die zitten er ook genoeg. Ik heb zo'n exceemdeken met hals, en de buik is ook bedekt + staartflap, maar ik heb niet zo'n kap om, vinden ze allebei echt niet fijn. Ik hou ook niet van halsters aan in de wei dus die hebben ze dan ook niet aan. Bij de merrie kan ik haar hoofd met name rond de ogen gemakkelijk insprayen met Veerust en dat werkt super om die vervelende vliegen bij haar ogen weg te houden, bij de hengst lukt dat (nog) niet. Hij is nog maar net 2 en moet t nog leren, maaaar hij heeft wel een mega voorpluk, dus da scheelt enorm ;)
Nog een voordeel van zo'n exceem deken, na een stevige regenbui is ie zo droog en door de dunne stof wordt hij niet zwaar en niet te warm. Ook makkelijk uit te wassen. Past tenminste in de wasmachine + droger, wat met een winterdeken vaak niet lukt thuis. Mijn paarden zijn allebei zwart (Friezen) dus door de lichte(re) dekens hebben ze t ook minder snel warm.

Maar ik ben t helemaal met je eens, als het evt kan, zonder al die poespas naar buiten, is wel zo fijn, helaas is t soms nie anders. En wat anderen zeggen, niks van aantrekken hoor, jij kent jouw paarden zelf t beste en weet wanneer ze happy zijn! Zeker met zo'n perfecte schuil mogelijkheden die jouw paarden hebben! :j

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 07:58

Klopt allemaal.

Gisteren stonden ze braaf in de buitenbak toen ik thuiskwam, stonden ze al eventjes gezien de mersthopen die er lagen....dus duidelijk teveel zoemertjes in de wei.
Wat later wandelden ze weer de wei in. En met die regen stonden ze heerlijk te grazen.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:06

Mijn paard staat met een vliegendeken met hals + een vliegenkap over z'n hoofd.
Ik vind het toch het fijnst voor hem, bij ons zitten er toch ook wel redelijk veel dazen en vliegen, laatst kwam ik en had hij z'n vliegenkap afgekregen, er zaten wel 50 vliegen op z'n hoofd. En hij krijgt dan ook nog is snel traanoogjes. Dus ik vind het wel het beste, en mijn paard is zeker ook geen barbiepaard.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:31

Ik heb een HKM vliegendeken met vaste hals voor mijn paard.
Deze deken draagt hij niet overdag in de wei maar 's avonds opstal :+ , reden hiervan is dat hij het met dit hete weer overdag naar mijn gevoel veel te warm krijgt (erg zweten) met de deken op.
Ik spuit hem voordat hij 's ochtends naar de wei gaat helemaal in met veerust en ik moet zeggen dat hij overdag rustig in de wei staat ondanks dat er hier ook wel dazen zijn.

Ik doe hem opstal de deken op om de volgende reden:
- stal is een container met open deur
- stal staat naast de koeienstal en dus heel veel van die zwarte vliegen
- paard kan in zijn stal nergens heen en dus overgeleverd aan al die vliegen
- paard is opstal erg happy en rustiger met de deken op

Ik ben erg tevreden over de deken, hij blijft zeer goed liggen en de manen hebben niet te lijden onder de hals, wel vind ik de stof redelijk dik/zwaar

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:35

Die van mij staat met vliegendeken incl hals. Hij wordt helemaal gestoord van de dazen, gaat lopen rennen en bijt de bulten kapot..zodra die uit het land komt gaat de deken zo snel mogelijk af!

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:38

Ik heb wel een vliegendeken op mijn fries liggen. De deken heeft geen hals en kopstuk, dat vond ik weer een beetje te veel van het goede :D .