Jacobskruid uit het weiland halen, maar hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes

Jacobskruid uit het weiland halen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 12:24

Bij ons in het weiland groeit enorm veel jacobskruid. Op zich eten de paarden er wel omheen, en vorig jaar stonden er twee planten, deze week zijn er ineens heel veel bijgekomen.
Daarom willen we ze graag weghalen, doordat het giftig is voor de paarden (ik wil het risico niet lopen dat ze het perongeluk toch opeten, en volgend jaar zullen het er nog meer worden).
Er werd gezegd dat we ze wel 'af konden knippen', ongeveer een centimeter boven de grond (gras is ook ongeveer 1cm hoog). De wortels blijven dan nog wel in de grond zitten, maar de bloemen kunnen geen zaadjes meer verspreiden, en dus zullen ze volgendjaar zo goed als verdwenen zijn.
Maar ik ben best bang dat de paarden ze dan 'over het hoofd zien' en dus alsnog het overgebleven restje opeten.
Uit de grond scheppen met wortel en al is geen optie, de grond in het land is zo hard dat je deze er nooit uit krijgt.

Heeft er iemand een goede oplossing om het onkruid uit het land te halen?
:)

MarliesV

Re: Jacobskruid uit het weiland halen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:26

Toch er uit scheppen en daarna dat stuk behandelen met vergif.
Eerste tijd dan de paarden natuurlijk daar niet laten komen dus even een lintje zetten.

Misschien handig dat je eerst de grond een paar dagen laat 'weken' door er elke dag een paar keer water op te gieten. Dan is het veel makkelijker scheppen.

Kan je dat stukje niet zowiezo vast afzetten zodat de paarden niet het risico lopen er per ongeluk van te eten?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:27

allemaal stuk voor stuk uitscheppen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:28

Je hebt zo'n speciale steker voor kruiskruid,die werkt echt goed.Kost echt geen kracht meer.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 12:29

Hmm, dan zullen we ons er toch maar aan moeten wagen. Ik denk dat ik maar een mega voorraad scheppen moet gaan kopen :') de grond is zo hard als het maar zijn kan (het weiland moet nodig wat aan gebeuren, maar de eigenaren van het land willen dit niet hebben...)
Laten weken is wel een goed idee :j Daar zal ik vandaag maar aan beginnen.
De paarden staan nu sowieso niet meer op het land waar het Jacobskruid staat, dan kan het gras daar ook weer even bijgroeien :)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 12:29

ambre schreef:
Je hebt zo'n speciale steker voor kruiskruid,die werkt echt goed.Kost echt geen kracht meer.

Koop je die bij de Karwei/Welkoop ofzo?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:34

Wij hebben hem hier in de buurt bij een bouwmarkt vandaan.
het is een vork met 5 kromme pinnen,die steek je eronder en je wipt de plant er zo uit.
De kleiner planten gaan moeilijker,de grote gaan er met wortel en al uit en zie je volgend jaar niet meer.
Wel snel zijn,als je ze gaat trekken als de bloem in het zaad zit dan zit heel je wei er onder volgen jaar!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 12:37

Oke, dankjewel :)
Dan gaan we dat vanmiddag/morgen proberen!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:37

ik had ook een topic gestart over mijn slechte wei met jacobskruid.
Daarin kreeg ik ook de tip om te trekken dus ik ga zo maar meteen naar de bouwmarkt.

Verder kreeg ik de tip om handschoenen te dragen en om het kruid meteen in een zak te doen en niet op het land te leggen...

Succes ermee Marloes, we hebben allebei een drukke middag voor de boeg ;)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 12:39

Dankje, het word zweten voor ons vandaag :P
Handschoenen is inderdaad handig, voor mensen kan een hoge dosis ook giftig zijn. En sowieso zorgen dat er niks in het land blijft liggen, als het gedroogd is is het nog steeds giftig voor je paard, maar de paarden ruiken het niet meer, en eten het dus gewoon op..
Raar spul :')

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 12:46

ambre schreef:
Wij hebben hem hier in de buurt bij een bouwmarkt vandaan.
het is een vork met 5 kromme pinnen,die steek je eronder en je wipt de plant er zo uit.
De kleiner planten gaan moeilijker,de grote gaan er met wortel en al uit en zie je volgend jaar niet meer.
Wel snel zijn,als je ze gaat trekken als de bloem in het zaad zit dan zit heel je wei er onder volgen jaar!

Heb je er misschien een foto/tekening van? Dan weten we een beetje waar we naar moeten zoeken :P
We hebben namelijk vorige week ook al door de Karwei gelopen, op zoek naar iets vergelijkbaars, maar we konden niks vinden.
Uiteindelijk uitgekomen op een soort mestvork, maar dan steviger. Maar dat werkt niet echt ;)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:19

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:24

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:25

Draag handschoenen en vet. lange mouwen om jeuk bij jezelf te voorkomen!

En dé tip: steken/ trekken als het juist flink geregend heeft, uit de keiharde droge grond trek je de wortels niet mee en groeien de planten gewoon terug.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:27

Laat je niet wijsmaken dat de planten volgende jaar allemaal verdwenen zijn als je ze dit jaar alleen maar afknipt. Zaad dat in de grond zit blijft daar 20 jaar of langer zitten. Dat je vorig jaar maar twee bloeiende planten hebt gezien, betekend niet dat het ineens dit jaar de kop op heeft gestoken. De plant is tweejarig, wat nu bloeit, heeft er vorig jaar ook gezeten.

Ik ga mee met het advies om de planten met wortel en al uit te steken. Wat je ook kunt doen is wat zout in de kroon van de rozet te strooien, dan sterven de planten vanzelf. Het verdorde blad daarna wel weghalen, anders eten de paarden er alsnog van.

Als het heel erg is, zou ik gif inzetten, aansluitend omploegen en opnieuw laten zaaien. Goed bemesten, dan heeft het ook geen kans.

Maar je kunt er iig van uitgaan dat je de komende jaren je werk voor je uitgestippelt hebt...

JKK niet op de mesthoop gooien, in een zak doen en in de grijze container!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-07-10 13:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:28

als je kunstmest op de plant strooit brand de plant dood, maar ik weet niet zeker of dat ook werkt bij volwassen planten, dat zou je moeten proberen.
bij jonge planten (zonder steel en bloemen, alleen nog de blaadjes boven de grond) werkt het in ieder geval wel.
Daarna moet je ze wel even weg halen, maar dat is niet zoveel werk.
En anders zou ik ze toch proberen uit te steken..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:57

Een plant is wat ik me heb laten vertellen 2 jarig, ze wortelen erg makkelijk onder de grond en zelfs het kleinste stukje wat afbreekt en blijft zitten wordt weer een grote plant.
Direct van de wei afhalen en ervoor zorgen dat de gedroogde resten niet gegeten kunnen worden. Dat eten de paarden wel omdat de bittere smaak er dan vanaf maar nog wel net zo schadelijk.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:13

Cassidy heeft het al gezegd een zaadje kan 20 jaar in de grond zitten en dan weer beginnen te groeien.. Ik haal ieder jaar de jkk plantjes uit mijn wei, en helaas komen ze ieder jaar weer terug terwijl ik zo mijn best doe om te uit te roeien.. :D
Mijn ervaring (nu het zo extreem droog is) is dat je de planten nu de wei zo droog is er makkelijk uit kan trekken..

@Cassidy met wat voor vergif spuit jij de jkk kapot, ik gebruik altijd roundup maar heb niet het idee dat het helpt..

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:17

Handschoenen aan en alles (ook de kleintjes) eruit halen, makkelijker is het om dat al te doen als het alleen nog maar 'kroontjes' zijn zegmaar. Wij moeten ook elk jaar de wei rond.
Hier komen ze ook ieder jaar weer terug, maar dit jaar waren we echt heel vroeg, en nu staat er helemaal niks in bloei, ook niet in de sloten rondom de wei, alles hebben we weggehaald.

Dit jaar m oeten we idd weer goed mesten en dat schijnt ook te helpen. Het groeit schijnbaar vooral in arme (paardenwei) grond.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:20

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:22

Je moet er (vrij veel) kunstmest opgooien. Dan is het na een week dood;)

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:25

Wij hebben het ook. ook zo`n stekertje, maar het is bij ons ( vind ik ) echt geen doen om ze er allemaal uit te steken. paar weken terug gingen ze bloeien, toen was het mijn bedoeling om in elk geval de bloemen af te knippen en te vernietigen ( kijk uit dat je ze niet laat liggen en het hooi wordt!! ) maar bij toeval kwam ik er achter dat ik vooral de grote er zo met de hand(schoenen) met wortel en al uit kon trekken. of ik echt alle wortels mee heb, zullen we volgend jaar wel zien, maar ze kunnen nu in elk geval niet gaan zaaien. maar het blijft rot spul :\

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:21

Hier is het ook geen doen hoor als je ziet hoe veel dat het is, vandaar dat wij dit jaar eerder begonnen zijn :=

marisje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:23

lekker aan de slag met een schep, en de wortel er helemaal uit steken, anders staan ze der zo weer! Succes iig!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:55

Ik ben vorig jaar voordat Rena hier op de wei kwam wekenlang bezig geweest om het JKK weg te halen....heb er zo'n Ragfork voor maar ze zijn heel goed gewoon met de hand eruit te trekken , als je met 2 handen op de juiste manier trekt dan krijg je er een mooie wortel bij , ik heb de fork dus amper gebruikt maar heb ze er met de hand uitgetrokken :)

Er zullen ongetwijfeld wat haarworteltjes blijven zitten ;) maar dit jaar is er maar heel weinig teruggekomen :)

Nu nog kijken of de Bereklauw uit te roeien is want daarvan staan er ook veel , pfffft. Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik die aan moet pakken , zal eens kijken of die een beetje uit te steken is want trekken gaat sowieso niet.

En anders in ieder geval maar de bloemen afknippen en weggooien zodat ze in ieder geval geen zaad gaan rondstrooien.