Goede weide voor twee paarden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSchimmeltje

Goede weide voor twee paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 10:47

Hoi!

Ik ben echt blij! :D Want, ik krjijg twee paarden. Waarom twee? Omdat een zo zielig is, zei
mijn vader - waarvan ik helemaal niet dacht dat hij van paarden hield!

Maar, hij wilt de paarden wel betalen en de wei gedeeltelijk... & Ik moet meebetalen, en
een goed stuk grond zoeken...

Wat is groot genoeg voor twee paarden en hoe liggen de prijzen?

kehdra

Re: Goede weide voor twee paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:55

Hardstikke leuk!

Houd er alleen wel rekening mee dat je de paarden dan in de winter moet voeren, en van water moet voorzien, ook is een schuilgelegenheid verplicht, en een degelijke omheining.
Qua financieen energie en tijd wat je erin steekt (en dat is een heleboel!), is het vaak handiger om een paard op een pension stal te zetten. grote kans dat je daar dan ook nog een bak bij hebt...

xSchimmeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 11:13

kehdra schreef:
Hardstikke leuk!

Houd er alleen wel rekening mee dat je de paarden dan in de winter moet voeren, en van water moet voorzien, ook is een schuilgelegenheid verplicht, en een degelijke omheining.
Qua financieen energie en tijd wat je erin steekt (en dat is een heleboel!), is het vaak handiger om een paard op een pension stal te zetten. grote kans dat je daar dan ook nog een bak bij hebt...

Ja, dat weet ik... Maar mijn vader wilt dat niet ;s

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:17

misschien je regio vermelden en wat voor paarden erop zouden komen... een shet en een licht model paard hebben uiteraard veel minder weiland nodig dan 2 KWPN'ers van 1.70...

verder weet ik dat het hier (België) meestal de gewoonte is dat je per jaar een prijs betaalt voor de grond ('kaal' dus en alles zelf te voorzien). soms worden er ook stukken met een huurprijs per maand aangeboden, maar daar staat dan normaal gesproken wel al omheining rond en een hok op. prijzen kan ik moeilijk zeggen, omdat Nederland op sommige plaatsen veel duurder blijkt dan België.

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:19

1 ha voor 2 paarden is genoeg ;)
5000 M2 per paard is het :))

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:22

Ik vraag me af of je wel weet wat er naast een weide allemaal nog meer bij komt kijken. Alleen aan een weide heb je niet genoeg... fijn dat ze met zijn 2en zijn, maar er moet een goede omheining zijn (GEEN prikkeldraad bijv.), schuilgelegenheid (als je geen stal hebt), drinkwater, bijvoeren (winter) etc etc. En het dan nog niet over de verdere verzorging te hebben.

En idd houden ze 0,5 ha per paard aan. Prijzen zijn heel verschillend. Hier in het oosten betaal je gemiddeld 500euro Per hectare per jaar. Wil je iets kopen betaal je zo'n 4,50/5 euro per vierkante meter. IN het westen liggen de prijzen vele malen hoger.

kehdra

xSchimmeltje schreef:
kehdra schreef:
Hardstikke leuk!

Waarom niet?
Is je vader ervaren met het houden van paarden?
(dus niet alleen financieel, maar ook qua gezondheid, voeding enz. enz.?
Laatst bijgewerkt door kehdra op 14-07-10 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

LaVieDivine

dan toch als je in de wintermaanden bijvoert en ze op een paddock houdt?

edit: dat halve hectare per paard dus...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:35

Hoeveel wei je nodig hebt dat ligt maar net aan wat je wilt doen met je paarden , hoe wil je ze houden , om wat voor paarden gaat het , welke opties heb je qua stukken land om te huren , de grondsoort , enz.

Stel dat je een Haflinger en een Shet neemt en die zijn beiden gevoelig voor hoefbevangenheid waardoor ze niet teveel gras mogen en veel mager hooi erbij krijgen , en je hebt een weiland met een bak of paddock erin , dan heb je aan een kleine halve hectare al een heel leuk stuk.

Heb je echter 2 grotere paarden die het hele jaar op het gras moeten kunnen leven , zonder paddock of erfje of iets erbij , dan is een hectare al heel erg krap , daar ga je het met kleigrond in de winter niet mee redden omdat ze alles stuk lopen :n

Dan geeft de ene wei nog veel meer en beter gras dan de andere , je hebt weides die heel goed bijgehouden zijn en heel mooi erbij liggen , met een grondsoort die de paarden niet kapot lopen , en daar kunnen 2 paarden dan bvb. 3500m2 al niet weggegeten krijgen samen terwijl ze bij een slechte wei aan het driedubbele nog lang niet genoeg hebben :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:38

wat voor paarden komen erop te staan? En wat wil je met de paarden gaan doen?

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:42

xSchimmeltje schreef:
kehdra schreef:
Hardstikke leuk!

een particuliere stal dan?
ik ken iemand en die heeft gewoon veel boxen (12) en heeft zelf maar 3 of 4 paardjes dus de rest verhuren ze voor weinig geld.
de paarden staan daar geloof ik dag en nacht in de wei,behalve in de winter,ze staan dan in groepjes,er is ook een buitenbak enz. (als je interesse hebt moet je me maar ff een pb sturen,voor de woonplaatsen )

xSchimmeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 21:08

Ja, dat weet ik... Maar mijn vader wilt dat niet ;s[/quote]
een particuliere stal dan?
ik ken iemand en die heeft gewoon veel boxen (12) en heeft zelf maar 3 of 4 paardjes dus de rest verhuren ze voor weinig geld.
de paarden staan daar geloof ik dag en nacht in de wei,behalve in de winter,ze staan dan in groepjes,er is ook een buitenbak enz. (als je interesse hebt moet je me maar ff een pb sturen,voor de woonplaatsen )[/quote]

Haai,

this opgelost, bedankt voor jullie hulp :D

xx

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:12

fijn! wat ga je nu doen?

xSchimmeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 09:15

Ik heb mijn vader overgehaald om een Pensionstal te nemen. Ik meost er wel zelf eentje zoeken, ik zou wel een beetje moeten meebetalen enz. Maar dat komt wel goed! :D
Verder, is een vriend van ons, en daarvan de moeder Olympisch kampioen geweest- zelf heeft ze echt nog heel veel toppers op stal zijn, zij kan mij altijd helpen! OMG , ik kom er net achter dat die vriend van mn vader mn Peter of zo iets is xD. Maar terug bij on, Mijn vader betaald de basis, (zadel, hoofdstel, deken, shampoo enz.) en ik dan de extra's.
Ach, we komen er wel uit.
Zelf hep ik ook vijf keer per week mee op een pensionstal... Net als of ik mijn eigen paard heb (alleen deze staat in Groesbeek en we meoen er een in Overasselt zoeken :D)
x

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:17

Goed voor mekaar... maar overleg je ook even met je vader wie de hoefsmid, dierenarts, wormkuren, entingen etc. betaald. Want dat zit niet bij de stalling in.

xSchimmeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 09:17

rowo;

Ja, dat weet ik - hij ook.