Bang voor afspuiten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSchimmeltje

Bang voor afspuiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 10:01

Hoi

Ik ben bijrijder van Corporaal, we noemen hem Muis, omdat hij zo'n kleur heeft x).

Ik spuit Muis altijd af, alleen hij staat echter al te springen als je hem moet afsponzen ;o.
Bij het afspuiten springt hij echt van links naar rechts. En het vreemde is dat hij dit niet
altijd doet... Nja, echt raar.

Hebben jullie tips?

Liefs, Sophie.

Mer123

Re: Bang voor afspuiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:36

De slang niet te hard aanzetten ineens, en natuurlijk niet meteen bovenaan beginnen maar voorzichtig bij de benen.
Ook denk ik dat het gewoon een kwestie is van wennen, want paarden die het niet kennen vinden het op het begin altijd eng, later vinden ze het vaak juist heerlijk.
Dus gewoon vaak eventjes oefenen.
Succes!

xSchimmeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 09:18

Oke, dankjewel!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:24

Heb je de mogelijkheid om eventueel met lauw water af te spuiten? Ons paard vind lauw water prettiger met afspuiten en staat dan ook keurig stil, als ik koud water pak staat hij ook te draaien.

xSchimmeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 09:39

Ik zal t eens proberen :)

kimkira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:11

ik zou ook eerst met lauw water afspuiten en dan eerst beginnen met z´n benen en als die dan braaf is klaar en dat steeds wat verder uitbouwen maar wel steeds belonen als die stil staat en braaf is.
Het komt vaak wel goed met rust en tijd.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:24

De straal echt héél zacht aanzetten!
Mijn pony was als de dood voor de tuinslang. Hij werd helemaal panisch als je zijn hoeven nat wilde maken. (Zijn hoeven brokkelen snel af in de zomer, dus ze moesten regelmatig nat worden gemaakt).
Hij was dan echt niet meer te houden. Nu zijn we heel rustig aan begonnen met een héle zachte straal, en uiteindelijk hadden we door hoe we hem vast moesten houden dat we hem wel konden houden. Maar vooral rustig blijven als hij gaat springen! Als jij boos wordt is er een grote kans dat hij het alleen maar erger gaat vinden.
Ben je alleen als je hem afspuit?
Als jij of iemand anders hem vast houdt en dat de ander dan gaat spuiten zal het misschien ook wat makkelijker gaan.

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:56

Inderdaad wat hier gezegd word.
Rustig aan beginnen en hem tussen door belonen, hij moet leren dat er niks aan is!

Mijn eigen paard is er niet bang voor, maar begin zelf altijd al bij de benen, hij schrikt zich anders dood van zon straal!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:57

Hoe gaat die nu met t afspuiten?

Michiel2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:14

Net als met andere dingen die je paard eng vind: rustig aan beginnen, zelf rustig blijven en veel belonen als ie het goed doet.
En laat hem eerst maar rustig wennen aan het water. Zet de slang zachtjes aan en hou hem eens voor het paard. Uit nieuwsgierigheid komt ie ongetwijfeld er wel eens aan ruiken. Daarna voorzichtig op de hoeven en langzaam via de benen omhoog.

Bobbiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:19

Als hji de slang eng vind, zou ik hem eerst laten wennen aan de slang zonder dat de kraan aan staat. Daarna als hij gewent is aan de slang.. de kraan alleen aanzetten. Niet afspuiten. En als hij dat gewent is langzaam eerst zijn hoefjes nat maken.. dan de kroonrand, en dan pas zijn benen. Gewoon alles rustig aan laten wennen en natuurlijk belonen..

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:23

Mijn pony was er ook dood en doodsbang van! :j
Tot ik de tip van een bokker kreeg hem vast te zetten op de wasplaats en gewoon hem af te spuiten als of er niets aan de hand was.. Gewoon door gaan, maakt niet uit of hij raar gaat doen.. Na een tijdje geeft hij zich over.

xveerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:23

mijn paard vond afspuiten ook vreselijk
nu niet meer,
ik heb het in stapjes afgeleerd
de slang op zn allerzachts zetten
en bij de hoeven beginnen
en elke keer dat ik een stukje verder naar boven ging
dan gaf ik mn paard wat lekkers
en nu kan ik hem gewoon helemaal afspuiten zonder dat hij bang is

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:28

Tineeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:47

Je kan best met een klein straaltje beginnen bij de benen en dan verder naar de hals en met de haren meespuiten.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:21

Dat deed mijn paardje eerst ook. En nu doen wij altijd eerst de slang aan zetten. En dan als op zijn huid leggen. En dan langzaam het water aan zetten. En dan hoop ik dat het goed komt. En een tip is ook dat je veel met water bezig moet zijn. Dat ben ik nu ook. En ze blijft al heel erg veel beter staan. Alleen is het in het begin nog een beetje onwennig. Maar dat komt dan altijd wel goed. En veel lieve woordjes tegen hem zeggen. :P

HorseDreamx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:46

Het paard van mijn kennis werd eerst ook helemaal panisch als hij al water op de stoep zag liggen.
Ook als er water in de paddock lag wilde hij de padock niet in! Nu ze hem heel lang met een natte borstel
hebben nat gemaakt gaat het beter ook kunnen ze al bijna zijn benen natspuiten

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:14

Rustig beginnen en langzaam van onder naar boven werken. ;D