Weide vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarahbalou

Weide vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 18:09

Mijn ouders hebben een stuk grond gekocht waarop ze nu een huis gaan bouwen. Achter de bouwgrond ligt een stuk landbouwgrond waarvan we een wei willen maken voor een paard (waarschijnlijk haflinger) en een shet of ezel. Ik ben vandaag eens een kijkje gaan nemen hoe dat stuk grond er momenteel uitziet, en dat was niet schitterend. Het gras is verdord en kort (het lijkt wel gemaaid, maar dat hebben wij niet gedaan). De laatste keer dat ik er was (minstens een jaar geleden) was het lang en groen. Ik wijt het dus aan de droogte en hitte van de laatste weken.

Ik ken er niet veel van en vraag me af wat we er het beste mee kunnen doen. Moet een stuk weiland waar nooit (of lang geleden) paarden op hebben gelopen sowieso opnieuw worden ingezaaid? Zo niet, zouden we het dan opnieuw inzaaien omwille van de toestand van het gras? Of is doorzaaien al genoeg? Zijn er oplossingen waarvoor helemaal niet gezaaid hoeft te worden? (gewoon besproeien met water, bemesten,…)

Andere tips zijn ook altijd welkom.

Het stuk landbouwgrond is in totaal 6000 m² groot. Aan 1 kant kan 11 m (in de breedte) wegvallen omdat mijn vader een pad wil aanleggen van het huis tot aan de achterkant van de wei (voor als hij eventueel ooit nog een stuk grond zou bijkopen). Ook komt er waarschijnlijk een paddock van 800 m². Er blijft dan iets van 3200 m² weiland over (stal en paddock niet meegerekend). Misschien kan ik mijn vader nog overtuigen om zijn pad op te schuiven zodat het weiland groter wordt. En anders gaan we dat stuk zelf hooien. Hooi bijvoeren gaan we waarschijnlijk sowieso moeten doen.

AfbeeldingAfbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:54

Het is niet echt goed te zien wat er voor groen op de wei staat , maar op zich als een wei eerst lang gras heeft gehad , en het dan een tijd droog en heet is geweest zoals nu , dan komt de wei er na het wegmaaien van het hoge gras zo verdord onder vandaan.

Dat is niks raars hoor ! Een paar flinke buien en wat tijd en rust , en je ziet dat het weer heel snel groen wordt normaal gesproken. Als het nu lekker groeizaam weer zou worden zou het er over een maand al heel anders uitzien , en er weer een lekker fris groen stekelmatje bovenuit komen :)

Maar de vraag is natuurlijk wat er onder vandaan komt , was het mooi gras dan zal dat best wel weer opkomen hoor !

sarahbalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 19:08

Bedankt!
Ik heb het even nagevraagd bij mijn ouders en het gras is inderdaad gemaaid door een boer in de buurt. Mijn moeder is er voorstander van om de hele wei om te ploegen en opnieuw te laten zaaien, zodat eventuele putten ook weg zijn. Dat zal natuurlijk wel wat kosten. Ik vrees dat er ook redelijk wat onkruid opstaat.
Ik ga deze vakantie regelmatig nog eens kijken om te zien hoe het evolueert. Ik heb gelezen dat inzaaien het beste in het voorjaar of het najaar gebeurt, dus dat kunnen we dan in het najaar doen.
Hoe lang duurt het ongeveer voor dat nieuwe gras gegroeid is? En ik herinner me ooit gelezen/gehoord te hebben dat de eerste snede gras niet goed is om meteen gegeten te worden door paarden, klopt dat?

pmarena

Re: Weide vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:13

Ik zou aan omploegen en inzaaien alleen beginnen als je grasmat echt slecht is , want het is nogal een onderneming om die hele wei overhoop te gooien....je kan het bodemleven een flinke klap geven , je kunt pech hebben waardoor de nieuwe grasmat niet goed aanslaat , en sowieso duurt het een tijd voordat de zode goed stevig is en je de paarden er volledig op kunt laten lopen.

Het fijne weet ik er helaas ook niet van , maar ik weet wel dat je de eerste niet zult zijn die spijt krijgt van zo'n grote ingreep ;)

sarahbalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 19:18

Bedankt, dan ga ik er nog over nadenken. De volgende keer dat ik ga kijken zal ik eens zien of het wel nodig is. Mijn moeder sprak daarnet over putten, maar dat is mij daarstraks niet opgevallen. Ik heb meer aandacht besteed aan het gras (en onkruid).

sarahbalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 19:40

Dit is misschien nog een goede foto.
Afbeelding

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:57

Ik lees even mee, ook ik zit met een gort droge weide (zie onderschrift) ...

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:56

Ik zou de wei nalopen en het zo veel mogelijk het meeste onkruid weghalen. Het gras wat er staat sparen en gewoon bijzaaien in plaats van helemaal de bodem te 'vernieuwen'

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:39

inderdaad niet omploegen tenzij het echt niet anders kan...
Je maakt de bodemstructuur kapot, die moet zich eerst gaan zetten, bovendien krijg je bij nieuw inzaaien vaak heel veel onkruid en dat moet je er wel weer uit zien te krijgen. De zode is in het begin niet sterk genoeg mede doordat de bodem weer opnieuw moet zetten en inklinken. En het wortelgestel van het gras is in het begin ook heel teer en wordt zo uitgetrokken door de paarden.

Nu eventueel bemesten en bij laten komen/groeien, eventueel paar keer niet te kort maaien zodat de zode dichter wordt.

Als je dan van het najaar door laat zaaien en de paarden er niet op laat en van het voorjaar eerst een keertje maait voordat het te lang wordt, dan kun je gelijk zien hoeveel onkruid er staat en dat laten spuiten, en waarschijnlijk heb je dan al een mooie wei.

sarahbalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 19:50

Dankje voor de tips!
Ik zag er al niet naar uit om de wei helemaal te laten omploegen :o
Morgen ga ik er nog eens naartoe fietsen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:48

ps om hem vlakker te krijgen kun je hem ook regelmatig slepen en als de grond nog wat zacht is rollen met een wals.

sarahbalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 20:15

Ik heb even een lijstje gemaakt met de volgorde van wat er zou moeten gebeuren op volgorde.

1. Onkruid verwijderen?
2. Rollen / slepen
3. Bemesten (of eerst bemesten en dan slepen?)
4. Laten groeien (eventueel paar keer niet te kort maaien)
5. Najaar: doorzaaien
6. Winter: schapen laten grazen?
7. Voorjaar: maaien + onkruid verwijderen

Het lijkt me handig om voor het bemesten enzo het onkruid al zo veel mogelijk te verwijderen dan heeft het gras meer plaats. Dat ga ik waarschijnlijk met de hand doen omdat het geen erg groot stuk is en mijn ouders willen niet spuiten.
En ik heb ook iets gelezen over het laten grazen van schapen om de grond sterker te maken. Als we ergens schapen kunnen vinden die we mogen 'lenen' kunnen we dat misschien doen in de winter...

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:21

Nu je de kans hebt zou ik het rigoureus aanpakken. Dus nu alles doodspuiten (zodat ook het onkruid dood is). Vervolgens laten egaliseren (zodat je alle hobbels en putten kwijt bent). Daarna (deze herfst nog) gras inzaaien. Het gras zal door de warmte in de grond snel ontkiemen. Nadeel is dat je je paard(en) de hele winter niet in de weide mag doen. Voordeel: op deze manier begin je straks met een prachtige weide. Succes!

sarahbalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 20:28

Dat is de andere optie natuurlijk.
Maar in de bovenstaande reacties werd het volledig opnieuw inzaaien afgeraden, dus nu weet ik het even niet meer...

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:52

volgens mij komt het door de droogte!
Het is zo ontzettend droog geweest, dat het gewoon 'dood' gaat.
Na een paar regenbuien is het vast snel weer groen :)

sophiatinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 18:00

Asmara schreef:
volgens mij komt het door de droogte!
Het is zo ontzettend droog geweest, dat het gewoon 'dood' gaat.
Na een paar regenbuien is het vast snel weer groen :)

ik denk ook dat het net voor de hitte is gemaaid en dan droogt het gras wat uit.
het heeft tijd en water nodig om weer lekker groen te worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 18:56

Ik zou het ook omhalen, egaliseren en opnieuw in laten zaaien met een grasmengsel speciaal voor paarden bijv: http://www.tenhaveseeds.nl/artikelgroep ... e_star.htm
Horse Star Paardeweide Extra.
Als je dit in het najaar doet kan het mooi aanslaan en kun je er van de winter al wat schapen op zetten. Die lopen het mooi aan, waardoor het voor paarden steviger in de grasmat komt te staan.
Je beginy dan met een mooie wei zonder onderhoud ipv een brok ellende waar een hoop tijd in gaat zitten.

Overigens is het misschien ook een idee om je eens in te lezen in het Paddock Paradise systeem. Als je dit wat lijkt kun je bij de aanleg er al meteen rekening mee houden.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:02

owh.. beetje regen en die wei is zo weer groen hoor!

sarahbalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 19:24

Het ziet al een stuk groener ondertussen:).
Een toekomstige buurman gaat de wei voor ons inzaaien in ruil voor 3 jaar hooi (van die wei). Ik zal dan nog 2 jaar langer op mijn eigen paard moeten wachten maar in de tussentijd mag ik op de paarden van zijn vrouw rijden en kan ik daar nog wat van leren.
Bedankt voor de reacties iedereen!