help!!! Is mijn wei nog te redden en hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

help!!! Is mijn wei nog te redden en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 13:42

de titel zegt het al; mijn paard staat op een bar slechte weide. ;(
Mijn paard staat op een wei (ong. 2,5 hectare) samen met één ander paard.
In januari zijn wij op onze nieuwe plek komen staan, de wei hebben wij toen dus niet goed kunnen zien.
Sinds 1 april staan ze 24 uur per dag op de wei.

In eerste instatie hadden wij de wei door midden gedeeld maar binnen drie weken was het stuk waar ze stonden al kaal.
Ook het tweede, grotere stuk was even zo snel kaal.

De eigenaar van het land is een redelijk dominante man die slecht open staat voor
een andere mening dan de zijne. Van hem moest de wei open. Dat was al jaren goed gegaan volgens hem.
Puntje bij paaltje is de wei toen echt heel snel op gegaan.

Probleem is nu:
De wei is gort en gort droog. Er staat erg weinig gras.
Een gedeelte van het gras wat er staat is verdroogd.

Een kleine anderhalve maand geleden hebben wij op een grote plek mest verspreid.
Het gras is op die plek wel wat beter gaan groeien maar doordat de bodem zo droog is trekt de mest niet
geheel de grond in. De paarden willen nu dus niet van die plek eten...
We halen verder wel netjes alle mest van de wei af.

In eerste instantie stond heel de wei vol met boterbloemen, echt heel veel.
Dit heeft die man toen gemaaid (wederom zijn idee ).
De boterbloemen zijn terug aan het komen maar nog erger;
de wei staat nu ook nog eens vol met Jacobskruid... |(

Mijn paard is lange tijd ziek geweest (al voordat hij de wei op ging) en daardoor vermagerd. Hij kan dus wel een goede wei gebruiken. :j

Ik overweeg eventueel om de twee paarden voor één of desnoods twee maanden ergens anders neer te zetten (als ik iets vind).
De wei kan dan dus behandeld worden.
Ook heb ik een rijbak waar ze in kunnen staan maar dat vind ik niet ideaal.

Lang verhaal maar mijn vraag:

Wat kan ik het beste doen met mijn verdorde weide met droge grond en veel Jacobskruid?

Let wel, dit is in het Westland dus alleen paprika kwekers in de buurt. ;)
Ik kan niet zomaar even een koeienboer vragen om de wei te bemesten.
Daarnaast wil ik graag met een goed verhaal bij de eigenaar van de wei aankomen zodat we de wei kunnen redden.
Het is een heerlijke plek om te staan en luxe dat zoveel grond voor ons alleen is.
Wil er nog lang staan en daarom de weide duurzaam redden.

Zou echt fijn zijn als ik wat goede ideeen zou krijgen over wat nu te doen..
Alvast reuze bedankt voor jullie hulp!!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:49

Is het geen idee om een sproeier in de wei te zetten, zodat je hem iig bevochtigd en het gras kan groeien?
Wat je ook zou kunnen doen is nu eerst alle onkruid doodspuiten, st. jacobskruid eruit trekken en de wei toch weer in 2 of meerdere stukken verdelen. Daarna gras bij zaaien en het liefst toch bemesten/gieren. Paarden een paar weken van dat stuk afhouden en dan het andere stuk doen.
Als je kunt bemesten zou ik proberen alsnog een sproeier in het land te zetten, zodat het iig de kans krijgt om te gaan groeien. Het regent nu eigenlijk net ff te weinig om geen sproeier neer te zetten.

zodiacje

Re: help!!! Is mijn wei nog te redden en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 15:43

Bedankt voor je antwoord!
Klinkt als een goed plan, al zal dat bemesten denk ik dan toch met de hand moeten gebeuren met kunst mest.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:24

Wij hebben een aantal weken geleden met kunst mest bemest en dan alleen de stukken waar de sproeiers op stonden, het gras brult de grond nu uit!!! Zo gaaf om te zien :j
Inderdaad je stuk toch weer opdelen, zodat 1 of meer delen ontzien worden en kunnen groeien. Probeer goed hooi te vinden totdat je wei weer wat bijgetrokken is. Tegen jacob kruiskruid is een goedje, maar ik weet niet meer hoe dat heet. Staat vast ergens op bokt, even zoeken dus. Je zou het kunnen verwijderen en dan daarmee je wei kunnen behandelen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:28

Als eerste toch de paarden eraf.

Dan spuiten tegen onkruid.

Dan kijken of het nodig is om (evt alleen op kale plekken) extra gras in te zaaien

Sproeien

Dan eventueel nog bemesten (kunstmest of gewoon)

En dan blijven sproeien

Mesten (ook kunstmest) zonder te sproeien heeft geen enkele zin, is weggegooid geld. Verder is het bijna ondoenlijk als er echt zoveel boterbloemen/jkk/ander onkruid? staat om dat er met de hand uit te halen. Spuiten is dus aan te raden, echter dan moeten je paarden weg.

Daarna zou ik de weide wel in stukken opdelen, dan eten ze het beter kaal, en kan je de stukken waar de paarden in hebben gestaan uitmaaien zodat er meer gras blijft staan en minder onkruid.

Al met al wordt dit wel een duur grapje trouwens, jammer dat er zolang niks aan gedaan is!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 16:43

ja is echt heel jammer.
De eigenaar blijft maar roepen "er hebben altijd paarden gestaan en het ging altijd goed"...
Nou niet dus... :n

Ik hoop dat als ik met een goed plan komt, hij wel mee wil doen om het goed aan te pakken.

Bedankt voor jullie antwoorden alvast!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:51

En ik zou ook strook begrazing gaan doen zeg maar. Zodra je wei is bijgetrokken de paarden op een klein stukje en iedere dag een stuk erbij geven met hoog gras. (wij deden altijd een meter over de lengte. Dan blijft de wei ook mooier en eten ze alles beter op.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:58

Paard tijdelijk naar een andere wei.
Onkruid doodspuiten.
Wanneer het onkruid dood en dor is de wei overmaaien, daarna de rotzooi opruimen en dan vlak voordat het gaat regenen bemesten met kunstmest.
Een wei waar nooit kunstmest opkomt zal vrij snel overwoekerd worden door onkruid e.d., dit komt omdat onkruid het heel goed doet zonder mest en gras niet, daardoor wordt het gras verdrongen door het onkruid.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:00

Maar dat werkt alleen als je er aan de andere kant ook een meter afhaalt. De kaalgegeten stukken moeten ook de tijd krijgen om bij te komen.

Strookbegrazing heeft meer nut voor het beperkt voeren van de paarden, dan voor het behoud van de wei. En het is veel minder werk de weide op te delen en af en toe van wei te wisselen, dan dagelijks de draad te gaan verzetten...

Echt veel succes met het overhalen van de eigenaar, ben bang dat het een moeilijke job wordt.
Voor een ding wil ik je alvast waarschuwen, ga er niet zelf teveel in investeren! Dus niet nu alles in orde gaan maken, zelf inzaaien, en het vervolgens weer kapot zien gaan omdat meneer het niet onderhoud, dat is echt zonde van je geld.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 17:40

Suzan_bobar, ik deel het weiland idd liever door midden, eventueel in drieen.
Strookbegrazing deed ik met mijn ijslander omdat die snel hoefbevangen kon raken. Voor mijn Anda's vind ik het toch wel belangrijk dat ze ook nog een lekker stuk kunnen lopen.
daarnaast is strookbegrazing mij net iets te bewerkelijk.

Esther, daar heb je gelijk in.
Ik wil heus wel een deel mee betalen maar het is toch echt iets voor hem.
Al het gras wat ze te kort komen moet ik nu bijvoeren met hooi en dat kost hem ook geld.
Daarnaast, als ik om wat voor reden weg zou moeten dan heeft hij een mooi stuk wei.

Hem mee krijgen gaat idd moeilijk worden denk ik.
Hij deed al gek over het feit dat we de wei door midden hadden gedeeld al hadden we dat dus gedaan met het oog op de wei...

Ulfeino, deze hele week gaat het nog wel regenen maar is dat genoeg dan na het mesten?

Jibbel heeft het over sproeien na het mesten, ondanks de regen van deze week.

Wat is hierin het beste meiden?

Allemaal hardstikke bedankt voor het mee denken.
Dat jacobskruid ben ik ook echt niet blij mee maar voorlopig blijven ze daar nog goed vanaf. Maar moet er dus wel voor zorgen dat dat kruid niet te droog wordt zodat ze het alsnog gaan eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:43

Jacobskruiskruid moet je stuk voor stuk uitsteken, superlevensgevaarlijk, dodelijk die rommel. Normaal eten ze er niet van, maar als er niets is... Verder moet je de wei opnieuw inzaaien (sorry) want anders wordt het nooit wat. Zit met hetzelde probleem trouwens, ga van de herfst de boel opnieuw inzaaien. Bij mij teveel weegbree en distels, ook niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:44

Enne, als de wei van een ander is en die doet nu al zo moeilijk... misschien een idee om toch een andere plek te zoeken.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 18:07

Het is vervelend dat hij zo moeilijk doet maar op dit na heb ik niets met hem te maken en zijn de verhoudingen ook niet vervelend ofzo.
De plek is gewoon echt uniek hier bij Den haag.
We hebben een geheel eigen stal met bak én grote wei. En dat allemaal voor onszelf. Dat ga ik hier bij Den Haag echt nergens anders vinden. Om die reden wil ik wel echt héél graag blijven.

Daarnaast kan mijn paard hier ook in de winter naar buiten (in de bak) en dat kan hier in de omgeving ook bijna niet. Het is de moeite dus zeker waard.

Over het Jaconbskruid lees ik op internet verschillende dingen.
Om het echt goed weg te krijgen zou ik idd uit moeten steken maar er staat wel echt heel veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:44

Als je weet hoe dodelijk Jacobskruiskruid is dan steek je met alle liefde denk ik. Je plekje klinkt geweldig, dus misschien is het dan wel de moeite waard om te investeren en in te gaan zaaien.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 19:55

En met steken bedoel je dan toch om het ruim uit te scheppen?
pff ik denk dat ik morgen dan maar vast ga beginnen, gaat een klus worden met die droge grond ;)
Bedankt voor je hulp!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:05

Als ik jou was zou ik de weide indelen in 3 delen:
http://img15.imageshack.us/img15/2632/weideo.jpg
ja die bruine dinge zijn paardjes... tekenkunsten zijn niet briljant :o
dan kun je het stuk linksboven bemesten,sproeien en inzaaien en zodra dat groeit iedere week of halve week een meter opschuiven. ondertusse sproei,mest(of injecteer) je de rechterzijde en zaai deze ook in. de rede dat die man het heeft laten maaien is dat als je goed land hebt je gras beter teruggroeit..

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 20:10

:=
Wat lief dat je helemaal hebt zitten tekenen (en ook zo mooi ;) )
Thanks!!

Na het inzaaien danwel bemesten kan ik dan vast niet meteen gaan verschuiven. het land zal dan ook rust nodig hebben.
Kan iemand mij trouwens vertellen hoe lang ongeveer?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:12

haha dankje:D
wij hebben de weide 2 a 3 weken met rust gelaten. maar je kan ook de linker wei gebruiken en dan die andere op laten groeien voor volgendjaar;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:25

en dat graszaad kun je btw bestellen bij Den Dungense molen(ofzoiets..?) weet niet of dat voorjou haalbaar is..:P maar daar halen wijhet vandaan...

CCEC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:07

sproeien is wel het beste idee.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:12

graszaad heb je nu nog niks aan, pas in het najaar
beste kun je, lijkt me zo, de wei opnieuw inzaaien, als er echt zoveel troep inzit

anders, onkruid spuiten, sproeien en bemesten

sproeien is ook niet bepaald goedkoop trouwens

is er een pomp?
een put?
sproeiers?
en wie gaat dat betalen?

ik zou echt alles weghalen, opnieuw zaaien in najaar, tijdje eraf laten, in maart kunstmest erop
maaien en erna heb je een fijne wei

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:24

Je kan ook een grondmonster (laten) nemen. Dan krijg je een advies voor de bemesting van je weide. Dat zou ik zeker doen. Boterbloemen wijzen op arme grond.
Waarschijnlijk is het gras uitgeput.Volgend voorjaar koemest erop.
Weet je zeker dat het sintjacobskruis is? Er zijn ook andere gele bloemen die er erg op lijken.
Verder ook in 3 stukken delen, mest ruimen van je paarden en bemesten volgens advies. Eventuele mestplekken maaien met een bloter.
Sproeien is volgens mij geen optie. Je hebt het over 2 en halve hectare. Dan moet je heel veel water gebruiken, als je een bron hebt, dan gaat dat nog wel, maar de spullen die je er voor nodig hebt, kosten aardig wat. Met de regen die nu valt, zal je zien dat samen met bemesting het gras wel gaat groeien. Verder zou ik de paarden nu hooi bijvoeren.
Mijn gras is nu ook dof en dor, maar met die paar buien van de week, komt het groen alweer terug.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:30

toen ik hier kwam wonen was er aan de weide (2.5 hectare) al jaren niets gedaan, ook daar stond JJK in, niet te weinig ! Ik heb toen de wei in stroken verdeeld en alle jjk met gif gespoten, 2wkn later pas uitgetrokken met de hand. Bijna een trailer vol !!! jaar erop had ik nog 10-15 plantjes over! ook onkruid latren spuiten door een boer (zuring, brandnetels etc voor het gewone onkruid. heb nu dus 2 jaar al een perfecte wei !

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:45

als je onkruid/kruiskruid gaat steken doe je dan wel handschoenen aan!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 21:56

Lynn_nikita, dank je voor je duidelijke info!

Tjady, het is idd een aardig stuk om te besproeien. Ik zie de wei wel groener worden met de regen nu maar de bodem blijft net te droog. Hooi krijgen ze bijgevoerd.

Mist, wat fijn om te lezen dat het toch nog goed kan komen!

Cissy, zal ik doen maar waarom is dat?

In het kort; de paarden zullen er vanaf moeten.
lijkt mij het handigste om eerst onkruid te spuiten.
Hoe lang moeten ze daarna van de wei weg blijven?
vervolgens zal ik moeten bemesten / zaaien.
Hoe lang zal het daarna duren voordat ze er weer op mogen?

Aangezien het nu steeds regent, is het praktsch om nu te bemesten/ zaaien zodat de regen zijn werk kan doen?
Dat ik daarna onkruid verdelg als het weer droog blijft?
Of is deze, onlogische, volgorde niet handig?

nogmaals bedankt allemaal!