Benodigdheden:
- Een vreetmonster a.k.a. een paard

- Een speciekuip (ik heb er een van 65 liter)
- Een groen "hek"/"rooster" (ik heb er een van de Karwei) of een rubberen deurmat (ringmat) (overal uitverkocht bij mij helaas)
- Touw (ik heb touw van de Karwei wat we nog thuis hadden)
- Ducktape/sterke dikke tape
- Een stoeptegel of 2 bakstenen
- Een boor of een priem
- Een goede tang of ijzerzaag
- Een schaar
- Sterke armen

Kosten:
- Speciekuip (65 liter) - €6,99
- Hek/rooster - €12,99
- Rubber mat (ringmat) - Prijs onbekend, wss €12,-
- Touw (wss €3,-)
---------------------------------------------------------+
Totaalprijs: ca. €23,- afhankelijk van wat je al in huis hebt
Eerst knip je het hekwerk of je ringmat op maat. Hou er rekening mee dat je onderkant als leidraad neemt. Anders kan de mat niet mee zakken tot de bodem naarmate er hooi uit de ruif gegeten wordt.
Wij hebben het soort gaashek geknipt met een tang en hier en daar gezaagd met een ijzerzaag. Zorg ervoor dat je alle "punten" die je overhoudt in je rooster goed omtaped met dik tape (zoals Duck Tape).
Vervolgens boor je 4 gaten in de onderkant, je legt je rooster of ringmat op de bodem en haalt het touw door een gat in de bodem, vervolgens door een ring van je mat of door je rooster, dan weer door een gat en dan weer door een gat in de bodem. Knoop de onderkanten dicht. Zorg ervoor dat het touw lang genoeg is om helemaal tot boven te komen.
Deze stap herhaal je bij de andere 2 gaten. Vervolgens leg je een stoeptegel of bakstenen op de bodem zodat hij niet kan omvallen o.i.d.
En je hooiruif is klaar

Foto's:
Groene tuinhek waar ik het rooster van maak

Het afgetapede en op maat gesneden rooster, het touw wat door de bodem en door het rooster gaat

Touw vastgeknoopt onder de bodem

Personaliseren

Testfase:

Lukt al goed

Hij kan nog wat verbeteringen ondergaan. Zo tilt mijn paard het rooster wat op als het touw niet meer strak staat, dus ik denk dat een ringmat beter werkt omdat deze zwaarder is.