voerbeleid paarden op natuurgrond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

voerbeleid paarden op natuurgrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 10:42

Onze (op dit moment) twee paarden staan op natuurgrond (gras, gewassen, kruiden, bomen etc) van ong 6 ha. met schuilstal.
Afgelopen winter was erg streng (3 maanden meter sneeuw en temp. veelal van rond de -20)en in mijn bezorgdheid dat ze het koud zouden kunnen krijgen hadden ze onbeperkt hooi ter beschikking. (geen ander bijvoer)
Geen strak plan, want de koudbloedmerrie en de shetjes die hier toen nog liepen, werden te dik.
Dat werd er in de zomer er uiteraard niet beter op.
Momenteel is 2/3 van de wei afgesloten met de bedoeling die in het najaar pas weer te openen, omdat ze, zoals gezegd, te dik zijn. (onze nieuwe merrie is ook koudbloed en heeft dus ook de neiging tot overgewicht)
Nu discusieren we momenteel het voerbeleid voor komende winter.
Het ligt in onze bedoeling om niet bij te voeren, zolang het niet hard vriest of sneeuw valt (3 maanden sneeuw is hier ook niet gebruikelijk, ook niet hier in zweden) gezien ze erg veel grond ter beschikking hebben en ze daar eigenlijk het nodige zouden moeten vinden.
Met vries/sneeuw is het onze bedoeling om hier en daar in de wei, flink verspreid, een baal stro te droppen en zeer beperkt hooi bij te voeren.
Bijvoer in de vorm van brokken, muesli etc krijgen ze hier ook in de winter niet. Ze hebben wel altijd een vitamine/mineralen blok ter beschikking.
Paarden zijn prima gezond, maken een goede wintervacht aan indien nodig en worden makkelijk dik
Ze werken niet hard; slechts recreatief en grondwerk (en spelen :D )

Goed idee of juist niet?
Waarom wel of waarom niet?
Goed onderbouwde meningen zijn welkom.

Palmera

Re: voerbeleid paarden op natuurgrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:55

Zou toch gewoon hooi of kuil doen. Er zijn (misschien ook in Zweden) magere soorten te koop zonder teveel dik makende stoffen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 19:14

femke27 schreef:
Zou toch gewoon hooi of kuil doen. Er zijn (misschien ook in Zweden) magere soorten te koop zonder teveel dik makende stoffen

Hooi is hooi... je hebt alleen verschillende analyses en hooi van tweede oogst is minder suikerrijk. Ik weet niet of het minder dikmakend is.
Kuil vind ik persoonlijk nooit een goed idee en is beter geschikt voor koeien.

Maar dat buiten beschouwing... kun je mij vertellen waarom je toch hooi of kuil erbij zou geven? Welke reden? Vanaf wanneer? etc.
Je mening dus onderbouwen?
Alleen op die manier is een goede afweging mogelijk.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 19:20

Ik vind je idee van stro voeren wel heel goed, mits je geen heel koliekgevoelige paarden hebt (Ik heb er ook een die al dik wordt bij de gedachte aan eten, heb ook eens een poosje stro bijgevoerd) .. dat houdt het kacheltje wel aan met vrieskou. Ik zou dat dan wel onbeperkt geven.
Of een combi van hooi en voederstro.

Verder zou ik het af laten hangen van de conditie van je paarden, als je ziet dat ze te veel afvallen kun je altijd nog hooi of kuil gaan bijvoeren. (al denk ik dat kuil kan bevriezen in het hoge noorden bij jullie)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 19:40

liljebo schreef:
Hooi is hooi... je hebt alleen verschillende analyses en hooi van tweede oogst is minder suikerrijk. Ik weet niet of het minder dikmakend is.

hooi is hooi????? Gras is gras?? Waar komt die informatie toch vandaan?
Een erg goed vrij te downloaden boekje Equine Laminitis - Managing pasture to reduce the risk even onderin kijken bij de link en dan de PDF.
In dat boekje staat goed uitgelegd en is vrij compleet welke factoren er allemaal mee spelen.
Alleen een fructaankalender slaat nergens op, er zijn zoveel verschillende grassen en invloeden die meespelen. Ook stro kan vol fructaan zitten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 20:23

EstherHegt schreef:
liljebo schreef:

hooi is hooi????? Gras is gras?? Waar komt die informatie toch vandaan?
Een erg goed vrij te downloaden boekje Equine Laminitis - Managing pasture to reduce the risk even onderin kijken bij de link en dan de PDF.
In dat boekje staat goed uitgelegd en is vrij compleet welke factoren er allemaal mee spelen.
Alleen een fructaankalender slaat nergens op, er zijn zoveel verschillende grassen en invloeden die meespelen. Ook stro kan vol fructaan zitten.

Ik heb het ook over de verschillende analyses en verschil in suikergehalte.
Geef alleen aan dat ik niet weet of de paarden ´het verschil uitmaakt in dik worden
Dat stro vol fructaan kan zitten, is nieuw voor me.
Voor zover ik weet is dat toch aanmerkelijk minder dat hooi, gezien hooi van gras (w.o. bemest gras/voorjaarsgras) en stro van halm.
Of maak ik hier een denkfout?

Heb nl de winter ervoor stro en beperkt hooi gevoerd en had toen minder dikke paarden (en toch goed gezond)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 20:27

FitzChivalry schreef:
Ik vind je idee van stro voeren wel heel goed, mits je geen heel koliekgevoelige paarden hebt (Ik heb er ook een die al dik wordt bij de gedachte aan eten, heb ook eens een poosje stro bijgevoerd) .. dat houdt het kacheltje wel aan met vrieskou. Ik zou dat dan wel onbeperkt geven.
Of een combi van hooi en voederstro.

Verder zou ik het af laten hangen van de conditie van je paarden, als je ziet dat ze te veel afvallen kun je altijd nog hooi of kuil gaan bijvoeren. (al denk ik dat kuil kan bevriezen in het hoge noorden bij jullie)

Stro onbeperkt was de bedoeling bij vriesweer en sneeuw. Daarbuiten vraag ik mij af of het nodig is, bij paarden die weinig nodig hebben. Gezien er dus ook nog volop in de wei staat (6 ha met 2 paarden... ) Kachel moet idd blijven branden.
Bij vrieskou/sneeuw is beperkt bijvoeren van hooi iig de bedoeling
Combi dus van onbeperkt stro en beperkt hooi

Kuil is iid ook om die reden niet handig, maar vlgs mij ook niet erg geschikt voor paarden.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 20:31

liljebo schreef:
Dat stro vol fructaan kan zitten, is nieuw voor me.
Voor zover ik weet is dat toch aanmerkelijk minder dat hooi, gezien hooi van gras (w.o. bemest gras/voorjaarsgras) en stro van halm.
Of maak ik hier een denkfout?

Heb nl de winter ervoor stro en beperkt hooi gevoerd en had toen minder dikke paarden (en toch goed gezond)

Ik raad je aan het boekje eens te downloaden en goed te lezen, er zijn nogal wat factoren die mee spelen.
Zelf heb ik net mijn hooi laten testen, ik heb het goed gedaan met oogsten. Suiker is 10%, had het nog lager gewild, maar het is acceptabel.
Niet bemesten kan ook resulteren in een hoog gehalte suikers, juist door stress en slechte omstandigheden voor het gras, maar ik ben geen expert, het boekje is geschreven door experts. In het boekje staat ook dat stro dus wel eens hoog in suikers kan zijn. Ook bijv paardenbloem wel 25%.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 06:59

Ik zal het zeker een keer doorlezen, maar in dit topic wil ik erg graag ingaan op het onderwerp zoals genoemd in mijn opening

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 07:37

6 ha? Voor 2 paarden? Wat een luxe! Heeeeeerlijk lijkt me dat. 6 ha voor 2 paarden is natuurlijk immens groot als er voldoende gras op staat! Daar komen ze de winter wel mee door! Ruim!
Ik heb wel eens een regeltje gehoord: jaarrond beweiden betekent 1 hectare per paard + 0,5 hectare voor elk paard dat er bijstaat. Dus 1 paard 1 ha, 2 paarden 1,5 en 3 paarden 2 ha etc. Met pony's is dat natuurlijk minder. Hoe wetenschappelijk dit regeltje onderbouwd is, weet ik niet dus don't chopp off my head als dit in praktijk niet helemaal klopt :7

Met 6 hectare hoef je volgens mij nauwelijks bij te voeren óf er moet extreme vrieskou zijn na een natte periode (gras ingevroren). Ik zou vroeg in het seizoen, wanneer er nog veel staat, juist gaan beperken: weiland opdelen of strookbegrazing. Want 2/3 deel van het terrein is nu afgesloten, toch? Dus dan staat in het begin van het seizoen het gras daar hartstikke hoog. Zou nog wel eens veel en veel te veel kunnen zijn voor 2 paarden. Sneeuw maakt in principe niet zo veel uit: de paarden schrapen met hun hoeven de sneeuw weg en knabbelen vervolgens de grasjes weg. En op 6 hectare valt er genoeg te schrapen en te knabbelen voor schrale paarden.

Ik zou trouwens wel goed uitkijken of ze voldoende vitaminen binnen krijgen. Vitaminekoeken zijn geen overbodige luxe, denk ik.

Onze ijslanders staan in de winter ook altijd op een groot stuk (niet 6 hectare, helaas). Wij voeren wél bij, met name met extreme vrieskou en laat in het seizoen als het gras bijna op is. Dan krijgen ze onbeperkt hooi. Het weiland is wat drassig en als dat opvriest zit het gras dus in het ijs. Met sneeuw hou ik het gewoon wat in de gaten. Ze krijgen wel dagelijks hooi maar hoeveel is afhankelijk. Worden ze wat schraal dan krijgen ze meer.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 07:44

maar lukt het ze nog wel bij een meter (!) sneeuw om voldoende gras te kunnen eten?

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 08:01

Oeh, een meter sneeuw?
Ik heb geen idee of ze er dan nog bij kunnen. Onze ijslanders stonden afgelopen winter tot hun bovenbenen in de sneeuw en dat lukte wel.

Ik ben altijd erg bezig met het voerbeleid en ik blijf het moeilijk vinden. Onze paarden hebben eens een winterseizoen op 1,5 hectare gestaan en ik had erg de neiging om bij te voeren. Hooi hooi hooi, vooral met vrieskou. Die winter kwamen ze moddervet de winter uit.
Afgelopen winter stonden ze op een beperkt stuk weiland én heb ik het hooi enigszins beperkt. Heb ik ze meer hun eigen gang laten gaan. En ze kwamen alledrie niet dun maar zeker ook niet dik de winter uit.

Mijn conclusie: we voeren al snel te veel!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 08:09

Leeuwnie schreef:
Oeh, een meter sneeuw?
Ik heb geen idee of ze er dan nog bij kunnen. Onze ijslanders stonden afgelopen winter tot hun bovenbenen in de sneeuw en dat lukte wel.

Ik ben altijd erg bezig met het voerbeleid en ik blijf het moeilijk vinden. Onze paarden hebben eens een winterseizoen op 1,5 hectare gestaan en ik had erg de neiging om bij te voeren. Hooi hooi hooi, vooral met vrieskou. Die winter kwamen ze moddervet de winter uit.
Afgelopen winter stonden ze op een beperkt stuk weiland én heb ik het hooi enigszins beperkt. Heb ik ze meer hun eigen gang laten gaan. En ze kwamen alledrie niet dun maar zeker ook niet dik de winter uit.

Mijn conclusie: we voeren al snel te veel!

Ben ik met je eens. Vandaar mijn bedenkingen en mijn vraag omtrent bijvoer in de winter...
want ja... hier hebben ze met zijn 2e 6 ha. Geen bemest gras, maar natuurgrond maar toch...het is nogal wat en moet je dat wel bijvoeren als er nog geen strenge vorst en of sneeuw is?

Met sneeuw, en zeker meter, wel. Zoals vorig jaar... dan kunnen ze echt niet bij het groen (wild ook niet... werd hier ook door boeren bijgevoerd)
Temeer omdat een deel van die sneeuw keihard bevroren was (-20 was geen uitzondering.)
Toch heb ik ze toen echt overvoerd want ze waren veel te dik na de winter (door mijn angst dat ze het koud krijgen)

Dit soort winters zijn echter ook hier zeldzaam en de vraag is...wat doe je als er nog geen sneeuw ligt/het niet hard vriest
Hebben ze dan genoeg aan de wei?
En als bijvoer nodig is...
Het jaar ervoor had ik goede ervaring in bijvoer met stro onbeperkt en beperkt hooi in netten.
Dit jaar heb ik het, door omstandigheden, anders gedaan.
Beter, dacht ik.. maar nee, dus toch niet... :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 08:40

ben je er iedere dag?
Kun je ze dan niet gewoon een paar plakjes per dag geven op de momenten dat ze echt niet bij het gras kunnen komen; dus niet onbeperkt?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 09:05

opisop_shop schreef:
ben je er iedere dag?
Kun je ze dan niet gewoon een paar plakjes per dag geven op de momenten dat ze echt niet bij het gras kunnen komen; dus niet onbeperkt?

Paarden staan achter het huis... en ja, tuurlijk is dat de bedoeling om ze beperkt hooi bij te geven als ze echt niet bij het gras kunnen

keuze voor wel stro onbeperkt is omdat ik weet dat ze het alleen eten als ze niets 'beters' kunnen vinden (en alles is beter dan stom stro, vinden ze) en ze schrokken zich daar niet vol mee. Maar de kachel blijft wel branden, wat wel nodig is met de wintere temperaturen hier en ik vind het belangrijk dat ze altijd iets te knagen hebben vanwege de spijsvertering.

Maar wat ik mij dus vooral vraag.... kan ik hen gewoon op de wei laten 'teren' zolang er geen erge vorst/sneeuw is.
Dus dat ze echt het kostje in najaar en winter voor ernstige vorst/sneeuw en evt daarna weer bij elkaar moeten zoeken?

Mij lijkt dat de kans op overeten dan stukken kleiner is en dat ze dan ook gedwongen zijn om meer te bewegen.
Maar misschien mis ik iets?

Was eigenlijk voorheen bang dat ze dan niet voldoende binnenkregen... maar is dat risico er wel?

(ff wel in acht genomen dat je de paarden in de gaten blijft houden. Beetje afvallen mag. Erg graag zelfs. Zeer snel afvallen mag uiteraard niet.)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:08

lijkt mij geen probleem om ze het mooi zelf te laten doen.
Misschien kun je wel zorgen voor een mineralen-liksteen om te zorgen dat ze daarvan niets te kort komen?

Ik zou ze zelf laten zoeken en af en toe een plakje hooi erbij gooien.

Hebben ze een schuilstal?
Zoniet, is dat iets wat ik wel zou maken en daarin stro te leggen. Als ze dan willen knabbelen kunnen ze dat daar doen, en uiteraard schuilen voor de dikste kou.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 09:59

Vitaminen en mineralenblok hebben ze altijd ter beschikking.
Schuilstal hebben ze ook altijd.

Je geeft aan dat ze het wellicht zelf bij elkaar kunnen zoeken. Maar ook om af en toe toch een plakje hooi erin te gooien.
Wat is voor dat laatste je argumentatie?

*wil gewoon wijzer worden en een goede overweging voor mijzelf maken*