met hitte toch in de trailer...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

met hitte toch in de trailer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 16:37

Nu lees ik een hoop verhalen dat mensen nog op concours gaan met dit weer. Ik zou daar zelf angst voor hebben met die hitte, maar misschien kunnen jullie daardoor wel tips geven uit ervaring...

Het wordt vrijdag wel minder warm als de afgelopen tijd, maar toch nog steeds behoorlijk warm volgens mij... Nu moet ik dan met mijn paard naar de dierenarts. Dat is niet het grootste probleem. Dat is `maar` 45 minuten rijden. Het probleem is wel dat ze daarna naar een ander plekje toe gaat ivm mijn vakantie. Dat is zeker 2 uur rijden. Best een lange rit dus. En in deze hitte denk ik dat je dan toch een keer tussendoor water moet laten drinken ofzo?

Is het handig om tussendoor een keer te stoppen en in de trailer te laten drinken (jerrycan en emmer mee is geen probleem). Of kun je beter zorgen dat je snel op de plaats van bestemming bent?

Ze is al een keer eerder druipend van het zweet (en ik overdrijf niet als ik zeg dat de druppels onder haar buik van haar af liepen) van de trailer afgekomen, en toen was het een stuk minder warm... Liever niet nog een keer...

Tips?

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:39

Hier is al een topic over :)
idd een jerrycan met water mee en af toe wat laten drinken, alles open doen wat open kan (behalve de laadklep en dat deurtje daarvoor) en als je rijdt valt het reuze mee, want rijwind verkoeld. :)
Ook zal ik wat hooi in een hooinet doen :)
Laatst bijgewerkt door Bopje op 10-07-10 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:39

Als het mogelijk is heel vroeg vertrekken rond 7 uur zodat je de hitte voor bent :)
Je kunt een keertje stoppen om te laten drinken, zou der niet uit de trailer halen maar gewoon even snel aanbieden.

PBA_

Re: met hitte toch in de trailer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:40

Hooi nat maken krijgen ze ook wat vocht mee als ze niet willen drinken, is meer uit voorzorg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:41

Onze trailer is koeler dan de auto. Goede ventilatie is een must met dit warme weer.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 16:42

helaas zit ik er mee dat ik eerst naar de da moet. en dan zit ik aan een tijd vast... zal rond de middag zijn dat ik daar weg kan rijden, dus wel precies in de hitte.
als ik het echt niet vertrouw zorg ik dat we eerst alleen het korte stuk naar huis rijden (45 minuten) en dan savonds laat pas richting haar vakantie addresje. Dat zou dan nog wel zeker een uur en 45 minuten rijden zijn... Wat dan beter is weet ik dus ook niet.

CCEC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:55

wel telkens drinken... ventilatie ook nog, probeer paard niet helemaal dik in te pakken maar wel te beschermen zodat hij geen wondjes op kan lopen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 13:46

ik doe eigenlijk nooit bescherming om, dus nu al helemaal niet...

maar steeds stoppen dan om te laten drinken? wordt ze daar niet onrustig van? (ik denk van wel, haar kennende)

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:47

Dan stop je 1 keer ofzo

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:53

Ik zou eerst naar de DA dan weer terug naar huis en in de avond naar het vakantie adres. Niet stoppen, idd hooi nat maken en gaan met die banaan!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 14:08

maar dan staat ze uiteindelijk veel langer in de trailer... (bij elkaar op geteld) ik denk dat we op de dag zelf maar even moeten kijken hoe warm het is...

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:12

ik denk dat je vooral moet zorgen dat je niet in een file komt te staan.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 14:13

file is onwaarschijnlijk, maar je zal net zien dat er iets gebeurt waardoor er toch file is...

alleen bij zwolle zou evt file kunnen staan volgens mij

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:18

Net als een endurancepaard behandelen: paar liter koud water over de hals gieten, al vóórdat ze de trailer opgaat. Dan is je paard "voorgekoeld", scheelt zweten.
Van zweten gaat een paard verder niet dood, en het zou mij verbazen als je paard überhaupt iets drinkt als je dat na 1 uur aanbiedt. Giet dat water maar over z'n hals, halverwege de rit, dat werkt beter.
Van 2 uur zonder water, zelfs met warmte en zweten, raakt je paard echt nog niet uitgedroogd. Er zijn legio endurancepaarden die ook bij hogere temperaturen (>30) de eerste 30 km (= 2 uur) niet drinken. En dan moeten ze zelf werken ipv in een trailer staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:23

grote badlakens meenemen, drenken in koud water en op de rug leggen. eventueel met dekensingeltje vast leggen

blijft super lang koel.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:26

vonneke schreef:
grote badlakens meenemen, drenken in koud water en op de rug leggen. eventueel met dekensingeltje vast leggen

blijft super lang koel.

Dan kan hij zijn warmte niet kwijd en gaat het broeien, ben je nog verder van huis.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:27

vonneke schreef:

blijft super lang koel.

word dat juist niet heel warm als het water de lichaams temperatuur heeft bereikt?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:35

ikenindi schreef:
maar dan staat ze uiteindelijk veel langer in de trailer... (bij elkaar op geteld) ik denk dat we op de dag zelf maar even moeten kijken hoe warm het is...

Maar je hebt wel meer mogelijkheid om te koelen. Indi (gaat het om haar?) kan dan ook makkelijker afkoelen als ze lekker in de wei staat met schaduw (of waar het dan ook koel is).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:43

vonneke schreef:

blijft super lang koel.

Nóóít op de rugspieren koelen, dat is vragen om spierbevangenheid.
Daarnaast is natte lakens/handdoeken etc funest, zoals al eerder opgemerkt. Water warmt op en je krijgt het effect van een kruik, ipv koeling. Bij wedstrijdpaarden veeg je het koelwater ook meteen weer af en gooi je vers koud water over je paard, totdat de huid koud aanvoelt.

Natte lappen werken alleen bij convectiekoeling, dus bij een continue luchtstroom langs het paard. Buiten in een flinke wind dus. Zoveel rijwind mag je hopen heb je niet in je trailer, tenzij je je ramen er uit haalt. De ventilatie in een trailer hoort juist helemaal geen tocht te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:53

op de stal waar ik stage gelopen heb werd het volop gedaan. dieren werden op hoog niveau gesprongen en heb er nooit geen problemen in gezien, gevoeld.

Paarden werden er op extreem warme dagen altijd zo gekoeld. Voordat de handdoeken warm waren ben je dik 30 minuten verder.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 17:22

Als dat zo goed werkte werd het in de endurance ook wel gedaan. Daar wordt het afgeraden door de dierenartsen. een enkeling heeft het toch geprobeerd en paard werd afgekeurd wegens metabole redenen. Hartslag ging ook omhoog ipv omlaag.