te lang in de zon

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karenx

te lang in de zon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 12:45

Mijn paard staat nu lekker op de weide, er zijn plekken waar schaduw is (van bomen). dit hebben we hem al een paar keer laten zien, alsnog staat meneer de hele dag in de zon te kijken en zich dood te zweten. Het eten ligt al in de schaduw (wel op meer plaatsen maar ook in de schaduw), dit hebben we hem laten zien. Is het verstandig om hem nu buiten te laten staan of is dat gevaarlijk i.v.m. teveel zonneuren? Of is het slimmer om hem even op stal te zetten?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:46

Lekker laten staan, hij weet t heus wel hoor. Ze zijn niet zo dom :D

frangelica

Re: te lang in de zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:47

hier loop ik ook tegenaan....maar meneer de zwarte blijft gewoon in de velle zon staan....gewoon laten staan denk ik, hij gaat er wel uit, als ie het te warm krijgt. (denk ik)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:48

lekker laten staan..ze zijn niet van suiker,zolang je paard genoeg water heeft en een beetje schaduw is er geen probleem..als je paard echt last van de warmte heeft gaat hij echt wel in de schaduw staan,dat is instinkt en hoef je hem niet uit te leggen :)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:48

Hij kiest er zelf voor en als er schaduw is waar hij kan staan dan doet hij dat echt wel.
Mijn fjord staat ook lekker in de zon en als het afkoelt ligt zij in het zand onder de boom. 8-)

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:49

Tja, lastig om te weten wat beter is.
De wei waar mijn paard staat grenst aan de stallen die open staan. Hij staat nu eigenlijk continu op stal :D

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 12:49

Oke dan is het goed! Ja dachten wij ook al maar we begonnen ons toch een beetje zorgen te maken, maar jullie hebben gelijk want slim zijn ze zeker, dankjullie :)

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:50

Mijn paard staat momenteel op stal, omdat het in de wei stikt van de horzels.. Maar mevrouw staat op stal zich zelfs al kapot te zweten... Het is ook erg warm voor die dieren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:52

Hier nog een ja... Laat hem lekker bezig... Als hij het te warm vind zoekt hij vanzelf wel de schaduw op hoor :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:52

Ligt eraan... Paarden die altijd buiten staan (het jaar rond) vinden buitenlopen 'gewoon' en zijn niet fel gebrand op de hele tijd in het volle gras staan.
Zij rusten vaker, zoeken de schaduw op, doen een tukje.
Een paard dat nu 'eindelijk' eens wat meer naar buiten mag zal dit ten volle benutten en daarin wellicht te lang in de volle zon, in het volle gras willen staan...
Ter overweging..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:53

Ninx schreef:
Ligt eraan... Paarden die altijd buiten staan (het jaar rond) vinden buitenlopen 'gewoon' en zijn niet fel gebrand op de hele tijd in het volle gras staan.
Een paard dat nu 'eindelijk' eens wat meer naar buiten mag zal dit ten volle benutten en daarin wellicht te lang in de volle zon, in het volle gras willen staan...
Ter overweging..

Euh... mijn pony staat gewoon 24/7 buiten en staat nu ook gewoon in de 'volle zon' :)

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:59

Bij ons hebben ze ook een schaduwplek (hebben wij met bloed, zweet en tranen staan bouwen...) maar ze staan er nooit in.
Ze hebben er blijkbaar geen behoefte aan, anders zouden ze het wel doen.
Dat je het voer erneer legt is genoeg denk ik.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:05

Bizzybijtje schreef:
Ninx schreef:
Ter overweging..

Euh... mijn pony staat gewoon 24/7 buiten en staat nu ook gewoon in de 'volle zon' :)

Lees eens beter...

Ze zegt dat paarden die gewent zijn buiten te staan hier veel beter mee om gaan, het gewend zijn, die zoeken vanzelf de schaduw op. Daarentegen de paarden die veel binnen stonden en nu wat meer buiten mogen deze mogelijkheid vol aanpakken om te gaan grazen en vanzelf minder snel rustig de schaduw opzoeken.

Ben het daar overigens niet mee eens. Denk ik zelf dat ieder paard van nature uit wel weet wanneer hij de schaduw moet opzoeken ongeacht veel buiten of binnen staan.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 10-07-10 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:07

Lara_Silver schreef:
Bizzybijtje schreef:

Lees eens beter...

Ze zegt dat paarden die gewent zijn buiten te staan hier veel beter mee om gaan, het gewend zijn, die zoeken vanzelf de schaduw op. Daarentegen de paarden die veel binnen stonden en nu wat meer buiten mogen deze mogelijkheid vol aanpakken om te gaan grazen en vanzelf minder snel rustig de schaduw opzoeken.

Overigens denk ik zelf dat ieder paard van nature uit wel weet wanneer hij de schaduw moet opzoeken ongeacht veel buiten of binnen staan.

Ja? Nou? :') Ik zeg toch dat mijn pony, ondanks dat hij 24/7 buiten staat, ook gewoon in de zon blijft staan?
Dus dat het niets te maken heeft met het wel of niet op stal staan?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:09

Bizzybijtje schreef:
Ja? Nou? :') Ik zeg toch dat mijn pony, ondanks dat hij 24/7 buiten staat, ook gewoon in de zon blijft staan?
Dus dat het niets te maken heeft met het wel of niet op stal staan?

Laat maar ik heb al geprobeerd het uit te leggen. ;)

Ik denk dat ieder paard heel goed zelf kan weten wanneer hij het te warm krijgt overigens.

lien96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:51

Mijn paard staat 's winters niet / nauwelijks op de wei, 's zomers dag en nacht (al vanaf maart / april) en is het dus gewend. Thuis heeft hij veel minder schuilmogelijkheid dan hier maar wel zijn eigen kudde. Misschien ook omdat hij het hier niet kent. Tegen de horzels heeft hij iig een deken + kap

^^ dit is van TS maar ik ben samen met een vriendin en dit is haar account

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:06

lien96 schreef:
Mijn paard staat 's winters niet / nauwelijks op de wei, 's zomers dag en nacht (al vanaf maart / april) en is het dus gewend. Thuis heeft hij veel minder schuilmogelijkheid dan hier maar wel zijn eigen kudde. Misschien ook omdat hij het hier niet kent. Tegen de horzels heeft hij iig een deken + kap

^^ dit is van TS maar ik ben samen met een vriendin en dit is haar account

Ik had het over het jaar rond veel buiten....

Ik denk dat paarden/ pony's over het algemeen goed weten wat ze wel/ niet moeten doen.
Maar door het vele binnen en alleen staan zijn sommige paarden wel degelijk gedeformeerd in hun gedragingen... ik vraag me af of dat dan nog veranderd op de lange duur.

Enfin, het was maar een filosofietje!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:07

In de schaduw onder de bomen hebben ze vaak last van dazen. Wellicht dat jouw paard daarom die plek mijdt.
Ik heb nu in een aantal groepen een sproeier staan. De eerste paar dagen moesten ze ff wennen, maar nu staan ze er onder of er naast. Dat biedt verkoeling én houdt de dazen op afstand. Het is nog leuk om te zien ook. Net kleine kinderen die met water kliederen.

Nog ff dazen zijn van die grote grijze vliegen die akelig steken. Van deze gaan paarden niet rennen maar beuken vooral tegen elkaar aan om ze dood te drukken. Hoe donkerder de paarden hoe meer last van dazen ze hebben. Dazen komen vooral op warmte af.
Horzels zijn van die kromkonten die eitjes leggen op met namen manen en benen. Eigenlijk doen ze niks, maar paarden zijn er erg bang voor en zetten het op een lopen. Gaan ze zweten en krijgen weer vel last van dazen.