Elke dag je paard afspuiten slecht???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara21

Elke dag je paard afspuiten slecht???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 11:18

Weet niet of er al een topic over is maar kon er niets van vinden vandaag dat ik het even neerzet..
Met deze warmte spuit ik mijn paard 2x per dag af.. ( 's ochtends en 's avonds)
Nu kwam een stalgenoot naar me toe en zegt dat het helemaal niet goed is om dat te doen..
Weten jullie hier wat van??

Jantine_

Re: Elke dag je paard afspuiten slecht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:18

Geen idee, ik spuit ze na het werken (rijden/longe) af of als ze van de warmte aan het zweten zijn.
Ben erg benieuwd :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:19

Ik doe het momenteel ook 1 of 2 keer per dag, niet alleen om af te koelen, maar ook zodat hij zich kan paneren met zand.. daar kan geen anti-dazenmiddel tegenop.

Ik zou niet weten waarom het slecht is.. als het 2x per dag regent zijn ze toch ook nat..

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:20

zolang je geen shampoo gebruikt kan het geen kwaad ;)

king_yoeri

ik spuit ze ook na het rijden af, volgens mij is het niet echt goed als je het elke keer met shampoo doet, ivm het huidvet, maar volgens mij kan afspuiten geen kwaad ..

Twiggy2008

Afspuiten nu, is helemaal niet slecht. Zolang je maar niet steeds met shampootjes en zeep in de weer gaat (doe ik persoonlijk sowieso nooit), want dat is wel slecht. Dat tast de natuurlijke vetlaag aan. Maar nu lekker even afspuiten, welnee, niets slechts aan........ ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:21

je moet ze natuurlijk niet drijfnat in de volle zon zetten.
Ik laat de mijne eerst op stal droen voor ik haar naar buiten doe.
Overtollig water er even af trekken en laten rollen in het zand.
drogen in de schaduw of op stal en vliegenspray er overheen.

oops pc doet een beetje raar geloof ik :o

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 11:25

's Morgens spuit ik hem af en daarna gaat hij op stal..
's Avonds (meestal rond 19.00 uur) spuit ik hem ook weer af en daarna gaat hij de wei op..
Ik gebruik nooit zeep of shampoo!!

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:27

Lekker nat maken kan altijd! (sooo no shampoo). Is vooral erg lekker voor ze met dit weer;)

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:28

Als je het niet met shampoo doet, kan het geen kwaad.
Want als je het met shampoo doet, verwijder je een soort vetlaagje dat op de huid zit ;)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:28

Ik doe het niet te vaak. Hooguit eens per dag, maar alleen als één van mn paarden echt flink zweet. En dan ook pas 's avonds als t sowieso al wat is afgekoeld, zodat t paard de koelte ook even vast blijft houden.
Een beetje zweten vind ik niet zo erg, want dat is het lichaam die een poging doet om zichzelf af te koelen en dat proces verstoor ik liever door een koude spuit water erop te zetten.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 11:29

TessJS schreef:
Lekker nat maken kan altijd! (sooo no shampoo). Is vooral erg lekker voor ze met dit weer;)

Ja dat dacht ik dus ook, stond daarom ook raar te kijken dat ze het zei...
Mijn paard vindt het heerlijk met dit weer, zodra hij 's avonds in zijn weiland staat lekker rollen en hinniken.. :D

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:29

ik spuit ze af na het rijden en dan de wei op (na afzemen) en dus ook zeiknat nog... rolt ze lekker in het zand...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:33

FitzChivalry schreef:
Ik doe het momenteel ook 1 of 2 keer per dag, niet alleen om af te koelen, maar ook zodat hij zich kan paneren met zand.. daar kan geen anti-dazenmiddel tegenop.

Ik zou niet weten waarom het slecht is.. als het 2x per dag regent zijn ze toch ook nat..

Dito hier...! Of ik spuit de paarden even af of loop met ze naar een meer hier en ga met ze zwemmen...Dan gaan ze altijd lekker even in het water liggen en genieten de koelte :j

Zolang je maar geen shampoo e.d gebruikt die de natuurlijke beschermingslaag weghaalt kan het echt geen kwaad...!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:38

Met deze warmte is het helemaal niet verstandig, en voor je paard vooral niét plezier om ze af te spuiten.

Met deze warmte heeft een paard ook een regeling in het lijf.
De aderen zetten op en worden wijd zodat het paard daarmee zijn warmte kwijt kan, wat soms uit in zweten.

Als wij dan goed bedoeld de koude spuit erop zetten, vernauwen deze aderen weer, terwijl het paard maar even afgekoelt is. Vervolgens moet het paard zichzelf dus afkoelen met vernauwde aderen.
Conclussie : na het afspuiten heeft je paard het dus gewoon warmer....

Beter dus van niet. of in iedergeval niet op het heetst van de dag.
Die temperatuurveranderingen zijn helemaal niet goed.

edit : Tijdens het afspuiten zal het paard het heerlijk vinden die verkoeling. Maar de hitte die ze daarna tijdelijk niet meer kunnen verwerken is absoluut niet fijn.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:44

Jolliegirl schreef:
Met deze warmte is het helemaal niet verstandig, en voor je paard vooral niét plezier om ze af te spuiten.

Met deze warmte heeft een paard ook een regeling in het lijf.
De aderen zetten op en worden wijd zodat het paard daarmee zijn warmte kwijt kan, wat soms uit in zweten.

Als wij dan goed bedoeld de koude spuit erop zetten, vernauwen deze aderen weer, terwijl het paard maar even afgekoelt is. Vervolgens moet het paard zichzelf dus afkoelen met vernauwde aderen.
Conclussie : na het afspuiten heeft je paard het dus gewoon warmer....

Beter dus van niet. of in iedergeval niet op het heetst van de dag.
Die temperatuurveranderingen zijn helemaal niet goed.

edit : Tijdens het afspuiten zal het paard het heerlijk vinden die verkoeling. Maar de hitte die ze daarna tijdelijk niet meer kunnen verwerken is absoluut niet fijn.

Lijkt me ook logisch dat je niet met ijskoud water af gaat spuiten maar met lauw water....

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:47

ik spuit de mijne ook 2x per dag af als ze uit de wie komen en na `t rijden maar ik spuit ze dus wel met koud water af en dat vind ze heerlijk

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:47

Niet meteen er van uit gaan dat paarden een plens koud water over zich heenkrijgen....bij ons op stal staat warm water ter beschikking, en dat wordt door de meesten dan ook gebruikt.
Dagelijks afspoelen is helemaal niet verkeerd, krijgen ze juist een hele mooie vacht van. Zoutresten van de transpiratie kunnen de vacht in de zon nog extra laten bleken. Zolang als je niet dagelijks met shampoo in de weer gaat, is het juist heel fijn voor het dier.

Ook als het minder warm is, maar de paarden door het werken hebben getranspireerd, zijn ze sneller droog als je ze afspoelt, dan dat je ze zonder afspoelen wegzet, al dan niet met zweetdeken....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:49

Adil18 schreef:
Lijkt me ook logisch dat je niet met ijskoud water af gaat spuiten maar met lauw water....

Voor jou misschien...
maar op veel plekken heeft men niet eens lauw water tot beschikking.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:50

Is het niet zo dat het slecht is om een paard na training te koud af te spuiten?
Iemand heeft mij dit wel eens verteld omdat je dan de pezen een te grote klap geeft qua warmte verschil. Ik doe het dan ook nooit meer na een training.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:50

Jolliegirl schreef:
Adil18 schreef:

Voor jou misschien...

Das natuurlijk waar...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:51

Wij hebben hier ook geen lauw water tot beschikking. Komt gewoon uit de koude kraan.
En daarom spuit ik niet midden op de dag af.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:53

Jolliegirl schreef:
Adil18 schreef:

Voor jou misschien...

Als je geen lauw water tot je beschikking hebt, kun je het paard ook met water uit een emmer afsponzen. En als je een beetje vooruit denkt - helemaal met dit weer - vul je de emmer ver van tevoren, laat hem even in de zon staan en dan is het water ook niet koud meer.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:53

FitzChivalry schreef:
maar ook zodat hij zich kan paneren met zand..

:)) Leuke woordkeus :D
Zo doe ik het ook inderdaad

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:54

Cassidy schreef:
Als je geen lauw water tot je beschikking hebt, kun je het paard ook met water uit een emmer afsponzen. En als je een beetje vooruit denkt - helemaal met dit weer - vul je de emmer ver van tevoren, laat hem even in de zon staan en dan is het water ook niet koud meer.

Dan komen we op een ander onderwerp : Afsponsen.
Hier word afspuiten genoemd, dus daar ga ik op in :)