zand eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ytsje_

zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 10:36

Hallo,
bij ons op stal, staan de paarden s'nachts binnen, en overdag buiten.
Maar metteen als ze eruit worden gelaten gaan ze eerst naar een stukje zand om even te eten :+
We hebben nu een zoutblok in het weiland opgehangen, daar staan ze wel regelmatig bij.
Maar in dat zoutblok willen ze bijten! Toen dacht ik'; bestaan er ook zoute snoepjes voor paarden!
Mijn vraag is nu; kan ik ze ook zoute dropjes geven? Of is dat niet goed voor ze? :=

[beetje domme vraag, maar ik wil het gewoon even weten]

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 00:42

neer,drop is niet goed voor paarden.
denk dat er daarom ook geen paardendrop is ;)

gebruik in elk geval even de zoekfunctie want er zijn echt ontzettend veel topics over zand eten.
het kan komen door gebrek aan ruwvoer of gras.
ze kunnen het gaan eten uit mineralen gebrek, een liksteen kan dan helpen.\
sommige paarden gaan zand eten als ze last hebben van maag en darmen,door bijvoorbeeld wormen of een bacterie/schimmel
er zitten dan stoffen in het zand die de bacterie neutraliseerd en ze dus helpt.

een zoutblok bevat alleen zout toch dus kan zijn dat het niet voldoende is en je dus een mineralensteen op moet hangen

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 00:47

Of je biedt ze echt alles aan, zoutblok (mineralenblok), vitaminepreparaten, genoeg ruwvoer, goed krachtvoer, ontworming en ze doen het toch :9 . Een soort "gaatje" graven en dan zand likken/eten. Meestal doen ze dit even, doen ze dit langere tijd, dan zou ik me pas zorgen gaan maken ivm zandkoliek.

Ytsje_

Re: zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 09:57

Mineralenblok hebben ze :D
Ruwvoer hebben ze ook :D
Krachtvoer krijgen ze niet zoveel want daar worden ze heeel erg druk van.
Ontworming gebeurt regelmatig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 10:26

dan zit er toch een mineraal in het zand die niet in de liksteen zit.
weet niet welke liksteen je hebt ,maar daar zit maar een klein percentage in.

zou best kunnen dat je dieren toch ergens wat te weinig van krijgen en zo zoeken ze dat via het zand weer op.

je kunt ook een pot zeewier halen bij de ruitersportzaak.
geef ze dat erbij en meestal stoppen ze wel met zandeten.
maar net wat setteke zegt..elk paard eet wel zand,hebben ze blijkbaar toch nodig

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 10:29

Het is verstandig om even de mest te checken of daar niet teveel zand inzit; anders kuurtje sandclear voeren.

Normaal gesproken krijgt een paard voldoende mineralen via gras, kuil en brok binnen, dat is zeker het geval bij paarden die 2 kg brok per dag hebben.
Alleen hebben ze extra zout nodig voor het zweten, vooral met het warme weer. Dat ze flink aan het zoutblok bijten, kan betekenen dat ze wat zouttekort hebben.Niet verwonderlijk met deze hitte. Lost zich vanzelf weer op.

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 12:17

Deze hebben ze

Afbeelding

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:35

Da's een himalaya steen.
Persoonlijk heb ik een gewone KNZ steen, zonder toevoegingen.
Die himalaya steen wordt uit de natuur gehakt, zodat de samenstelling elke keer een verrassing is. als een paard alleen maar behoefte heeft aan veel zout, zal hij deze gebruiken maar krijgt dan ook alle andere mineralen binnen die hij misschien al lang genoeg heeft.
Bovendien wordt hij daar uitgehakt en vervolgens helemaal hierheen verscheept; erg belastend voor het milieu.

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 12:26

oké

Gravenmate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:36

Ytsje_ schreef:

Beste Ytse
Wanneer ze een mineraalblok en ruwvoer krijgen en dan nog eerst zand gaan eten voordat ze zelf de graswei op gaan is denk ik toch een signaal dat er vanuit het dier een sterker bepaalde natuurlijke behoefte is.
Het gaat er ook nog niet zozeer om wat ze krijgen maar eerder om wat erin zit voor het dier.
De totale voedingsbalans lijkt iets in onbalans te zijn. Wat dit is kun je zo niet verklaren daar heb je nader monsteronderzoek voor nodig. Feit is wel dat een paard wel zijn/haar voeding incl. alle mineralen, sporen, vitaminen. eiwitten en andere elementen moet binnen krijgen. In principe moet goed gewonnen paarden ruwvoer (is toch echt iets anders dan dat voor koeien) daar aan kunnen voldoen. Of dit ook bij jouw het geval is kan enkel grondonderzoek uitwijzen van het land waar het ruwvoer vandaan komt. Het klinkt misschien ingewikkeld maar je voert goed denk je en toch heeft het dier ergens een gebrek aan. Het voer wat het dier krijgt geeft je het antwoord van die onbalans. Misschien is het wel een heel klein gebrek(je) aan een bepaald voedingselement. Krachtvoer krijgen ze niet zeg je maar daar zit niet alleen je veronderstelde "kracht" in maar vooral ook al die benodigde basis voeding elementen. Je zou ook in overweging kunnen nemen om een standaard paardenbrok (met weinig pk's) iets te kunnen bijvoeren met name voor al die andere voedingselementen. Je moet echt nog al wat kilo's voeren om ze daar daadwerkelijk druk van te krijgen maar je weet wel dat de basis elementen er in zitten. Het dier moet het hoofdzakelijk krijgen van je ruwvoer dus daar moet dan wel "alles" in zitten.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:05

je moet maar zo denken alles wat niet voor een paard gemaakt is moet je ook niet geven
anders hadden ze wel dingen zoals drop gemaakt

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:13

waar je trouwens wel op moet letten is zandkoliek
dat kunnen ze krijgen als ze teveelzand binnen krijgen

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 09:05

Albeb schreef:
Ytsje_ schreef:

Beste Ytse
Wanneer ze een mineraalblok en ruwvoer krijgen en dan nog eerst zand gaan eten voordat ze zelf de graswei op gaan is denk ik toch een signaal dat er vanuit het dier een sterker bepaalde natuurlijke behoefte is.
Het gaat er ook nog niet zozeer om wat ze krijgen maar eerder om wat erin zit voor het dier.
De totale voedingsbalans lijkt iets in onbalans te zijn. Wat dit is kun je zo niet verklaren daar heb je nader monsteronderzoek voor nodig. Feit is wel dat een paard wel zijn/haar voeding incl. alle mineralen, sporen, vitaminen. eiwitten en andere elementen moet binnen krijgen. In principe moet goed gewonnen paarden ruwvoer (is toch echt iets anders dan dat voor koeien) daar aan kunnen voldoen. Of dit ook bij jouw het geval is kan enkel grondonderzoek uitwijzen van het land waar het ruwvoer vandaan komt. Het klinkt misschien ingewikkeld maar je voert goed denk je en toch heeft het dier ergens een gebrek aan. Het voer wat het dier krijgt geeft je het antwoord van die onbalans. Misschien is het wel een heel klein gebrek(je) aan een bepaald voedingselement. Krachtvoer krijgen ze niet zeg je maar daar zit niet alleen je veronderstelde "kracht" in maar vooral ook al die benodigde basis voeding elementen. Je zou ook in overweging kunnen nemen om een standaard paardenbrok (met weinig pk's) iets te kunnen bijvoeren met name voor al die andere voedingselementen. Je moet echt nog al wat kilo's voeren om ze daar daadwerkelijk druk van te krijgen maar je weet wel dat de basis elementen er in zitten. Het dier moet het hoofdzakelijk krijgen van je ruwvoer dus daar moet dan wel "alles" in zitten.

Bedankt voor deze informatie! Ben er heel erg blij mee!
Ik zal dit aan mijn opa laten lezen (de eigenaar) en dan eens horen wat die er van zegt!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:10

Het kan goed zijn dat je paard een mineralen tekort heeft
Een Himalaya steen bevat nl nagenoeg geen mineralen..
Alleen maar zout je kunt em zelfs zelf maken met keukenzout :+
Voor extra mineralen kun je beter een rode (mineralen) liksteen ophangen

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 17:00

unamie schreef:
Het kan goed zijn dat je paard een mineralen tekort heeft
Een Himalaya steen bevat nl nagenoeg geen mineralen..
Alleen maar zout je kunt em zelfs zelf maken met keukenzout :+
Voor extra mineralen kun je beter een rode (mineralen) liksteen ophangen

Oké!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:11

Mijn paard doet het ook. Hij likt het de hele tijd op. Ik heb de DA gebeld en die zei:
1. Of hij heeft bepaalde vitamines of mineralen nodig.
Tip: geef hem vitaminepasta, en koop Veteranenmix bij de paardendrogist (mijn pony is 19).

2. Er staat bijna geen gras meer in de wei. De natuurlijke drang om te grazen blijft wel, maar er is simpelweg niks. Dus gaat hij maar zand likken.
Tip: geef hem op meerdere hoopjes meer hooi zodat hij zichzelf bezig kan houden.

Beide heb ik gedaan, de bestelling is onderweg en zijn darmen blijven in beweging door meer hooi, zodat het zand ook weer weg kan.

Birte_Ost

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:17

Zand eten omdat ze geen ander eten liggen hebben heb ik ookal gehoord en gezien dus kan wel, als je ivm de mineralen tekorten zeker wil zijn zou ik gewoon eens bloed laten trekken dan weet je het zeker en moet je geen 10 verschillende dingen proberen.

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 16:09

Hooi licht er in een bak ;)

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:45

Het grote gevaar van zandkoliek is vaak niet eens het gewoon likken van zand maar de paarden die op een kale wei staan
waarbij ze ieder grasprietje uittrekken en opeten. Aan de wortels zit dan veel zand dat ze mee naar binnen krijgen.
Iedere dag een klein beetje dat achter blijft wordt een grote hoop op een gegeven moment. Daarom noemen ze het
ook wel een sluipmoordenaar.

Ik ben altijd wel alert op maar sandclear vinden ze niks, gekookte lijnzaad kijken ze niet dus nu maar een scheutje olie
over de grasbrokjes. Of ik moet zoveel muesli gaan mengen om de smaak van de rest weg te krijgen dat ze binnen de kortste keren
hoefbevangen staan.

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 20:08

ponies schreef:
Het grote gevaar van zandkoliek is vaak niet eens het gewoon likken van zand maar de paarden die op een kale wei staan
waarbij ze ieder grasprietje uittrekken en opeten. Aan de wortels zit dan veel zand dat ze mee naar binnen krijgen.
Iedere dag een klein beetje dat achter blijft wordt een grote hoop op een gegeven moment. Daarom noemen ze het
ook wel een sluipmoordenaar.

Ik ben altijd wel alert op maar sandclear vinden ze niks, gekookte lijnzaad kijken ze niet dus nu maar een scheutje olie
over de grasbrokjes. Of ik moet zoveel muesli gaan mengen om de smaak van de rest weg te krijgen dat ze binnen de kortste keren
hoefbevangen staan.

Dat zal ik zeker doorgeven!