niet weten wat je paard gevoerd word?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

996981

niet weten wat je paard gevoerd word?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 21:52

ik baal een beetje van het volgende: de staleigenaar meld mij niet als er wat verander word in het voer... zo zijn er steeds dingen veranderd.
ze kregen eerst natures best hellemaal prima :)
toen werd er daily plus door gevoerd (wist ik niet)
toen werden ze daar van afgehaald (wist ik niet)
toen werd daar voor in de plaats lucerne bijgevoerd (wist ik niet)
toen werden ze daar weer van afgehaald (wist ik niet)
toen werd er sportsfit gevoerd (wist ik niet)
toen werden ze er weer afgehaald (wist ik niet)
toen kreeg hij ineens 1 een derde kilo (wist ik niet)
en nu krijgen ze er ineens sport brok doorheen?
en word er ander hooi gevoerd...

zo gaat het de hele tijd. mijn pony is gewoon donders gevoelig dus ik wil graag weten wat er gevoerd word! is dat vreemd ofzo? ik word gewoon niet ingelicht als er iets in het eet schema veranderd. met die man valt niet te praten! ik ben immers nog maar 13 dus heb er geen verstand van. we voeren nu een tijdje zelf een halfje sportbrok met myoplast wat zeewier en lijnzaadolie. omdat we merkten dat hij niet genoeg energie uit zijn huidige voer kreeg en de staleigenaar het vertikte om sportbrok te geven. zijn spul was immers geweldig!! (waarom ze dan steeds wisselen is me een raadsel maar goed :Y) ) wou ik laatst zijn hapje in zijn bak doen zie ik tot mijn grote verbazing sportbrok liggen? toen brak me dus echt de klomp! mijn pony is verdorie niet een levend expiriement! het is een SPORTPONY en dient na behoefte gevoerd te worden

is het echt zo vreemd dat ik wil weten wat er gevoerd word? :o

Jacky91

Re: niet weten wat je paard gevoerd word?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:55

nee het is niet vreemd dat je wilt weten wat ze krijgen
en meestal is het toch wel zo dat ze bij hetzelfde merk blijven
koopt hij niet gewoon goedkope partijen op ofzo

als je pony er zo gevoelig voor is , zou je niet met je ouders kunnen praten over een andere stal

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:56

gewoon tijd om naar een andere stal te gan dus
dit vind ik niet kunnen
en zeker niet als ze koliek gevoelig zijn !

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:57

ik zou dit zeker niet accepteren!!!
Probeer een vaste afspraak te maken betreft het voeren.
Ik wil mijn op 1 soort voer hebben en geef geen toestemming daar zomaar verandering in te brengen.
Je hebt er toch recht op om voor wat voor vrandering dan ook op zijn minst ingelicht te worden?

ik was daar allang weg geweest!

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:57

Wat raar van die eigenaar! :oo
Dat zou hij echt niet zomaar mogen doen volgens mij!
Kunnen je ouders niet een keertje met hem praten? :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 21:59

Jacky91 schreef:
nee het is niet vreemd dat je wilt weten wat ze krijgen
en meestal is het toch wel zo dat ze bij hetzelfde merk blijven
koopt hij niet gewoon goedkope partijen op ofzo

als je pony er zo gevoelig voor is , zou je niet met je ouders kunnen praten over een andere stal

klopt hij zweeeeeeeert bij pavo... denk dat hij een hartaanval krijgt als ik vertel dat ik zelf hartog granenmix bijvoer. :Y) hij vind alles troep. is geen optie. ik heb het er super naar m'n zin! en ponylief ook. denk dat het tijd word dat mijn vader met hem gaat praten over het voeren. ik ben voor heel veel in! mits ik het weet. maar mijn moeder en ik komen er gewoon niet doorheen. zelfs mijn instructrice (waar zijn dochter nota bene ook les van krijgt) heeft meerdere keren gezegt dat ik zo voer op advies van haar. maar hij vind het allemaal gezeik.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:53

Ik zou je vader maar eens hard aan de mouw gaan trekken.
Dit kan toch niet?
Wat een vreemde man die stalhouder.
Beetje eigenwijs zo te horen.
Wanneer het voerbeleid niet verbeterd zou ik toch een andere stalling gaan zoeken,het gaat hier wel om de gezondheid van je pony!!!!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 05:25

Nee, het is helemaal niet vreemd. Als eigenaar beslis je zelf wat je paard krijgt en een staleigenaar heeft zich daar in mijn ogen gewoon aan te houden. Indien het afwijkend is van het voer op stal eventueel zelf verzorgen / bijbetalen of wat dan ook. Maar niet dat de stalhouder beslitst van mijn paard zou krijgen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 09:09

friesiszwart schreef:
Indien het afwijkend is van het voer op stal eventueel zelf verzorgen / bijbetalen of wat dan ook. Maar niet dat de stalhouder beslitst van mijn paard zou krijgen.

dat doen we nu dus ook :j maar toen kwam ik er laatst achter dat hij zelf ook sportbrok voerde wat hij eerst nooit wou...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:15

zoiets kan niet.
ik vind volpensionformules waar de staleigenaar bepaald wat je paard krijgt dan ook grote onzin. Jij als eigenaar/ruiter weet wat er van je paard/pony gevraagd wordt en of hij dit goed aankan of niet.
Jij als eigenaar moet op z'n minst op de hoogte zijn vanwat je pony te eten krijgt.

Zelf ben ik grote voorstander van zelf krachtvoer aankopen en in de gewenste porties klaarzetten, zodat de staleigenaar dit wel wanneer hij de andere paarden voert kan geven...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 09:29

petitparis schreef:
Zelf ben ik grote voorstander van zelf krachtvoer aankopen en in de gewenste porties klaarzetten, zodat de staleigenaar dit wel wanneer hij de andere paarden voert kan geven...

dat kan dus helaas niet. ik kom namelijk als ik weinig huiswerk heb direct uit school. en de andere keer pas s'avonds. ik geef hem nu steeds na het rijden een halve kilo sportbrok met myoplast, lijnzaad olie en wat zeewier en knoflook.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:38

In sommige gevallen kan het heel fijn zijn hoor, zolang je maar weet dat de stal eigenaar erg veel verstand van voer heeft en ook weet wat jou paard nodig heeft.
En als jij daar niet van gediend bent, dan ontbreekt er duidelijk iets in de communicatie tussen jou en de stal eigenaar. Tenzij hij gewoon eigenwijs is. :))

Ik heb ook niet altijd een idee van wat er gevoerd wordt.
Ze krijgen zoiezo standaard 2 kilo brokken. Zoals afgelopen winter had 1 van mijn paarden wat moeite met verharen, was ziek geweest dus vandaar. Er is toen een olie door haar voer gedaan, dat hoorde ik ook pas later.
Maar ben er wel blij mee, ze heeft veel verstand van voer en weet ook precies wat wel en niet goed is voor mijn paarden. :)
Of bijvoorbeeld dat ze zag dat 1 van beide erg traag liep, toen is er geprobeerd om mueslie bij te voeren. Ze weet ook best dat je dat bij mijn andere paard dan weer echt niet hoeft te proberen!

Goed overleggen is echt belangrijk! En als je het goed wil doen, moet je het allemaal maar zelf doen. ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:56

mijn vriendin komt ook maar 1x/dag op stal en dan nog op de meest "vreemde" uren (voor werkende mensen dan) en zij zet 2 emmertjes met deksel klaar eentje voor 's avonds en eentje voor 's morgen. of omgekeerd en soms ook 3. En diegene die de andere voert, gooit het gewoon in de bak.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 11:01

daNiielle_ schreef:
In sommige gevallen kan het heel fijn zijn hoor, zolang je maar weet dat de stal eigenaar erg veel verstand van voer heeft en ook weet wat jou paard nodig heeft.
En als jij daar niet van gediend bent, dan ontbreekt er duidelijk iets in de communicatie tussen jou en de stal eigenaar. Tenzij hij gewoon eigenwijs is. :))

Ik heb ook niet altijd een idee van wat er gevoerd wordt.
Ze krijgen zoiezo standaard 2 kilo brokken. Zoals afgelopen winter had 1 van mijn paarden wat moeite met verharen, was ziek geweest dus vandaar. Er is toen een olie door haar voer gedaan, dat hoorde ik ook pas later.
Maar ben er wel blij mee, ze heeft veel verstand van voer en weet ook precies wat wel en niet goed is voor mijn paarden. :)
Of bijvoorbeeld dat ze zag dat 1 van beide erg traag liep, toen is er geprobeerd om mueslie bij te voeren. Ze weet ook best dat je dat bij mijn andere paard dan weer echt niet hoeft te proberen!

Goed overleggen is echt belangrijk! En als je het goed wil doen, moet je het allemaal maar zelf doen. ;)

dat is het juist. hij dénkt er superveel verstand van te hebben. maar vervolgens snapt hij niet dat een pony van 14 die zijn hele leven al in de sportloopt en gewend is aan sportbrok onvoldoende energie uit muesli krijgt...

@ petitparis daar zal hij nooit mee akkoord gaan :n hij zweert bij wat hij voert...