van gras naar hooi en terug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karenx

van gras naar hooi en terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 15:55

Morgen is het zover, en ga ik met een goede vriendin en mijn paard een weekje naar de bossen. Hier woont familie van die vriendin met stallen, een bak, andere paarden en weide, en alles is geregeld.
Maar nu blijkt dat het paard niet op de wei kan daar (wegens bemesting van het land) maar alleen in een paddock (met nog wel heel klein beetje gras wat natuurlijk niet hoort maar toch zo is :+ ). Zou ik het paard die nu 24/7 op de wei staat (+ 1kg brok) kunnen overzetten op een paddock met (onbeperkt ??? ) hooi ? Hoeveel hooi zouden we dan nodig hebben voor een groot KWPN paard die dagelijks buitenritten daar zal maken? Geeft het overschakelen heen en terug van gras naar hooi problemen (ben na paar daagjes weer weg dus kan niet goed de wacht houden alleen de eerste 3 / 4 dagen) ? Het weiland waar hij nu staat heeft geen hoog gras, wel laag zegmaar ;)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:59

Je paard overzetten kan zeker wel. Hoeveel hooi je precies nodig hebt is moeilijk te zeggen, want ik weet niet hoe veel ruwvoer jouw paard nogmaal gesproken eet. De overgang van gras naar hooi zal waarschijnlijk makkelijker gaan dan andersom, in die zin dat je in het tweede geval meer kans hebt op diarree omdat je dan van arm (hooi) naar rijk voer (gras) gaat. Als je paard diarree krijgt zou dit normaal gesproken met een paar dagen over moeten zijn.

Karenx

Re: van gras naar hooi en terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 16:12

Oke, maar verder met kolieken ?