Weide/Paddockmanagement (voor olifanten... :P )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Weide/Paddockmanagement (voor olifanten... :P )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 15:31

Ok, misschien niet helemaal paardgerelateerd, maar misschien kunnen jullie me helpen.

Ik ben op zoek naar (wetenschappelijke) artikelen en ervaringen over weide en paddockmanagement met betrekking tot wormbesmettingen, andere ziekteverwekkers en het mooi houden van de paddock en weiland.
En om het wat interessanter te maken; ik werk in een dierentuin en ben dus op zoek naar paddockmanagement voor olifanten, giraffen, zebra's, ezels, gazelles, Przewalski's (hey toch wel paarden :P ) etc.

Ik weet er zelf echt totaal niets over. Ik heb nooit eigen weilanden hoeven beheren ofzo. Gelukkig heb ik de complete Londense-dierentuinbibliotheek tot mijn beschikking met legio boeken en artikelen en kan ik dus wel wat artikelen vinden.
Punt is dat die wetenschappelijke artikelen vaak net niet de inside tips en tricks geven waar ik naar op zoek ben. En die wil ik graag van jullie! Zo verschillend is een zebra nou ook weer niet van een paard, of een olifant van een koe. Dus ik hoopte eigenlijk dat dingen die bokkers doen voor hun paarden ook van toepassing zijn op olifanten etc.

Dusse... brand los!
Links en tips naar artikelen mogen natuurlijk ook :)

Palmera

Re: Weide/Paddockmanagement (voor olifanten... :P )

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:35

Iedere dag uitmesten, daarmee voorkom je in alle gevallen een hele hoop ellende waar het infecties, wormen en andere parasieten betreft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:37

Heeeel veel grote bergen poep scheppen :Y)

Dat is de belangrijkste bron van wormbesmetting, dus je moet gewoon zorgen dat er geen mest op het gras blijft liggen. Wormen leggen daar eitjes in, die eitjes worden opgegeten, en zo blijven ze wormen houden, ook al worden ze ontwormt.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 16:04

Bedankt! Zover was ik ook al idd. Maar dat is helaas niet haalbaar. Antilope/geiten/gazellen etc hebben van die onschepbare keutels ;)

Ik ben niet alleen opzoek naar info over ontwormen en wormbesmettingen trouwens. Ook dingen over bemesten, hoe vaak omweiden, wat zijn ideale 'bestratingsmaterialen' (die er natuurlijk uitzien, maar er ook voor zorgen dat het aanloop stuk stal-weiland geen modderzooi wordt in de natte periode) en eigenlijk alles wat erbij komt kijken.
Ik zit zelf nu te kijken naar Paddock paradise, maar dat is niet echt interessant voor bezoekers van de dierentuin denk ik. Ik ga het wel even voorstellen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:44

assie schreef:
Bedankt! Zover was ik ook al idd. Maar dat is helaas niet haalbaar. Antilope/geiten/gazellen etc hebben van die onschepbare keutels ;)

Er bestaan volgens mij ook poepstofzuigers.
assie schreef:
Ik zit zelf nu te kijken naar Paddock paradise, maar dat is niet echt interessant voor bezoekers van de dierentuin denk ik. Ik ga het wel even voorstellen.

Waarom niet? "Rondje" kan ook om wandelpad bezoekers gemaakt worden. Bezoekers door tunneltje of over een bruggetje. Het gaat om het principe, hoe je dat uitvoert hangt van je mogelijkheden en wensen af.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:15

Met dit soort blik en vegers kun je kleine keutels prima opruimen :)
Afbeelding

Paardenweides worden een keer per jaar gemest en dan blijven de paarden een maand binnen, of er wordt een maand de ene helft van de wei gemest en de volgende maand de tweede helft. Maar staat er daar echt genoeg gras dat mesten zin heeft? In de dierentuinen die ik ken daar is het gras namelijk al heel snel kapot getrapt en staan ze gewoon op zand en krijgen hooi gevoerd. Je moet er ook rekening mee houden dat veel wilde dieren ook droog, suikerarm gras gewend zijn, en ziek kunnen worden van teveel suikerrijk, jong, nederlands gras.

Als je eens in het zuiden bent moet je eens gaan kijken in t Gaiapark. Die hebben alleen maar natuurlijk uitziende verblijven, en werken heel veel met nep-rotsblokken en rots-ondergronden. Erg mooi! De meeste dieren hebben hier inloopstallen of afdakjes die wat hoger liggen, zodat ze altijd een plek hebben om droog te staan in de winter.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:29

Ik zou er ook op letten dat het ruwvoer op meerdere plaatsen en hoogtes wordt aangeboden: voor giraffen op boomhoogte, voor graasdieren zoals gazelles op de grond.

Ik denk dat het belangrijk is dat ook deze dieren veel rondwandelen omdat ze in het wild ook grote afstanden moeten doen, en ook verschillende ondergronden.