Waar graszaadhooi te krijgen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Waar graszaadhooi te krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 06:36

Ik kreeg gisteren van mijn hooiboer te horen dat mijn graszaadhooi op is (ik reserveer de hele oogst en hij brengt het per keer met 30 balen ivm beperkte opslagruimte op stal) en ik heb nog maar 2 balen...

Aangezien ik het voer aan mijn chronisch bevangen pony kan ik niet even op normaal hooi overstappen tot de nieuwe oogst binnen en te voeren is. Dus moet ik 2 maanden overbruggen en heel snel iets vinden.

Dus als iemand iets weet, het maakt me niet uit waar het vandaan komt, of hoe duur (binnen grenzen, maar dat is logisch), laat het me ajb weten!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 06:52

http://link.marktplaats.nl/336247642
Of die nog binnen je grenzen ligt ;)

Heb zelf ook de nodige zoektochten gehouden , vaak bij koeienboeren vindt je de grote pakken graszaadhooi. Of je die in je aanhanger kwijt kan? Bij ons past het net maar ja dan sta je thuis met een aanhanger vol hooi :D wat je er zomaar niet uit krijg.

Nado

Re: Waar graszaadhooi te krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 07:09

Dank! Ik had ook iets gevonden wat dichterbij, maar dit is een goede tweede. Ga straks bellen, kijken wie er nu nog heeft.

Alle extra tips zijn welkom!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 08:59

Ik denk dat er hier op Flakkee ook nog wel wat ligt , mocht het nodig zijn , geef maar een gil , dan vraag ik het even voor je :)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 14:17

Vanmiddag heb ik een hele lading gebracht gekregen, hier moet ik in principe 2 maanden mee vooruit kunnen. Ik ben erg blij! Mocht er toch nog een gat komen, dan hou ik jullie tips in gedachten!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:56

Fijn dat je al zo snel iets heb gevonden. Kleine balen?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 19:11

Balen van ong. 24 kilo zei hij, dat geloof ik ook, ze waren echt zwaar om te stapelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:15

@nado: ik lees dat je een hoefbevangen pony hebt en zie dat er op MP veel graszaadhooi wordt aangeboden.
Maar ook dat dat vaak Engels Raai is waarvan bekend is dat dit juist veel fructaangevoeliger is als andere grassoorten.

Heb jij nu ook Engels Raai of toevallig een andere soort ??

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 06:24

DubbelDun schreef:
@nado: ik lees dat je een hoefbevangen pony hebt en zie dat er op MP veel graszaadhooi wordt aangeboden.
Maar ook dat dat vaak Engels Raai is waarvan bekend is dat dit juist veel fructaangevoeliger is als andere grassoorten.

Meen je dat? Van mijn dierenarts moest ik juist graszaadhooi gaan geven aan mijn haflinger. Deze was veel te dik en tegen hoefbevangen aan. Kreeg bij de boeren zelf al te horen dat er vaak een chemische middelen in graszaadhooi zitten waar paarden niet tegen kunnen maar koeien wel. Wat zou je dan beter kunnen geven als een paardje alleen op onbeperkt hooi staat.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 10:23

DubbelDun schreef:

Dan lees je toch verkeerd. Mijn pony is chronisch hoefbevangen doordat hij EMS heeft, dat betekent dat hij gekantelde hoefbeentjes heeft, niet dat hij op dit moment bevangen is. Met graszaadhooi en toevoegingen is hij nu al bijna 3,5 jaar niet bevangen geweest.

In raaigras zit over het algemeen meer fructaan, echter, het leuke aan graszaadhooi is dat vrijwel alle fructaan opgebruikt is aan het maken van het zaad, dat er vervolgens afgedorst is. Je houdt dan in feite het 'stro' over van het gras, net als het stro van haver en gerst. Mijn land is ingezaaid met fructaan-arme grassen, daar hooi ik ook van, maar de pony de hele dag op de wei laten lopen kan echt niet hoor, en het hooi is voor de winter als toevoeging op het graszaadhooi, want alleen dat hooi is ook teveel voor hem. Terwijl hij wel onbeperkt op graszaadhooi kan...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 11:35

Nado schreef:
...het leuke aan graszaadhooi is dat vrijwel alle fructaan opgebruikt is aan het maken van het zaad, dat er vervolgens afgedorst is. Je houdt dan in feite het 'stro' over van het gras...
Dat wist ik niet, maar wel handig om te weten.