Heeft mijn pony een maatje nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geeske_

Heeft mijn pony een maatje nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:11

Mijn pony staat alleen op de wei.
maar hij staat altijd naar andere pony`s tegenover te kijken.
zou hij zich alleen voelen?
hij heeft wel schapen in zijn land lopen..
of zou dat niet zo heel veel uitmaken??

Anoniem

Re: Heeft mijn pony een maatje nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:15

Een paard is een kuddedier, dus alleen staan is niet prettig voor ze. Een of meerdere pony's of paarden erbij zou zeker beter voor hem zijn :) Met schapen kan hij niet krauwen, niet spelen etc. Dat zijn geen soortgenoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:15

ik vind van wel! Een pony alleen in een weiland voor langere tijd vind ik echt not done en een vorm van geestelijke mishandeling, misschien vinden mensen dat ver gezocht maar ik denk er wel zo over! Het zijn kudde dieren en die zet je niet alleen n. een schaap of geit of whatever is GEEN soortgenoot dus voldoet er niet aan als maatje.
neem er een shetlander bij ( zijn niet zo duur in aanschaf, maar kosten natuurlijk wel geld in onderhoud ) heb je daar geen geld voor of geen behoefte aan ofzo zet je paard dan op een stal waar meerdere paarden staan.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:16

Tja.
Ik had het zelfde probleem.
Paardje alleen met allemaal schaapjes.
Tja ik wist het niet?
Toen kwam er een paardje bij en hij vond het geweldig :)
En het zijn kuddedieren!!

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:16

suze_ schreef:
Een paard is een kuddedier, dus alleen staan is niet prettig voor ze. Een of meerdere pony's of paarden erbij zou zeker beter voor hem zijn :) Met schapen kan hij niet krauwen, niet spelen etc. Dat zijn geen soortgenoten.

okee, en zouden geiten ook iets zijn?
want wij hebben maar 1 box |(

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:18

Ook ik moet meegaan met de rest, een paard-pony is een kuddedier en heeft behoefte aan een maatje.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:18

of kunnen ze samen in een box??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:19

mijn fjord heeft wel samen met een shet in een GROTE box gestaan. Paarden moeten wel de ruimte hebben als ze met zn 2en staan. En het wilt niet altijd goed gaan

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:20

nou uhm
je kunt toch je land aanbieden ?
Voor gezocht een paardje.
Maar dan is dat paardje wel van iemand anders?
Is dat een oplossing.

Ik leg het even beter uit:
Je zet dus een advertentie. Dat je je land aanbied, voor een paard(en). En je schrijft daar ook bij, dat dat paardje(s) bij een pony/paard komt te staan. En je kunt er natuurlijk geld voorvragen.
Nou is toch ook een oplossing?

Zowee_B

misschien heeft jou paard gewoon een schattige shet nodig (kost niet veel)

Mariposa11

een paard heeft echt een paardenmaatje nodig.. Samen in een box, tja als je een heeeeele grote stal hebt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:21

Geitjes kunnen er wel bij, maar ook dat zijn geen soortgenootjes net als de schapen. Het is wel beter dan helemaal alleen, maar het allerbeste is echt een andere pony erbij.
Schapen en geitjes hebben ander gedrag, communiceren anders. Die begrijpen het gedrag van je paard niet volledig en hij hun gedrag ook niet :) Met een andere pony kan hij een kudde vormen. Kan hij veilig gaan liggen slapen terwijl de ander de wacht houdt, kunnen ze elkaars vacht verzorgen en spelen.

Denk maar zo.. stel dat je thuis nooit mensen zou zien, maar wel een hond had. Dat is wel gezellig, maar uiteindelijk wil je toch wel weer graag mensen zien waarmee je kan praten en contact kan hebben, mee kan lachen.. begrijp je? :)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:21

zet je land te huur of gewoon neer en zoek een paardje van iemand anders die bij hem kan staan!
is je paardje sociaal?
want dan gaat het makkelijker!

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:23

melizz13 schreef:
zet je land te huur of gewoon neer en zoek een paardje van iemand anders die bij hem kan staan!
is je paardje sociaal?
want dan gaat het makkelijker!

dat is ook een beetje het probleem we hebben hem bij mijn opa en oma staan.
en wij gaan binnenkort in dat huis wonen.
maar dan komen in de winter er een pony en een fries bij.
maar ik vind het niet heel leuk om mijn pony zo te zien.
want ik zou dat ook niet leuk vinden..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:24

Hangt er een beetje vanaf hoe groot de box is en hoe groot de pony's zijn. Ik ken wel iemand die twee fjorden in een stal heeft staan maar die paarden kunnen het heel goed met elkaar vinden en die stal is ruim genoeg.

Het lijkt me sowieso beter voor je paard. Als er ook paarden in de omgeving staan zou je hem niet samen met paarden van een ander kunnen zetten en dan alleen 's nachts alleen in de stal? (Weet ook niet hoe dichtbij die andere paarden staan maar als het zo dichtbij is dat hij ze kan zien zou je eens wat rond kunnen vragen. Want een andere pony kost wel weer een hoop geld en aandacht.)

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:25

Maaikee43 schreef:
nou uhm
je kunt toch je land aanbieden ?
Voor gezocht een paardje.
Maar dan is dat paardje wel van iemand anders?
Is dat een oplossing.

Ik leg het even beter uit:
Je zet dus een advertentie. Dat je je land aanbied, voor een paard(en). En je schrijft daar ook bij, dat dat paardje(s) bij een pony/paard komt te staan. En je kunt er natuurlijk geld voorvragen.
Nou is toch ook een oplossing?

ja dat is wel een goed idee!

paardKed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:25

Ik zou voor een shetje gaan. Die zijn niet al te duur en zijn natuurlijk ook een goed gezelschap.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:26

Ik ken iemand die jarenlang een shet en een PRE samen op stal had ging prima. Hangt van de grootte van de box af. Ik denk ook dat je pony wel een vriendje kan gebruiken. Mijn paard zou alleen doodongelukkig worden.

Een eigen shet blijft ook zo lang jij dat wilt. Een paard van een ander kan zo maar weer vertrekken. Maar het is wel degelijk een leuke optie als jij het aan kan dat er er iemand anders op je erf komt. Let dan wel op met wie je in zee gaat. Niet alle pony-eigenaren zijn leuk. :o Sommigen kunnen heel veeleisend worden na verloop van tijd.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:30

onze box is ongeveer 2 bij 4 meter.
zelf vind ik dat wat te klein voor TWEE pony`s.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:36

Ja iets te klein.

Zowee_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:42

een schattig shetje en je paard is tevreden

Zowee_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:45

ik ken iemand met een toppaardje
en die heeft ook een shet staan bij der paard

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:06

Hoe groot is je pony?

want een stal van 2 bij 4 vind ik voor een d-pony en groter al te klein := niet de 4 meter, maar wel de 2 meter.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:32

Ik heb mij pony (toen nog hengst) ook heel lang alleen gehad, maar voor het paard/pony is het veel fijner om er een soortgenoot bij te hebben.
Een shetje is misschien een oplossing, maar ik ben er achter dat paarden het liefst staan met een paard/pony wat een beetje op hen lijkt.
Heb mijn pony tijden met een shet gehad, maar nu heb ik er een fjord (hij is ook een fjord) bij en dat gaat veel beter, pony's vinden het fijn dat ze iemand hebben die hen begrijpt, net zo is al zijzelf.
Ook mijn paard (1.80M) heeft een tijd bij een shet gestaan, maar staat nu met een KWPN-er van 1.70 M en dat gaat veel beter.

Ik zou iets zoeken wat ong net zo groot is als je eigen paard/pony en als het echt niet anders kan een shet, maar zou het niet als eerste aanraden.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 10:16

HTM schreef:
Ik heb mij pony (toen nog hengst) ook heel lang alleen gehad, maar voor het paard/pony is het veel fijner om er een soortgenoot bij te hebben.
Een shetje is misschien een oplossing, maar ik ben er achter dat paarden het liefst staan met een paard/pony wat een beetje op hen lijkt.
Heb mijn pony tijden met een shet gehad, maar nu heb ik er een fjord (hij is ook een fjord) bij en dat gaat veel beter, pony's vinden het fijn dat ze iemand hebben die hen begrijpt, net zo is al zijzelf.
Ook mijn paard (1.80M) heeft een tijd bij een shet gestaan, maar staat nu met een KWPN-er van 1.70 M en dat gaat veel beter.

Ik zou iets zoeken wat ong net zo groot is als je eigen paard/pony en als het echt niet anders kan een shet, maar zou het niet als eerste aanraden.

okee, begin winter komt er een nf pony bij dat is hij zelf ook.
ook ongeveer dezelfde hoogte.
maar ik vind het een beetje gekkeboel als je dan een shet gaat kopen.
terwijl je er niks mee doet(is ook zielig voor de shet) en dat hij daarna weer weg kan..
dat doe je een beest ook niet aan.