Spanning schrikdraad instellen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Spanning schrikdraad instellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 12:48

Bestaan er schrikdraad-apparaten waarvan je de spanning kan instellen van een zwak ministroompje tot een flinke tik?

We gaan binnenkort verhuizen, paardlief gaat mee en de wei moet worden omheind en daar komt uiteraard schrikdraad bij. Maar nu hebben we ook een vrij oude kat (en een pa met hartklachten :') ) en mijn paard heeft ook respect voor de schrikdraad, dus wil ik er een zwak stroompje op. Maar over een tijdje wil ik er een trekpaard veulen bij, dus ik ben bang dat die door een zwak stroompje heen loopt alsof het niks is.. Dus zou ik de spanning het liefst willen instellen totdat ie eraan gewend is, en dan weer omlaag draaien..
Kan dat? Bestaat zoiets wel?

tamary

Re: Spanning schrikdraad instellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:19

Ben er wel eens 1 tegengekomen met 2 standen, maar wat de sterktes waren weet ik niet.
Ik weet niet of je kat over het draad zou springen of hoe ver die de wei in zou gaan, maar je kan anders overwegen om je onderste draad niet van stroom te voorzien. Kat krijgt dan geen tik, maar paard hoort aan het tikken van het draad wel dat er gewoon stroom op staat. Dan blijft het respect voor het draad ook. Je kan dat zelfs zo doen dat als je 's avonds de kat binnen zou opsluiten je de stroom weer op de onderste draad kan zetten. Anders loop je de kans dat er kantjes gesnoeid worden en dan kruipen ze half onder de draden door. 1 schrikreactie en ze breken uit.

Mijn pony heeft ook flink respect voor het draad (draadje tikkend op de grond komt hij niet in de buurt), maar hij zal wel af en toe controleren of het nog steeds bijt.