Mestplekken weide hoe bestrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Mestplekken weide hoe bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 10:44

1 van onze weides is momenteel vrij slecht. Er is een stuk (40 lang, 15 breed ong.) helemaal kaal, er staat veel zuring en er is een flink stuk met paardenmestplekken.
Ik haal dagelijks de mest uit de wei, maar in deze weide is dat op de mestplekken eigenlijk geen doen meer. Het gras staat er zodanig hoog dat je er niet meer fatsoenlijk doorheen komt. Om 1 kruiwagen te vullen ben je bijna een uur zoet tegenover 20 minuten normaal.

We zitten hier op veengrond en de weide wordt vrij intensief begraasd door paarden. Als ze eraf zijn wordt de wei meestal gesleept. Verder pas ik rantsoenbeweiding toe. Dit voorjaar is de wei geïnjecteerd met drijfmest van koeien. Ze staan 24/7 buiten. 's Winters in een grote weide, in de zomer op 4 andere perceeltjes.

Ik zit te dubben wat het verstandigste is om te doen. Helemaal opnieuw inzaaien kan, maar dat zal onze portemonnee iets minder vinden denk ik. Daarnaast is het land anderhalf jaar niet te gebruiken. Met komend voorjaar een veulen in de wei vind ik gras (zeker voor de merrie) wel een vereiste. Bovendien, kom ik dan wel echt van die mestplekken af? Of groeit het met het nieuwe gras op exact dezelfde manier weer door?

Maaien kan, maar zodra het gras weer gaat groeien groeit het gras op de mestplekken ook weer. Koeien erop geeft denk ik hetzelfde effect als maaien voor die plekken.

Kortom, wat zou verstandig zijn?

ikke20

Re: Mestplekken weide hoe bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:47

ik doe aan strookbegrazing. als er mestplekken zijn ruim ik de mest zo goed als het kan op. laat de wei rusten. als ze er weer terug op gaan krijgen ze maar een klein strookje met gras van de mestplek. hierdoor eten ze het wel op.
tegen zuuring kan je gif spuiten en geloof ook dat je weide dan te zuur is dus kan je kalk strooien. verder kan je een grondtest laten doen om te kijken of je weide nog wel goed in evenwicht is(of er meer mest/kalk enz nodig is)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:48

Ridderzuring met MCCP/MCPA doodsproeien.
Dan bloteren, de troep inklusief mest er af halen en in de herfst door laten zaaien. Dan kun je de bestaande grasmat houden.
Gooi er wel genoeg kalk over, je weide klinkt zuur. En mest uiteraard.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 13:14

@ Ikke: ik doe dus ook aan strookbegrazing. In de andere weides komt het gras van de mestplek wel op, maar in de betreffende wei halen ze echt hun neus er voor op.

In overleg hier thuis is de planning nu zo:
Eerst met de bosmaaier even rond zodat we in ieder geval vooruit kunnen zolang de paarden er nog in lopen.
De zuring haal ik beetje bij beetje met de hand weg zolang ze er nog in staan. Gaan ze eruit, dan spuiten we de rest dood.
Daarna het hele stuk bloten of slepen.
Voor de herfst zullen ze er nog wel een keer komen te lopen denk ik. We zaaien dan in oktober door.

Ik denk ook dat we even een bodemonderzoek laten doen zodat we weten wat er daadwerkelijk nodig is. Ik vermoed zelf ook dat de bodem aardig verzuurd is.

Bedankt voor de tips!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:05

wat je zou kunnen doen is een tijdje steeds kort maaien en alles daarna elke keer bemesten met goede ruige mest en kalk strooien in najaar en voorjaar (of op advies bodemonderzoek) zodat er minder verschil is in de mestplekken en de overige grond.

Ik haal elke dag (2x)de mest weg van het land waar ze lopen en gebruik ook strookbegrazing. Van het najaar heb ik het land bemest met de paardenmest en dat heeft er de hele winter gelijkmatig op gelegen. Van het voorjaar groeide het slecht en heb ik er paardenkunstmest op gestrooid en langer rust gegeven. Alles gaat nu netjes op, mede doordat het zo droog is en ik ze dus langer op hetzelfe stukje kan laten lopen. Vorige zomer moest ik wel bijmaaien.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:20

De mest haal ik nooit weg (is geen doen, veel paarden/veel wei). Wel slepen wij soms tussendoor met dit droge weer (wormeieren drogen dan makkelijk uit en gaan daardoor kapot). Ik probeer zoveel mogelijk om en om; dus weiden en maaien. Als de paarden uit een wei gaan, slepen en uitmaaien én bemesten. Als ze er lang opgelopen hebben, ontstaan er ook graasplekken. We maaien het uit en en het maaisel gaat de mesthoop op.Is wel veel werk, maar je houdt je wei schoon van mestplekken en wormen.
Omdat er geen mestplekken zijn en ik ook strookbegrazing toe pas, poepen ze eigenlijk achter het lijntje aan. Da's weer een voordeel met slepen en je krijgt minder graasplekken tussendoor. Qua gras zit ik nu met deze droogte aardig krapjes, en voer in de weide hooi bij. Dat gaat heel goed.

Of je dit toe kunt passen is natuurlijk afhankelijk van het aantal weides dat je hebt. Mij bevalt het zo heel goed.