rijbak aanleggen in limburg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

onley

rijbak aanleggen in limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 10:55

aangezien ik groen licht heb gekregen om onze bestaande rijbak te mogen verbeteren,
ben ik op zoek naar bedrijven in limburg die dit doen, of
gunstig de dingen kunnen leveren zoals drainage buizen worteldoek en goed zand.

ik heb al eens gegoogeld maar vind daar eigenlijk niks nuttigs,
Ik heb contact gehad met Homan paardensport vanwege kokos snippers/vezels om over onze bestaande bak heen te doen,
maar dat is weg gegooid geld zei die en ik kon het best de bak opnieuw laten aanleggen.

Nu is het zo dat ik bij een boer sta (buurman) en ik dus ook met stalgenootjes een deel zelf mee betaal en ik moet dus
een mooi plan hebben wat ik hem moet voorleggen.

Onze bak is 20 bij 30 ongeveer kan hem eventueel smeken om er nog een klein stukje bij te doen van 5 meter,
dat word namelijk nu gebruikt als afvoer voor het overtollige regenwater wat altijd op 1 kant staan blijft.

Nu ook de vraag om de hoeveel meter moeten drainage buizen gelegd worden?

nu kom maar op met jullie ideeën dit wil ik eind augustes gaan realiseren.

dit is de bak naar een flinke regenbui daar achter dat stukje waar dus altijd wat water blijft staan en waar dus nog een klein stukje vrij is om erbij te pakken.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GDEO868H.jpg

verder is het zand wat er nu lijgt de grootste zooi wat je je maar kunt bedenken, er liggen namelijk enorm veel stenen in.
Ik heb geen zin om een volgende paard naar de knoppen te rijden in deze bak.

8nnemiek

Re: rijbak aanleggen in limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:00

*leest mee*
Ik moet ook zand storten voor onze nieuwe rijbak over een paar maanden..
Bij de oude stal hebben we erg fijn zand :j Met schelpjes erdoor, dus ik denk zeezand? Of zitten er in rivieren ook schelpen? In ieder geval is onze bak altijd heel snel droog, we zitten met de oude bak zelfs op kleigrond zonder drainage!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 11:24

ja het zand is gewoon het grootste probleem dat ding is nu keihard en echt niet fijn te rijden of te longeren,
Op de weide's mag ik niet omdat dat hooiweide's zijn.
en sproeien kan ik ook vergeten dus er blijven niet veel optie's over ;)

ik was aan het denken om enkel onderaan waar de bak afloopt zeg maar om daar drainage buizen te leggen (2 stuks) en de rest alles nieuw fijn zand.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 07:54

Bij ons op stal wordt ook een nieuwe bak aangelegd. Ik zal straks eens informeren welk bedrijf daarmee bezig is.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 08:04

oke dankje :)
heeft er verder iemand ervaring met geel stratenzand in een rijbak?

Arriverderci

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:58

Drainage kun je heel makkelijk zelf leggen. Je moet een klein kraantje hebben en iemand die daar mee kan werken. Dan gleuven graven, en drainage erin. op een sloot of iet anders uit laten lopen. Dan dichtgooien met zand en toplaag erop. Geel stratenzand zou ik maar niet doen. Dat is veel te zwaar qua rijden. Er zijn ook genoeg bedrijven die rijbakken aanleggen die uit het hele land komen en ze aanleggen. Gewoon bellen en offertes opvragen.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:37

wij hebben alles zelf gedaan, mijn broer heeft een mini graver. Zand hebben we laten brengen en door een grote looder laten verwerken, de rest alles zelf gedaan.

We hebben 3 drainage buizen over de gehele lengte op 50cm diepte, en bij het natte stuk nog 2 buizen extra gelegd, deze komen uit in een beekje.

Noodzakelijk is wel dat het water ook uit de toplaag kan, anders heeft de drainage geen zin. Wij hebben op de drainagebuizen scherpe zand, over de hele bak gewassen gele zand (dus zonder kleiresten) en daarover heen een dunne laag gele zand voor de stabiliteit. In de winter is hij droog in de zomer is hij stevig mits we hem goed nat houden, dit heeft wel 1 jaar geduurd voordat de zand zich heeft gezet. Maar nu is hij perfect, lekker zacht, maar niet mul. Ik rij zelf 2 paarden per dag en daarbij ook nog de clubles a 2 lessen in de week, en ik sleep hem 1 keer in de week.

Inmiddels heeft mijn broer ook een vaste sproeiinstallatie gemaakt (8 sproeiers op de omheiningspalen). Ideaal :D.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:58

@ nathalie kan ik jou broer lenen :P

Ik lees ook even mee.
Hier is het kleigrond iets nat en glibberen maar. De paddock hebben we verplaatst zodat het nu langs de sloot ligt, we offeren dus een stuk weiland op.
We willen geulen graven en kokosslang erin stoppen (hihi even doorsparen nog) iemand tips hoeveel meter er tussen de slangen zou moeten?
En welk zand is het beste? En hoe dik moet de laag?

Nu nog de hoofbreker, hoe houden we het zand in de paddock zodat het niet richting weiland of sloot verdwijnt. Bielzen zijn niet te tillen, stoepbanden/randen denk ik te laag.

Tips welkom :o

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:59

misschien houten planken die naar buiten wijzen als spatrand? hebben ze bij de bak waar ik rijd ook (buitenbak)

kelly19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:37

onley schreef:
Ja wij vinden het zelf niet fijn omdat je paard helemaal geel word door dat zand

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:42

haha, je kan hem wel inhuren :P.

Straatzand gaat zich te weinig zetten, blijft continue bewegen (en wordt dan mul), voor op de drainage en als onderlaag prima, maar je moet als toplaag zand (of iets van snippers) gebruiken om de bodem te stabiliseren.

wij gebruiken trouwens geen kokosslangen, maar pvc drainagebuizen, deze vergaan namelijk niet. Wij hebben dus ongeveer 4 meter tussen de buizen liggen, daarop scherpte zand om het water naar de buizen te leiden.

Ons zand blijft eigenlijk keurig in de bak liggen, hij ligt zelfs iets hoger dan het aangrenzend weiland.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:50

kijk dat is al informatieve informatie
die buizen waar zou ik die kunnen bestellen?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:53

Hier idd ook pvc buizen in groeven, daarna afgedekt met vrij grof grind. Daar overheen komt een speciaal soort zand en dan een toplaag van zand gemengd met polyvlokken (als ik het goed begrepen heb).

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 10:37

oke pvc buizen heb ik al gevonden op internet redelijk goedkoop :D
dat is al een start haha
de minigraver kan ik aan de overkant huren (dat scheelt ook weer)
nu het zand nog wat over die drainage buizen heen gaat,
Kan ik daarvoor het bestaande zand gebruiken wat we nu in de bak hebben liggen ?
ik weet namelijk niet of dit goed waterdoorlatend is.
er liggen wel best veel steentjes in (ook grovere)

dan zou ik enkel nog een toplaag moeten hebben denkd at het die met vlokken word wat hierboven gemeld word.
*zucht ik ben blij als ik hieraan beginnen mag*

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:54

wij hebben de buizen via wildkamp, maar daar krijgen we dan ook bedrijfskorting. Ik zou wel voor goede scherpe zand kiezen, liefst gewassen zodat het ook geen water vasthoudt en niet gaat zetten/klikken. Dan heb je er het meeste profijt van.

Wij hebben juist niet voor vlokken gekozen, vind gewone zand nog altijd het beste voor de verloop van de paardenbeweging. Vlokken kun je ook bijna niet meer lostrekken, wat met zand nog wel gewoon kan.

Succes ermee :D, de buizen hadden wij in 1,5 dag (met 3 personen) erin liggen. Dichtmaken was het meeste werk :P.

edit: owja, zorg dat buizen aan de kant van de afvoer lager liggen, zodat het water zich sneller verplaats in de buis (dus bijvoorbeeld aan de kant van de beek 30 cm lager, als aan de andere kant van de bak).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:46

onley schreef:

Net nagevraagd: aannemer Noordman uit Roosteren doet het bij ons. De toplaag (bij ons polyvlokken) moet je zelf bestellen en hij mengt het dan met zand. Overigens liggen de werkzaamheden hier nu stil, omdat het te droog is om de onderlaag aan te "drillen". Er zal eerst regen moeten vallen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 14:23

gem schreef:
Hier idd ook pvc buizen in groeven, daarna afgedekt met vrij grof grind. Daar overheen komt een speciaal soort zand en dan een toplaag van zand gemengd met polyvlokken (als ik het goed begrepen heb).

wat voor een grind ? hebben jullie gebruikt dan ?
en dat overtollige grond waar hebben jullei dat 'gedumpt'dan?

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:26

Voor een goede bakbodem kan je ook bellen naar Equifloor productions. Persoonlijke services en kijken ook echt naar wat bij jou stuk grond past, goede kwaliteit ed. Nummer is via Pb te krijgen! :) Zitten in Sittard.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:52

onley schreef:
gem schreef:

wat voor een grind ? hebben jullie gebruikt dan ?
en dat overtollige grond waar hebben jullei dat 'gedumpt'dan?

Poehhhh, daar vraag je me wat.... Ik weet alleen dat het grof is, dus echt flinke kiezels. De afgegraven grond wordt hergebruikt in andere projecten op de boerderij. Het is momenteel nogal een bouwput.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:10

Wij hebben hier laatst de aanstaande rijbak laten draineren. Is nu nog wei maar wordt later rijbak/paddock. Afmeting 20 bij 75 meter.

Drainiagebuizen liggen om de 5 meter, dus 5 buizen van 75 meter. De buizen zijn in zogenaamde drainagekoffers gelegd. Er zijn gleuven gegraven van 60 centimeter diep en circa 40 centimeter breed. Hier zijn de buizen ingelegd en daarna zijn de gleuven volggegooid met drainagezand. Dit zand is nodig om te voorkomen dat de buizen dichtslibben en om ervoor te zorgen dat het water zijn weg naar de buizen weet te vinden. Het zijn trouwens inderdaad gele PVC buizen met kleine gaatjes erin en omkleedt met een soort viltachtig iets. Je ziet de buizen ook wel eens bij bomen omhoog steken.

Hieroverheen moet dus op termijn rijbakzand of drainagezand komen.

Wij hebben het laten doen door de loonwerker hier om de hoek. Door het natte weer is het werk toen wat uitgelopen maar hij had gerekend op 3 dagen werk.

Nou nog even doorsparen voor het zand voor de rijbak. Alleen het zand voor de bak gaat 4500,= euro kosten. :roll:

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 16:09

Jee 4500 euro bakzand %) is dat met goud bekleed of zo

Maar nog een vraag hebben jullie ook iets van worteldoen moeten gebruiken
tijdens de aanleg?

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:58

Nee hoor, gewoon standaard zand voor een rijbak van 20 bij 40. Zo'n 25 cm zand opbrengen is al 1 kuub per 4 meter. Op 800 meter heb je dan dus 200 kuub zand nodig. Prijs per kuub ligt tussen de 20 en 25 euro. Tel uit je winst dus. Ergens tussen de 4000,= en 5000,= euro. Je kunt ook kiezen voor goedkoper zand, ophoogzand voor 16 euro per kuub. Alleen jammer dat dat zand niet schoon is.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:25

Waardevolle tips allemaal dank jullie wel, ik kan er veel mee.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 11:41

zou het trouwens helpen als ik hier een container AWT eroverheen gooi

CCEC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:15

zand ik volgens mij wel beter dan ander spul