paard wil niet voet geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammielola13

paard wil niet voet geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 13:11

mijn verzorgpaard wil zijn voet niet geven %)
hij loopt al heel lang met vieze hoeven ,, hij tilt het wel even op maar gooit hem gelijk weer neer :S
heeft iemand hier tips voor zodat ik zn hoeven gwn kan uitkrabben ??
doeg!

Krissie0

Re: paard wil niet voet geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:13

Blijven vasthouden, zo eentje heb ik er ook gehad en omdat ik een kapotte knie heb is mijn vriend het gevecht toendertijd aangegaan en heeft gewonnen. Hij heeft net zo lang zijn voet/been vast gehouden tot paard het opgaf. (scheelt ook dat vriendlief brede armen heeft)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:13

Heeft hij problemen met een voet, of met allemaal? Gaat hij ook leunen als je een voet pakt? Hoe pak je zijn voetjes op?

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 13:15

MLoeser schreef:
Heeft hij problemen met een voet, of met allemaal? Gaat hij ook leunen als je een voet pakt? Hoe pak je zijn voetjes op?

hij wil ze allemaal niet geven haha
t is een belgisch trekpaard dus die grote voeten kan je ook best lastig vastpakken :+
maar hij leunt idd op die ene voet als je die vast hebt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:19

laat je dan ook meteen los als hij gaat leunen? Soms kan leunen ook duiden op problemen met het evenwicht. Is hij onder het zadel? Loopt hij dan wel goed in evenwicht?

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:57

neem aan dat het paard wel eens naar de smid gaat hoe doet die het dan?

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 07:53

MLoeser schreef:
laat je dan ook meteen los als hij gaat leunen? Soms kan leunen ook duiden op problemen met het evenwicht. Is hij onder het zadel? Loopt hij dan wel goed in evenwicht?

hij gooit zeg maar zelf zijn voet op de grond ,, hij wordt ook gewoon gereden sinds dat ik hem verzorg ( weekje )
met rijden merk ik niets.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 07:59

Sammielola13 schreef:
MLoeser schreef:

hij wil ze allemaal niet geven haha
t is een belgisch trekpaard dus die grote voeten kan je ook best lastig vastpakken :+
maar hij leunt idd op die ene voet als je die vast hebt

Ja, het trekpaard die ik kende die kan ook de voet niet geven. Het kost het paard veels te veel moeite ze op te tillen, vind je het gek met die grote lompe benen. Het werd bij haar gewoon alleen bij de hoefsmit gedaan. Dan hadden we een touw om haar voet gedaan het trouw over een tak of iets heengooien en er dan met 2 man aan gaan hangen. Zo hoefde ze zelf niet dat hele been draden.(ze deed ookwel erg lastig hoor)

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 09:08

Zo met het touw heb ik het ook aangeleerd, maar dit paard sloeg zodra je het been pakte. Zo 2 keer gedaan en kan er nu alles mee doen!

ester_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:38

je kan hem ook proberen op 'rust' te zetten. Als het tenminste aan het evenwicht ligt. Anders moet je doorzetten en proberen vast te blijven houden.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:44

vasthouden werkt niet bij een belg, lukt toch niet _O-

DemiKleiboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:40

Ik had dat ook toen ik mijn paard voetje leerde geven.
Je moet gewoon heel vaak oefenen en dan zou hij zijn voet steeds langer aan jou overlaten.

Trekt hij zijn voet terug dan moet je gewoon weer opnieuw proberen tot dat je klaar bent met wat je van plan was.

Groetjes en succes ;)

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:21

@ sommige reacties, zoals de TS zelf aangeeft heeft het bij het paard geen nut om het been vast te blijven houden.

lang blijven oefenen zoals in andere reacties klopt natuurlijk ook ,maar als er iets in de hoeven zit moet het er toch uit :+ dan ga je niet eerst lang oefenen.

Misschien handig om wat meer informatie te geven, hoe is het paard bij de smit , hangt het paard in zijn halster tegen de smit etc. ? schopt het paard eerst voordat hij hem neerzet enz. touwtje om been wat doet het paard dan wanneer hij daar zijn voet in laat hangen, raakt hij uit evenwicht ?

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:01

Whahahaha oefenen _O- Het paard was erg groot en erg rond en erg sterk. De hoesmit kwam ze speelde er gewoon mee!! Dan had hij haar voet he wij hingen aan dat touw om haar te helpen met de voet omhoog houden. Dan had ze geen zin meer en was een klein mannetje die zwiepte ze zo 3 meter verder echt gelanceerd zegmaar...Maar t was een schat hoor maar echt heeeeeeel gevoelig. Bij de vorige hoefsmit deed ze dit ook en toen sloeg die hoefsmit haar zo met zo'n hamer op de schouder poehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh wat een drama die kettinken en die ijzeren palen waren 2 lolliestokjes en snoepdraad hoor..Dus die andere smit ging het wel maar ook heel lastig. Ze vond het een leuk spelletje en ze vond het gewoon heel moeilijk. Een paards hoef uitkrabben dan laat hij dat been in jouw hand hangen. Bij een belg kun jij dit gewicht niet dragen dus moet ze het eigenlijk zelf doen en dat is heeeel moeilijk. Dus je kan oefenen wat je wilt...Ik hoor het graag als het je gelukt is :D