Landje huren. Wel of niet vertandig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa__

Landje huren. Wel of niet vertandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 21:35

Financieel gezien zou ik het waarschijnlijk redden als ik over 2 à 4 jaar mijn eigen pony koop en hem op een landje stal. Dit zou dan bij een boer of particulier kunnen, ergens in het Groene Hart... Liefst regio Zoeterwoude. Wat mijn eisen zijn, is dat er minstens 1 ander(e) pony/paard staat. Ook is een (uitloop)stalletje een must. Voer koop ik liever zelf, wil echt dat mijn pony het geschikte biks krijgt. Het enige wat ik dan nog wens, is dat de mest wordt opgehaald, uitmesten doe ik uiteraard zelf. Maar ik vind het geen doen om zelf van alles te regelen met de gemeente. Dus... Dat waren mijn eisen. Stalletje, vriendje, iemand die voert en mestafvoer. Realistisch of onhaalbaar? Verstandig? Wat voor prijs moet je dan verwachten in het Groene Hart?

Ik heb al een rijvereniging gevonden waar je 1 X p.w. les krijgt, en in principe kun je de bak altijd gebruiken, ook om vrij te rijden. Dus dan ben ik ook van dat probleem af...

Het is trouwens voor een B-pony. Maar dat terzijde... Hoeveel kost het voeren per maand? Denk hierbij aan biks, hooi/kuil, appels, wortels, e.d.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:43

Ik heb in je profiel gekeken daar staat dat je 16 jaar bent, over 2 a 4 jaar een B pony kopen ? Het lijkt me verstandiger een B pony als gezelschap pony te kopen bij je paard. De overige kosten lopen toch wel op naar de 200 euro per maand en dan heb ik het niet over da kosten. Je kan geluk hebben met minder kosten per maand maar het is altijd duurder dan jezelf denkt.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 21:48

wiske23 schreef:
Ik heb in je profiel gekeken daar staat dat je 16 jaar bent, over 2 a 4 jaar een B pony kopen ? Het lijkt me verstandiger een B pony als gezelschap pony te kopen bij je paard. De overige kosten lopen toch wel op naar de 200 euro per maand en dan heb ik het niet over da kosten. Je kan geluk hebben met minder kosten per maand maar het is altijd duurder dan jezelf denkt.

Het gaat om een Exmoor, een ras dat eigenlijk alleen vanuit Engeland te importeren is, als je ze in ieder geval ingereden wil hebben... Het zijn erg sterke beestjes en in Engeland rijden er volwassen op, ook in de sport... Met mijn 52 kg zou dat toch geen probleem moeten zijn. :P Exmoors zijn gewoon anders. In Engeland is het helemaal niet gek als erop rijdt als je zo'n 1,70 bent. Veel langer moet je natuurlijk niet zijn. Maar dat ben ik ook niet... Je kunt het een beetje vergelijken met IJslanders, hoewel die net wat groter zijn.

Maar in ieder geval bedankt! Heb ik weer een wat duidelijker beeld. ;)

mvn

Re: Landje huren. Wel of niet vertandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:34

je hebt zeker over paar dingen al nagedacht, maar waar ik altijd mee zit is toezicht. wat als er in de nacht wat gebeurd. heb zelf altijd graag dat er toezicht is (mensen op het terrein wonen) voor het geval dat. en dat die mensen dan ook verstand van paarden hebben. onderschat een paard hebben niet en zeker als je zelf wil mesten en alle andere dingen (dierenarts, hoefsmid). op een grote stal hoef je niet bij de hoefsmid te zijn maar bij een boer wel. Je bent veel tijd kwijt en was als er 'snacht wat is kan je er dan heen? en als je op vakantie wil of ziek bent? een verzorger is goud waard!

dit is niet op je af te schrikken maar je hebt zo lekker de tijd om overal over na te denken. en nu wat extra werk zorgt ervoor dat je later veel meer kan genieten van je pony.

Rosa__

Re: Landje huren. Wel of niet vertandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 12:15

Dank je wel voor je reactie! Inderdaad, je hebt gelijk, en dit is eigenlijk een reden waarom ik er liever toch maar vanaf zie... Het zou heerlijk zijn als mijn toekomstige paardje gewoon altijd buiten kan lopen, maar de plek die ik zal vinden, is waarschijnlijk met de auto al een kwartiertje van mijn huis af... Richting de polders. En dat kan érg afgelegen zijn. En dat is inderdaad niet zo'n prettig idee. Voor € 35,00 meer kan ik hem op een pensionstalletje zetten... Het voeren is daar geregeld, dat is allemaal veel makkelijker. Ook is het toch wel een stuk handiger dat er gewoon een bak is. Je komt er waarschijnlijk al gauw achter dat je toch wel veel mist. Én het is heel eenzaam. Dat gaat toch snel vervelen, denk ik. Het is veel leuker als je samen met iemand kunt rijden. :) Dus nee, het wordt gewoon wachten! Ik zie wel wanneer het zover is.