aanbieden stalling en weidegang of 24/7 buiten en prijzen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

voorkeur wijze van stalling

1: individuele box met elke dag weide of paddock in groepsverband volpension
15 (11%)
2: individuele box met elke dag weide of paddock in groepsverband gezamenlijke verzorging (dus met rooster elkaars paarden meeverzorgen wat betreft vegen, water geven, voeren, mesten en binnen/buiten zetten en gezamenlijk grotere klussen af en toe, 1x per dag of minder vaak)
2 (1%)
3: individuele box met elke dag weide of paddock in groepsverband halfpension dus zelf elke dag uitmesten stal en klaarzetten voer/water (weide/paddock uitmesten/water aanvullen in toerbeurt 2x per week)
12 (9%)
4: groepshuisvesting zoveel mogelijk dag en nacht buiten volpension
29 (22%)
5: groepshuisvesting zoveel mogelijk dag en nacht buiten gezamenlijke verzorging (dus met rooster elkaars paarden meeverzorgen wat betreft vegen, water geven, voeren, mesten en binnen/buiten zetten en gezamenlijk grotere klussen af en toe, 1x per dag of minder vaak)
20 (15%)
kosten 1 vast bedrag per maand zowel zomer als winter inclusief strooisel en ruwvoer
19 (14%)
kosten verdeeld in zomer- en wintertarief inclusief strooisel en ruwvoer
18 (13%)
kosten verdeeld in deel vaste huurprijs en deel variabele kosten (strooisel en ruwvoer) naar verbruik
15 (11%)

Totaal aantal stemmen: 130

joyce B

aanbieden stalling en weidegang of 24/7 buiten en prijzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 16:27

Ik vraag me een aantal dingen af en hoop dat jullie me een idee kunnen geven wat de voorkeur van de gemiddelde paardeneigenaar heeft.

Sinds een aantal jaar heb ik plek voor paarden bij huis. We hebben ook ruimte voor enkele pensiongasten. Voor de gezelligheid, het delen van het werk en de tegemoetkoming in de onderhoudskosten van mijn paardenhobby bied ik stalling aan waarbij de paarden zoveel mogelijk het hele jaar dag en nacht buiten lopen in de deels bestraatte paddock met inloopstal, aangevuld met weidegang zoveel als de wei en de conditie van de paarden toe laat, of wanneer de wei echt te nat en zacht wordt ook in de buitenbak die gelijk naast de paddock ligt.
Er zijn nog enkele stallen in een kapschuur aanwezig zodat we bij erg slecht weer ook een paar paarden voor de nacht op kunnen stallen zodat elk paard voldoende ruimte heeft om droog binnen te staan en liggen (minimaal 9m2 stalruimte per paard)
We hebben de verzorgingsbeurten verdeeld onder de eigenaren. Maken daar een rooster voor in overleg. Iedereen komt maximaal 1x per dag en het streven is dat iedereen 1 of meerdere dagen per week vrij heeft. Ziekte, vakantie, etc. worden altijd opgevangen en bij dagjes weg of afspraken proberen we te ruilen of vervangen we voor elkaar.

Kosten bestaan uit een deel vaste huur, en een deel variabele kosten naar verbruik, zoals ruwvoer (gezamenlijk en delen door aantal paarden) strooisel (bij eigen stal, het verbruikte strooisel van die stal, en bij de inloopstal, het verbruik gedeeld door het aantal paarden)

Voorzieningen zijn verder netjes, alles aanwezig wat bij een gemiddelde pensionstalling met alleen buitenbak aanwezig is.
[list=]Ruime paddock, 400m2 zand, ongeveer 120m2 bestraat, met inloopstal van 3 bij 6
Ruwvoer voeren vanuit bakken en kleinmazige hooinetten.
Gedraineerde, niet te zware, Buitenbak 20 bij 60 met verlichting en wat eenvoudig springmateriaal.
Ruimte om buiten of in de kapschuur te poetsen
Afspuiten buiten op de bestraatte poetsruimte met tuinslang en koud water.
Ruimte om je kast te plaatsen.
Waterkoker aanwezig voor warm water, campingtoilet voor nood wanneer wij een keer niet thuis zijn.
3 ha weidegang voor klein aantal paarden (nu 4, max. 7 bij uitbreiding ivm aantal hobbymatig te houden dieren)
ruiterroutes en paden en rustige landweggetjes in de omgeving, ligging aan vrijliggend fietspad, dus niet perse op dezelfde weg rijden als vrachtwagens en trekkers[/list]

Nu krijg ik, na enkele keren het plekje aangeboden te hebben, het idee dat de vraag voor het soort stalling wat ik aan bied maar zeer beperkt is, of in elk geval dat men hier maar weinig vergoeding voor over heeft. In elk geval hier in het Noorden (Zuid-Oost Friesland)

De gemiddelde prijs voor pensionstalling met alleen buitenbak ligt tussen de 125 en 165 euro.
Stalling met binnenbak tussen de 150 en 250 euro.
Het komt dan geregeld voor dat paarden in de winter niet elke dag buiten komen, of maar een (paar) uur.
weidegang zonder schuilstal wisselen incl of excl. bijvoer tussen de 50 en 75 euro.

Nu gaan wij volgend jaar onze kapschuur waarschijnlijk vervangen door een nieuwe stal met nog een ruime inloopstal (of 4 individuele boxen 3,5m bij 3,5m, min. 2 met buitenluik), nog 2 individuele boxen met buitenluik, wasplaats met warm en koud water, zadelkamer met ingebouwde zadelkasten en extra bestraatte paddock.
Dan is voor mij de vraag, ga ik door op deze voet met deel vaste huur en deels variabele kosten en groepshuisvesting, of stap ik toch maar over naar een andere manier van vergoeding en op individuele stalling met keuze uit elke nacht op stal of 's zomers dag en nacht buiten.

Mijn vraag aan jullie is wat voor manier van stallen jullie voorkeur zou hebben, en waarom, en wat voor bedrag je hier voor over zou hebben. Je kunt meerdere opties aankruisen, kies in elk geval 1 soort stalling en 1 voorkeur voor de verrekening van de kosten.
Een toelichting is heel welkom!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:04

Ik wil mijn paardjes zoveel mogelijk buiten met mogelijkheid te schuilen.
Verder veel hooi, verzorgde stal en altijd water.
Verder wil ik dat waar de paarden staan de pension eigenaren ook echt met de dieren betrokken zijn.
De prijs mag zomer en winter variabel zijn of naar gelang mijn paarden verbruiken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:05

oja het bedrag, dat is vaak ook nog heel provincie-afhankelijk.
Voor een inloopstal ben je vaak net zoveel kwijt als boxhuur met weidegang.
Dus zo tussen de 150/200 euro.

joyce B

Re: aanbieden stalling en weidegang of 24/7 buiten en prijzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 17:45

wat misschien handig is:
Hoeveel zijn jullie bereid extra te betalen voor volpension in plaats van gedeelde verzorging?... Aangezien het voor mij, en evt. andere pensiongasten die wel willen verzorgen, extra werk oplevert.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:50

Ik stond ergens met inloopstal, 2 beurten per week die uur lang duurde voor 120 euro per maand exclusief krachtvoer, daar zorgde je zelf dan voor, dit vond ik een net bedrag, ook met buitenbak en bij natuurgebied. Dus stro en hooi zaten inbegrepen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:13

Denk aan de risico's en aansprakelijkheid. Zolang het goed gaat is er niets aan de hand.
Je kan beter contact opnemen met de FNRS. Deze heeft richtlijnen voor het hebben van een pensionstal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 22:44

ik ben geen pensionstal in bedrijfsmatige zin, dat zal het ook nooit worden want er wordt geen inkomen uit verworven/winst gemaakt, dus voor de belasting kun je het ook niet als bedrijfsmatig aantonen (als het bedrijfsmatig is heb je ook recht op aftrekposten voor kosten en verrekenen BTW en dan schiet de belastingdienst er niets mee op, die wordt er armer van ;) )

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:23

Hmm, wat is zovéél mogelijk buiten? Is dat altijd buiten, behalve wanneer een paard dusdanig ziek is dat hij niet meer buiten kán? Of is dat buiten wanneer het niet regent, niet hard waait, niet te heet is voor de paarden etc. (lees: weinig buiten maar toch 'zoveel mogelijk')

Ik kan niet echt iets aankruisen want ik mis de optie 'altijd buiten met schuilgelegenheid' :D.

Of het volpension, halfpension, of nikspension is maakt me echt helemaal niets uit als het er voor mijn paard maar oké is :). Hoewel ik het het leukste vind om veel zelf te doen.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:30

klinkt op zich heel leuk maar je mag maximaal 1 x per dag bij je paard komen?
of bedoelde je minimaal?
en je hebt het erover tot 7 paarden?
ik zou eerst nagaan tot hoeveel paarden je hobbymatig bezig bent en geen vergunning enz hoeft te hebben voor bv een mest bak. hier is het namelijk overal tot en met 5 paarden hobbymatig en zonder vergunningen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 13:54

Dani_ schreef:
Hmm, wat is zovéél mogelijk buiten? Is dat altijd buiten, behalve wanneer een paard dusdanig ziek is dat hij niet meer buiten kán? Of is dat buiten wanneer het niet regent, niet hard waait, niet te heet is voor de paarden etc. (lees: weinig buiten maar toch 'zoveel mogelijk')

Ik kan niet echt iets aankruisen want ik mis de optie 'altijd buiten met schuilgelegenheid' :D.

Of het volpension, halfpension, of nikspension is maakt me echt helemaal niets uit als het er voor mijn paard maar oké is :). Hoewel ik het het leukste vind om veel zelf te doen.

zoveel mogelijk dag en nacht buiten betekent elke dag en nacht buiten tenzij de boel blank staat, zo hard bevroren is dat ze niet op het zand kunnen liggen of dat de paddock zo vol water staat dat alleen de bestrating en schuilstal nog droge voeten geven (dit omdat het een 2 paards schuilstal is, met 4 paarden die er wel met elkaar in kunnen staan, maar niet allemaal in kunnen liggen). overdag lopen ze wat mij betreft altijd, elke dag van minstens 9 tot 21 uur, buiten. weer of geen weer. Ze hebben een schuilstal in de paddock en mijn eigen paarden hebben goede regendekens op.

in principe wil ik de paarden altijd buiten hebben, maar zoals afgelopen winter met langdurig 30 cm sneeuw, en mijn schuilstal waar geen 4 paarden in kunnen liggen, had ik 2 van de 4 in een box, en de andere 2 gewoon buiten in de paddock met de schuilstal.
straks met extra grote nieuwe inloopstal is het dus wat mij betreft altijd buiten, tenzij de eigenaar het nodig vind dat het dier 1 of meerdere nachten op stal moet blijven om een bepaalde reden. Daar voor wil ik in principe die 2 losse boxen gebruiken, maar als ik alleen maar mensen krijg die kun paard op stal willen hebben 's nachts, dan overweeg ik die twee vast te verhuren en dan splits ik mijn inloopstal wel op voor de anderen mocht dat echt een keer nodig zijn.

Ik ken inderdaad de stallen die adverteren met dat de paarden elke dag buiten lopen, maar als ik er dan langs rijd zo'n hele winter, meerdere keren per dag en op verschillende tijden, en er gemiddeld over zo'n winter tussen december en maart/april maar 5x een paard in de wei of de bak los zie lopen, dan vraag ik me inderdaad af wat het woord "elke dag" dan betekent.

Mijn eigen paarden vinden voor de nacht op stal vaak al een noodzakelijk kwaad. Dus zolang ze ergens droog kunnen staan en liggen, blijven die van mij buiten. En met droog bedoel ik dat ze niet in de waterplassen hoeven te liggen als het regent, maar gewoon een "droog" zandplekje hebben. winter 2008/2009 hebben ze in totaal ongeveer 14 nachten binnen gestaan, afgelopen winter vanwege die aanhoudende sneeuw meerdere weken.

misz_sandy: je bent de hele dag en desnoods nacht als dat nodig is, welkom bij je paard. maar om te verzorgen wat betreft gezamenlijke voer/mestbeurten met van en naar de wei brengen etc. proberen we het zo te doen dat je het kunt combineren met het moment dat je er toch bent om hem te verzorgen/beweging/aandacht te geven zodat je niet heen en weer hoeft te vliegen als je daar geen tijd voor hebt of zin in hebt. Ik woon hier, dus ik doe eventueel wel 2 voer/mestbeurten als dat nodig is.

We hebben een mestbak, maar die is inderdaad niet toereikend voor een half jaar opslag voor meer dan paarden. Afgelopen winter konden we de strooiselmest (zaagsel/krullen/vlas, als het maar kort is) afvoeren naar een boer en we mochten elk soort mestafval uitrijden over het maisland tegenover ons huis. die 7 paarden maximaal is wat hobbymatig is toegestaan voor zowel mestwet als onze gemeente. Al controleren ze hier niet op.

liesjelief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:14

Hoi
ik en 2 vriendinnen zyn op zoek naar een stalling&weidegang.
het liefst met zoon 4 stalletjes..
echt iets voor ons zelf.
dus niet waar mensen zich ermee bemoeien.
Stro/Hooi&Brokken kunnen we zelf kopen,
dat is geen enkel probleem.
De prijs is natuurlijk N.O.T.K :D
iemand enig idee?
PB me dan eventjes <3

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:45

Tja ik ga proberen antwoord te geven op jouw vragen. De kosten zijn inderdaad afhankelijk van het product en zeker de provincie plaats. Ik heb op diverse plaatsen in NH gestaan bij ons zijn de prijzen hoger dan bij jullie en weer lager dan bij de randstad. Mijn persoonlijke "eisen" zijn mijn paarden moeten minimaal 4-6 uur (winter) en langer in de zomer buiten komen.
Graag in aparte boxen aangezien mijn merrie voedernijd heeft. De eigenaar moet verstand en betrokken bij de paarden zijn. Een fijne buitenbak, er wordt gemest dit ivm mijn werk ik kan niet 7 dagen per week binnen "normale" tijden aanwezig zijn. Voldoende droog hooi en bodembedekking voorkeur stro zodat ze altijd wat te knabbellen hebben. Keuze in hoeveel krachtvoer of zelf krachtvoer kopen.Gezamelijk ontwormen helaas kan niet elke paardeneigenaar daar goed mee omgaan en als de stal die verantwoording neemt is het prima. Warm en koud water ik heb een bonte en dan is wassen ivm wedstrijden erg fijn. Stalling voor mijn trailer en een kast natuurlijk het liefst een grote :D Op basis hiervan zou ik tussen de 200-235 willen betalen.
Komen er meer luxe bij zoals binnenbak, molen,solarium ben ik bereid met een persoonliijke max van 300.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:33

Wat ik het liefste heb is zomers dag en nacht op het land.
En swinters overdag op het land en snachts binnen. En alles zelf doen, en dan voor de zomer een andere prijs dan voor de winter.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:55

Wat ik graag zou willen als ik een eigen paard had is: zomer dag en nacht buiten, winter `s nachts op stal en overdag buiten. Liefst half pension.
Ik heb hier zo`n stal gezien die 110 euro p/m vraagt incl ontwormen, hooi en stro. Daar worden de paarden buiten gezet, zelf binnen halen en mesten.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:01

Even ter aanvulling:
Op een bension stal heb je vaak het probleem dat mensen gaan 'zeuren" over de kosten die in rekening worden gebracht. Het ene paard verbruikt meer dan het andere paard, net als de persoon die de box uit mest. Het ene paard staat tot aan zijn knieen in het stro en wordt elke dag leeg geschept, de ander mest zijn box uit volgens het "ik moet zuinig omgaan met het stro, want het is duur" idee en verbruikt dus veel minder stro. Bij de stal waar ik kwam was dit vaak een behoorlijk probleem.

(edit = typ foutje :o )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 16:33

klopt. En ook wel een beetje begrijpelijk. En als de klant er niet over zeurt is het de stalhouder wel ;)
Daarom hebben wij een deel variabele kosten gedaan zodat alleen dat strooisel etc. wordt berekend dat verbruikt wordt.Ben je zuinig en is je paard schoon, of staat je paard minder vaak 's nachts op stal, betaal je ook minder.
Bij gezamenlijke inloopstal wordt het verdeeld, bij de eigen box wordt bijgehouden hoeveel pakken er die maand in zijn gegaan.
Een schone pony verbruikt misschien 2 a 3 pakken per maand, een vies paard (zoals de mijne) wel 6 pakken.

Ik kan geen stro in de stallen hebben omdat dat te veel ruimte inneemt en ik het niet goed kan verspreiden over het land. Alles wat fijngehakseld is wel. (hennepstrooisel, vlas, strokorrels, gehakseld (koolzaad)stro. En eventueel zaagsel, al rijd ik dat liever niet over het weiland uit. Eventueel bijvoeren met een plakje stro voor de nacht zou wel mogelijk zijn.