paard hele dag in de paddock?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Obelix_Luna

paard hele dag in de paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 20:47

hee,,

doordat onze paardjes heel erg snel dik worden wouden we misschien een paddock maken en de paarden dan bijvoeren met hooi, nou leek ons het wel een goed idee... maarja ik wilde jullie mening ook even horen voor het geval we iets over het hoofd hebben gezien. zeg maar. het is dan de bedoeling dat ze helemaal niet meer op het land komen. of heel soms.
zo kunnen we ook vaker hooien waardoor we dan weer meer hooi hebben.

Greetz

Akhal_Teke

Re: paard hele dag in de paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:49

Ze zijn dan wel lekker buiten. Let wel op dat je het hooi niet op het zand legt.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 20:50

ja precies dan staan ze niet de hele dag op stal en eten ze niet te veel.

oja goed punt zouden wel een ruif kunnen kopen/maken ;)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:50

Hebben ze schaduw?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:51

Ik heb een van mijn pony's nu noodgedwongen de hele dag op de paddock staan maar diep in mijn hart vind ik het vreselijk.
Een pony hoort, naar mijn mening dus niet iedereen hoeft dit te vinden, tenminste dagelijks op de wei. Hoeft echt niet 24/7, maar grazen is hun natuur..
Ik heb bij mijn pony (bevangen geweest) ook gezegd dat als dit haar toekomst is dat ik niet weet of ik dat wel paardwaardig vind..

Natuurlijk zijn er mensen die er anders over denken, je vroeg naar meningen :)

Akhal_Teke

Je kan ze ook slechts een gedeelte van de dag op de wei kunnen zetten.

Wendy1978

en zorgen voor water :))

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 20:52

44Myrthe44 schreef:
Hebben ze schaduw?

ja een gedeelte en anders kunnen ze zelf de stal nog in komen ;)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:52

Als het een ruime padock is dus geen bak vormaat maar weide vormaat. (1 hectare minstens)
Dan vindt ik het persoonlijk veel beter dan een weide.
Op de weide kan een paard zich volproppen zonder maar 1 stap te zetten alles behalve natuurlijk dus.
In een padock kun je op meerdere plekken specie kuipen zetten en daar hooi in doen zodat ze in beweging zijn tijdens het eten waar ze dus ook op gebouwd zijn.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 20:56

@ polly - klopt dat is ook wel zo maar ze worden echt al dik van 1 sprietje gras, zeg maar en dat is ook niet gezond (wil het liefst ook zoveel mogelijk meningen horen ;)

@ Akhal_Teke - ja kan idd ook ;) dan voor twee uurtjes ofso

@ Wendy1978 - bij ons in het land staat ook gewoon een speciekuip dus dat kan dan wel denk ik :P maar kunnen er ook een oud bad neerzetten ;)

@moontje1991 - ehm ja dat is wel heel groot want zoveel grond hebben we niet ;) maar zou dan bak formaat worden,
goed idee om het op meerdere plekken te leggen :D

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:59

Verveling slaat wel snel toe als ze zo heel veel tijd in een paddock staan. om hoeveel paarden gaat het? die van ons gingen steeds gaten graven en frummeltjes eten -> dus pas op voor zandkoliek. deels wei, deels paddock is misschien een beter plan.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 21:01

@ edith2 - ze zijn met z'n tweeën twee ruintjes in van 5 en een van 14 ze spelen wel veel samen, en we hangen een skippybal op en leggen een voetbal neer. de ene is trouwens luchtrzuiger dus het kan zijn dat die de hele dag staat te zuigen :s

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:04

is een prima idee hoor! Wij hebben een paddock-paradijs gemaakt, een pad om de wei heen die al bijna helemaal zand is. Ze krijgen af en toe een stukje gras erbij, ze worden ook snel te dik.
Er staan ook palen waar we hooinetten aan hangen, dat is misschien ook wel een tip voor jou: hooinetten. Zou ik wel die fijnmazige doen, dan zijn ze lekker lang bezig en verteren ze het beter.
oja, nog een tip: Als je een skippybal ophangt of een bal neerlegt is dat na een tijdje 'gewoon' en spelen ze er niet meer mee. Je kunt ze die dingen beter maar heel af en toe geven, zodat het interessant blijft...
Succes!

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 21:07

@anyw1 oja hooinetten ophangen is beter denk ik die kun je makkelijker verplaatsen enzo ;) die hebben we ook nog wel liggen duss
dat is idd waar beter om het af en toe neer te leggen ;)

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:08

Mijn paard en pony staan 's winters ook grotensdeels op het zand met op verschillende plaatsen hooi aangezien mijn wei dan te nat is om goed te houden. Toch kan ik de neiging niet onderdrukken om ze nu en dan er toch even op te laten want ik zie hoe ze hier van genieten. Hun gedrag op de wei is ook anders dan in de bak. Ze scharelen dan de hele dag, terwijl ze op het zand eerder verveeld zijn. 's zomers staan ze overdag op de wei met strook begrazing en 's avonds in de bak met een plak hooi. Zo probeer ik mijn paarden (die ook snel dik worden) een beetje te beschermen, maar ook dat te geven waar ze van nature zo'n behoefte aan hebben. Ik zou het in ieder geval lastig vinden om ze uitsluitend op het zand te laten.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:20

Is het niet mogelijk na het hooien bijvoorbeeld de paarden op een stuk te zetten en hier steeds een strookje bij te doen? Als dit niet voldoende is kan je nog bijvoeren met hooi e.d.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 21:21

@barron - klinkt een beetje kort maar denk dat ik ze dan een uurtje pd op het land laat omdat ze dan ook nog hooi krijgen ;)

@Zamora - maar waar zouden ze dan voor het hooien moeten staan ??
het gras groeit dan ook heel snel dus nouja denk dat ze dan nog steeds heel erg dik worden ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:23

Zorgen dat de hooiruif op steen staat, verder zou je kunnen doen aan strookbegrazing of elke dag 3 uurtjes. Werkt voor onze paarden erg goed (ik heb 2 van die bij het zien van lucht al dik worden). Helemaal geen weide zou ik ze niet aandoen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:26

Mijn paard is ook chronisch te dik :+ Ze staat overdag wel op het land, maar op een heel kaal stuk van ca 25 bij 30.
En dan af en toe nog een plak hooi erbij. Dit gaat prima en ze verveelt zich niet zo als dat ze de hele dag op zand staat

Melly1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:27

Ik weet niet hoe groot jou paarden zijn. Maar ik zou ze drie keer per dag een voldoende pluk hooi geven:)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:17

Obelix_Luna schreef:
@barron - klinkt een beetje kort maar denk dat ik ze dan een uurtje pd op het land laat omdat ze dan ook nog hooi krijgen ;)

@Zamora - maar waar zouden ze dan voor het hooien moeten staan ??
het gras groeit dan ook heel snel dus nouja denk dat ze dan nog steeds heel erg dik worden ;)

Hoe bedoel je dat? Je kan het hooi in bakken voeren oid. Lijkt mij niet het lastigste. Ik zie hier aantal paarden die op deze manier op de wei staan en bijvoorbeeld elke dag een strookje erbij krijgen. En anders voer je geen hooi bij als dat niet nodig is?

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:10

Ik heb 2 paarden en de ene is ook snel te dik (wordt ook niet mee gereden).
Maar ik vind het vreselijk om ze de hele dag in de paddock te hebben.
's winters kan het niet anders, omdat we anders geen wei over houden.
Maar 's zomers wil ik ze toch zeker minimaal 6 uur (en meestal is het toch wel een uur of 8) de wei in hebben.
Ik heb het opgelost door de "vreetzak" een graaskorf om te doen.
Vond het wel een rot gezicht, maar hij vindt het volgens mij niet erg.
Zo kan hij toch de wei in en blijft redelijk op gewicht.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:38

Een paddock van 1 hectare Moontje?
Ik zou zelf nog een stuk weiland afzetten om te laten grazen, daar doe je ze denk ik erg veel plezier mee.
Als het stuk niet zo groot is krijgen ze niet zo veel gras binnen, maar grazen is zo fijn tegen de verveling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:47

Wat ik je als tip mee kan geven... Maak ajb de paddoc in de schaduw, want als de zon zo op het zand in de paddoc staat, dan wordt dat bloedheet. Dat wil je je paard niet aan doen met zijn hoeven.
als je geen schaduw hebt, zorg dan dat je een stuk bestraat. De hoeven wel om de paard dagen goed nat maken als ze gevoelige hoeven hebben (voor droogheid/brokkelig etc).

Maar als je ook de keuze hebt om je paard op een heel kaal landje te zetten, ondanks dat hij te dik is, zou ik dat eerder doen als oplossing. Het geeft wel bezigheid.
Waar je dan wel weer op moet letten, dat je ze dan met goede regelmaat SandClear of Zandweg oid bijvoert, zodat ze geen pollen gaan trekken en uiteindelijk met zandkoliek te kampen krijgen.

Dit laatste kan trouwens ook gewoon met paarden de alleen op de paddoc staan en hooi bijgevoerd krijgen.

Zorg voor een goede afleiding, desnoods hang je 2 hooinetten verdeeld over de paddoc op, dat ze bezig blijven en niet in 1 keer het hooi op kunnen eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:21

@TS: ik ga met anyw1 mee in de Paddock-Paradise. Bevalt mij prima iig. Ook op kleine ruimtes prima te verwezelijken.