Wat kan ik hiervoor vragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Wat kan ik hiervoor vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 19:34

Hoi
ik wil mijn pony's in een weiland zetten dat 18km van mijn huis ligt. Ik zoek een weidemaatje (pony) met een eigenaar die voor mij oplet. Dus er elke dag(1-2x) even kijken, hangt t draad nog goed, evt bij vorst het water stukslaan.
Ik kan het natuurlijk met gesloten beurzen doen maar in de winter zal er toch extra kuil moeten komen enz.
Wat zou een redelijke prijs zijn als bijdrage in de kosten? Het gaat om 24/7 buiten zomer/winter. Geen schuilstal wel bomen rondom. Geen bak, mag evt wel bordjes neerzetten in het land om te rijden in de zomer. Er zijn ruiterpaden in de buurt en een manege.

Roka

Re: Wat kan ik hiervoor vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:42

Zou in dit geval alleen de kosten van het voer in de winter rekenen.
Jij hebt er per slot van rekening ook profijt van

Belsknolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:19

Ik zou de voerkosten alleen verrekenen. Dat is het eerlijkste.

Melly1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:28

Ik denk 20 euro ofzo?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:32

Ik zou ook gaan voor de vergoeding van de kosten en niet meer, gezien de wederdienst ook vrij groot is.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 21:44

Ja ik dacht ook aan een vriendenprijsje. Ik kom er zelf natuurlijk ook, alleen niet elke dag. Ik wil mijn 3 werkdagen echt 'vrij' zijn. (tenzij er bijv een ziek paard bij is dat medicijnen nodig heeft)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:47

Als je de kosten van het wintervoer optelt en dan gewoon in tweeën dat lijkt me heel redelijk

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:46

Als je zelf huur moet betalen voor de grond dit evenredig verdelen. Als jij 2 paardjes hebt, en er 1 extern paardje bij komt betaal jij 2/3 en de andere eigenaar 1/3.
Voor het wintervoer (hooi/kuil) zou ik hetzelfde afspreken.

Let er wel op dat jullie dezelfde ideeën hebben over het bijvoeren. Als je weidegenoot onbeperkt wil bijvoeren en jij niet, gaat het niet lang goed gaan.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:52

Amalarab schreef:
Ja ik dacht ook aan een vriendenprijsje. Ik kom er zelf natuurlijk ook, alleen niet elke dag. Ik wil mijn 3 werkdagen echt 'vrij' zijn. (tenzij er bijv een ziek paard bij is dat medicijnen nodig heeft)

Maar is dit wel te doen op een weide waar je alles zelf moet doen?

Je zou ook alleen de voerkosten verrekenen :j

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 12:05

Ja de voerkosten zowiezo, maar ik voer dus alleen kuil (onbeperkt) dus het is vrij simpel. Zo had ik het afgelopen winter ook. Alleen een beetje biks na het rijden. Mest wordt niet opgeruimd evt wel uitelkaar gehaald. Volgend jaar slepen enz..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:43

delen van huur en voer zou ik doen. niet minder!zou toch belachelijk zijn als jij er meer aan kwijt bent dan diegene die bij jou in staat? Eerlijk delen in werk en kosten. Die ander heeft net zo veel profijt van jou wat betreft verzorging hoor.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 07:52

Ja ik zou zelf vroeger ook graag zo'n adresje hebben gehad. Toen ik weinig geld, veel tijd en één/twee pony's had. Zo iemand zoek ik. Iemand die op deze manier toch haar/zijn pony kan houden en meedenkt(en gezellig meerijdt)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 07:56

Ik zie €20,' voorbij komen.
Belachelijk!
Moet Ts opdraaien voor de kosten van een ander?
Hooi is ook niet gratis.
Ik weet niet hoeveel hooi je in de maand kwijt bent voor die van jou?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 15:47

€20,- lijkt me ook wat weinig. Denk alleen aan kuil toch al €30,-gegeten wordt. Afh. van de grootte natuurlijk en eetlust.
Ik sta nu in pension dus ik weet nog niet veel van hooi/kuilprijzen. Ik kan baaltjes kuil kopen van 7,-. Die bij de voersnelheid van ong. 2 paarden past.
Laatst bijgewerkt door Amalarab op 02-07-10 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:51

ik zou rond de 50 euro vragen :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 16:04

Zoiets dacht ik ook, iets minder mss. In de buurt sta je voor €90,- dag en nacht buiten(nouja je paard dan ;) ), met bak en toezicht. Ik moet iemand treffen die de vrijheid van kleinschalig/zelf doen ook heerlijk vindt + iemand die van buitenritten houdt o.a.. Het zelf doen/bepalen is één vd redenen vd koop vh land na 22 jaar pensionstallingen. Niet dat het daar niet goed was, maar je wilt ook weleens zelf bepalen hoe en wat.
Ik heb rondgebeld of er daar of gevallen van AM voorkwamen, ja, maar niet van dit weggetje en verderop is een kudde van 300 pony's waar het niet voorkwam.
AM is toch wel mijn grootste probleem want er is geen stal en die mag er ook niet komen.
Rondom staan geen esdoorns overigens.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:24

Ik denk dat je op kuil alleen wel meer mag rekenen. Maar dat is uit persoonlijke ervaring.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 22:51

Ik heb t net besproken en er woont iemand aan hetzelfde weggetje die mogelijk de pony vd dochter in de zomer gratis neerzet en het hele jaar een oogje in 't zeil houdt. Dat moet nog verder uitgewerkt, dat was een tip vd verkoper die die mensen kent(voormalige boer)
Marchador, het hangt natuurlijk ook af van de grootte van de pony. Wat denk jij dat pony's van 1.47m/1.48m aan kuil verbruiken?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 08:33

Ik heb 200 kilo balen waar ik +- 24 euro voor betaal per baal.
Mijn 2 pony´s van 1.25 en 1.43 meter doen er net krap aan een week mee.
Ik verbruik dus zo´n 4 balen per maand.
Het ligt er ook aan wat de prijs is van de balen en de grootte natuurlijk en daarnaast hoe snel eten de pony´s ervan.
Overigens mijn andere pony van 1.50 meter eet niet mee van die baal, die heeft haar eigen baal en doet er langer mee. Zij is er ook niet zo heel erg weg van.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:54

hoeveel kuil ze eten hangt af van hoeveel gras je hebt en of je onbeperkt voert, of met voerbeurten.

Met onbeperkt voeren kun je in volle winter, en een kaal land, of op de paddock rekenen op maximaal 1 grote ronde baal (350kg doorsnede 1,40) per dier per maand. Staat er nog wat gras, of voer je beperkt, dan verbruik je waarschijnlijk minder.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 17:49

Ik koop kleine kuilbalen, die ik zelf kan omrollen en vervoeren. Die kosten 7 euro p baaltje. Qua grootte en inhoud is het meer dan een pakje hooi.
Ik wil idd onbeperkt voeren.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:03

Pensionstalling is in deze omgeving niet zo duur. Alleen een weiland met bomen kun je mijn inziens niet teveel voor vragen. Voor vergelijkbaar in omgeving ben je 45 euro kwijt per maand, per paard in weideseizoen (incl toezicht + water).

Dat zal in de winter dus wel op 75 euro per maand neerkomen, als er hooi gevoerd moet worden.

Als je hiervan gemiddelde neemt, kom je op 60 euro p/m voor gehele jaar incl kuil in de winterperiode.
Mijn paarden van rond 145-150 aten in hartje winter zeker half pak hooi op. Dat is dus 1,25 per paard per dag.
3 dagen in de gaten houden volgens afspraak, lijkt mij hele redelijke afspraak, de overige dagen doe je immers zelf.
Hoe wil je het overigens doen met water in de zomer, daar liep ik altijd tegen aan, dat je wel bij kunt blijven vullen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:39

Ik heb hier een pony van ongeveer 1.45 hoog , en als ze in de winter niet of nauwelijks gras heeft , dan eet ze een half baaltje hooi per dag. Dus zeg 15 balen hooi per week , en het hooi kost 4 euro per baal.....dus alleen aan hooi ben ik dan al 60 euro kwijt :P

Even ter vergelijking hoor :)
Kuilgras is wel goedkoper maar dat vind ik koeienvoer :P

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:00

Ik heb ook kuilgras, maar dat is voordroog. mooi droog en speciaal voor paarden. Topic gaat hier niet over, maar niet al het kuilgras is voor koeien ;-)

Ik heb afgelopen jaren nooit meer dan 2,50 euro per pak hooi betaald overigens.
Als je overigens voer ook moet regelen en brengen, mag je daar best beetje geld voor vragen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 21:24

Okee, bedankt voor de info!
Ja ik wil natuurlijk het liefste zo droog mogelijke kuil. Of een combi met hooi maken. Hooi is 3 euro p pakje wat ik evt kan krijgen.
Maar het is Friesland en zal nog wel goedkoper kunnen.
Het kuil in de baaltjes is niet zo donker als koeienkuil. Voordeel is dat het ingepakt is maar nog wel te verplaatsen door mij. Die grote pakken gaan niet snel genoeg op denk ik. Tenzij het heel droog is zoals:
Afbeelding
Water is geen probleem, er komen 2 strandjes aan de slootkant zodat ze veilig kunnen drinken. Als we weer zo'n extreme winter krijgen zal het steeds ijs steeds kapot moeten worden gemaakt met een schep. Of evt doen ze het zelf met de hoeven. Ik kan, als de nood aan de man is, elke dag komen.