wat te doen bij nieuw paard...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lalachico

wat te doen bij nieuw paard...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 16:58

morgen ga ik mijn paardje ophalen
wat moet ik allemaal van te voren doen..?
en als ze aankom
hoe dat te doen met andere paarden
er is geen bak aanwezig alleen 1weide met schuilstal

tamary

Re: wat te doen bij nieuw paard...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:25

Draadje spannen en even apart stukje maken. Dan kan ze rustig kennismaken met de groep. Je kan dan ook gelijk ontwormen en 3 dagen lang alle mest weghalen omdat er dan veel wormen uit je paard komen. Op die manier kan ze vrijwel schoon de groep in en besmet ze de wei niet zo makkelijk. Daarna kan je laagst in rang staande paard erbij zetten en dag later (als alles goed gaat) draadje weg halen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:07

Hier is pas ook een nieuwe aangekomen en die staat nu apart wel naast andere paarden dus zou inderdaad doen wat tamary zei even draadje spannen als je die mogelijkheid hebt. Dan zie je vaak al wel of het zou gaan of niet.

Melly1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:34

Wat stappen en lngzaam vertrouwen opbouwen.:)

Sadi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:02

Een draad is ook niet altijd veilig, ze gaan dan toch snuffelen en kunnen dan ook in het draad terecht komen, tenzij je 2 draden uitelkaar spant. (@ tamary, het kan best een hele goede optie zijn, ik kraak je antwoord zeker niet af hoor :) Die van mij heb ik gewoon gelijk bij de kudde in gezet. Ze moeten immers toch de rangorde bepalen en het weiland is groot genoeg om te vluchten. Natuurlijk moet je er wel even bij blijven staan om te kijken of het goed gaat, mocht dat niet het geval zijn, kun je je paard als nog verplaatsen.

En idd wat Melly zegt, niet gelijk de eerste dag als je paard komt gaan rijden maar eerst door aan de hand wat te stappen en vertrouwen opbouwen door gewoon lekker met je paard bezig te gaan. Poetsen is een mooie optie, je hebt contact met je paard en je praat tegelijk zodat jullie aan elkaar kunnen wennen.

Maar leuk dat je een nieuw paard krijgt, heel veel plezier ermee en geniet ervan. *D

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:10

Even een tip, ookal vraag je het niet.
Voordat je er de eerste keer opgaat gewoon even longeren.
Dan kan het paard zijn energie zoiezo kwijt. ;)
En wat Sadi2 zegt, gewoon goed opletten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:18

Sadi2 schreef:
Een draad is ook niet altijd veilig, ze gaan dan toch snuffelen en kunnen dan ook in het draad terecht komen, tenzij je 2 draden uitelkaar spant. (@ tamary, het kan best een hele goede optie zijn, ik kraak je antwoord zeker niet af hoor :) Die van mij heb ik gewoon gelijk bij de kudde in gezet. Ze moeten immers toch de rangorde bepalen en het weiland is groot genoeg om te vluchten. Natuurlijk moet je er wel even bij blijven staan om te kijken of het goed gaat, mocht dat niet het geval zijn, kun je je paard als nog verplaatsen.

Je kan draad kiezen dat snel breekt. Ik geef dit advies mede ivm goed kunnen ontwormen voordat je een nieuw dier in de groep zet en om de eerste paar dagen makkelijker te kunnen vangen. Dan heb je het vaak iets makkelijker als je nieuwe paard eenmaal alle ruimte heeft.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 07:20

rustig aan elkaar laten wenen. Hier was de oude shet zo bij mijn oude merrie gezet net als de rijpony dat kijken we eerst en ging prima gelijk bij elkaar.

De nieuwe paarden (zat een dominante merrie bij) hebben we eerst 2 dagen gescheiden en als wij erbij waren als scheids bij elkaar gezet. Ze konden wel ruiken achter een draadje. We hadden in de planning een weekje appart omdat het 2 tegen 1 was (de nieuwe waren met zijn 2 en het paardje wat er nog stond alleen) maar na 3 dagen hebben ze zelf het draadje er 's nachts uitgelopen en liepen ze 's ochtends bij elkander in de wei rustig.

Kijk gewoon goed hoe de groep reageert en hoe het nieuwe paard reageert.

elvisandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:15

ik zet ze altyd gelijk bij elkaar.
indien er ene hele dominante bijloopt houd ik die op stal , of tijdens het rijden.

dan is de nieuwe vast gewent voor de alphamerrie/ruin de wei in komt....