Composteren mest, ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Composteren mest, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 22:34

Over ongeveer anderhalve maand gaat mijn weidemaatje verhuizen en moet ik dus alles zelf doen. Geen probleem, ik zit alleen een beetje met de mest. Er is een metalen container in de grond gegegraven wat de mesthoop is. Nu halen we hem regelmatig leeg met de kraan van haar vriend. Maar die kraan gaat dus weg en zonder kraan krijg je die bak nooit leeg.

Ik had bedacht om een aanhangertje op de kop te tikken en het daar op te gooien. Maar nu kwam ik iets tegen over compostwormen. Dat klinkt ook wel interessant. Maar ik ben bang dat we daarvoor teveel mest hebben. Heeft iemand hier ervaring mee?
Er staan dan drie paarden en we halen elke dag de mest uit de wei, ze staan niet op stal.
Ik ben bang dat de berg veel te groot wordt.

Nu staan er 6 paarden, we moeten de bak denk ik ééns in de anderhave/twee maand(en) legen (ik hou dat nooit precies bij) 's Winters produceren ze flink meer mest dan zomers. Dan zou de bak dus na ongeveer 3 maanden vol zijn, zonder wormen.

Wordt de mest/compost ook lichter qua gewicht? Anders is het nog met geen mogelijkheid uit de bak te krijgen.
Hoe gebruiken jullie de compost dan? Over het land? Met een tractor? (die heb ik namelijk niet)
Eten de paarden het gras dan nog wel?

maXcomX

Re: Composteren mest, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 02:39

Hallo,

Mest in de weide kun je het beste "slepen" of uitspreiden. Ik weet niet hoeveel weide je hebt voor je paard, maar als het een 1/2 HA is, dan is ruimen overbodig werk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 06:54

De mest zal niet lichter worden in een metalen bak. Het water kan er nl niet uit, en bij regen zal de mest/compost zelfs verzadigd raken en dus nog zwaarder. Compostwormen is niet nodig, mest composteert heel goed vanzelf. Wormen in een container zal overigens denk ik ook niet goed werken, die dingen hebben ook gewoon 'aarde' nodig waar ze in kunnen kruipen.
Je kunt gewoon een loonwerker inhuren om (tussen 1 februari en 1 september) de mest uit te laten rijden over het land. Kost je 80 euro, en dan ben je er van af.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 07:25

We halen de mest eruit om te voorkomen dat het één groot mestveld wordt waar geen paard meer wil eten. Als ik zie hoe de wei er elke ochtend uit ziet...

De mest afvoeren is overigens geen probleem. Ik kan het gewoon (tegen betaling) wegbrengen. Maar ik was benieuwd of er ook andere mogelijkheden zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:29

Nee dus. Mest zonder stro wordt nauwelijks kleiner in volume als het verteert. Mest ís in feite al verteerd plantenmateriaal. Het composteren is vooral het verteren van het strooisel dat plaatsvindt. Het enige dat bij (verder) verteren van mest kan gebeuren is het uitregenen/uitspoelen van oplosbaar materiaal, maar in een dichte container gebeurt dat niet. En trouwens, dat wil je ook niet, want dat oplosbare materiaal is nu net wat je gras weer op kan nemen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:02

Ter aanvulling, het volume wordt nog kleiner door broei, waardoor de plantenresten verassen.