hoe een stal in schuur creeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

p_ponypaard

hoe een stal in schuur creeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 11:41

Ik ga samen wonen met mijn vriend en jhaaa joeppie mijn paardje kan mee....
nu moet er in een grote (oude varkens) schuur een stal gemaakt worden... of nouja 2 stallen omdat er een gezeldschaps paardje bij komt.
omdat mijn paard veel medicijnen door zijn voer krijgt moeten het dus 2 stalletjes worden... of 1 grote stal met een balk of hekje er stussen dat ze dus wel hun eigen stukje hebben... ik wil een zo open mogelijke stal.... geen tralies etc.

hebben jullie iedeen? foto's.... tips.... alles is welkom! (graag zo goedkoop mogelijk)

Lieve Groetjes..

bulck

Re: hoe een stal in schuur creeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:46

Tja dan zou je kunnen denken aan enkel hekwerk (bvb zoals een houten afrastering weide)
Dan heb je een open gevoel, paarden kunnen elkaar aanraken, kroelen etc.
Eventueel kan je de onderste kant wel dichtdoen met zo'n houtenplaten (bvb om ervoor te zorgen dat je stalbedekking in de stal blijft.

Als deur kan je een deurtje hangen, of zo'n stoffen ding, zoals je vaak op concoursen ziet.

Mogelijkheden zat dus, alsmede ook het materiaal.

Persoon zou ik opteren voor betonnen muurtjes, twee deurtjes en gewoon open voor de rest.
Hout is mooi, maar lusten ze vaak wel graag ;-)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:47

regel 2e hands betonplex en maak gewoon 2 vierkantje van de afmeting en hoogte die je wilt met een deur erin.

of met stalen pijpen wat knutselen.
Afbeelding

Neem wel materiaal dat tegen amoniak kunnen (daarom ook betonplex dat kan een berg hebben)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:48

'n koeienstal ;) hebben wij ook, veel ruimer als een paardenbox, laag(ze kunnen dus gewoon met hun hoofd over het ''ijzere hekwerk'' heen en wij hebben een houten tussenschot met ijzer er omheen verwerkt(tegen 't knabbelen) ideaal.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:48

ik zou het zelfde zeggen als bulck,betonnen muurtjes die de stal vormen, en dan 2 deuren idd. maar hout kan ook, zou dan wel van die ijzeren dingetjes er aan de bovenkant op bevestigen, zodat ze dáar niet aan gaan knagen :+

momo_lover: ik zou best wel bang zijn dat er een been tussen komt, of valt dat wel mee := ?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:51

Afbeelding
ik heb zo geen foto, maar 't is 'n beetje dit idee.
edit: wij hebben voor het tussenschot nog wel hout zitten(dus dat ze elkaar iig niet kunnen trappen o.i.d. en ook is het ijzeren deel(onder) zegmaar nog onder de ''tralies'' 'n stuk hoger zodat ze niet zo snel met hun benen tussen de tralies kunnen komen.
ik vind 't 'n ideale stal! veel ruimer, mijn pony kan veel meer contact maken met andere paarden, en heeft niet constant die tralies voor d'r ogen..
Laatst bijgewerkt door Illusion op 28-06-10 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:52

ligt er aan wat je je paard leert. In de wei loopt het ook zo en daarklaagt nooit iemand over denk ik maar.

Zelf hebben we alleen een schuilstal waar we een hek voor kunnen zetten dan heben we een stal.

Hier heeft onze oude merrie wel eens ingestaan bij de hengs. Hij had nog meer paarden zo staan en nooit wat gebeurd. Hij kon ze ook aanpassen aan het paard. De stal van die van mij had alleen op borsthoogte een stang zitten en meer niet. Maar voor een kleinere kan je ook lager een stang zetten.

Bellona_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:55

Wat ik eens heb gezien en HEEL erg mooi vond:
gemetselde muren tot een hoogte dat ze er met hun hoofden nog overheen konden "hangen". De muren glad gemaakt door middel van een laagje cement en de bovenkant afgerond. Muren wit geverfd. Van hardhouten planken de deuren gemaakt: echt prachtig!!!!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:00

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:30

fjordnina schreef:
Zoals ze het op deze stal hebben geregeld zou ook een mooie optie kunnen zijn:
http://www.wambinghe.nl/index.php?pen=Y

Dat systeem bedoel ik, maar kan dus ook met hout of betonnen snelbouwsteen ofzo

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:52

Met deze stal (soort van stal) heb ik een ruin zijn been zien breken.
Stak hem door de balken heen, krijgt door dat zijn been niet makkelijk terug gaat, stapt weer verder naar voren, schrikt daarvan en begint te stuiteren.
Paarden kunnen maaien met hun voorbeen als er bijvoorbeeld eten wordt gegeven.
Tijdens slapen zijn er paarden die lekker tegen de wand aanleunen met hun benen. Bij deze dwarsbalken kom je als paard geheid in de knoop.
ALS je toch zo'n constructie wil hebben. Dan zou ik persoonlijk kiezen voor verticale balken/buizen.

momo_lover schreef:
regel 2e hands betonplex en maak gewoon 2 vierkantje van de afmeting en hoogte die je wilt met een deur erin.

Afbeelding

Neem wel materiaal dat tegen amoniak kunnen (daarom ook betonplex dat kan een berg hebben)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:57

VDB schreef:
Met deze stal (soort van stal) heb ik een ruin zijn been zien breken.
Stak hem door de balken heen, krijgt door dat zijn been niet makkelijk terug gaat, stapt weer verder naar voren, schrikt daarvan en begint te stuiteren.
Paarden kunnen maaien met hun voorbeen als er bijvoorbeeld eten wordt gegeven.
Tijdens slapen zijn er paarden die lekker tegen de wand aanleunen met hun benen. Bij deze dwarsbalken kom je als paard geheid in de knoop.
ALS je toch zo'n constructie wil hebben. Dan zou ik persoonlijk kiezen voor verticale balken/buizen.

momo_lover schreef:

Afbeelding

Die tussen stukken zijn geen balken, maar is van webband gemaakt (kun je zien dat het niet helemaal strak staat en aan de nietjes). Dus daar breken ze hun benen niet tussen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:00

Je zegt varkens stal? is het dan ehct zo'n lage varkens stal? vergeet niet dat die bloody hot word in de zomer en erg benauwd!!

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 21:25

jep z'n lage stal..... maar er komen 2 deuren in de achterkant van de stal.... en ik denk dat ze in de zomer bij warm weer toch lekker buiten blijven... tis voor ons ook uitproberen hoe het gaat..... maar goed... zo lang zijn de zomers hier niet :P

ik zat zelf nog te denken wat houten schotten als wand....