Manieren om weide te beregenen uit sloot???? Handpomp??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Manieren om weide te beregenen uit sloot???? Handpomp??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 19:47

Ik heb een paar hele kleine stukjes wei tot mijn beschikking.
Inmiddels is de grond droog en het beetje gras wat er nog staat is geel.

Het stuk langs de sloot doe ik nu elke avond "beregenen" met slootwater.
Ik gooi dus ongeveer 100 keer een emmer de sloot in met een touw eraan, naar me toe trekken, opheisen en gooien maar.

Een uitstekende manier om mijn buikspieren en armspieren te trainen, maar het kan vast veel eenvoudiger.

Ik kan geen pomp met motor in de wei zetten en heb ook geen electriciteit.

De wet van de communicerende vaten is uiteraard ook van toepassing maar ik ben bang om een slok slootwater binnen te krijgen... :o

Een tuinslang heb ik in ieder geval wel....

Wie heeft de gouden tip? Het mag een soort doe het zelf aka McGyver zijn, dat maakt niet uit. Knutselen kan ik wel!

Alvast bedankt!

Carlii11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:53

Mag dit nog bij jullie? Hier in de omgeving mag er geen slootwater meer gebruikt worden. Bang dat er teveel gebruikt word en dat ze dan later in de zomer een probleem hebben. Iig, is wat ik gehoord heb :+

Zooist

Re: Manieren om weide te beregenen uit sloot???? Handpomp??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 19:55

Hier mag het... dat heb ik al na gegaan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:00

Iets met een windmolentje?
Of je neemt een weidepompje van de koeien en laat daar een kudde kleuters mee spelen. Succes gegarandeerd. Hoef je alleen dat pompje zelf elke keer maar te verplaatsen. Smeren met water doen alle kinderen graag.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 20:03

Ben helaas niet in bezit van kinderen maar ga er steeds meer aan denken om ze toch maar te nemen :P

Kinderen lopen daar ook zeker niet rond helaas.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:10

Misschien moet je dit eens lezen?
Vooral aan die kant denken.
Het is wel even knutselen maar het geeft je, als je dit leest, zeker weten inspiratie :-)
Vooral de tip over "fontein" effect met water. Staan technische tips in maar ook knutseltips :P Maar misschien goed om in die richting te kijken en daar verder op borduren/brainstormen. :-)
http://forum.fok.nl/topic/1471970

Anders eens op http://www.boerderij.nl kijken of ze daar tips hebben of voor je kunnen bedenken. Volgens mij is daar ook een forum met boeren en boerinnen onder elkaar?
De dieptebron van het grondwater zou bij jou niet diep hoeven liggen. Dus dan zou het een kwestie zijn van een bronnetje maken en daar een waterpomp op aansluiten. Een handige boer heeft vast tips voor je. Maakt misschien een hoop kabaal maar met dit weer misschien handiger om het apparaat 's nachts aan te doen.

Maar voor de zekerheid moet je dit ook even lezen dat is iets minder leuk als het waar is wat hier in staat:
[VSW] Het gras groeit niet.

En anders moet je heeeeeeeeel lief een brandweerman aankijken of die tatutatutatu naar je wei komt met een vollen watertank om die te spuiten. Zitten hele lieve tussen die misschien wel een oefening willen doen daar op stal. :Y)

En laatste optie is de regendans doen voor de weergoden. :Y)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:11

Dit is pas van toepassing als er door de energiebedrijven code ROOD wordt afgegeven middels een persbericht of op radio en tv. :-)

Carlii11 schreef:
Mag dit nog bij jullie? Hier in de omgeving mag er geen slootwater meer gebruikt worden. Bang dat er teveel gebruikt word en dat ze dan later in de zomer een probleem hebben. Iig, is wat ik gehoord heb :+

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:15

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:20

Je kan ook wel pompen krijgen die op diesel lopen.
Alleen denk ik dat die wel aardig wat kosten.
Ik zou zeggen google er eens voor?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:22

Bron slaan mag niet zonder vergunning.

Heb je een tractor? Dan kun je daar een pomp aanhangen en beregenen (als je idd oppervlaktewater mag onttrekken zonder vergunning, wat me zou verbazen). Alle andere opties zijn onzin, die zetten geen zoden aan de dijk.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:30

Ibbel schreef:
Bron slaan mag niet zonder vergunning.

:x :+ Je wil niet weten hoeveel landelijke bewoners / boeren een bronnetje in de grond hebben geslagen zonder vergunning. :+ :x
38% wordt er geschat...

Maar voor TS misschien niet zo veilig om te doen omdat het gehuurd wordt en de grond geen eigendom is.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:38

Zit een beetje met hetzelfde probleem, echter wel een waterpomp tot m'n beschikking, geen electriciteit. Zou ook iets van een sproeisysteem willen maken, maar hoe?
Wil best een poosje staan pompen maar daar schiet je op den duur niks mee op voor z'n groot weiland :+

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 22:51

De grond zit bij de stalling. Overdag staan ze een paar uur buiten en verder staan ze op stal. Ben allang blij dat ik ergens sta met weidegang.

Noem het sinds kort graspaddocks. Dus voor
mij zou het een uurtje pompen zijn.

Er staan een enorme pomp op het terrein en er is een tractor maar met die pomp wordt de bak gesproeid.

Ik zorg zelf voor het stuk van de wei dat mij is toebedeeld en ik denk niet dat je er nu nog bij kan met de trekker nu alle hekken er staan. Dan zullen de linten weer los gehaal moeten worden.

Ik ga morgen eens mijn collega vragen, die werkt bij de brandweer, hihi!

En ik zal op zoek naar een stroompunt. Die zit
misschien nog wel ergens.

Maar een handpomp zou echt het fijnst zijn of een veilige manier om " de wet van de communicerende vaten" te beginnen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 07:41

Wet van de communicerende vaten werkt alleen als het vat waar het water in moet lager staat. Of correcter, als het waterniveau in het vat waar het water in moet lager staat dan het waterniveau van het vat waar het uitkomt. Water staat nl altijd waterpas, en het principe van de communicerende vaten is dat het water uiteindelijk in beide vaten qua niveau even hoog zal komen te staan.
Aangezien ik aanneem dat je land niet lager ligt dan de sloot, heb je niets aan dit principe. Naar boven toe hevelen lukt simpelweg niet :D Je kan met een hevel alleen een tussenliggende 'hoogte' overbruggen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 07:57

Maar mijn opa beregende zijn tuintje altijd met slootwater. Hij gooide de tuinslang in het water, zoog eraan en als het dan liep, dan liep het.....?

Is dat een andere natuurkundige wet?

Maakt eigenlijk niet uit.... Want ik ga niet aan zo'n slang zuigen tot er water uit komt....

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 08:39

als je naar de brandweer gaat kan je kijken of zij misschien een waterpomp op benzine/diesel hebben. Daar doen wij het ook mee. werkt prima tikker erop en klaar. (totdat de tikker het begaf en toen moetsen we een brandslang hanteren dat is toch wel lastig.)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 09:08

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:35

Sybrand21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 16:23

Ik ben ook op zoek naar goede beregeningspomp voor op een weide. Daarbij kan ik wel gewoon gebruik maken van netstroom. Je kunt hiervoor natuurlijk hele dure professionele varianten kopen. Maar ik denk erover om een wat zwaardere/duurdere particulier waterpompje te kopen. https://knibble.nl/waterpomp#/vermogen/1000-1250
Hebben jullie ervaring met pompen van Metabo of Karcher?
En wat is beter