Paard is bang voor water.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMelissaa

Paard is bang voor water.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 12:54

mijn trekpaard zijn hoevel brokkelen snel
ze is onbeslagen en krijgt geen ijzers ook want ze staat toch alleen maar in de wei en soms een rondje lopen
alleen hoefolie is juist niet goed
maar eerst water en dan olie/vet er op wel
alleen nu het probleem met water moet je niet bij haar komen

en het is wel eens lekker om haar te wassen alleen dat gaat dus ook niet
heb het 1 keer kunnen doen maar toen was ze onder verdoving :Y)
dat heb ik toen met een spons gedaan want met de tuinslang was ze er als nog vandoor gegaan

iemand heeft het met zijn stomme kop wel eens geprobeerd bij haar
maar toen is zo recht door de dam (die is erg zwaar) die vast zat geknoopt met een heel dik touw, en door het schrikdraad heen gelopen

ze zweet ook erg snel dus dan is het ook wel lekker ;)

hoe kan ik het voor elkaar krijgen om haar te wassen en te zorgen dat ze alles heel laat?
Laatst bijgewerkt door xMelissaa op 27-06-10 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Re: Paard us bang voor water.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:55

heeft ze geen stal, waar ze niet weg kan? dan zou je het daar kunnen proberen.. afleiden met wat hooi of voer, en heel voorzichtig met een vochtige spons op de hals beginnen...en zo rustig uitbouwen.

xMelissaa

Re: Paard is bang voor water.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 12:57

in de stal breekt ze gewoon uit denk ik
ik zou het wel kunnen proberen maar dan moet ik wel heel erg oppassen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:49

Ik zou juist niet direct op de hals proberen, eerst op de schouder, dan kan ze ook enigzins zien wat je aan het doen bent.

Je begint met een licht vochtige spons op de schouder. Gaat het helemaal goed, dan werk je door naar achteren. De rug en de kont. Benen nog even niet. Doet ze dat goed dan zet je haar weg. Dit hou je een paar dagen vol. Als ze er goed aan gewend is kun je het gebied uitbreiden naar de hals. Weer later doe je de benen en daarna doe je het hoofd.
Accepteert ze dat allemaal dan kun je de spons wat natter maken. Op het moment dat je met een drijfnatte spons over haar heen kunt gaan leg je de tuinslang eens in haar buurt. Laat de tuinslang een onderdeel worden van het natmaken van de spons. Zo ziet ze dat dat erbij hoort.
Leg de slang steeds een stukje dichterbij en pak hem na verloop van tijd eens op. Spuit dan niet direct in haar richting, maar gewoon in de omgeving. Gaat dat goed dan kun je eens 'per ongeluk' de straal op 1 van haar hoeven richten. Daarna weer naar de omgeving. Zo werk je heel langzaam steeds verder omhoog. Via de benen naar de schouder, via de schouder naar de rug, via de rug naar de kont en weer via de schouder naar de boeg. Van de boeg vervolgens naar de hals.

Als jij voldoende overwicht en vooral heel veel geduld hebt is erg geen enkel probleem. Trek er rustig de hele zomer voor uit, alles wat ze eerder accepteert is meegenomen, maar niet noodzakelijk.

wcrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:57

Misschien is het ook handig dat je het probeert terwijl je met 2 personen bent dat de een haar kan vast houden (als dat mogelijk is, aangezien ik niet weet hoe sterk ze is) en dat je het dan rustig opbouwt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:09

Ik zou zorgen dat iemand het paard vasthoudt. En dan beginnen met voorzichtig de hoeven en daarna de benen af te spuiten. Niet te veel in een keer en als het goed gaat terug op de wei en de volgende keer hetzelfde als ze rustiger is voorzichtig omhoog gaan naar de buik en schouder.
Zo doe ik het altijd voorzichtig onderaan beginnen. Wel doe ik dat met een slang gaat gemakkelijker. Zorg wel altijd dat de eerste keren de kraan niet helemaal open is maar dat er maar een mini straaltje uitkomt en dan rustig opbouwen.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:10

begin idd met een sponsje. Maak hem steeds wat natter en begin bij haar benen en werk het langzaam naar boven. En belonen als braaf blijft staan.
Ik denk dat als ze het echt niet wilt je het gewoon beter niet kunt doen, want als ze er geen plezier bij heeft om lekker gewassen te worden of zich lekker af te laten koelen, zou ik het gewoon niet doen! Maarja als het moet dan moet het, bij een wondje ofzo.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:59

Eén ding: doorgaan met natmaken tot ze stilstaat. Stoppen als ze gaat draaien etc is belonen voor dat gedrag. Daarom is met een slang ook zo makkelijk: laat maar om je heen draaien, met een slang kan je altijd richten. Al moet je d'r longeren terwijl je haar natspuit, bij wijze van spreken.

Overigens: wat doet ze als het regent? Misschien kan je als ze toch al nat van de regen is dán eens de slang er op zetten.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 16:27

@ fjordnina; ja zo zal ik het wel doen stape voor stapje
als doet ze er de hele zomer over wat maakt mij het uit

@ wcrol; heel erg sterk, daar kan niemand tegen op daarom moet ik ook zo oppassen ;)

@ Tigra; ik begin eerst mer de spons dan pas de klaan erbij want dat vind ze juist zo eng

@ suzotje; nee ik ga zeker niet door als ze maar blijft tegenstribbelen maar het is juist wel goed voor haar huid
zeker na de winter want ze heeft ene wintervacht die heel dik is en er moeilijk af gaan
zij heeft vaak grote wonden die ik dus niet kan behandelen, ook mok is schoppen, weg rennen en alles daarom wil ik het juist want dan word ze misschien iets makkelijker

@ Ibbel; maar het is dan geen klein paardje die om je heen loopt he ;)
en ze zal echt niet voor je uitkijken als ze iets niet wilt
longeren word het ook niet ze is al 25 ;)

bij de regen staat ze chagerijnig in de wei ze gaat niet onder een boom staan ofzo
bij de regen laat ik haar ook expres buiten staan

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:24

Mijn ervaring is ook: slang op de hoeven richten, dan iets naar boven en ervoor zorgen dat je de slang er niet afhoudt, hoe het paard ook tekeer gaat. Je zult zien dat het paard heel snel opgeeft als de slang steeds volgt, wat het dier ook doet.

Succes!

Groetjes,
Soma

Barokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:53

wat vind hij van een spons met water? heb mijn paard ook laten wennen met een spons die volgezogen was met water. Eerst daarmee het paard vochtig maken, de spons af en toe uitknijpen om zo aan een grotere hoeveelheid water te wennen etc. nu gaat het prima :) hij accepteert ook de tuinslang, al vindt hij het in het begin nog best spannend.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 19:39

het is gelukt!
gewoon met een klein beetje water op de spons
en ze vond het nog lekker ook! :)
ik laat het hier bij
ga niet met de tuinslang klooien waar is het voor nodig?

@Soma; die blijft niet staan.
daar is niks tegen te doen geen haak of wat die kan door alles heen
ik hou het gewoon bij de spons, vind ik niet erg

@ Barokje; ik hou het bij de spons ;)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:07

Wat je ook voor die hoeven kunt doen is de waterbak buiten overlaten lopen zodat alles daar nat is. Als ze dorst krijgt moet ze vanzelf in de nattigheid gaan staan.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 20:20

ze drinkt dan gewoon uit de put
ze is met te slim af :Y)

met het is al gelukt hoor!
heb haar hoeven ook ingevet

Melly1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:36

Lastig..Misschien eerst met emmer laten wennen

xMelissaa