Manen klitterig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

Manen klitterig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 11:12

Hallo,
De manen van mijn pony zijn best klitterig, en ik heb ze al een keer helemaal uitgekamd.
De puntjes zien er alsnog niet mooi uit.
Is het een idee om de puntjes bij te knippen?
Hij heeft volle lange manen.
Groetjes,

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:17

je kunt ze een keer wassen, wel heel goed de shampoo uitspoelen. daarna kun je een beetje glansspray er op spuiten, dat voorkomt klitten.

Julia_14

Re: Manen klitterig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:39

Ik zou de manen eens goed wassen met babyshampoo o.i.d, in ieder geval een lekkere milde shampoo :)
En mijn advies is om een fles Cowboy Magic Detangler te kopen. Een soort gel-achtige substantie die je zowel in nat als in droog haar kan smeren. Je hebt maar een klein beetje per keer nodig, ik zelf smeer het 1 keer per week in de manen en staart. Echt super spul, manen blijven lekker zacht, glanzend en soepel. En je kunt ze makkelijk uit blijven kammen :)
Veel beter als equi-shine o.i.d, van dat soort glanssprayen worden de haren nogal droog en pluizig.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:11

persoonlijk zou ik niet knippen, het komt toch terug als je het probleem niet aanpakt...

Switch_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:33

idd, wassen, niet knippen ;)

Nicole_tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:06

ik zou de manen idd wassen en er een antiklit middel in doen, erg goed uitkammen en dan even goed naar de onderste puntjes kijken, als die erg licht of gespleten zijn van onder, kan je ze er beter afknippen (een heeel klein stukje) de kans dat de manen hierna langer groeien als eerst is dan best groot!

Belsknolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:09

Ikzelf gebruik Zwitsal shampoo en je hebt daar ook antiklit van, misschien een idee?

Melly1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:31

Antiklitspray?

Sadi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:20

Antiklit werkt zeker! Wel even in laten trekken, je kunt er de staart eventueel ook mee doen. Niet te vaak he! Anders trek je er te veel haren uit. Ik borstel het met een borstel die wij zelf normaal gesproken ook gebruiken. Begin bij de puntjes en langzaam aan een stukje naar boven. Dit laatste zou ik vooral bij de staart toepassen!

Succes!

elisespunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:39

wassen en antiklit

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:41

wassen en je hebt tegenwoordig antiklit gel, die werkt wat langer. en als ze lang genoeg zijn vlechten als ze droog zijn.

wendymariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:22

ik waste de manen altijd met shampoo van cowbow magic wel prijzig maar daar was het resultaat ook naar heerlijke lange zachte manen en het rook ook nog lekker

elvisandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:17

goede antiklit en eventueel vlechten....

_flodje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:58

Even wassen en mischien de puntjes met een manenkam trekken?
Ik vind persoonlijk knippen nogal lelijk.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:09

Wassen kan helpen, maar bij mijn verzorgpony werkt dat niet eens. Ook anti-klit shampo en spray werken niet echt. Het is dan even minder klitterig, maar de volgende dag zitten ze weer helemaal in de klit en voelen ze weer heel vies en vet aan.

Zelf weet ik eigenlijk ook niet wat ik er aan kan doen. Ik weet dus alleen dat wassen en anti-klit spray niet altijd werken.
Iemand misschien nog een ander idee?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:14

Julia_14 schreef:
Ik zou de manen eens goed wassen met babyshampoo o.i.d, in ieder geval een lekkere milde shampoo :)
En mijn advies is om een fles Cowboy Magic Detangler te kopen. Een soort gel-achtige substantie die je zowel in nat als in droog haar kan smeren. Je hebt maar een klein beetje per keer nodig, ik zelf smeer het 1 keer per week in de manen en staart. Echt super spul, manen blijven lekker zacht, glanzend en soepel. En je kunt ze makkelijk uit blijven kammen :)
Veel beter als equi-shine o.i.d, van dat soort glanssprayen worden de haren nogal droog en pluizig.

Hier sluit ik me helemaal bij aan! Het is een beetje prijzig maar ik hoorde er zulke goede verhalen over dat ik toch de gok heb gewaagd. Nou, ik koop nooit meer wat anders! Equishine e.d. werkte nauwelijks en zeer kort. Nu heeft hij echt prachtig glanzende, goed doorkambare en zijdezachte manen en staart. En dat met slecht een klein beetje Detangler!

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:38

Zwerte schreef:
Julia_14 schreef:

Hier sluit ik me helemaal bij aan! Het is een beetje prijzig maar ik hoorde er zulke goede verhalen over dat ik toch de gok heb gewaagd. Nou, ik koop nooit meer wat anders! Equishine e.d. werkte nauwelijks en zeer kort. Nu heeft hij echt prachtig glanzende, goed doorkambare en zijdezachte manen en staart. En dat met slecht een klein beetje Detangler!

helemaal mee eens cowboy magic is perfect spull ik heb der zelf de dreadloks mee uitgekamt gekregen van mijn pony door dat spul.

zelf zou ik wel eerst de manen wassen en dan mischien een beetje cremspoeling der in en dan magic en het is lkkr doorkam baar en ruikt ook nog lkkr

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:48

Misschien ook van binnenuit verzorgen door biotine te geven. Dit is goed voor de vacht, manen en hoeven. *D

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:22

@ lexie2010: volgens mij mag je niet zomaar terloops biotine aan je paard voeren. Kennis van me heeft op recept vd DA gehad om de hoeven te versterken, maar je moet er toch een beetje mee oppassen.
Kan ook zijn dat ik in de war ben met iets anders hoor ;)

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:31

Je kunt je paardje wassen zoals hier al word gezegt. Als je je paard knipt dan komt het straks weer terug. En als het blijft kun je er enkele puntjes vanaf knippen. Maar als het niet hoeft dan hoeft het niet.

JobR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:27

Ik gebruik altijd de antiklit shampoo van Switsal! Werkt erg goed, ruikt lekker en is ook nog een milde shampoo!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:28

kam je met ene manen kam?
dat is namelijk niet handig bij dikke volle manen
je moet het gewoon met ene borstel van de kruidvat doen
werkt perfect!

breesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 22:06

manen lekker wassen en antiklit erin.
Als ze lange manen hebben kun je ze invlechten. Dit voorkomt klitten.
Je kan ze ook onderhouden met antiklit. Werkt super.

inferno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:27

probeer eens horse hairmousse (van b.v. de paardendrogist)...manen en staart insmeren, even 5 minuten in laten trekken en je kunt ze heel makkelijk kammen. Ziet er daarna glazend en mooi uit!

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 14:56

Heel erg bedankt allemaal, ik heb al jullie ideeën gelezen.
Helaas zijn die dure shampoos geen optie..