lang gras afmaaien; hooien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

lang gras afmaaien; hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 10:16

Maandag (morgen dus) zal er waarschijnlijk bij ons gemaaid gaan worden; de andere helft v/d wei is erg lang gegroeid. Kan je dan ook bepalen hoe 'kort' het wordt afgemaaid?

Er staat wel redelijk wat onkruid, met name dus ook boterbloemen. Nu lijkt het me niet verstandig het gemaaide gras (met daarin dus wat onkruid en boterbloemen) te hooien, of heb ik dat nu verkeerd? Kan ik het ongedroogd voeren? Of zal ik het gewoon weggooien? Heb altijd gehoord dat boterbloemen in grote hoeveelheden, en ook gedroogd giftig zijn. Hoe doen jullie dit als er gemaaid wordt omdat het gras te lang is?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:21

Boterbloemen zijn gedroogd juist niet meer giftig. Dus op zich kan het in hooi geen kwaad.
Je kunt prima bepalen hoe hoog je gras afmaait. Kwestie van de cyclomaaier wat hoger achter de trekker hangen.

Als je het niet wil hooien kun je beter 'bloten' met een klepermaaier. Die versnippert het gras nl. net als een gazonmaaier en hoef je het niet af te voeren.

JoyCiej007

Re: lang gras afmaaien; hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 11:11

Dus eigenlijk zou ik het opzich prima kunnen hooien?

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:12

ja,maai het niet te lang af want dan kan je het gras slecht schudden en harken

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:15

Afgemaaid - niet vernippert gras kun je direct voeren of moet je 6 weken laten rusten of laten afsterven. Heb je er eventueel plaats voor?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 11:24

Jawel, gaat om een wei van zo'n 2400 m2 met 2 shetten die ehm, op dieet mogen, plaats is er dus wel.
Soms laat ik ze op het kale stukje staan en ga ik in een grote stuk wat met de zeis bezig, en geef ik ze dat gras direct.

Maar als de helft v/d wei wordt gemaaid incl. boterbloemen en alles dus (wei is wel vrij van JKK!) dan is het toch niet handig om ze dat vers voor te schotelen?

Hoe denken jullie trouwens over zelf gemaaid gras, dus echt vermaald/versnippert gras met een normale huis-tuin en keukengazonmaaier voeren? Ik voer het nl. niet, maar ken wel mensen die 't wel doen en het lijkt mij toch zeker niet goed met al die troep er door heen..

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:22

fijn gemaaid gras mag je nooit aan dieren voeren, daarvan krijgen ze verstopping.
lang, gemaaid gras mag je direct na het maaien voeren maar niet bewaren tot de volgende dag of zo.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:29

Fijn gemaaid gras nooit voeren.
Als het lang gemaaid is, kan je het meteen (of 1 dag later) voeren.
Hooien kan ook, maar dan moet je het goed laten drogen, keren, schudden.

Ik heb hetzelfde probleem. Veel te veel gras voor 2 pony's. Ik laat het gewoon groeien. Tegen de winter (en soms ook al eerder) maai ik vervolgens de hoge stukken en geef ze dat dan ook meteen. (ipv hun portie hooi voor die dag).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 12:42

Dat je fijn gemaaid gras nooit mag voeren, daar stond mij dus idd ook wat van bij. Helaas wordt dat toch gevoerd, niet vaak maar wel af en toe, gebeurd al jaren. Gelukkig hebben ze er nooit echt wat van gekregen, verstopping oid, maar dat zou natuurlijk nog wel eens kunnen komen....

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:46

hinta schreef:
fijn gemaaid gras mag je nooit aan dieren voeren, daarvan krijgen ze verstopping.
lang, gemaaid gras mag je direct na het maaien voeren maar niet bewaren tot de volgende dag of zo.

Dit mag je nooit aan paarden voeren. Die krijgen er verstoppingen van.
Herkauwers en pluimvee daarentegen kunnen het wel aan.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:25

Ik had ook teveel gras.

Ik heb iets meer dan 1/3 laten maaien, dat is nu hooilage.
Een deel is al kaal gegeten en op het andere gedeelte doe ik aan strookbegrazing.

Mijn shet maait netjes de kanten voor me af. Die staan aan een longeerlijn die aan een weidepaal vastzit.

Barokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:55

wij lenen altijd schapen van een boer uit de buurt :) hij mag dan zijn schapen gratis weiden bij ons en wij krijgen er een mooi ''gemaaid'' weilandje voor terug! :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:31

Moet je wel een goede omheining hebben en geen loslopende honden 8-)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:49

Ook niet te kort maaien met dit weer, want dan heb je straks een gele wei. Van het weekend is bij onze buren het gras binnengehaald en was daar behoorlijk kort gemaaid. De wei staat er nu als een dood droog geel boeltje bij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:51

Dat probleem heb ik dus ook en dus ook dat het onkruid (paardenbloemen) er feest gingen voeren ;(

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 18:04

Dank voor de tips. Stuk weiland is inmiddels gemaaid; scheen maar op 1 standaard 'lengte' te kunnen, of het ook té kort is weet ik niet....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:10

Ik had idd ook gevraagd of het minder kort kon, maar dat kon dus niet, terwijl de maaibalk van de buurjongen wél iets hoger kan.
Zal wel een ander systeem zijn :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 18:14

Nu je het zegt; het is geregeld door de eigenaar van de wei naast die van mij (wij huren), die ik ook goed ken want doe ook zijn pony's. Hij zei dat het altijd standaard lengte was.

Maar dat maaiding kon inderdaad hoger en lager heb ik gezien..... Misschien had het dus ook wel minder kort gekund achteraf, ondanks wat mij gezegd is.... was trouwens ook een gígantische tractor hoor, hij gebruikte het maaiding voorop, die achterop was veels te groot voor dit formaat wei :+

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:50

Hoeveel balen heb je eraf gehaald??
Wij hebben strax namelijk ook zo'n grote wei namelijk en was wel benieuwd ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 22:59

De helft v/d wei is maandagmiddag gemaaid; we zijn nu druk bezig met hooien, morgen opschudden. Vandaag alles omgekeerd, was al heel mooi droog de meeste stukken maar die gigantische plensbui heeft alles doorweekt :(

Maar volgens weerberichten wordt het morgen en vrijdag droog en flink zonnig; we hopen dat het hooi vrijdag helemaal gedroogd is en dat we vrijdag kunnen balen.

@ Suzan; er is dus nog niet gebaald, maar volgens de weide-eigenaar zou het gaan om zo'n 10-15 kleine baaltjes, iemand anders zegt weer dat je de 10 niet zal halen :+ ik heb er verder weinig verstand van en doe wat me gezegd wordt, maar zal laten weten hoeveel balen er vanaf zijn gekomen.

't gaat dus om de helft v/d wei.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:29

Ik heb van mijn stuk (ik denk iets minder als 2000 2m) een ronde baal hooilage. Die wegen rond de 300 kg

Hier in de omgeving stonden ook heel veel paardenbloemen, sommige velden waren ook helemaal geel.
Het is ook een slecht hooi jaar

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 12:51

Gister is er dus gebaald (kleine baaltjes); uiteindelijk zijn er van mijn stuk 16 balen afgekomen :)
Weide-eigenaar dacht tussen de 10-15 baaltjes, eigenaar v/d wei naast ons (en pony-eigenaar) dacht dat er maar 6 baaltjes vanaf zouden komen, en het boertje dat voor ons heeft gerild had gedacht max. 8 a 9.

maar 't zijn er dus 16 geworden; prachtig hooi, lekker droog! In tegenstelling tot het hooi van de wei naast ons; dat is gemaaid, natgeregend en verder is er niets mee gebeurd, heeft aantal dagen liggen broeien en na het rillen is het 1x geschud; dat hooi was nog nat, vochtig en zal hoogstwaarschijnlijk wel gaan schimmelen.

Inmiddels liggen alle baaltjes netjes en veilig op zolder; toch nog een mooi resultaat; met 16 baaltjes kan ik nog wel even vooruit straks voor de winter!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:03

zo dat zijn er nog wel wat voor zo'n stuk grond zeg! Toppie!