paard wordt te dik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 18:08

er zijn vast al wel topics over, maar ik an ze niet vinden. mijn paard staat voor het eerst 24/7 buiten. Ik voer haar ook glucosamine poeder bij en dat doe ik door slobber omdat ze het anders niet eet. Nu zei de stalbaas dat ze dik begon te worden en ik heb haar ook eens goed bekeken en dat klopt ook wel, het is nipt oke nu, maar er moet niet meer spek bijkomen zeg maar.

Ze staat in een redelijke wei, er wordt altijd hooi bijgevoerd, wat heeft dan een paard nog nodig wat normaal getraind wordt, 6 dagen per week ??? Ze kreeg een halve voerschep slobber (zo veel als t nog droog is) en 1 1/2 kilo biks per dag.. dit blijkt dus naast het gras te veel. Ik wil haar niet hoefbevangen hebben + fdat ze probleempje heeft aan gewricht en ze dus ook daarvoor geen overgewicht moet hebben!!!Wat moet ik voeren?

Ik dacht zelf al om misschien van die pavo koeken te halen en dat te geven

TJolieke
Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Noord Limburg

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:42

Als ze 24/7 in een redelijke wei staat dan zet ze om te beginnen maar eens terug op 1 kilo biks per dag en verder alleen gras. Is ruim voldoende. En als ze dan nog dikker wordt dan evt. terugzetten naar 1 pavo-koek per dag ipv biks.

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 19:09

ze heeft vandaag de slobber met een handje biks gehad
maar ikvroeg me af of ze dan wel alle vitaminen die nodig zijn binnen krijgt

vandaar de pavo koek??

het is trouwens een paard van 1.72 hoog, weet niet of dat er nog iets toe doet??

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 01:02

Biks náást gras is teveel inderdaad. Een paard kan heel goed op alleen ruwvoer leven. Als je twijfelt aan tekorten dan is een pavo koek een prima alternatief. Een halve per dag is voldoende.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 01:11

Het weiland rantsoeneren, dus een klein stukje geven, afhankelijk van hoeveel gras erop staat. Als het echt erg vet gras is dan moet je eerst echt een heel klein stukje geven, 15x15 bv.
Dan geef je elke dag of elke 2 dagen een stukje van 1,5 a 2 meter erbij.

Als je niet extreem traint met je paard, dus recreatief of op B niveau kan hij wel zonder biks.
Hooi zou ik wel bij blijven geven, zeker als ze in een vette weide staat, dat is juist goed tegen teveel eiwitten. Je zou ook kunnen overwegen om haar 's nachts binnen te zetten.

Als je bang bent dat hij niet genoeg krijgt kun je idd pavokoek bijgeven maar meestal is een goede liksteen ook wel genoeg.

Anoniem

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 01:12

Anderhalve kilo biks is veel te veel voor een paard dat ook nog eens op de wei staat!!! Je kunt de biks wel helemaal weglaten, dan krijgt ze nog meer dan genoeg. Verder elke dag wat hooi.

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 01:22

als ik jou was zou ik alleen de pavo koek geven en verder niets. en als je dr glucosamine voert door een handje eiwit arme musli. ik heb zelf voor mn haf natures best van pavo zit ook bijna niks in! gewoon een klein handje genoeg zodat ze de poeders eet en s ochtends en s avonds dan een halve pavo koek.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 01:24

Kun je niet, als je toch de slobber geeft, er een schepje vitaminepoeder door doen? Hoef je heel die pavokoek ook niet te geven...

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 15:26

de wei is nou ook weer niet vet te noemen, ik zal eens kijken voor de vitamine poeder bij de slobber, dan ben ik in 1 keer klaar!!
tot nu toe bendankt voor alle adviezen!!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:55

Als je slobber geeft en een goed mineralen/zoutblok hebt hoef je er geen poeder bij te geven hoor. Pas als je merkt dat je paard tekorten krijgt zou je dat kunnen doen.

NatasjaM

Berichten: 411
Geregistreerd: 03-07-06
Woonplaats: Hank, soms Dussen NB

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:01

suleilitha schreef:
Anderhalve kilo biks is veel te veel voor een paard dat ook nog eens op de wei staat!!! Je kunt de biks wel helemaal weglaten, dan krijgt ze nog meer dan genoeg. Verder elke dag wat hooi.


Die vlieger gaat helaas niet voor elk paard op...

Mijn paard heeft vorige zomer ondanks 24/7 weidegang de hele zomer 2x 2 1/2 kilo biks bijgevoerd gekregen. Ze was de winter zo slecht doorgekomen dat dat noodzakelijk was om haar weer terug op gewicht te krijgen (en te houden). Afgelopen winter is ze gelukkig wel heel goed doorgekomen en nu krijgt ze nog maar 2x 1 kilo biks per dag. Dat heeft ze ook echt nodig om niet af te vallen.

Scheelt wel dat ze al 22 is. Hoe ouder, hoe lastiger in conditie te houden. Momenteel ziet ze er uit als ene 6-jarige Haha!

sjimpi

Berichten: 19
Geregistreerd: 07-11-07
Woonplaats: eindhoven

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:03

Mijn pony's staan ook dag en nacht buiten op een redelijk grasland en ik geef ze alleen hooi bij af en toe haal ik ze zelfs ook nog van het gras af.
Ze worden dik van de lucht zal ik maar zeggen. Nu hoeven mijn pony's ook vrij weinig te doen maar ze worden wel regelmatig bereden . ong. 4 keer in de week en dan ong. 3 kwartier.
Ik denk dat het ook af hangt van de pony zelf.
groetjes

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 17:04

tja, ik voer nu vandaag maar even een handje biks naast de slobber met gluco poeder, beperkt grazen gaat niet. ik zal ns kijken of dat al scheelt...

Anoniem

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:09

kim1207 schreef:
er zijn vast al wel topics over, maar ik an ze niet vinden. mijn paard staat voor het eerst 24/7 buiten. Ik voer haar ook glucosamine poeder bij en dat doe ik door slobber omdat ze het anders niet eet. Nu zei de stalbaas dat ze dik begon te worden en ik heb haar ook eens goed bekeken en dat klopt ook wel, het is nipt oke nu, maar er moet niet meer spek bijkomen zeg maar.

Ze staat in een redelijke wei, er wordt altijd hooi bijgevoerd, wat heeft dan een paard nog nodig wat normaal getraind wordt, 6 dagen per week ??? Ze kreeg een halve voerschep slobber (zo veel als t nog droog is) en 1 1/2 kilo biks per dag.. dit blijkt dus naast het gras te veel. Ik wil haar niet hoefbevangen hebben + fdat ze probleempje heeft aan gewricht en ze dus ook daarvoor geen overgewicht moet hebben!!!Wat moet ik voeren?

Ik dacht zelf al om misschien van die pavo koeken te halen en dat te geven


Ik zou gewoon wat proberen. Bijvoorbeeld eerst is naar 1 kg biks, en kijken of het dan beter wordt. Helpt dat niet dan doe je er bij de slobber ook een half schepje af. Gewoon goed naar je paard kijken en niet heel drastisch je hele voerschema om gaan gooien. Het hangt ook heel erg van je training af. Als je traint op B-niveau is dat anders dan op Z2 niveau.

Betteke

Berichten: 2298
Geregistreerd: 13-06-05

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:10

Biks weglaten en vitamines bijgeven. Niet alle vitamines worden uit het gras of (goed) hooi gehaald. En meer laten bewegen. Knipoog

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 17:12

brigitta1987 schreef:
kim1207 schreef:
er zijn vast al wel topics over, maar ik an ze niet vinden. mijn paard staat voor het eerst 24/7 buiten. Ik voer haar ook glucosamine poeder bij en dat doe ik door slobber omdat ze het anders niet eet. Nu zei de stalbaas dat ze dik begon te worden en ik heb haar ook eens goed bekeken en dat klopt ook wel, het is nipt oke nu, maar er moet niet meer spek bijkomen zeg maar.

Ze staat in een redelijke wei, er wordt altijd hooi bijgevoerd, wat heeft dan een paard nog nodig wat normaal getraind wordt, 6 dagen per week ??? Ze kreeg een halve voerschep slobber (zo veel als t nog droog is) en 1 1/2 kilo biks per dag.. dit blijkt dus naast het gras te veel. Ik wil haar niet hoefbevangen hebben + fdat ze probleempje heeft aan gewricht en ze dus ook daarvoor geen overgewicht moet hebben!!!Wat moet ik voeren?

Ik dacht zelf al om misschien van die pavo koeken te halen en dat te geven


Ik zou gewoon wat proberen. Bijvoorbeeld eerst is naar 1 kg biks, en kijken of het dan beter wordt. Helpt dat niet dan doe je er bij de slobber ook een half schepje af. Gewoon goed naar je paard kijken en niet heel drastisch je hele voerschema om gaan gooien. Het hangt ook heel erg van je training af. Als je traint op B-niveau is dat anders dan op Z2 niveau.


Nou Z2 iig niet!!

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:34

evt. een graasmasker voor je paard, kan dan wel lekker eten, maar niet zo snel en veel als zonder zo'n masker

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 20:38

er staat niet zo veel gras, van afstand lijkt t heel wat, maar het gras zelf is amper 3 cm lang, je ziet de zandondergrond er ook door + vind ik een graasmasker in de kudde niets, wat ik iig wil is dat ze haar vitamines krijgt naast het gras, want in (ons) gras zit niet voldoende voor een paard!
Laatst bijgewerkt door kim1207 op 19-05-08 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:44

wel als je er een goed zoutblok bij neemt, daar zit alles in

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 20:52

ze komt niet op stal, is ook geen schuilstal en er staan nog 8 paarden, moet ik m dan aan n paaltje hangen of zo?????

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 20:53

zoutblok zitten alleen mineralen en sporenelementen overigens, geen vitamines

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:59

kim1207 schreef:
ze komt niet op stal, is ook geen schuilstal en er staan nog 8 paarden, moet ik m dan aan n paaltje hangen of zo?????

Ja waarom niet? Kunnen ze er allemaal bij.

Mijn paarden zijn kerngezond en krijgen in de zomer alleen gras en een zoutblok, 2 keer per week allemaal een schep brok voor de extra vitamine's.

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 21:17

wat voor zoutblok dan??? toch niet zo'n witte????

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:19

Een zoutblok speciaal voor paarden, zo'n rode Rocky. Gewoon te koop bij de welkoop of elke andere 'boerenwinkel'.

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 21:30

ik zal eens kijken!!! bedankt voor de tip, in haar stal hangt een himalaya liksteen