Genoeg grond? En hoeveel bijvoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lise85

Genoeg grond? En hoeveel bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 17:48

Mijn vriend en zijn van plan een huis te kopen met daarbij 4200 m2 weiland (dus exclusief de stal). De bedoeling is om hier in eerste instantie twee (paard) veulens op te laten lopen. Is de hoeveelheid grond hier voldoende voor? En wat raden jullie aan om bij te voeren qua brok en hooi? En hoeveel?
Al met al een aantal vragen. Ik hoop op reacties!

kjcm

Re: Genoeg grond? En hoeveel bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:32

voor 2 veulens is de oppervlakte wel genoeg.
áls er genoeg gras op staat natuurlijk.

Lise85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 13:32

Bedankt voor je reactie. De veulens zullen er pas volgende zomer komen te staan. We willen eerst opnieuw gras zaaien en er daardoor inderdaa voor zorgen dat er genoeg gras zal zijn. Ben nu wel een beetje gerustgesteld ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:41

Veulens blijven niet zo lang veulen hoor :D
En voor je het weet heb je er voor 24/7 te kort aan.
Wil je ze toch vrij veel op het gras houden, dan zul óf meer moeten gaan bijvoeren óf ze minder uren gras geven.
Ook zou ik de stukken minimaal in 2-en delen zodat je af en toe een stuk 'rust' kunt geven.

Tot 3 jaar kun je best veulenbrok bijvoeren, daar zit wat meer Vit-A in wat ze nodig hebben voor de botten.

Lise85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 13:51

Nee dat begrijp ik. Een optie kan zijn:
- 's nachts op stal
- en/of in combinatie met een verblijf in de bak, afgewisseld met de wei (die zoiezo onderverdeeld wordt in 2 a 3 stukken).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:59

Waarom maak je geen open schuilstal met een uitloop naar een paddock. Dan kunnen ze altijd buiten zijn als ze dat willen.
De schuilstal zou je zo kunnen maken dat je hem middels een verplaatsbare tussenwand alsnog in 2 delen kunt delen en ze hun 'eigen' stal hebben.

Lise85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 15:11

Dat is inderdaad ook een optie. Bedankt voor de tip. Er staat al een mooie schuilstal in het weiland maar die is denk ik niet groot genoeg voor 2 paarden. Misschien dat we die kunnen vergroten..

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:19

Informeer bij een deskundige welk graszaad je het beste kunt gebruiken om de wei in te zaaien (veel weilanden in NL zijn koeiengras en dat is niet gezond voor paarden). En vraag bij de gemeente na welke regels er zijn voor het vergroten van de schuilstal; vaak zijn die regels namelijk er streng en staat er op bij- of verbouwen zonder vergunning een forse boete.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:25

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:27

ElsB schreef:
Informeer bij een deskundige welk graszaad je het beste kunt gebruiken om de wei in te zaaien (veel weilanden in NL zijn koeiengras en dat is niet gezond voor paarden). En vraag bij de gemeente na welke regels er zijn voor het vergroten van de schuilstal; vaak zijn die regels namelijk er streng en staat er op bij- of verbouwen zonder vergunning een forse boete.

Mee eens, maar kijk ook bij het inzaaien naar de grondsoort, kleigrond en zandgrond zijn heel verschillend en je zaad moet natuurlijk wel goed willen groeien. Bovendien moet de grond ook niet te arm zijn, dus bemesten met koeienmest is misschien ook wel handig. Het beste is ook dat je er een paar maanden schapen op laat grazen voor je er paarden inzet als je de wei opnieuw gezaaid hebt. Die schapen zorgen er namelijk voor dat de grond goed aangedrukt word en niet te zacht is waardoor het gras en de grond vertrapt wordt als je er paarden inzet. Bovendien wordt de wortelstructuur van het gras beter, waardoor er meer gras groeit en de paarden het niet zo snel met wortel en al uit de grond trekken. Schapen kun je er ook in de winter opzetten trouwens. :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:28

Vraag 1: Wat voor gras staat er nu? Als er al Engelse raai (koeiengras) staat, heeft het al het andere, gezondere, paardengraszaad zo goed als geen kans. Engelse raai overwoekert altijd alles.
Als je, diezelfde Engelse raai, eerst laat doorschieten en in het zaad laat staan, is het al beduidend minder slecht voor paarden. Mochten ze toch te dik worden kun je met een prikdraadje die je elke dag een stukje opschuift gedoseerd voeren.
Let er wel op dat het eigenlijk niet handig is om paarden op net door/ingezaaid gras te zetten. Die trekken de nog jonge grasjes er met wortel en al uit, of ploegen je nieuwe gras eruit als ze een sprintje trekken. Handiger is het dan er eerst een tijdje schaapjes op te houden.
Dat is tenminste hoe wij het doen. Hebben een ongeveer even groot stuk dubbel door laten zaaien (met Engelse raai, want dat stond er al en die zaden zaten ook al in de grond) en nu lopen er geleende schaapjes op.
Mbt. het bijvoeren: dat zou ik vooral op het oog doen als ik jou was. Als het weer slechter wordt moet er sowieso hooi bij. En omdat het jonkies zijn, zou ik ze een korreltje geven dat speciaal voor de groei is bedoeld (pavo podo supply oid). Mochten ze dan nog terugvallen, kun je altijd nog veulenbrok erbij geven.

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:32

een (nog geen) halve hectare voor 2 paarden is toch niet echt veel?
Wordt er niet gerekend dat een halve hectare per paard nodig is?
Wij hebben een hectare wei voor onze 2 paarden en dat is net aan genoeg, als je de stukken ook tussendoor nog even wil laten rusten.
Sowieso het land op splitsen, lijkt mij ook het beste

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:26

Ik zou het inderdaad ook in twee stukken doen. :) Met goed beleid en goed gras moet het net kunnen in de zomer, vooral als je ze 's nachts binnen doet met hooi. :)

Lise85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 16:31

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat voor gras er nu staat. Zover had ik mij er nog niet in verdiept. Het lijkt mij in ieder geval Engelse raai zoals ik het nu kan bekijken. De grond is zandgrond.
Schapen erop laten grazen lijkt inderdaad een goed idee maar ik heb geen idee waar ik die vandaan kan halen! Wel shetlanders, maar daar zul je wel niet hetzelfde effect mee bereiken....
Voorlopig komen er nog geen paarden in het weiland. Ik wil eerst rustig settelen en dan zorgen voor een goed weiland. Ik heb dus de tijd :)
Ik besef dat de grond minimaal is maar we moeten maar zien hoe het in praktijk zal gaan. Het gaat er mij niet om dat ze perse de hele dag wat te grazen moeten hebben (hoewel dat we de ideale situatie is natuurlijk). Wat ik vooral belangrijk vind is dat ze beweging hebben en niet op stal hoeven te staan.
Ik weet dat de meeste gemeenten vergunningen vragen voor bijv. een schuilstal. Die moeten we nog aanvragen. We willen ook een vergunning vragen voor het aanleggen van een bak/paddock.
Bedankt voor al jullie reactie. Hier kan ik wat mee!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:41

Leuk, dat komt overeen met onze hoeveelheid grond wat wij pas aangekocht hebben. Ik heb er een twenter en volwassen paard op lopen. Ik heb het wel in 3 stukken verdeelt, zodat het steeds weer kan aangroeien. Maar kan het er prima mee doen!.
Ik neem aan dat de veulens er 24 uur op mogen lopen. Ik voer nu 2 plakken hooi erbij en ze krijgen Marstall koek.
In principe zit alles in gras, zodat je weinig/geen brok hoeft bij te voeren. Een liksteen is wel aan te raden. Je kunt natuurlijk wat brok bijvoeren, maar teveel energie is niet goed. Dan kun je beter koek of bijv pavokorreltjes voeren.
In de herfst/winter is het verstandig om te denken aan een paddock met zand. Wij hebben een kleine paddock van 15 bij 21, waar ik ook grondwerk in kan doen en zelfs in kan rijden (wel veel voltes;-). De paddock is maar 30-40 cm diep en heeft lint erom heen. Hierdoor hoefden wij geen aanlegvergunning. Heb je ook schuilmogelijkheid? in hartje winter voer je toch wel een kwart-halve pak hooi verwacht ik. (2 % van lichaamsgewicht verspreid over de dag (veulens wat meer vanwege de groei). Ook doe je er dan verstandig aan om dan wel iets bij te voeren zodat ze alle vitamines en mineralen voor de groei binnenkrijgen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:47

Mijn paarden lopen alleen op de weide van april t/m oktober ongeveer (zolang het gras nog groeit). Daarna staan ze in paddock met inloopstal en krijgen ze alleen hooi ipv gras. Het gras kan dan mooi bijkomen in de winter.

Lise85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 17:12

Leuk om te lezen! Er staat al een inloopstal op het stukje grond. Ik denk alleen dat deze net te klein is voor twee paarden. We gaan kijken of we deze kunnen vergroten. Eigenlijk wil ik straks een gewone bak van 20 x 40, zodat ik er in de toekomst ook in kan rijden. In deze bak kunnen ze dan straks ook lopen. Wat betreft voeren ben ik er denk ik nu wel uit. Gewoon onbeperkt hooi met een vitaminebrok en dit aankijken. Mocht het nodig zijn dan kan ik brok bijvoeren.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:33

Ik heb nu een inloopstal van 6 bij 4, dat is ruim zat! Ze hebben ook wel samen een inloopstal gehad van 3 bij 3,5.
Ze liggen er toch nooit in, voor droog eten is dit gemakkelijk te doen als ze goed met elkaar overweg kunnen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 02:49

Roka schreef:
een (nog geen) halve hectare voor 2 paarden is toch niet echt veel?
Wordt er niet gerekend dat een halve hectare per paard nodig is?
Wij hebben een hectare wei voor onze 2 paarden en dat is net aan genoeg, als je de stukken ook tussendoor nog even wil laten rusten.
Sowieso het land op splitsen, lijkt mij ook het beste

Het kan net, denk ik (met regelmatig bijmesten).
Wat het gras aan gaat, er zijn mengsels (met kruiden) tot 7 soorten die elk hun eigen groeitempo en bloeiperiode kennen (http://www.pavo.nl/specials/paardengras ... uiden.html). Dit is beter omdat je dan ook geen rekening hoeft te houden met te hoge fructaan gehaltes.

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:00

Ik heb maar 3500 m2 weiland. Dit is opgedeeld in drie stukken.De stal staat aan het begin en via een verhard pad kunnen ze vanuit elk weitje naar die stal lopen. Voor de stal heb ik een stuk van 10x10 meter bestraat. Hier staat altijd hooi, de stallen staan ook altijd open zodat ze erin kunnen. De paarden staan 's nachts op dit stuk, overdag in de wei. Nu lopen ze vanaf half acht 's ochtendis tot een uur of tien 's avonds. Ze hebben gras genoeg omdat elk stuk weer een aantal weken kan aantrekken. Wel strooi ik twee keer per jaar kunstmest en veel kalk. Omdat de stukken niet al te groot zijn en ik elke dag de mest uit de wei haal eten ze het heel mooi kaal. Als er een langer stuk in blijft staan dan maai ik die als ze eruit gaan. En met deze hitte sproei ik ook wel flink. Het kan dus prima naar mijn idee. In de winter staan ze op een iets kleiner stukje wei overdag. Ook dan 's avonds en 's nachts op het verharde met veel hooi. Dit weitje heeft het dan zwaar maar afgelopen winter bijna niet kapot gelopen. Zodra het kan gaan ze hier uit en op het andere stuk. Lekker ook in de winter in de wei. Ik zou nog wel eens graag een kleine paddock willen, vooral voor grondwerk. Nu ga ik naar de bak van de buurman maar dat is een stukje lopen. In de zomer gebruik ik de wei daar ook wel voor. Maar zodra het gras nat is vind ik het zonde, dan lopen ze het snel kapot.

Lise85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 07:59

Evleyne80, hoeveel paarden heb je dan op die grond staan? En ben je niet bang dat ze zich bezeren op de bestrating? Heb je de hooi dan onder een overkapping o.i.d. liggen of gewoon los op de grond?

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:06

Ik heb twee arabieren. Ze bezeren zich nooit op de bestrating. Ik vind het superfijn. Je kunt het mooi aanvegen en de hoeven slijten mooi af. Ik heb twee grote plastic bakken staan met hooi. In de stallen hangen ook nog twee grote hooinetten. Ik heb voor de stallen en overkapping van ruim een meter en ik schuif die bakken dus tegen de staldeuren aan als het regent. Dat is wel een nadeel van die bakken. Als het hooi nat wordt dan gaat het broeien, zeker bij warm weer en dan eten die van mij het niet meer.......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:08

@Evelyne80 : kun je dan die bakken niet beter vervangen door grote netten?? Of gaten boren in de zijkanten ??

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:15

Onze tinker staat op een vergelijkbaar stuk met zijn 2en en met iedere dag hooi bijvoer en om de dag stukje gras erbij staan ze 24 uur per dag buiten. Alleen bij erg slecht weer gaan ze s nachts op stal. Op dit moment hebben we zelfs gras over. :+ En achterin is er een stuk waar we kunnen rijden ed.

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:14

@dubbeldun

Ja, daar heb ik ook al over gedacht. Dan hang ik ze tussen twee palen ofzo. Moet er wel twee hebben...